NEWSFLASH...
Εκ του Ασφαλούς
ανάγνωση

Ανατροπές στο αυτοκίνητο και στον τρόπο ασφάλισης

Ανατροπές στο αυτοκίνητο και στον τρόπο ασφάλισης

Το νέο αυτοκίνητο δεν έχει ηθική, δεν έχει ένστικτο, εκτελεί μόνο εντολές. Μπορεί να μειώσει τα ατυχήματα μέχρι και 90%, το κόστος των νοσοκομείων, των ιδιωτικών και δημοσίων δαπανών… αλλά και να μετατραπεί σε φονικό όπλο στα χέρια τρομοκρατών. Δεν έχουμε να κάνουμε με οδηγό αλλά με δεδομένα και κατασκευαστικά υλικά.

Το αυτοκίνητο του μέλλοντος δεν είναι προϊόν επιστημονικής φαντασίας, είναι προϊόν της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, “παίρνει αριθμό κυκλοφορίας” σύντομα, φέροντας την υπογραφή μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών και μεγάλων κατασκευαστών λογισμικού. Προγραμματισμένοι ψηφιακοί υπολογιστές θα επεξεργάζονται τα δεδομένα και θα ελέγχουν τα πάντα γύρω από την κίνηση στους δρόμους, την κυκλοφορία, την στάθμευση.

Αλγόριθμοι και ρομπότ θα αποφασίζουν για εμάς. Τι άλλο; Τα ιδιωτικά μέσα μετακίνησης υποκαθίστανται με τα εναλλακτικά μέσα μετακίνησης, αυξάνοντας το μερίδιο της οικονομίας του διαμοιρασμού. Και η ασφάλιση θα μείνει ίδια; Όχι, ότι γνωρίζαμε, το ξεχνάμε. Αλλάζει το σκηνικό των κινδύνων: εξαλείφεται ο κίνδυνος του ανθρώπινου λάθους για οδικό ατύχημα κατά 90%. Προσεχώς τα αυτόνομα αυτοκίνητα θα είναι η νέα πραγματικότητα.

Τι έγινε και άλλαξαν όλα

Όλα αυτά που σταδιακά μπήκαν ή βάλαμε στη ζωή μας, ένα ψηφιακό ρολόι, ένα τηλεχειριστήριο, έναν υπολογιστή, ένα gadget, ένα GPS, μία προηγμένη έξυπνη συσκευή κινητής τηλεφωνίας, οι υπηρεσίες τηλεματικής, η τεχνητή νοημοσύνη, τα ρομπότ, και άλλα προλείαναν το δρόμο της διασύνδεσης, τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη των αυτόνομων, ή αυτοκινήτων χωρίς οδηγό, αυτοκινήτων που είναι διασυνδεμένα με το διαδίκτυο.

Προσεχώς ένας νέος κόσμος από άγνωστους κινδύνους

Οι κίνδυνοι στα οχήματα χωρίς οδηγό δεν μπορεί να είναι οι ίδιοι με τα συμβατικά αυτοκίνητα, αφού θα παίρνουν εντολές από ένα λογισμικό. Σήμερα, αν προκληθεί ένα δυστύχημα φταίει ο οδηγός. Αύριο, όταν δύο αυτοκινούμενα οχήματα τρακάρουν, ποιος θα φταίει,αφού οι εντολές της κίνησης του οχήματος θα δίδονται από προγραμματισμένους αλγόριθμους στο λογισμικό του αυτοκινήτου; Και ακόμα χειρότερο, ποιος θα φταίει, αν το λογισμικό δώσει εντολή στο όχημα να πέσει και να σκοτώσει ένα πεζό αντί να χτυπήσει ένα άλλο αυτοκίνητο;

Δύσκολα ερωτήματα, πολλές οι προκλήσεις και οι απαντήσεις πρέπει να δοθούν πριν μας προλάβουν οι εξελίξεις. Και ας αναλογιστούμε ότι οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες ήδη έχουν εξαγγείλει τα σχέδια του για παραγωγή αυτοκινούμενων οχημάτων μέχρι το 2021.

Ο “λογαριασμός” στις ασφαλιστικές

Εδώ έρχεται και ο ρόλος των ασφαλιστικών, χωρίς αυτές τα αυτοκινούμενα οχήματα δεν μπορούν να βγουν στους δρόμους. Γιατί αυτές είναι που ασφαλίζουν το κίνδυνο, τα λάθη, τις παραλείψεις και τελικά αυτές που πληρώνουν τον “λογαριασμό” των πελατών τους.

Οι ασφαλιστικές, από τις μετρήσεις και τις απαντήσεις που δίνουν οι μηχανικοί, μας λένε ότι τα ατυχήματα από ανθρώπινο λάθος περιορίζονται σημαντικά μέχρι και 90%. Ετσι, οι ευθύνες ασφάλισης και οι κίνδυνοι μετατοπίζονται από τους οδηγούς στις αυτοκινητοβιομηχανίες ή/και στους κατασκευαστές λογισμικών που θα είναι οι κύριοι υπαίτιοι πρόκλησης ατυχήματος λόγω κατασκευαστικού λάθους, αλλά και στους προμηθευτές μετακίνησης αυτοκίνητων, καθώς ένας μεγάλος αριθμός αυτοκινήτων θα μεταφερθεί σε εταιρείες που θα παρέχουν υπηρεσίες μετακίνησης επιβατών. Με άλλα λόγια διαφοροποιούνται τα κριτήρια τους, αλλάζουν όλη την φιλοσοφία της ασφάλισης. Πώς θα ασφαλίζετε ο οδηγός; Ακόμα δεν ξέρουμε.

Το αυτοκινούμενο όχημα ως όπλο στα χέρια της τρομοκρατίας

Ενώ, η τεχνολογία εξελίσσεται ραγδαία, τόσο που δεν την προλαβαίνουμε, δεν ισχύει το ίδιο με το τομέα της ψηφιακής ασφάλειας. Σήμερα έχουμε να αντιμετωπίσουμε απαγωγές ανθρώπων με αίτημα τα λύτρα για την παράδοση τους, κίνδυνος που ασφαλίζεται, αύριο σύμφωνα με μελέτες θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε την απαγωγή ενός αυτοκινούμενου οχήματος, από παρέμβαση των χάκερς στο λογισμικό του.

Ήδη, το κυβερνοέγκλημα έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις, και εδώ οι χάκερς μέσω ψηφιακών τηλεχειριστηρίων θα μπορούν να κατευθύνουν το όχημα όπου θέλουν μέχρι και να το μετατρέψουν σε ψηφιακό όπλο. Πώς θα μπορέσουν λοιπόν οι ασφαλιστικές να ασφαλίσουν κινδύνους που δεν ξέρουν και μάλιστα κινδύνους που θα απορρέουν από μία τεχνολογία που το κόστος της θα είναι πολύ υψηλό; Ποιος συζητούσε στο παρελθόν για ασφάλιση κινδύνων από κυβερνοεπιθέσεις σε αυτοκίνητα, ασφάλιση κινδύνων από παροχή ψηφιακών υπηρεσιών και τηλεματικής;

Γρίφος το νομικό και εποπτικό πλαίσιο

Γίνονται συσκέψεις διαβουλεύσεις για το νέο θεσμικό πλαίσιο. Τα αυτοκίνητα αυτά δεν θα έχουν ούτε ένστικτο, ούτε ηθική. Θα παίρνουν αποφάσεις με βάση το λογισμικό τους, δημιουργώντας έτσι ένα νέο περιβάλλον κινδύνων που οι ασφαλιστικές θα πρέπει να διαχειριστούν. Η ευθύνη ατυχήματος και η κατανομή υπαιτιότητας αποτελεί νομικό πρόβλημα.

Προβληματισμός υπάρχει στους νομικούς κύκλους, όχι μόνο των ασφαλιστικών για την εισχώρηση των χάκερ στο λογισμικό των αυτοκινήτων. Πώς θα αντιμετωπιστούν νομικά και ασφαλιστικά περιπτώσεις χακαρίσματος οχημάτων, μία απενεργοποίηση των φρένων, ένα κλείδωμα των θυρών με τους επιβαίνοντες εντός του οχήματος; Τα σενάρια αυτά δεν είναι απίθανα αν δούμε ότι το κυβερνοέγκλημα αυξάνεται ραγδαία με την εξέλιξη της νέας τεχνολογίας.

Και σε κάτι που δεν πάει το μυαλό μας

Η κυκλοφορία των αυτοκινούμενων οχημάτων ανατρέπει όλα τα δεδομένα που ξέραμε μέχρι σήμερα. Και, αν πάμε και αρκετά παραπέρα η μείωση των οδικών ατυχημάτων οδηγεί στην μείωση του κόστους για τα νοσοκομεία, μείωση των κρατικών και των ιδιωτικών δαπανών.

Εχουμε να δούμε πολλές αλλαγές.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr