NEWSFLASH...
Καινοτομία & Τεχνολογία
ανάγνωση

Η ανοικτότητα και ο εκδημοκρατισμός του διαδικτύου «σημαίες» του WordPress

Η ανοικτότητα και ο εκδημοκρατισμός του διαδικτύου «σημαίες» του WordPress

Ο Τάκης Μπουγιούρης, web developer της εταιρείας Nevma, μέλος της ελληνικής κοινότητας του WordPress και της οργανωτικής ομάδας του WordCamp Athens, μιλάει σήμερα στο epixeiro.gr με αφορμή το μεγάλο συνέδριο της ελληνικής κοινότητας του WordPress, που θα φιλοξενηθεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 18 και 19 Μαΐου!

Μιλήστε μας για το WordCamp Athens. Πώς ξεκίνησε, ποιοι είναι οι στόχοι του και σε ποιο σημείο βρίσκεται σήμερα; Υπάρχει κάποια συγκεκριμένη εστίαση για την φετινή χρονιά;

Το WordCamp Athens είναι το μεγάλο συνέδριο της ελληνικής κοινότητας του WordPress, μιας ομάδας ανθρώπων που ασχολείται με την πλατφόρμα του WordPress και το διαδίκτυο και οργανώνει το μη κερδοσκοπικό, αυτό, συνέδριο αυτό εθελοντικά. Το συνέδριο ξεκίνησε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 2016 και είναι μέλος της παγκόσμιας οικογένειας συνεδρίων WordCamp που διοργανώνονται σε πλήθος μεγάλων πόλεων του κόσμου.

Η ελληνική κοινότητα του WordPress είναι ιδιαίτερα δραστήρια από το 2012 και θέλουμε να πιστεύουμε ότι το WordCamp Athens είναι πλέον ένα καθιερωμένο συνέδριο στο χώρο του διαδικτύου στην Ελλάδα. Στόχος της κοινότητας είναι να γίνεται ολοένα πιο δραστήριο και ενδιαφέρον χρόνο με το χρόνο. Ακόμη, αξίζει να αναφέρουμε και το αδερφάκι του, το WordCamp Thessaloniki, που διοργανώθηκε με επιτυχία πέρυσι το Δεκέμβριο, για πρώτη φορά.

Το WordCamp Athens έχει, λοιπόν, μια εθελοντική φύση. Θα μπορούσε αυτό να το συνδυάσει κάποιος και με την open source φιλοσοφία του WordPress.

Η πλατφόρμα του WordPress διακρίνεται παγκοσμίως από το χαρακτηριστικό ότι πλαισιώνεται από ομάδες ανθρώπων, τις κατά τόπους «κοινότητες», που ασχολούνται εθελοντικά, τόσο με την εξέλιξη της ίδιας της πλατφόρμας, όσο και με δράσεις που θα την κάνουν γνωστή και ελκυστική και θα τη διαδώσουν σε περισσότερους ανθρώπους.

Αυτή η φιλοσοφία ανοικτότητας είναι οπωσδήποτε άρρηκτα συνδεδεμένη με τη φιλοσοφία ανοικτού λογισμικού του ίδιου του WordPress. Μάλιστα, όλες οι επίσημες δράσεις των κοινοτήτων του WordPress έχουν ως βασικό τους μέλημα τη διαφύλαξη αυτής της φιλοσοφίας και της άδειας λογισμικού GPL που την καλύπτει νομικά.

wordcamp3.jpg?mtime=20190427130653#asset:123321

Όσον αφορά στο θέμα αυτό καθαυτό, που δεν είναι άλλο από το WordPress, σε τι σημείο βρίσκεται σήμερα η ανάπτυξη του; Υπάρχουν πρόσφατες καινοτομίες που θα ξεχωρίζατε;

Το WordPress, ως σύστημα διαχείρισης περιεχομένου (CMS – content management system) δεν ξεχωρίζει τόσο επειδή βασίζεται ή στοχεύει ιδιαίτερα σε εξέχουσες τεχνολογικές καινοτομίες. Βρίσκεται φυσικά πάντοτε στην αιχμή των τεχνολογιών του διαδικτύου και είναι μια ώριμη πλατφόρμα σχεδιασμού και ανάπτυξης ιστοσελίδων αλλά και εφαρμογών διαδικτύου. Όμως, προσπαθεί να πατάει σε μεθοδολογίες και τεχνικές καλά εδραιωμένες και με ευρύτατη συμβατότητα, ακριβώς για να εξυπηρετεί καλύτερα τις ανάγκες των χρηστών του.

Η «καινοτομία» του παρόλα αυτά, θα έλεγε κανείς, είναι το γεγονός πως πρόκειται για μια πολύ φιλική και ελαφριά βασική πλατφόρμα, με χαμηλό learning curve, που δίνει τη βάση για να αναπτυχθεί γύρω της ένα τεράστιο οικοσύστημα εταιρειών και επαγγελματιών, τεχνολογιών, λύσεων, εργαλείων και υπηρεσιών. Όλο αυτό έχει συνδυαστεί εξαιρετικά με την τεράστια, ενεργή, παγκόσμια κοινότητα ανθρώπων που ασχολούνται με αυτό σε επίπεδο ανταλλαγής τεχνογνωσίας. Το WordCamp Athens αλλά και τα meetups, οι τακτικές συναντήσεις των μελών της κοινότητας, είναι μόνο δύο τέτοια παραδείγματα.

Με τόσες πλατφόρμες, υπηρεσίες και τρόπους για να «στήσει» κάποιος – όπως μια επιχείρηση - την online παρουσία του, σε τι θα λέγατε πως διαφοροποιείται και ξεχωρίζει το WordPress;

Σε τρία πράγματα που λειτουργούν συνδυαστικά: α) πρόκειται για μια κατά βάση απλή και εύκολη στην εκμάθησή της πλατφόρμα, τόσο για τον τελικό χρήστη/διαχειριστή όσο και για τον προγραμματιστή, τον τεχνικό, τον επαγγελματία την εταιρεία που θα την υιοθετήσει, β) διαθέτει ένα τεράστιο οικοσύστημα χαμηλού κόστους ή ακόμη και δωρεάν λύσεων για κάθε τι που μπορεί να χρειαστεί κανείς στις μέρες μας στο διαδίκτυο και γ) διαθέτει ένα τεράστιο οικοσύστημα ανθρώπων που την υποστηρίζουν και συνεχώς παράγουν νέες λύσεις, μοιράζονται ανοιχτά τεχνογνωσία online και εξελίσσουν την πλατφόρμα σε επίπεδο δυνατοτήτων και ασφάλειας.

Αν εστιάσουμε στο e-commerce, πώς μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει αποτελεσματικά τη συγκεκριμένη πλατφόρμα; Υπάρχουν tips ή συχνά λάθη που βλέπετε να γίνονται;

Ο χώρος του e-commerce είναι οπωσδήποτε ένας χώρος με ιδιαίτερη ζήτηση στις μέρες μας. Στην πλατφόρμα του WordPress έχει ξεχωρίσει, χωρίς να είναι η μόνη λύση, το WooCommerce, το οποίο είναι ένα πρόσθετο (plugin) που υλοποιεί τις περισσότερες από τις λειτουργίες που έχει ανάγκη ένα ηλεκτρονικό κατάστημα.

Το συχνότερο λάθος που γίνεται στο χώρο του e-commerce είναι η σπουδή να προχωρήσουμε στην υλοποίηση, χωρίς να έχουμε προηγουμένως μια σαφώς προδιαγεγραμμένη στρατηγική πωλήσεων και προώθησης. Θα πρέπει, δηλαδή, κανείς, προτού αποφασίσει να δραστηριοποιηθεί στις πωλήσεις στο χώρο του διαδικτύου, να είναι πολύ συνειδητοποιημένος σχετικά με αυτό που θέλει να πουλήσει, να γνωρίζει σε ποιους θέλει να το πουλήσει και, το κυριότερο, να αναπτύξει ένα συνεπές πλάνο προώθησης και διαφήμισης.

Τεχνικά, όλα τα εργαλεία για να το πετύχει αυτό είναι πλέον στη διάθεσή του στην πλατφόρμα του WordPress, του WooCommerce αλλά και του διαδικτύου γενικότερα. Αλλά για να λειτουργήσει όλο αυτό αποτελεσματικά χρειάζεται και η σωστή στρατηγική!

Βλέπουμε πως υπάρχουν sessions στο πρόγραμμα του WordCamp Athens 2019 που αναφέρονται στο hacking. Είναι αυτό ένα πρόβλημα για το WordPress; Και πώς μπορεί να «προστατευτεί» μια επιχείρηση που το χρησιμοποιεί;

Η ασφάλεια είναι οπωσδήποτε ένα από τα πιο σημαντικά μελήματα κάθε πληροφοριακού συστήματος. Και μια ιστοσελίδα είναι ακριβώς ένα πληροφοριακό σύστημα, που μάλιστα είναι σχεδιασμένο να αλληλεπιδρά με τον έξω κόσμο και, συνεπώς, να εκτίθεται. Δε θα μπορούσε, λοιπόν, η ασφάλεια να λείπει από τις ανησυχίες του WordPress και, κατ’ επέκταση, από τις θεματικές ενός WordCamp.

Με την πλατφόρμα του WordPress ισχύει το γεγονός ότι, εξαιτίας της δημοφιλίας της και του τεράστιου αριθμού εγκαταστάσεων παγκοσμίως, είναι και σημαντικός στόχος επιθέσεων. Όμως, για τον ίδιο ακριβώς λόγο, τα πιθανά προβλήματα εντοπίζονται και λύνονται εξαιρετικά γρήγορα και αυτό είναι κάτι ανεκτίμητο. Επιπλέον, η ομάδα της ασφάλειας του core WordPress είναι εξαιρετικά ενεργή και συνεργάζεται με άλλες μεγάλες ομάδες ασφαλείας του διαδικτύου.

Σε κάθε περίπτωση, όταν κανείς ακολουθεί μερικούς βασικούς και στοιχειώδεις κανόνες έχει καταφέρει εκ προοιμίου να προλάβει τους περισσότερους κινδύνους, πχ: επιλογή καλών και αξιόπιστων συνεργατών (developers), επιλογή καλού hosting (εταιρείας φιλοξενίας) που να έχει κουλτούρα στην ασφάλεια, πολύ τακτικά updates του λογισμικού ώστε να ενσωματώνονται οι νέες εκδόσεις και, τέλος, χρήση τρίτων λύσεων (υπηρεσίες, πρόσθετα/plugins, κλπ) με φειδώ, προσοχή και πολλές δοκιμές.

wordcamp1.jpg?mtime=20190427130715#asset:123323

Μπορούμε να πούμε πως το WordPress ήταν από εκείνες τις πλατφόρμες που έδωσαν στον καθένα την ευκαιρία να γίνει «εκδότης» και να ακουστεί η φωνή του. Θα μπορούσε κάποιος να πει πώς βοήθησε στον «εκδημοκρατισμό» του διαδικτύου. Υπάρχουν κίνδυνοι, σήμερα, για το διαδίκτυο;

Το «democratize publishing» πράγματι ήταν και είναι ακόμη ένα από τα συνθήματα - σημαίες του WordPress. Βοήθησε να δοθεί η δυνατότητα στον καθένα να μετατραπεί σε ένα μικρό (ή και μεγαλύτερο) «εκδότη» πληροφορίας, μειώνοντας την τεχνολογική απόσταση ανάμεσα στο μέσο άνθρωπο και στα εργαλεία του διαδικτύου. Καλλιέργησε έτσι εν μέρει την έκρηξη των blogs που είδαμε στα μέσα της δεκαετίας του 2000, η οποία στη συνέχεια τροφοδότησε την έκρηξη των μέσων κοινωνικής δικτύων (social media) και, φυσικά, δεν έπαψε ποτέ έκτοτε.

Αυτή η ελευθερία του διαδικτύου στον ταχύτατο αλλά και ευρύτατο διαμοιρασμό της πληροφορίας, είναι κάτι που πρέπει να διαφυλάξουμε και να προστατεύσουμε ως κράτη και κοινωνίες. Γιατί έχουμε να ισορροπήσουμε τα τεράστια οφέλη που αυτή μας δίνει απέναντι στις νέες προκλήσεις (ασφάλεια, προσωπικά δεδομένα, πνευματικά δικαιώματα, fake news) που και η ίδια η νομοθεσία δεν ήταν προετοιμασμένη να αντιμετωπίσει.

Εστιάζοντας γενικότερα στον ανοικτό κώδικα, υπάρχουν πολλοί «υπέρμαχοι» του. Τελικά, είναι το βέλτιστο μοντέλο ανάπτυξης ή έχει και αυτό σημεία που απαιτούν προσοχή;

Το «βέλτιστο» είναι κάτι που δεν μπορεί να μπει σε καλούπια στον τεράστιο και παγκοσμιοποιημένο χώρο του διαδικτύου. Το βέβαιο είναι ότι το μοντέλο του ανοιχτού κώδικα έχει αποδειχθεί ότι είναι αυτό που εξασφαλίζει τη μέγιστη διάδοση της γνώσης και εξέλιξη της τεχνολογίας προς όφελος όλων. Η έκρηξη του διαδικτύου τα τελευταία 20 χρόνια οφείλεται σε μεγάλο βαθμό ακριβώς σε αυτή τη φιλοσοφία ανοιχτού διαμοιρασμού της γνώσης, που πρεσβεύει (και διαφυλάσσει ακόμη και νομικά με τις άδειες χρήσης του, για παράδειγμα GPL) το ανοιχτό λογισμικό.

Αρκεί να παρουσιάσουμε ορισμένα μόνο νούμερα για να φανεί αυτό ανάγλυφα: το 33% των ιστοσελίδων του διαδικτύου τρέχουν αυτή τη στιγμή WordPress ενώ το 33% των web servers ενεργών ιστοσελίδων τρέχουν αυτή τη στιγμή Apache web server. Είναι, λοιπόν, ξεκάθαρο ότι το ανοιχτό λογισμικό έχει παίξει ένα τεράστιο ρόλο στην ίδια την ανάπτυξη της σύγχρονης ελεύθερης οικονομίας!

Οπωσδήποτε, για να δραστηριοποιηθεί κανείς με βιώσιμο τρόπο στο παγκόσμιο αυτό πεδίο πρέπει να μελετά τις τεχνολογίες και τις εξελίξεις τους πολύ προσεκτικά και συνεχώς. Διαφορετικά, είναι εύκολο είτε να εγκλωβιστεί σε μια τεχνολογία, είτε, από την άλλη πλευρά, να βρεθεί σε ένα αέναο κυνηγητό της τελευταίας της λέξης.

Να δούμε και ευρύτερα τον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου; Ως web developer, ποιες βλέπετε πως θα είναι οι τάσεις πάνω στις οποίες θα βασιστούμε τα επόμενα χρόνια; Και ποιος ο ρόλος του mobile;

Η ερώτηση απαντά εν μέρει τον εαυτό της. Πράγματι, το mobile και ειδικά στην Ελλάδα, αναμένεται να είναι ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες εξέλιξης του web με έμφαση στο e-commerce. Οι χρήστες μας πλέον πλοηγούνται στο διαδίκτυο, σε πολύ μεγάλο ποσοστό, μέσα από κινητές συσκευές και το μόνο που μένει είναι να δούμε σε τι βαθμό αυτό θα εξελιχθεί τα επόμενα χρόνια, όπως και το να διακρίνουμε ποιες από τις πράξεις τους γίνονται τελικά μέσα από τα κινητά τους και ποιες από τους παραδοσιακούς υπολογιστές (desktop).

Βέβαια, μια μεγάλη τάση αλλά και πρόκληση του e-commerce στις μέρες μας είναι η αξιοποίηση των μέσων που δίνει το διαδίκτυο (και αυτό που ονομάζουμε «digital» γενικότερα) στην προώθηση και διαφήμιση προϊόντων και υπηρεσιών, δηλαδή την online διαφήμιση, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το email marketing, το content marketing και τους συνδυασμούς αυτών.

Κλείνοντας, θα ήθελα να εστιάσουμε στο μέλλον και στις (ενδεχομένως παράλληλες) πορείες του WordCamp Athens και του WordPress. Τι μπορούμε να περιμένουμε, ποια η δική σας στόχευση και πώς θα εξελιχθεί η ανάπτυξη της πλατφόρμας;

Αυτή τη περίοδο η παγκόσμια κοινότητα του WordPress συζητά μια από τις τελευταίες μεγάλες αλλαγές στην πλατφόρμα, την εισαγωγή στο διαχειριστικό της του εργαλείου Gutenberg, ενός εργαλείου που αλλάζει σημαντικά την εμπειρία της επεξεργασίας περιεχομένου στο WordPress. Πρόκειται για μια αλλαγή που έγινε δεκτή όχι χωρίς αρνητικά σχόλια, όμως συζητιέται ανοιχτά, όπως και κάθε τι άλλο!

Το WordCamp Athens, από την πλευρά του, φιλοδοξεί να είναι παρόν για πολλά χρόνια ακόμα και το ίδιο και το αδερφάκι του, το WordCamp Thessaloniki. Η δραστηριότητα όμως της ελληνικής κοινότητας του WordPress δεν περιορίζεται σε αυτά τα ετήσια συνέδρια, είναι πολύ τακτική μέσα από τα meetups (τακτικές συναντήσεις ανταλλαγής τεχνογνωσίας) σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Λάρισα. Συστήνουμε στον καθένα που ενδιαφέρεται να γραφτεί στους συνδέσμους αυτούς ώστε να λαμβάνει τις ενημερώσεις για ό,τι νεότερο συμβαίνει.

Ευχόμαστε να γνωρίσουμε όσους το δυνατόν περισσότερους φίλους του WordPress και του διαδικτύου στις 18 Μαΐου 2019, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο WordCamp Athens 2019, το οποίο φέτος, εκτός από 16 πολύ ενδιαφέρουσες ομιλίες θα έχει και 4 πολύ χρήσιμα εργαστήρια. Όλες οι πληροφορίες για το πρόγραμμα του συνεδρίου βρίσκονται εδώ ενώ μπορεί κανείς να προμηθεύεται το εισιτήριό του από εδώ.

Ευχαριστούμε θερμά το epixeiro.gr για τη φιλοξενία του και τη συνεργασία του ως media partner του συνεδρίου!

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr