NEWSFLASH...
Επιχειρήσεις & Know-how
ανάγνωση

Κάλεσμα, Job Crafting και οι βασικές ψυχολογικές ανάγκες των εργαζομένων [έρευνα]

Κάλεσμα, Job Crafting και οι βασικές ψυχολογικές ανάγκες των εργαζομένων [έρευνα]

Η αμειβόμενη απασχόληση αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο της ζωής των ενηλίκων. Σχεδόν ένα τρίτο της συνειδητής τους εμπειρίας αποτελείται από την εργασία, η οποία είναι και από τις βασικές πηγές για να αναπτύξει μια αίσθηση ταυτότητας, αυτo-εκτίμησης και να εδραιώσει ανθρώπινες σχέσεις.

Οι υπάλληλοι ψάχνουν όλο και περισσότερο να βρουν νόημα, ευτυχία και κοινωνικές σχέσεις μέσα στο εργασιακό περιβάλλον, ψάχνουν επίσης ευκαιρίες για να αναπτυχθούν επαγγελματικά αλλά και προσωπικά. Για πολλά χρόνια, οι εργαζόμενοι στα πλαίσια των εργασιών τους θεωρούνταν παθητικοί δέκτες. Τα τελευταία χρόνια όμως, ερευνητές υποστηρίζουν πως πρέπει να ληφθεί υπόψη η επιρροή που οι υπάλληλοι έχουν πάνω στην εργασία τους και αντί να αντιδρούν και να εκτελούν παθητικά τις εργασίες τους, μπορούν να την μετατρέπουν έτσι ώστε να καλύπτονται οι ατομικές τους ανάγκες και προτιμήσεις.

Οι Berg, Dutton και Wrzesniewski υποστηρίζουν πως η εργασιακή προσαρμογή (Job Crafting) αναφέρεται στις ενεργές αλλαγές που κάνουν οι υπάλληλοι στον τρόπο με τον οποίο εργάζονται, πράγμα το οποίο έχει πολυάριθμα οφέλη, όπως εργασιακή ικανοποίηση, δέσμευση, ανθεκτικότητα και ευημερία. Το κίνητρο να εφαρμόσει κάποιος την εργασιακή προσαρμογή ευθυγραμμίζεται και με τις τρεις βασικές ψυχολογικές ανάγκες της Θεωρίας του Αυτοπροσδιορισμού (Self-Determination Theory) οι οποίες είναι η αυτονομία (autonomy), η επάρκεια (competence) και το σχετίζεσθαι (relatedness).

Αυτές οι τρεις διαφορετικές αυτόνομες ανάγκες είναι ιδιαίτερης σημασίας για την κατανόηση του ρόλου του καλέσματος (calling) σε σχέση με τα κίνητρα και εν τέλη με την καθημερινή ευημερία (well-being). Ένα άτομο που νιώθει την παρουσία καλέσματος (calling presence) είναι πολύ πιθανό να συμπεριφέρεται και να δρα με τέτοιο τρόπο που να απαντά σε εγγενή κίνητρο (intrinsic motivation). Ένα βασικό χαρακτηριστικό του καλέσματος, είναι η βαθιά αίσθηση νοήματος που ωθεί σε συμπεριφορές που βιώνονται ως αυτόνομες και συνεπείς ως προς την ταυτότητα και το πάθος για κάτι (passions). Η αυτονομία αναφέρεται στην αυτόνομη βούληση, δράση και στην υποστήριξη των δράσεων στο ύψιστο επίπεδο σκέψης (highest level of reflection).

Έρευνα: «Θεωρία αυτοπροσδιορισμού: η επίδραση του ζώντας σύμφωνα με το κάλεσμα και της εργασιακής προσαρμογής στις βασικές εργασιακές ανάγκες»

Σκοπός αυτής της έρευνας είναι να μελετηθεί η επίδραση του ζώντας σύμφωνα με το κάλεσμα στην κάλυψη των βασικών ψυχολογικών αναγκών των εργαζομένων, έτσι όπως ορίζονται από την θεωρία αυτοπροσδιορισμού. Η έρευνα είναι σημαντικό να διεξαχθεί, καθώς η μεσολάβηση της εργασιακής προσαρμογής (Job Crafting), κυρίως στις περιπτώσεις που η εργασία δεν καλύπτει και δεν ευθυγραμμίζεται με την αίσθηση καλέσματος που νιώθει ο υπάλληλος, μοιάζει να είναι διορθωτική και καθοριστική και να δίνει την δυνατότητα στους υπάλληλους να μορφοποιήσουν την εργασία τους και να την φέρουν πιο κοντά στις ανάγκες και αξίες τους και με αυτόν τον τρόπο να ζήσουν το κάλεσμα τους. Έρευνες έχουν δείξει πως η κάλυψη αυτών των αναγκών είναι βασική προϋπόθεση για την ευζωία.

Βιβλιογραφία

  • Berg, J. M., Dutton, J. E., & Wrzesniewski, A. (2008). What is job crafting and why does it matte
  • Conway, N., Clinton, M., Sturges, J., & Budjanovcanin, A. (2015). Using self‐determination theory to understand the relationship between calling enactment and daily well‐ being. Journal of Organizational Behavior, 36(8), 1114-1131.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry, 11(4), 227-268.
  • Dobrow, S. R. (2013). Dynamics of calling: A longitudinal study of musicians. Journal of organizational behavior, 34(4), 431-452.
  • Elangovan, A. R., Pinder, C. C., & McLean, M. (2010). Callings and organizational behavior. Journal of Vocational Behavior, 76(3), 428-440.
  • Gagné, M., & Deci, E. L. (2005). Self‐determination theory and work motivation. Journal of Organizational behavior, 26(4), 331-362.
  • Markiewicz, D., Devine, I., & Kausilas, D. (2000). Friendships of women and men at work:
  • Job satisfaction and resource implications. Journal of managerial Psychology, 15(2), 161-184.
  • Slemp, G. R., & Vella-Brodrick, D. A. (2014). Optimising employee mental health: The relationship between intrinsic need satisfaction, job crafting, and employee well- being. Journal of Happiness Studies, 15(4), 957-977.)
  • Tims, M., & Bakker, A. B. (2010). Job crafting: Towards a new model of individual job redesign. SA Journal of Industrial Psychology, 36(2), 1-9.
  • Wrzesniewski, A., McCauley, C., Rozin, P., & Schwartz, B. (1997). Jobs, careers, and callings: People's relations to their work. Journal of research in personality, 31(1), 21-33.
... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr