NEWSFLASH...
Culture Hub
ανάγνωση

Όταν η δημιουργία, η καινοτομία και ο πολιτισμός συναντούν την οικονομία

Όταν η δημιουργία, η καινοτομία και ο πολιτισμός συναντούν την οικονομία

Η διεθνής συνάντηση με θέμα: «Η Δημιουργική Οικονομία - Μία διαρκής ευκαιρία για ανάπτυξη» που διοργανώθηκε από την φιλανθρωπική εταιρεία elpis στις 18 Οκτωβρίου στο Μουσείο της Ακρόπολης, άνοιξε το διάλογο σχετικά με την Δημιουργική Οικονομία και το θετικό αντίκτυπο που μπορεί να επιφέρει στην οικονομία των χωρών που θεωρούν μέλημα τους και έμπρακτα προσπαθούν να την ενισχύσουν.

Η Δημιουργική Οικονομία περιλαμβάνει στην ουσία μία τεράστια γκάμα αγαθών και υπηρεσιών που βασίζονται στην πνευματική ιδιοκτησία και περιλαμβάνουν από την αρχιτεκτονική, τη διαφήμιση, τις παραστατικές τέχνες, τα οπτικοακουστικά μέσα(κινηματογράφος, τηλεόραση κα), τις εκδόσεις, τα φεστιβάλ και τη μόδα και έως δραστηριότητες αναψυχής, αρχεία, βιβλιοθήκες και videogames. Παρακάτω μια συζήτηση με τον Επαμεινώνδα Φαρμάκη, Πρόεδρο και Διευθύνοντα Συμβούλο της εταιρείας συμβούλων φιλανθρωπίας elpis, για τις προεκτάσεις και τα «εγχώρια ζητήματα» που η Δημιουργική Οικονομία έχει να αντιμετωπίσει στην Ελλάδα.

Πολλοί από τους ομιλητές της συνάντησης υπογράμμισαν την άγνοια για τους όρους του αναδυόμενου τομέα της διεθνούς οικονομίας, την «δημιουργική οικονομία» αλλά και τη «δημιουργική βιομηχανία». Κατά πόσο θεωρείτε ότι έχει συντελεστεί στη χώρα μας το «άνοιγμα» του διαλόγου σχετικά με αυτή τη νέα διεθνή τάση;

Αυτό που ονομάζουμε «Δημιουργική Βιομηχανία», αναπτύσσεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς σ' όλο τον κόσμο. Όπως σχηματικά αναφέρεται στο βιβλίο του Φελίπε Μπουιτράγκο «Η Πορτοκαλί Οικονομία, μια διαρκής ευκαιρία» -την ελληνική έκδοση του οποίου χρηματοδότησε η elpis-, η αξία της Δημιουργικής Βιομηχανίας είναι τόσο μεγάλη που –αναλογικά- αν ήταν μία χώρα του κόσμου, θα ήταν η 4η μεγαλύτερη οικονομία μετά τις ΗΠΑ, Κίνα και Ιαπωνία.

Στην Ελλάδα, τα στατιστικά στοιχεία που μας είναι διαθέσιμα και η χαρτογράφηση του χώρου είναι ιδιαίτερα ελλιπή, παρόλα αυτά, υπάρχουν πολλά πετυχημένα οικονομικά παραδείγματα δημιουργικών βιομηχανιών και στη χώρα μας, μερικά από τα οποία φιλοξενήσαμε και στην εκδήλωση για τη Δημιουργική Οικονομία που πραγματοποιήσαμε στις 18 Οκτωβρίου στο Μουσείο της Ακρόπολης. Το θέμα από δω και στο εξής είναι να μην μιλάμε για μεμονωμένα παραδείγματα/ «success stories», αλλά για συντονισμένες προσπάθειες με σαφή σχεδιασμό εκ μέρους τόσο του ιδιωτικού, όσο και του δημοσίου τομέα.

«Το εκπαιδευτικό σύστημα θα έπρεπε να καλλιεργεί τη δημιουργικότητα, οι νέοι επιχειρηματίες πρέπει να έχουν πρόσβαση σε οικονομικά κεφάλαια, σε μία πόλη θα πρέπει να υπάρχουν οικονομικά προσιτοί χώροι και γραφεία που να προωθούν τη δημιουργικότητα καθώς φυσικά και προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας» ανέφερε μεταξύ άλλων ο Lord Chris Smith. Είναι ίσως η μη ύπαρξη συνεκτικής πολιτικής και διαχείρισης το μεγαλύτερο πρόβλημα που η δημιουργική οικονομία έχει να αντιμετωπίσει στον τόπο μας;

Στην Ελλάδα, η δημιουργία δεν επιβραβεύεται, και δεν θεωρείται κοινωνικά ως ένας τομέας που μπορεί να συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη του ατόμου ή του συνόλου της κοινωνίας. Τα «δημιουργικά παιδιά» δεν βρίσκουν την κατάλληλη υποστήριξη στα σχολεία, καθώς τα σχετικά μαθήματα, όπου υπάρχουν, είναι εντελώς υποβαθμισμένα. Επιπλέον το «δημιουργικό προϊόν» δεν τυγχάνει της κατάλληλης αναγνώρισης. Οπτικοακουστικό υλικό (βίντεο, φωτογραφίες, ταινίες, μουσική) διακινείται καθημερινά δίχως οικονομικές απολαβές, ούτε καν ηθική αναφορά στο δημιουργό του. Κι αυτό στη χώρα μας θεωρείται απολύτως αποδεκτό.

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια ανάπτυξη συνεργατικών χώρων όσον αφορά τις νέες επιχειρήσεις (startups), με κάποιους από αυτούς τους χώρους να απευθύνονται ειδικά σε νέους δημιουργούς (π.χ. Bios- Ρομάντσο).

Όσον αφορά το θέμα της πρόσβασης σε οικονομικά κεφάλαια, που ανέφερε στην ομιλία του ο Lord Chris Smith, αυτό παραμένει δυσεπίτευκτο για την πλειοψηφία των νέων δημιουργών.

Ιδιαίτερα απέναντι στους Έλληνες καλλιτέχνες υπάρχει ένα είδος προκατάληψης, θα λέγαμε. Για παράδειγμα, αν και υπάρχουν Έλληνες συλλέκτες σύγχρονης τέχνης, συνηθίζουν να επενδύουν σε έργα που αγοράζουν στο εξωτερικό. Η ανατροπή της κατάστασης αυτής αποτελεί σίγουρα μια πρόκληση. Οι λανθασμένες υπάρχουσες νοοτροπίες που έχουν να κάνουν με τη δημιουργία, είναι δυνατό να αλλάξουν με τους κατάλληλους χειρισμούς τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο στην Ελλάδα;

Αυτό αποτελεί σίγουρα μια πρόκληση ειδικά αυτήν τη χρονική περίοδο που οι περισσότεροι Έλληνες έχουνε ελαττώσει τις αγορές έργων τέχνης. Είναι σημαντικό όμως να υποστηριχτεί και να «κινηθεί» η ελληνική αγορά τέχνης, αντί να αγοράζονται τα έργα καλλιτεχνών από συλλέκτες στο εξωτερικό και φυσικά να δοθεί βήμα σε νέους καλλιτέχνες να δείξουν τη δουλειά τους, και να αποκτήσουν πρόσβαση σε χρηματοδοτήσεις. Η επιμελήτρια τέχνης Ηλιάνα Φωκιανάκη, μίλησε αναλυτικά για το θέμα αυτό στην διεθνή συνάντηση που διοργανώσαμε στις 18 Οκτωβρίου και η σχετική ομιλία είναι διαθέσιμη online στο κανάλι της elpis.

Ο τουρισμός, αν και δεν αποτελεί ξεκάθαρο κλάδο της δημιουργικής οικονομίας, μπορεί να αποφέρει μεγάλα κέρδη σε συνέργεια με τους τομείς που την απαρτίζουν. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα ίσως μιας τέτοιας συνύπαρξης είναι το Μουσείο Guggenheim όπου κατόρθωσε να αναδείξει την ευρύτερη περιοχή του Μπιλμπάο («Τhe Bilbao Effect). Και με το πρόσφατο παράδειγμα της Αμφίπολης στη χώρα μας, είστε αισιόδοξος για τη δυνατότητα ανάπτυξης ενός διαφορετικού μοντέλου από τον συμβατικό τουρισμό, τον «δημιουργικό τουρισμό»;

Ο τουρισμός είναι έμμεσα τομέας που εμπλέκεται με τη δημιουργική οικονομία και σίγουρα η χώρα έχει να επωφεληθεί τα μέγιστα από αυτόν. Η αύξηση των τουριστικών αφίξεων στην Αθήνα για τη φετινή χρονιά μεταφράζεται σε 142,8 εκατ. ευρώ για την οικονομία της πρωτεύουσας στους κλάδους που απαρτίζουν τον τουρισμό, δηλαδή για τον ξενοδοχειακό, το εμπόριο, την εστίαση κ.ά. Η ανάδειξη των πολιτιστικών μνημείων είναι ένα στοίχημα, το οποίο η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να κερδίσει. Τα πρόσφατα σημαντικά ευρήματα στην Αμφίπολη έχουν δώσει νέα πνοή και παγκόσμιο ενδιαφέρον στο ιστορικό παρελθόν της χώρας κι αυτό πρέπει να αξιοποιηθεί με την κατάλληλη υποδομή και σχεδιασμό.

Τι συμβαίνει με την φιλανθρωπία στην Ελλάδα; Από τη μία, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον και θέληση να βοηθήσει κανείς τον συνάνθρωπο αλλά από την άλλη, υπάρχει ελάχιστη εμπιστοσύνη των πολιτών απέναντι στις ΜΚΟ, κυρίως λόγω περιπτώσεων κακοδιαχείρισης κονδυλίων. Πιστεύετε ότι μπορεί να ανατραπεί το παράδοξο αυτό προς μια θετική και αποτελεσματική κατεύθυνση;

Η elpis δημιουργήθηκε πρωτίστως για να καλύψει αυτή την ανάγκη. Για να συμβάλει στην υγιή ανάπτυξη της Κοινωνίας των Πολιτών στην Ελλάδα και να μειώσει τις περιπτώσεις κακοδιαχείρισης και σπατάλης κονδυλίων. Προσωπικά συμμετείχα στην πρόσφατη προσπάθεια αναθεώρησης του νομοθετικού πλαισίου για τις ΜΚΟ το οποίο ευελπιστούμε σύντομα να ψηφιστεί και να γίνει νόμος του κράτους. Διαθέτουμε πολλές και αξιόλογες οργανώσεις που παράγουν σημαντικό κοινωφελές έργο για τους συμπολίτες μας που το έχουν ανάγκη και χρειάζεται να ενισχύσουμε την προσπάθειά τους, τόσο οικονομικά, όσο και οργανωτικά, με δωρεές, εθελοντική συμμετοχή και μεταφορά τεχνογνωσίας.

Τα πεδία της γνώσης, της καινοτομίας και του πολιτισμού θα εξακολουθήσουν να αποτελούν ενδιαφέροντα της εταιρείας συμβούλων φιλανθρωπίας elpis; Τι να αναμένουμε στο μέλλον που θα στοχεύει προς την κατεύθυνση αυτή;

Η ανάπτυξη του πολιτισμού και της καινοτομίας είναι τομείς που συνδέονται και με τη φιλανθρωπία και συνεπώς αποτελούν πεδία δράσης για εμάς. Η διοργάνωση της διεθνούς συνάντησης, με τη συμμετοχή σημαντικών προσωπικοτήτων από το χώρο του πολιτισμού, της οικονομίας και της ακαδημαϊκής κοινότητας ήταν ένα πρώτο βήμα, προκειμένου να ανοίξει ο διάλογος για τη Δημιουργική Οικονομία και στη χώρα μας, να αναδειχθούν καλές πρακτικές και αναπτυξιακές ευκαιρίες που υπάρχουν. Οφείλουμε να συνεχίσουμε το διάλογο αυτό και να τον υποστηρίξουμε με περαιτέρω δράσεις, για τις οποίες θα σας ενημερώσουμε στο προσεχές μέλλον.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr