NEWSFLASH...
Food for Thought
ανάγνωση

Επιχειρηματική εξωστρέφεια: Καταλύτης εξόδου από την κρίση

Επιχειρηματική εξωστρέφεια: Καταλύτης εξόδου από την κρίση

Αναμφίβολα η οικονομική κρίση και η ύφεση που βιώνει η χώρα μας τα τελευταία έτη έχουν επηρεάσει σχεδόν όλους τους τομείς της οικονομικής δραστηριότητας.

Η αύξηση της ανεργίας και η πτώχευση επιχειρήσεων αποτελούν την σημερινή ελληνική πραγματικότητα και επιδρούν αρνητικά στην ψυχολογία των πολιτών.

Ταυτόχρονα, όμως με την κατάρρευση της ελληνικής οικονομίας φάνηκαν τα λανθασμένα πρότυπα πάνω στα οποία είχε οικοδομηθεί η τεχνητή οικονομική ευημερία των προηγούμενων ετών. Η Ελλάδα δεν προσπάθησε να αναπτύξει τους τομείς όπου εμφάνιζε ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και να επωφεληθεί από την σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη οικονομία αλλά βασιζόταν στον εξωτερικό δανεισμό και στην εσωτερική κατανάλωση κυρίως εισαγόμενων προϊόντων τα οποία και επιδείνωναν συνεχώς το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών.

Παρ' όλα αυτά τα αδιέξοδα της σημερινής καταστάσεως, η οικονομική κρίση δύναται να αποτελέσει και το εφαλτήριο μιας νέας εποχής για την ελληνική οικονομία στη βάση της υγιούς ανάπτυξης, μέσω της παραγωγής προϊόντων υψηλής ποιότητας ικανών να αντιμετωπίσουν και να υπερισχύσουν του διεθνούς ανταγωνισμού. Η διέξοδος λοιπόν βρίσκεται στις ξένες αγορές και επομένως η στρατηγική επιχειρηματικής εξωστρέφειας αποτελεί επιτακτική ανάγκη για τις ελληνικές επιχειρήσεις.

Πράγματι, πολλές επιχειρήσεις στην προσπάθειά τους να αντιμετωπίσουν την μείωση των πωλήσεών τους στην εσωτερική αγορά, η οποία προέκυψε λόγω της μείωσης της κατανάλωσης, στράφηκαν σε αγορές του εξωτερικού και εκμεταλλεύτηκαν επιχειρηματικές ευκαιρίες που υπήρχαν στις αγορές αυτές. Ανάλογες στρατηγικές μπορούν να ακολουθηθούν και από άλλες επιχειρήσεις ώστε να τονώσουν τα μεγέθη τους ή ακόμη και να εξασφαλίσουν την επιβίωσή τους, αλλά και να συνεισφέρουν στην ανόρθωση της ελληνικής οικονομίας.

Αναντίλεκτα, τα ελληνικά προϊόντα είναι σε θέση να ανταγωνιστούν αντίστοιχα προϊόντα άλλων χωρών καθώς διαθέτουν υψηλά ποιοτικά χαρακτηριστικά, ενώ και το ανθρώπινο δυναμικό είναι εξειδικευμένο στην παραγωγή τους. Δοθείσης μάλιστα και της αύξησης της κατανάλωσης σε χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία, υπάρχουν αξιοσημείωτες ευκαιρίες για τις εξωστρεφείς επιχειρήσεις. Επιπλέον, το κοινό νόμισμα αλλά και η εσωτερική υποτίμηση που έχει λάβει χώρα τα τελευταία έτη αυξάνουν τις προοπτικές για επιτυχημένες εξαγωγικές δραστηριότητες.

Παρά το γεγονός ότι οι Έλληνες εξαγωγείς καλούνται να αντιμετωπίσουν μια σειρά προβλημάτων σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, όπως η έλλειψη ρευστότητας των επιχειρήσεων του κλάδου, το υψηλό ενεργειακό κόστος και οι απειλές από τα οικονομικά προβλήματα της Κύπρου, η στρατηγική της επιχειρηματικής εξωστρέφειας αποτελεί καταλύτη για την αναδιοργάνωση της ελληνικής οικονομίας και την επιστροφή της σε αναπτυξιακή τροχιά. Έχει πλέον εδραιωθεί η αντίληψη στις περισσότερες επιχειρήσεις ότι οι εξαγωγές, που άλλοτε αποτελούσαν μικρό τμήμα των δραστηριοτήτων τους, πρέπει πλέον να καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής τους ώστε να εξασφαλίσουν μακροχρόνια ανάπτυξη και κερδοφορία. Η καινοτομία, το στοχευμένο marketing και η ποιοτική διαφοροποίηση μπορούν να καταξιώσουν τα ελληνικά προϊόντα στις διεθνείς αγορές, να οδηγήσουν σε πλεονασματικό Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών και να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να απεμπλακούν από τις διακυμάνσεις της εγχώριας ζήτησης.

Τα οφέλη από την εξωστρέφεια, όμως, δεν περιορίζονται μόνο στις επιχειρήσεις και στους οικονομικούς δείκτες. Η μείωση της ανεργίας, η αύξηση της εγχώριας παραγωγής αγαθών και υπηρεσιών και η αύξηση των δημοσίων εσόδων, μέσω της ανταποδοτικότητας που θα έχουν, θα ωφελήσουν μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας. Επιπλέον, θα υπάρξουν οφέλη ακόμη και σε ψυχολογικό επίπεδο καθώς η έξοδος της Ελλάδας από τη δίνη της κρίσης και η εδραίωσή της ως αξιόπιστου εμπορικού εταίρου θα αναπτερώσουν σε μεγάλο βαθμό το ηθικό των Ελλήνων και θα ενθαρρύνουν την δραστηριοποίησή τους σε παραγωγικούς τομείς της οικονομίας και του επιχειρείν.

Καθίσταται, ωστόσο, αντιληπτό ότι η οργανωμένη στρατηγική επιχειρηματικής εξωστρέφειας δεν αποτελεί δραστηριότητα πρόσκαιρων ωφελειών αλλά σημαντική προοπτική για τη μελλοντική ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και την επιβίωσή της στα πλαίσια του διεθνούς ανταγωνισμού. Για τον σκοπό αυτό, απαιτείται μια μεταβολή του παραγωγικού ιστού της χώρας και μια διεύρυνση των υπαρχόντων δραστηριοτήτων για την καλύτερη εναρμόνιση του με την παγκόσμια ζήτηση αγαθών και υπηρεσιών. Σίγουρα δεν είναι εύκολη επιλογή και προϋποθέτει σημαντική προσπάθεια, αλλά είναι μία καλή ευκαιρία για να διαχειριστούν οι ελληνικές επιχειρήσεις την ύφεση και να μπουν σε μακροχρόνια τροχιά ανάπτυξης.

Η Ελλάδα στην παρούσα συγκυρία δεν μπορεί ούτε να αναπτύξει βαριά βιομηχανία, ούτε να αποτελέσει οικονομία χαμηλού εργατικού κόστους, καθώς συνεχώς θα υπάρχουν αναπτυσσόμενες χώρες με χαμηλότερο κόστος εργασίας από εκείνη. Επομένως, η δημιουργία μιας εθνικής στρατηγικής επιχειρηματικής εξωστρέφειας στη βάση της υγιούς επιχειρηματικότητας, της καινοτομίας, της ποιοτικής διαφοροποίησης και της παραγωγής προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας αποτελεί μονόδρομο για την ελληνική οικονομία, καθώς είναι μία αξιόπιστη επιλογή που μπορεί να προσφέρει μακροχρόνια διατηρήσιμη ανάπτυξη, επιχειρηματική επιτυχία και άνοδο του βιοτικού επιπέδου των Ελλήνων πολιτών.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr