NEWSFLASH...
Καριέρα & HR
ανάγνωση

Γνωρίστε την Έθελ Αγγελάτου, την πρώτη Ελληνίδα LinkedIn Trainer

Γνωρίστε την Έθελ Αγγελάτου, την πρώτη Ελληνίδα LinkedIn Trainer

Όλα αυτά που διδάσκει για το LinkedIn δεν είναι τυχαία, μπορούν να γίνουν, και η ίδια αποτελεί ζωντανό παράδειγμα. Κανένας δεν θα πίστευε ότι θα μπορούσε να υπάρξει ο τίτλος του LinkedIn Trainer στην Ελλάδα, μια θέση την οποία «δημιούργησε» η ίδια. Ο λόγος γίνεται για την Έθελ Αγγελάτου, την πρώτη LinkedIn Trainer στην Ελλάδα που έχει εκπαιδεύσει περισσότερα από 4.500 άτομα. Παράλληλα απασχολείται ως Corporate & Employer Branding Coach και Σύμβουλος HR & Καριέρας τα τελευταία 10 χρόνια. Η Έθελμίλησε στο epixeiro.gr και ανέλυσε τα πάντα για το LinkedIn.

Πόσο πραγματικά χρήσιμο είναι για έναν νέο στην Ελλάδα να έχει προφίλ στο LinkedIn;

Για την ακρίβεια δεν θεωρώ ότι είναι χρήσιμο για έναν νέο 18 χρονών που έχει μόλις βγει από το Λύκειο, παρ’ όλα αυτά θα το θεωρούσα πολύ έξυπνο εκ μέρους του. Συγκεκριμένα, ένα παιδί που τελειώνει τις σπουδές του στα 22-23, είναι πολύ διαφορετικό να ξεκινήσει με 0 επαφές και άλλο να έχει «χτίσει» ήδη τις πρώτες 100. Τώρα, πόσο σημαντικό είναι να έχει γενικά κάποιος LinkedIn στην Ελλάδα; Δεν αντικατοπτρίζεται σε συγκεκριμένο ποσοστό για μένα. Αν μπορούσα να πω 1 εκατ. % θα έλεγα 1 εκατ. %. Ειδικά σε μια χώρα που ο κόσμος μιλάει συνέχεια για την αύξηση της ανεργίας, στην οποία δεν πιστεύω. Δεν πιστεύω ότι υφίσταται ανεργία, αλλά αεργία, καθώς υπάρχουν χιλιάδες θέσεις τις οποίες δεν αξιοποιούμε γιατί προτιμούμε να τις κάνουν αλλοδαποί. Ίσως δεν τις εκτιμούμε, ίσως έχουμε συνηθίσει αλλιώς. Επομένως, όταν οι άνθρωποι επιμένουν για την ύπαρξη της ανεργίας, και όχι της αεργίας, συγχρόνως θα πρέπει να βρουν κάποιες μεθόδους αντιμετώπισης, πολύ διαφορετικές από αυτές που ίσχυαν. Θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν ό,τι εργαλείο βρουν μπροστά τους. Και το LinkedIn είναι ένας εξαιρετικός μεταφραστής. Η εταιρία και ο εκάστοτε υποψήφιος, μιλάνε μεταξύ τους μια διαφορετική γλώσσα. Το LinkedIn κάνει την μετάφραση, δηλαδή τους δείχνει ότι ψάχνουν το ίδιο πράγμα και τους φέρνει κοντά.

Ποια είναι τα πιο συνηθισμένα λάθη που κάνουν οι χρήστες του LinkedIn;

Το νούμερο ένα λάθος και ίσως το πιο σημαντικό είναι κάτι το οποίο κάνουν όλοι, από το πιο junior στέλεχος μέχρι και έναν CEO. Όταν είσαι junior, θέλεις να πεις πολλά για να αποδείξεις ποιος είσαι, γιατί έχεις ανασφάλεια, έχεις την σκέψη ότι δεν θα σε πιστέψουν γιατί δεν έχεις προϋπηρεσία. Οπότε έτσι, πολλοί καταλήγουν να γίνονται λίγο «πολυλογάδες». Οι CEO από την άλλη, βάζουν τον τίτλο τους και τέλος, χωρίς περαιτέρω λεπτομέρειες, νιώθοντας πως δεν έχουν να αποδείξουν κάτι. Και στις 2 περιπτώσεις πράττουν λανθασμένα, γιατί δεν έχουν ένα προφίλ στο Facebook όπου κάποιος θα κοιτάξει 50 φωτογραφίες να βγάλει συμπέρασμα- εδώ είναι το βιογραφικό σου! Για να βγάλει κάποιος συμπέρασμα, θα πρέπει να φτάσει σταδιακά σε αυτό. Για να φτάσει σε αυτό, θα πρέπει να προκύψει μέσω αναζήτησης. Για να προκύψει από αναζήτηση, χρειάζονται key-words για να μπορεί κάποιος να βρει το προφίλ σου. Αν ο τίτλος σου όμως είναι λίγο διαφορετικός από αυτό που εξασκείς, πώς θα σε βρει; Είναι σαν να έχεις ένα e-shop, να πουλάς ανεμιστήρες και να θες να βρίσκεσαι στην πρώτη επιλογή αναζήτησης χωρίς να έχεις πουθενά στην περιγραφή σου την λέξη ανεμιστήρας. Άλλα κλασικά λάθη που γίνονται στην πλατφόρμα, είναι οι φωτογραφίες που χρησιμοποιούν οι χρήστες και το χρονικό διάστημα όπου μένουν εντός της πλατφόρμας. Ο περισσότερος κόσμος κοιτάζει απλά τα μηνύματα και τις ειδοποιήσεις του, δεν κάνει πλοήγηση στην κεντρική σελίδα, και αν το κάνει είναι μονάχα για 2-3 λεπτά και στα 5 λεπτά βγαίνει. Το LinkedIn θέλει αφιέρωση χρόνου. Και ειδικά στην αρχή, μέχρι να καταλάβεις τα πρώτα πατήματα σου ως χρήστης μες την πλατφόρμα, θα πρέπει να αφιερώνεις 1-2 ώρες την ημέρα. Αλλά αυτό είναι για τους πρώτους 4-6 μήνες. Μετά από αυτό το διάστημα θα έχεις αποκτήσει εμπειρία και θα ξέρεις να αξιολογείς την πληροφορία πιο γρήγορα, όπως π.χ. ένας Recruiter θέλει 5-10 δευτερόλεπτα για να αξιολογήσει ένα βιογραφικό.

Παράθεση - epixeiro.gr

Είναι κρίμα οι νέοι άνθρωποι να μην αξιοποιούν τις ευκαιρίες που τους παρέχει η σημερινή εποχή. Η πληροφορία είναι εκεί έξω. Εκμεταλλευτείτε την!

Το LinkedIn είναι πραγματικά για όλους ή για εξειδικευμένα και συγκεκριμένα επαγγέλματα;

Ομολογουμένως, καλό είναι να μην τα βάζουμε όλα στο ίδιο καζάνι. Π.χ. κάποιος που θέλει να ψάξει υπαλλήλους για φούρνο θα τους αναζητήσει αλλού. Στο LinkedIn μπορείς να καλύψεις κυρίως business θέσεις. Θα σου πω όμως ένα ιδιαίτερο επάγγελμα που ωστόσο έχει κάνει θραύση στο LinkedIn. Barmen. Εδώ και 2 χρόνια περίπου, έχουν αρχίσει και φτιάχνουν προφίλ αρκετοί barmen, βάζοντας στο portfolio τους video για το πώς προετοιμάζουν ή σερβίρουν ποτά, ή την παρουσία τους σε διαγωνισμούς που έχουν κερδίσει, κι έτσι προβάλλονται με παρονομαστή τον τουρισμό.

Έχω όμως και ένα δεύτερο παράδειγμα που δεν θα το πιστέψει κανείς. Την τελευταία φορά που ήμουν Recruiter – περί το 2014, αναζητούσε μια συνάδελφός μου μια θέση για Meat Cutter. Η θέση αυτή είναι πολύ ιδιαίτερη, ήταν για πεντάστερο ξενοδοχείο, όπου χρειαζόταν ειδικός να γνωρίζει πώς να κόβει κρέας στρουθοκαμήλου, ελαφιού κλπ. Και μάλιστα, αυτή είναι μια θέση η οποία έχει ζήτηση στην Ελλάδα, με τους ειδικούς να βγαίνουν από σχολή κρεοπολών που υπάγεται στο Υπουργείο Γεωργίας. Θυμάμαι τότε λοιπόν, από περιέργεια που είχαμε όλοι για την θέση αυτήν, ότι ήμασταν στο γραφείο 2-3 κοπέλες και σκεφτόμασταν πως μπορούμε να βρούμε αυτόν τον άνθρωπο. Η αρμόδια Recruiter, επειδή δεν υπήρχε ηλεκτρονική δυνατότητα ανάρτησης της θέσης από μεριάς υπουργείου, πήγε εκεί και τοιχοκόλλησε τη θέση, καθώς και πήρε τις επαγγελματικές της κάρτες, κατευθύνθηκε στην κρεαταγορά κι άρχισε να ψάχνει αυτό το άτομο. Έτσι βρέθηκε ο υποψήφιος. Εγώ επέστρεψα στο γραφείο μου γιατί δεν διαχειριζόμουν την θέση. Τότε μου ήρθε η σκέψη να δοκιμάσω το LinkedIn και να αναζητήσω Meat Cutter στην Ελλάδα. Η αναζήτηση μου έβγαλε 2 αποτελέσματα. Επομένως ποτέ δεν ξέρεις. Υπάρχουν πολύ ιδιαίτερες θέσεις τις οποίες μπορείτε να βρείτε στο LinkedIn.

Πιστεύεις το LinkedIn μπορεί πραγματικά να βοηθήσει τους νέους στην Ελλάδα να βρουν δουλειά;

Εγώ το πιστεύω. Οι νέοι, όμως, δεν το πιστεύουν αυτό δυστυχώς. Και αυτό είναι πολύ οξύμωρο, αν σκεφτούμε πόσο εμπλέκονται οι νέοι με την τεχνολογία. Κανονικά οι νέοι θα έπρεπε να είναι πολύ δραστήριοι στο LinkedIn. Δεν γνωρίζω που οφείλεται αυτή η αποστασιοποίηση, ίσως λόγω του σοβαρού ύφους που έχει η πλατφόρμα. Μια κλασική δικαιολογία που ακούω από νέους είναι: «Μα δεν έχω προϋπηρεσία, τι να βάλω στο προφίλ μου;». Θα σου πω όμως μια ιστορία. Θυμάμαι στο Πολυτεχνείο Κρήτης, όπου είχα δώσει μια ομιλία, ένας νεαρός μου είπε «πες μου έστω 2 sections τα οποία αφορούν έναν άνθρωπο που δεν έχει προϋπηρεσία, γιατί οι περισσότεροι ζητάνε 2-3 χρόνια τουλάχιστον». Τους μέτρησα περίπου 10 sections, και από αυτά τα 6 απευθύνονταν σε φοιτητές όπου μπορούσαν να συμπληρώσουν project που έχουν πραγματοποιήσει, εθελοντικές δράσεις κ.ά. Συνεπώς, αναλόγως πώς θα επιλέξεις να αξιοποιήσεις την πλατφόρμα, ακόμα και αν δεν έχεις μεγάλη προϋπηρεσία, μπορείς να κάνεις πολύ καλό branding του εαυτού σου.

Παράθεση - epixeiro.gr

Το LinkedIn θέλει αφιέρωση χρόνου. Και ειδικά στην αρχή, μέχρι να καταλάβεις τα πρώτα πατήματα της πλατφόρμας, θα πρέπει να αφιερώνεις 1-2 ώρες την ημέρα

Από ποια ανάγκη πιστεύεις δημιουργήθηκε το LinkedIn τον Μάιο του 2003;

Αρχικά, εμπνεύστηκε σε έναν καναπέ, 2 χρόνια πριν από το Facebook, σε αντίθεση με όσα πιστεύουν οι περισσότεροι. Θεωρώ πως οι πανέξυπνοι άνθρωποι που το δημιούργησαν, και ένας εξ αυτών είναι ο Reid Hoffman, διέγνωσαν την ανάγκη που είχαν τα Αμερικανικά Πανεπιστήμια να βοηθήσουν τους νέους να ενταχθούν στην αγορά εργασίας. Αυτός ήταν ο πρώτος λόγος δημιουργίας της πλατφόρμας. Αρχικά την λειτούργησαν σε beta, –μέχρι που προέκυψε ενδιαφέρον από τμήματα HR για να αναζητούν υποψηφίους. Ύστερα, με την μεγάλη κρίση του 2008, εκεί πιστεύω «έσκασε η βόμβα» της μεγάλης ανάγκης, καθώς δεν υπήρχε χώρα στον πλανήτη που να μην επηρεάστηκε στο εργασιακό κομμάτι. Εκεί δημιουργήθηκαν και 3 βασικοί πυλώνες χρήσης του,  οι οποίοι δεν έχουν πάψει μέχρι σήμερα να ισχύουν για το LinkedIn. Το Sales, το Hiring και το Marketing. Υπάρχουν πάρα πολλά features που μπορείτε να βρείτε στο LinkedIn και μάλιστα δωρεάν, όπως π.χ. webinars, και να μάθετε ό,τι χρειάζεστε σχετικά. Ο κόσμος δεν έχει καταλάβει την δύναμη του LinkedIn. Στο εξωτερικό το LinkedIn χρησιμοποιείται σε ποσοστό 50-60% ενώ στην Ελλάδα σε 2-3%. Όσες εταιρίες έχω εκπαιδεύσει έχουν φτάσει σε ένα ποσοστό του 12-15% που πάλι είναι μικρό.

Πόσο διευρυμένο είναι το LinkedIn στην Ελλάδα σε σχέση με άλλα δίκτυα όπως Facebook και Twitter;

Δεν υπάρχει σύγκριση. Το Twitter είναι για άλλη χρήση, το ίδιο ισχύει και για το Facebook, όσο και αν προσπαθεί να ακουμπήσει το LinkedIn. Αν κάποιος βέβαια θέλει να φτιάξει το branding του, καλό είναι να το προβάλει σε όλα ενιαία, σαν κομμάτια ενός παζλ. Όπως συμβουλεύω αρκετούς με τα βιογραφικά τους. Δεν χρειάζεται να έχετε πολλά και διαφορετικά. Το βιογραφικό είναι ένα. Το να τονίσεις με bold μια λέξη ανάλογα με την αγγελία, αυτό είναι διαφορετικό. Αλλά σίγουρα δεν μπορείς να χρησιμοποιείς διαφορετικές εκδοχές του βιογραφικού σου, γιατί έτσι δημιουργείς disloyalty. Οπότε, είναι θέμα branding το να έχετε μια συνοχή περιεχομένου μεταξύ όλων των κοινωνικών δικτύων.

Ποιο είναι το μέλλον του LinkedIn;

Έχει ήδη ξεκινήσει μια καινούρια εποχή, με νέες ανάγκες που λέγονται Digital HR και Employer Branding. Για παράδειγμα, εδώ και 3-4 μήνες, έχουν ανακοινωθεί οι πρώτες θέσεις στην αγορά για Employer Branding Specialists. Την πρώτη την έβγαλε η KPMG για λογαριασμό μιας άλλης εταιρίας. Αυτή η νέα ανάγκη για ανθρώπους που θα είναι αφοσιωμένοι στο να πολλαπλασιάσουν το brand ενός εργοδότη μπορούμε να πούμε πως είναι μια εξέλιξη μες το LinkedIn. Από εκεί και πέρα, βλέπω γενικότερα μια ανάγκη για Corporate Branding και εκεί είναι που μπορεί να επέλθει ένα μπέρδεμα ή μία φθορά. Θα μπερδέψουμε το τι είναι Facebook και τι είναι LinkedIn. Το Facebook π.χ. χρησιμοποιείται περισσότερο σαν commercial tool, φτιάχνεις σε αυτό μια σελίδα, διαφημίζεις και πουλάς τα προϊόντα/υπηρεσίες σου, ασχολείσαι με το e-shop σου. Το LinkedIn δεν είναι έτσι, δεν γνωρίζω αν θα αποκτήσει ποτέ του τέτοια χρήση, αλλά δεν το πιστεύω. Ωστόσο είναι πολλοί εκείνοι που πιστεύουν πως μπορούν να κάνουν πωλήσεις μέσα από το LinkedIn. Μπορείς, αλλά κυρίως B2B και όχι τόσο B2C. Υπάρχουν βέβαια και εξαιρέσεις. Για παράδειγμα, ένας personal trainer ή φυσικοθεραπευτής που κάνει B2C πωλήσεις, και θα έπρεπε να χρησιμοποιεί το Facebook και το Instagram για να προσελκύσει πελάτες, μπορεί εξίσου να χρησιμοποιήσει και το LinkedIn αν τις πλασάρει ως B2B υπηρεσίες – και οι εταιρίες άλλωστε έχουν στελέχη που θα ενδιαφερόντουσαν για αυτές. Επομένως, υπάρχει η δυνατότητα να πλασάρεις μια πώληση B2C ως B2B, αλλά μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις.  Αναλόγως με το αντικείμενο των υπηρεσιών, λοιπόν, μπορεί μια εταιρεία να αξιοποιήσει το LinkedIn αρκεί να υπάρχουν καλοί consultants για να στηρίξουν τις προαναφερόμενες ανάγκες της για Corporate και Employer Branding.

Τι συμβουλές έχεις να δώσεις σε έναν χρήστη του LinkedIn;

Να αποενοχοποιηθεί εντελώς όσον αφορά στη χρήση του. Ο κόσμος είναι ενοχικός. Ποιος είδε το προφίλ μου, γιατί με κοίταξε, αν θα τον κοιτάξω και δει ότι τον κοίταξα…Το LinkedIn είναι σαν το Google και το Wikipedia. Ένα ερευνητικό εργαλείο. Μπαίνεις μέσα και αυτή είναι η δουλειά σου, να ερευνάς προφίλ, να μελετάς βέλτιστες πρακτικές που έχουν κάνει άλλοι, να κοιτάξεις 50 προφίλ για να αποκτήσεις εμπειρία κρίσης, την οποία δεν θα την έχεις αν κοιτάξεις μόνο 5. Είναι όπως συμβαίνει και με έναν Recruiter. Αν είναι junior και διαβάσει 5 βιογραφικά δεν θα καταλάβει ποιο είναι καλό. Αν όμως σε όλη τη ζωή του διαβάσει 5 χιλιάδες βιογραφικά, θα καταλαβαίνει στο δευτερόλεπτο αν το βιογραφικό είναι καλό ή όχι. Θεωρώ, λοιπόν, πως υπάρχει ένα τεράστιο ενοχικό σύνδρομο στην Ελλάδα. Χρησιμοποιήστε το LinkedIn σαν ένα καθημερινό εργαλείο, όπως είναι της Microsoft το Word, το Excel κλπ. είτε είστε Corporate/Employer Ambassador, είτε στοχεύετε στο προσωπικό σας Personal Branding.

Πόσο θα αλλάξει ο ρόλος του HR Manager σε 5-10 χρόνια από τώρα;

Έχει ήδη αλλάξει. Έχει μετατραπεί σε Marketeer αναλαμβάνοντας in-house τη διαδικασία της προσέλκυσης. Αυτή τη στιγμή για να σταθείς σε μια εταιρία στο HR, η οποία τρέχει και αναπνέει μαζί με την τεχνολογία, πρέπει να σκέφτεσαι με πιο «marketing» τρόπο, να είσαι πιο δημιουργικός και πωλητής από ότι ήσουν. Και αυτά αφορούν όλους μέσα στο HR, όχι μόνο τον Recruiter. Δεν ξέρω βέβαια, αν όλα αυτά είναι παροδικά και γυρίσει η ρόδα, κάτι που έχει ξαναγίνει στο παρελθόν, όταν το HR θεωρούνταν πολυτέλεια. Τι να πω, ίσως ξαναγυρίσουμε δηλαδή στο outsourcing.

Τι συμβουλές έχεις να δώσεις σε έναν υποψήφιο όσον αφορά στην αναζήτηση εργασίας;

Σίγουρα πολύ διάβασμα. Η πληροφορία υπάρχει και βρίσκεται εκεί έξω (internet, social media). Δυστυχώς πολλά παιδιά πηγαίνουν στις συνεντεύξεις «αδιάβαστα». Διαβάστε για την εταιρία. Διαβάστε έναν οδηγό καριέρας. Υπάρχουν Career Consultants που μπορείς να συμβουλευτείς (επ’ αμοιβή). Είναι μία επένδυση την οποία θα την κάνεις, λογικά, μια φορά. Όταν θέλεις να έχεις παραπάνω αποτελέσματα, όταν η πεπατημένη δεν λειτουργεί, είτε θα κάνεις λάθη αρχαρίων, είτε θα πας σε έναν εξειδικευμένο σύμβουλο, ή θα πρέπει να αφιερώσεις πολύ χρόνο στο διάβασμα, να ερευνήσεις. Το LinkedIn είναι ένα τέτοιο ερευνητικό εργαλείο. Θυμάμαι, όταν ήμουν μικρότερη και σπούδαζα στο Deree, έψαχνα να βρω παράλληλη εργασία και δεν είχα όλα αυτά τα εργαλεία, mentors ή οργανισμούς που βοηθούν νέους… είναι κρίμα οι νέοι άνθρωποι να μην αξιοποιούν τις ευκαιρίες που τους παρέχει η σημερινή εποχή. Η πληροφορία είναι εκεί έξω. Εκμεταλλευτείτε την!

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr