NEWSFLASH...
Food for Thought
ανάγνωση

Η παραγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στην Ελλάδα [video]

Η παραγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στην Ελλάδα [video]

Στον απόηχο των θετικών ειδήσεων και τα ενθουσιώδη σενάρια, σχετικά με την άφιξη της εταιρείας Tesla του Elon Musk και την ίδρυση της Tesla Greece, το Hub Έρευνας και Ανάπτυξης (R&D) εγκαθίσταται στο Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος».

Το αποτέλεσμα της επιτυχούς συμφωνίας φαίνεται ότι αποτελεί απόρροια εμπιστευτικών συναντήσεων και διαπραγματεύσεων που ξεκίνησαν αρκετό καιρό πριν τη δημοσίευση των τελευταίων εξελίξεων.

Σύμφωνα με όσα έχουν ειπωθεί, η καθοριστική επιλογή της Ελλάδας ως χώρα φιλοξενίας του εγχειρήματος οφείλεται, αφενός μεν στο άρτια καταρτισμένο ερευνητικό και τεχνικό προσωπικό στον τομέα των ηλεκτροκινητήρων και αφετέρου δε, στην ήδη άριστη συνεργασία με τη συμμετοχή τριών Ελλήνων επιστημόνων μηχανικών που εργάζονται επί σειρά ετών στην εταιρεία Tesla.

Καθότι η Tesla δεν κατασκευάζει μόνο αυτοκίνητα, αλλά δραστηριοποιείται γενικότερα σε προϊόντα ενέργειας όπως ηλιακά φωτοβολταϊκά πάνελ, ηλεκτροκινητήρες και μπαταρίες, όσοι με ανυπομονησία περιμένουν την πολυπόθητη είδηση για την αναγγελία της δημιουργίας εργοστασίου αυτοκινήτων Tesla στην Ελλάδα, μάλλον θα αναμένουν για καιρό.

Οι ενθαρρυντικές εξελίξεις σχετικά με την επόμενη μέρα στο Hub έρευνας και ανάπτυξης της Tesla Greece φαίνεται να αφορούν την πρόσληψη μηχανικών που θα εργαστούν στο ερευνητικό κομμάτι εξέλιξης των ηλεκτροκινητήρων.

Σχετικά όμως με την ηλεκτροκίνηση και την ιστορία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας μια ιστορία για το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε στην Ελλάδα και μάλιστα στη μαγευτική Σύρο, όπου είχα την ευκαιρία να δω από κοντά επισκεπτόμενος το Βιομηχανικό Μουσείο της Ερμούπολης και εν συνεχεία να αναζητήσω περισσότερες πληροφορίες για την ιστορία του.

Μια λαμπρή πρωτοπόρα επιχειρηματική ιδέα, που δυστυχώς έσβησε γρήγορα, άδικα και άδοξα.

Ας μου επιτρέψει ο αναγνώστης να τον συμπαρασύρω στην παρακάτω ιστορία και ας φανταστούμε από κοινού πόσο διαφορετικός θα ήταν ο κόσμος της ηλεκτροκίνησης σήμερα, αν το παραγωγικό εγχείρημα του 1970 και η κατασκευή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα είχε επιβιώσει και εξελιχθεί τόσο ώστε να συναντούσε τη σύγχρονη εποχή της Tesla και του Elon Musk.

O δημοσιογράφος Μιχάλης Σταυρόπουλος, Διευθυντής Σύνταξης του περιοδικού 4ΤΡΟΧΟΙ δημιούργησε μια ταινία αναφοράς για το πρώτο ελληνικό ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο, με φόντο την Ελλάδα του 1970.

Δείτε παρακάτω το τρέιλερ της ταινίας ¨Ανάμεσα σε δύο νησιά¨. Το φιλμ διερευνά τη γέννηση και το θάνατο ενός πρωτοποριακού ηλεκτρικού αυτοκινήτου, του Enfield 8000, το οποίο παρουσιάστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1970, 40 χρόνια προτού ανακαλύψει η αυτοκινητοβιομηχανία τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης και το οποίο κατασκευαζόταν στη Σύρο.

Το σκηνικό περιλαμβάνει ένα εργοστάσιο στη Σύρο, πρωταγωνιστές ανήσυχους επιχειρηματίες, δύο κορυφαίους σχεδιαστές, δεκάδες επιστήμονες, εργάτες και τεχνίτες καραβιών από τον Πειραιά και τα νησιά και τέλος στο επίκεντρο βρίσκεται ένα μικρό αλλά χαριτωμένο πορτοκαλί αμάξι, ίσως και το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής παγκοσμίως.

Σε μία περίοδο που η πετρελαϊκή κρίση έχει ξεσπάσει, οι τιμές των καυσίμων έχουν εκτιναχθεί με αποτέλεσμα πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες να προβαίνουν στην κατασκευή μικρότερων κινητήρων και μοντέλων με μεγαλύτερη οικονομία και αυτονομία. Η Enfield Automotive, που είχε έδρα το Isle of Wight της Μ. Βρετανίας, κατάφερε να κατακτήσει ένα σημαντικό συμβόλαιο για την παραγωγή 100 ηλεκτρικών αυτοκινήτων, απέναντι στις προτάσεις των Ford και Leyland.

Ιδιοκτήτης της εταιρείας ήταν ο δαιμόνιος Ανδριώτης εφοπλιστής Γιάννης Γουλανδρής, ενώ κεντρικός σχεδιαστής του ηλεκτρικού αυτοκινήτου Enfield 8000 ο απόφοιτος του ΜΙΤ, Κωνσταντίνος Αδρακτάς.

Ο επιχειρηματίας λόγω εξελίξεων στην Αγγλία, αποφασίζει να μεταφέρει τη γραμμή παραγωγής στα Ναυπηγεία Νεωρίου στη Σύρο και τα κεντρικά στον Πειραιά με μια νέα εταιρεία λεγόμενη «Ένφιλντ-Νεώριον Ε.Π.Ε.». Ο πρόεδρος και τεχνικός διευθυντής της Enfield, διατήρησε τις επιφυλάξεις του για τη μεταφορά της γραμμής παραγωγής στη Σύρο και τασσόταν υπέρ της προώθησης της παραγωγής σε χώρες που είχαν επιδείξει ήδη ενδιαφέρον για την ανάπτυξη ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπως οι ΗΠΑ με αποτέλεσμα να παραιτηθεί.

Ο Κ. Αδρακτάς ευελπιστούσε δε, στην ευόδωση συνεργασιών με επιχειρηματίες, όπως ο Αριστοτέλης Ωνάσης, ιδιοκτήτης της Ολυμπιακής, ο οποίος επρόκειτο να υπογράψει συμβόλαιο με την εταιρεία για την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, για χρήση στα αεροδρόμια και για ενοικίαση.

teslakoysoudiwm1.jpg?mtime=20180307150439#asset:79893

Το πρώτο αυτοκίνητο έκανε τη βόλτα του στη Σύρο τον Οκτώβριο του 1973. Το Enfield 8000 διέθετε ηλεκτροκινητήρα συνεχούς ρεύματος 12 volt και απέδιδε 8,16 ίππους. Η μέγιστη ταχύτητα ήταν 64 χλμ./ώρα και η αυτονομία του έφτανε τα 60 χιλιόμετρα. Διέθετε πλαίσιο αλουμινίου, μοναδική αεροδυναμική και πολυτελή εσωτερική σχεδίαση (δερμάτινα καθίσματα κ.λπ.). Είχε μήκος μόλις 2,7 μέτρα και βάρος 965 κιλά (μόνο οι μπαταρίες ζύγιζαν 300 κιλά).

Είχαν προλάβει να κατασκευαστούν συνολικά 120 αυτοκίνητα, τα περισσότερα από τα οποία πωλήθηκαν στην Αγγλία και το Συμβούλιο Ηλεκτρικής Ενέργειας, και ορισμένα σε μεμονωμένους πελάτες του εξωτερικού καθώς το αυτοκίνητο δεν μπορούσε να κυκλοφορήσει στη χώρα μας λόγω γραφειοκρατικών προβλημάτων.

Δυστυχώς, παρόλο τις φιλότιμες προσπάθειες των στελεχών της εταιρείας να προωθηθεί σε κυκλοφορία στην Ελλάδα και τη χρήση του από εταιρείες του Δημοσίου αλλά και την Ολυμπιακή Αεροπορία, δεν υπήρχε αποτέλεσμα λόγω μη απάντησης του Υπουργείου Οικονομικών στα αιτήματα της εταιρείας για τη φορολόγηση του.

kousoydismesa3.jpg?mtime=20180307150613#asset:79894

To 1976 η μονάδα παραγωγής και το εργοστάσιο έκλεισε. Στις αρχές του 1980 βγήκαν σε πλειστηριασμό τα Ε8000 από το British Energy Council, τα οποία έγιναν ανάρπαστα από συλλέκτες.

Οι αιτίες που οδήγησαν στην εμπορική αποτυχία του Enfield 8000 ήταν το υψηλό κόστος κτήσης του, η μειωμένη αυτονομία του αλλά και η χρονική περίοδος που αυτό αναπτύχθηκε στην Ελλάδα (μεταβατική εποχή από τη Χούντα στη Μεταπολίτευση). Η περίοδος εν μέσω πετρελαϊκής κρίσης μπορούσε να θεωρηθεί ιδανική για τη προώθηση ενός σύγχρονου μικρού ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου πόλης, αλλά εκτιμάται πως τον δικό της ρόλο διαδραμάτισε και το πετρελαϊκό λόμπυ, που πιθανόν να αντιτάχθηκε με στην πρωτοποριακή κίνηση ανάπτυξης του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Οι πιέσεις που ασκήθηκαν ήταν σε πολιτικό, οικονομικό και επιχειρηματικό επίπεδο, οδηγώντας ένα ακόμη κεφάλαιο της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ελλάδα σε πρόωρο θάνατο.

Ο δημιουργός της ταινίας «Ανάμεσα σε δύο νησιά» Μιχάλης Σταυρόπουλος αναφέρει: “Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ παλιά υπόθεση, ωστόσο το Enfield ήταν πολύ σημαντικό για την εποχή του. Ήταν το πρώτο, έστω περιορισμένης παραγωγής, σύγχρονο ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Δεν πρόσθεσαν απλώς μπαταρίες, αλλά έφτιαξαν ένα αυτοκίνητο που εξυπηρετούσε πραγματικές ανάγκες για την κίνηση στην πόλη”.

Σχόλια

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr

Ροή

ειδήσεων

    Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr

Top5

σήμερα

    Επιχειρώ - epixeiro.gr