NEWSFLASH...
Coaching & Training
ανάγνωση

Βγαίνοντας από την ζώνη άνεσης και ξαναμαθαίνοντας

Βγαίνοντας από την ζώνη άνεσης και ξαναμαθαίνοντας

​Αν ανήκετε σ’ εκείνη τη κατηγορία ανθρώπων που τρομάζει με τις αλλαγές ή νιώθει άβολα ακόμη και με την ιδέα ότι αυτές θα διαμορφώσουν μια νέα πραγματικότητα που ενδεχομένως να απαιτεί διαφορετικούς τρόπους σκέψης και δράσης, τότε θα χρειαστεί να πάρετε μια βαθιά αναπνοή για να συνεχίσετε την ανάγνωση. Σε αντίθετη περίπτωση, προχωρήστε άφοβα.

Χρειάστηκα πολλές βαθιές αναπνοές και όχι μόνο μια, για να αποφασίσω ότι μετά από δύο και πλέον δεκαετίες στο χώρο του corporate training, θα έπρεπε ν’ αλλάξω την οπτική μου και να ενσωματώσω μια διαφορετική «φιλοσοφία» στα προγράμματα, για να μπορώ να υποστηρίζω αποτελεσματικότερα τους ανθρώπους που εκπαιδεύω. Επιπλέον, αισθανόμουν ότι ούτε και εγώ βρισκόμουν σε θέση να γνωρίζω κάποια πράγματα σε βάθος. Έπιανα τον εαυτό μου να καταφεύγει σε βολικές υπεκφυγές όταν κάποιοι συμμετέχοντες μου έκαναν «δύσκολες» ερωτήσεις. Το γεγονός ότι έχω συσσωρευμένη γνώση και εμπειρία από διεθνείς εταιρίες εκπαίδευσης καθώς και το ότι έχω εκπαιδεύσει ένα μεγάλο αριθμό στελεχών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, έπρεπε να σταματήσει να είναι το προσωπικό μου άλλοθι.

Το πέρασμα από τις δικαιολογίες στη πράξη ήταν και παραμένει πάντα ένα φοβερό ξεβόλεμα αλλά και ο μόνος τρόπος για να κάνει κάποιος ένα άλμα πιο γρήγορο από τη φθορά. Με την παρότρυνση συναδέλφων εκπαιδευτών και φίλων, τους εμπιστεύθηκα τη  «μετεκπαίδευση» μου - τελικά ποτέ δεν είναι αργά - στο NLP (Neuro Linguistic Programming) και στα Micro-Expressions και αφέθηκα στις ικανότητες τους.

Ο «απολογισμός» 

  • Από ένας μαθητής με αρκετή καχυποψία και άμυνες, στην αρχή τουλάχιστον, μετατράπηκα σε υπέρμαχο του NLP, ανακαλύπτοντας  πολλές από τις απαντήσεις στις «δύσκολες» εκείνες ερωτήσεις που δεχόμουν, τόσο από άλλους όσο και από τον εαυτό μου. Σκέφτηκα ότι κάπως έτσι αισθάνονται και αρκετοί από τους συμμετέχοντες στα corporate workshops που διεξάγουμε. Έρχονται  προκατειλημμένοι ή αρνητικοί και τότε είμαστε εμείς που πρέπει να τους καθοδηγήσουμε στο να δουν χειροπιαστά οφέλη. Άρα, το λιγότερο που οφείλουμε εμείς να κάνουμε είναι να γίνουμε δέκτες νέων γνώσεων και εμπειριών και να τους παραδώσουμε αυτή τη νέα γνώση.
  •  Για να χρησιμοποιήσω όρους NLP, αυτό που έπρεπε να κάνω ήταν να διευρύνω το χάρτη μου και να δεχθώ ότι το μόνο που δεν μπορώ να γνωρίζω είναι η πραγματικότητα, με δεδομένο ότι το μόνο που μπορούμε να γνωρίζουμε ως άνθρωποι είναι οι δικές μας αντιλήψεις για την πραγματικότητα και  εγώ ήμουν αυτός που έβαζε τους περιορισμούς. Έβλεπα αυτά που ήθελα να δω και άκουγα αυτά που ήθελα να ακούσω, ενώ παράλληλα αυτό που ζητούσα από τους δικούς μου εκπαιδευόμενους ήταν να διευρύνουν τους ορίζοντες τους και να είναι ανοικτοί σε κάτι καινούργιο. Υποκριτικό; Αναμφίβολα!
  • Πείσθηκα ότι δεν υπάρχει κάποια αντίφαση μεταξύ της καινούργιας γνώσης που εισπράττω με την ήδη αποκτήσει στη μέχρι τώρα πορεία μου. Το NLP όχι μόνο δεν έρχεται να ακυρώσει κάτι, όπως πίστευα, αλλά λειτουργεί ενισχυτικά και συμπληρώνει πολλά κενά στην ερμηνεία των συμπεριφορών και δράσεων, τόσο των δικών μας, ως εκπαιδευτές, managers και coaches, όσο και των ανθρώπων με τους οποίους ερχόμαστε σε καθημερινή επαφή. Πρόκειται για μια διαφορετική ματιά, με σαφώς μεγαλύτερο βάθος, που πολλαπλασιάζει  την αποτελεσματικότητα της επικοινωνίας σε κάθε αλληλεπίδραση.
  • Ανακάλυψα την άλλη όψη του νομίσματος. Ένας μεγάλος όγκος από την υπάρχουσα γνώση που χρησιμοποιούσα, όλα αυτά τα χρόνια, βασιζόταν στο NLP. Για να γράψω τα πράγματα με τ’ όνομα τους  -  και αυτό δεν πολυαρέσει σε κάποιους - εξακρίβωσα αυτό που μάλλον υποπτευόμουν: Μια υπεραπλούστευση ή παραμόρφωση του NLP από εταιρίες εκπαίδευσης με στόχο να δοθεί πιο «μασημένη» και «εύπεπτη» τροφή στους εκπαιδευόμενους. Όμως, με αυτόν τον τρόπο, οι ίδιοι στερούνται  τη δυνατότητα και το προνόμιο της κριτικής σκέψης, της ευελιξίας και της προσαρμοστικότητας για να είναι σε θέση να ανταπεξέρχονται  σε οποιαδήποτε δύσκολη κατάσταση τους παρουσιάζεται στο επαγγελματικό τους περιβάλλον.
  • Εκεί που το NLP μπορεί να βοηθήσει τα στελέχη είναι στο να εμφυσήσει αυτοπεποίθηση προκειμένου να ξεπεράσουν κάποια παγιωμένα «πιστεύω» και να δημιουργήσει ένα δίχτυ ασφάλειας που θα  επιτρέψει να ξεδιπλώσουν τα δυνατά τους στοιχεία, να ελαχιστοποιήσουν τους ενδοιασμούς, τις προφάσεις και τα προσχήματα που τα μπλοκάρουν από τα ν’ αναδείξουν τα ταλέντα τους. Το «κλασσικό» corporate training, από μόνο του δεν μπορεί να κάνει κάτι αντίστοιχο. Και πώς άλλωστε θα μπορούσε, αφού δεν έχει σχεδιαστεί για να διεισδύει σε βάθος. Η ενσωμάτωση στοιχείων του NLP σε εκπαιδευτικά προγράμματα πωλήσεων, διαπραγματεύσεων, leadership και management είναι αυτή που κάνει τη διαφορά για τους συμμετέχοντες.
  • Τέλος, η κυρίαρχη ερώτηση στο NLP είναι το «πώς» και σαφώς έχει μεγαλύτερη βαρύτητα από το «τι» και το «γιατί». Όσοι διαβάζουν αυτό το άρθρο και είναι εκπαιδευτές, managers και coaches, αντιλαμβάνονται ότι η ερώτηση που ξεκινάει με το «πώς» απαντιέται πολύ πιο δύσκολα διότι εμπεριέχει συγκεκριμένη δράση και καταλήγει σε δέσμευση για το αποτέλεσμα. Τόσο η ανάληψη δράσης όσο και ο προσανατολισμός προς το αποτέλεσμα που ένας άνθρωπος θέλει να πετύχει αποτελούν δύο από τους βασικούς πυλώνες του NLP.

Όπως λένε και οι δημοσιογράφοι, κάπου εδώ θα πρέπει να βάλω μια τελεία. Εν κατακλείδι, αισθάνομαι πολύ καλά που αποφάσισα να βγω από τη ζώνη άνεσης μου και που ξεβολεύτηκα. Όπως γράφω και στον τίτλο του  άρθρου «ΞΑΝΑΜΑΘΑΙΝΩ» και περισσότερο μου μοιάζει με ενεστώτα διαρκείας. Τελικά, η μεγαλύτερη ανταμοιβή  είναι όταν βλέπω τους ανθρώπους με τους οποίους έρχομαι σε επαφή να απορροφούν αυτό το νέο συνδυασμό γνώσης, να ξαναμαθαίνουν και οι ίδιοι, να μετουσιώνουν την γνώση σε πράξη και να βελτιώνονται. Χαλάλι το ξεβόλεμα, σωστά;

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr