NEWSFLASH...
Startup
ανάγνωση

Γιάννης Τσιώρης: Ο Έλληνας που κατακτά τη Μέση Ανατολή με το InstaShop

Γιάννης Τσιώρης: Ο Έλληνας που κατακτά τη Μέση Ανατολή με το InstaShop

Ο Γιάννης Τσιώρης, CEO του InstaShop, της πλατφόρμας ειδών διατροφής που δραστηριοποιείται στην περιοχή του Κόλπου και που διαθέτει συνεργασίες με περισσότερα από 600 super market, μιλάει σήμερα στο epixeiro.gr για το online grocery shopping, τις νέες τάσεις στη συγκεκριμένη αγορά αλλά και για τις ευκαιρίες που προσφέρει το Ντουμπάι, από όπου και ξεκίνησε η startup.

Τι είναι το InstaShop και πώς προέκυψε η δημιουργία του και η ενασχόληση σας με την επιχειρηματικότητα; Ποιο ήταν το κενό στην αγορά που θελήσατε να «καλύψετε»;

Η ιδέα του InstaShop ήταν ουσιαστικά μια στιγμή επιφοίτησης. Εργαζόμουν μανιωδώς 14 ώρες την ημέρα στη προηγούμενη startup μου, η οποία ήταν στα πρόθυρα αποτυχίας. Στο διάστημα αυτό, για να κερδίσω χρόνο, δεν πήγαινα στο super market αλλά παράγγελνα ψώνια τηλεφωνικώς. Τις περισσότερες φορές η εμπειρία μου ήταν απογοητευτική, άλλοτε έπρεπε να καλέσω πολλές φορές για να πιάσω γραμμή, άλλοτε έφερναν λάθος προϊόντα ή καθυστερούσαν να παραδώσουν την παραγγελία - γενικά το επίπεδο εξυπηρέτησης ήταν χαμηλό.

Έτσι, ήρθε η ιδέα του InstaShop: «Γιατί να μην υπάρχει μια εφαρμογή που με μερικά μόνο κλικ και σε λιγότερο της μιας ώρας, θα έφερνε τα ψώνια στην πόρτα του σπιτιού σου;» Επειδή η ανάγκη για μια τέτοια υπηρεσία ήταν δυνατή και καλλιεργημένη μέσα μου από καιρό, έλαβα μια από τις πιο δύσκολες αποφάσεις, να αλλάξω ρότα και να εγκαταλείψω εν μια νυκτί το πρότζεκτ πάνω στο οποίο δούλευα 14 ώρες την ημέρα για 17 μήνες.

Μου βγήκε σε καλό και εκ των υστέρων η απόφαση φαίνεται να δικαιώθηκε. Το μάθημα εδώ ήταν πως μερικές φορές πρέπει να απεμπλακείς άμεσα από κάτι που δεν φαίνεται να δουλεύει, ανεξαρτήτως του κόπου και του πόσο επένδυσες σε αυτό, για να ξεκινήσεις κάτι καινούργιο. Ως εκ τούτου, επιτυχία δεν είναι να προσπαθείς να κάνεις μετά βίας κάποια συγκεκριμένη ιδέα να πετύχει, αλλά να περάσεις από πολλές ιδέες μέχρι να βρεις εκείνη που αβίαστα πετυχαίνει μαζί σου.

Σε ποιες χώρες δραστηριοποιείστε και ποιες ακριβώς είναι οι υπηρεσίες που προσφέρετε;

Το InstaShop γεννήθηκε το 2015 ως MVP, δεν είχαμε καν έτοιμη την εφαρμογή όταν υπογράψαμε το πρώτο μας συμβόλαιο με το super market σε μία γειτονιά του Ντουμπάι. Σήμερα, είμαστε σε πέντε χώρες, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στο Μπαχρέιν, στο Κατάρ, στην Αίγυπτο και στο Λίβανο, και συνεργαζόμαστε με τα μεγαλύτερα ονόματα στην Μέση Ανατολή (όπως Zoom, Al Maya, Aswaaq κ.α.), αλλά το πρώτο βήμα έγινε με πολύ προσοχή και σε πολύ μικρή κλίμακα.

Πήγα προσωπικά στο μικρό παντοπωλείο απέναντι από τον πύργο μου, προκειμένου να τους «πουλήσω» την ιδέα με τα mockups στα χέρια μου και φυσικά δεν είχαν ιδέα τι τους έλεγα - μου πήρε τρεις εβδομάδες μέχρι να τους πείσω. Από εκείνη τη στιγμή και μέσα σε ένα μήνα είχαμε έτοιμη την εφαρμογή στην πιο απλή μορφή της και ξεκινήσαμε να καλύπτουμε μόνο δύο πύργους μέχρι να καταλάβουμε και εμείς εμπειρικά τι χρειάζονται οι χρήστες μας και ποιες είναι οι προκλήσεις.

Σήμερα, οι χρήστες του InstaShop μπορούν να επιλέξουν μέσα από μια πλειάδα υπηρεσιών: Μπορούν να παραγγείλουν τα προϊόντα του σουπερμάρκετ μέσω της εφαρμογής (υπηρεσία η οποία αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της εταιρίας μας), να κανονίσουν τον καθαρισμό του σπιτιού τους κάνοντας book έναν καθαριστή, αλλά και άλλες υπηρεσίες, όπως η παραγγελία βιολογικών προϊόντων, προϊόντων pet shop για τα κατοικίδια τους, ενώ πρόσφατα προστέθηκε και η δυνατότητα παραγγελίας προϊόντων κρεοπωλείου.

Από πόσα άτομα αποτελείται σήμερα η ομάδα σας; Υπάρχει κάποιο μέρος των δραστηριοτήτων σας που πραγματοποιείται στην Ελλάδα;

Ή ομάδα μας αποτελείται από 150 άτομα, με 15 άλλες εθνικότητες πάρα από Έλληνες, όπως για παράδειγμα Λιβανέζους, Ολλανδούς, Ινδούς, Αιγύπτιους κ.α.. Πέρα από το ότι κάνει το εργασιακό πολύ ενδιαφέρον σε κοινωνικό επίπεδο, η διαφορετικότητα αυτή μας βοηθάει να φθάνουμε σε λύσεις οι οποίες έχουν πολύ πιο στέρεα θεμέλια, λόγω των πολύ διαφορετικών οπτικών γωνιών που έχει ο καθένας και της ιδιαίτερης συνεισφοράς. Η ομάδα μας βρίσκεται κατά το μεγαλύτερο ποσοστό στο Ντουμπάι, όπου και είναι το κεντρικό γραφείο του InstaShop, ενώ έχουμε τοπικές ομάδες στο Μπαχρέιν, το Λίβανο, και την Αίγυπτο.

Στην Ελλάδα ασχολούνται οι προγραμματιστές μας, στο tech hub που έχουμε δημιουργήσει για αυτούς στη Θεσσαλονίκη. Το ταλέντο στην Ελλάδα στο χώρο του software engineering είναι εξαιρετικό, οπότε η απόφαση να συνεργαστούμε με Έλληνες προγραμματιστές ήταν εξαιρετικά εύστοχη.

instashop_tsioris3-1.jpg?mtime=20190811134211#asset:136982

Έχετε λάβει / αναζητήσει κάποιου είδους χρηματοδότηση ή υποστήριξη;

Τα κεφάλαια που έχουμε λάβει είναι περί τα 10 εκατομμύρια δολάρια. Είμαστε τυχεροί σε αυτό το κομμάτι, καθώς οι επενδυτές μας είναι κορυφαίοι στον τομέα τους, με βαθιά γνώση του πως λειτουργούν τα marketplaces. Από τον τρίτο μήνα ήταν μαζί μας το ελληνικό fund Venture friends και το Αραβικό Jabbar Internet Group που έχει επενδύσει σε εταιρίες όπως η maktoob.com (η οποία εξαγοράστηκε από τη Yahoo) και το Souq.com (που εξαγοράστηκε από την Amazon), ενώ η ίδια η Souq.com ακολούθησε το 2016, επενδύοντας άνω των 3 εκατομμυρίων δολαρίων.

Δώστε μας μια εικόνα για τις παραγγελίες. Πόσες πραγματοποιούνται, σε τι κόστη κινούνται και ποια είναι τα είδη που παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ζήτηση; Προτιμάται η χρήση web ή mobile;

Όπως προανέφερα, αυτή τη στιγμή το InstaShop είναι διαθέσιμο σε πέντε χώρες, συνεργαζόμαστε με περισσότερα από 600 super market που κάνουν εκατοντάδες χιλιάδες παραγγελίες μηνιαίως μέσω της πλατφόρμας μας. Οι χρήστες μας προτιμούν να παραγγέλνουν χρησιμοποιώντας το mobile περιβάλλον κατά 80%, ενώ η κατηγορία με τη μεγαλύτερη ζήτηση είναι εκείνη των φρέσκων φρούτων και λαχανικών, ακολουθούμενη από τα γαλακτοκομικά προϊόντα και το νερό. Ήδη μετράμε περισσότερους από 350.000 ενεργούς χρήστες οι οποίοι είναι «πιστοί» στην υπηρεσία, αφού το μηνιαίο retention rate μας κυμαίνεται στο 80%! Αυτή η επιτυχία οφείλεται στη σκληρά εργαζόμενη ομάδα μας, η οποία ξεκίνησε από πέντε άτομα και σήμερα έχει φτάσει στα 150, και φυσικά στην συμπαράσταση και καθοδήγηση των επενδυτών μας, Venture Friends, Jabbar Internet Group και Souq.com.

Βλέπουμε πως ολοένα και περισσότερες κατηγορίες προϊόντων, πλέον και τα είδη super market, βρίσκονται ένα κλικ μακριά. Ποιο, κατά τη γνώμη σας, θα είναι το μέλλον των ηλεκτρονικών αγορών;

Το mobile grocery shopping είναι η επόμενη μεγάλη τάση. H κουλτούρα του on demand shopping apps ολοένα και αυξάνεται, ιδιαίτερα στη γενιά των millennials. Σήμερα, προκειμένου να συνδεθούν με αυτό το «έξυπνο» κοινό, τα super market δεν μπορούν απλώς να βασίζονται σε παραδοσιακές τεχνικές που επικρατούσαν στη δεκαετία του '90 και στη δεκαετία του '00. Η διευκόλυνση του πελάτη και η προσαρμογή των υπηρεσιών στον τρόπο ζωής του (και όχι το αντίθετο) είναι πλέον κρίσιμος παράγοντας προκειμένου να αποκτήσεις και να κρατήσεις ένα πελάτη ικανοποιημένο.

Ο μέσος πελάτης του InstaShop παραγγέλνει τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, ενώ ένα μεγάλο ποσοστό καθημερινά. Είναι εμφανές, λοιπόν, ότι τα super market θα χρειαστεί να ακολουθήσουν μια άλλη στρατηγική και να συνεργαστούν με online grocery shopping applications που θα τους βοηθήσουν να περάσουν στη νέα digital εποχή ώστε να μην χάσουν το «κομμάτι από την πίτα» του online grocery shopping και, φυσικά, να μη χάσουν την επαφή με αυτό το νέο έξυπνο κοινό που θέλει να έχει όλες τις υπηρεσίες κυριολεκτικά στο χέρι του.

instashop_tsioris4.jpg?mtime=20190811134249#asset:136983

Υπάρχουν σήμερα επιχειρηματικές ευκαιρίες στο Dubai, από όπου ξεκινήσατε; Είναι μια αγορά στην οποία μπορούν να στοχεύσουν οι ελληνικές startup;

Η αγορά της Μέσης Ανατολής αποδεικνύεται πολύ εύφορη για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως είναι το InstaShop. Δεδομένου του τρόπου ζωής των πολιτών, των πολλών ωρών εργασίας και, φυσικά, του πολύ ζεστού καιρού, μία υπηρεσία η οποία αποσκοπεί στην ελευθέρωση του χρόνου τους με έναν βολικό τρόπο που δεν χρειάζεται προσπάθεια έχει πολλές πιθανότητες να υιοθετηθεί ευκολότερα. Φυσικά, είναι σημαντικό να υπάρχει product - market fit, παρόλα αυτά δεν είναι αρκετό να βασιζόμαστε σε μία πιθανή επιθυμία των χρηστών προκειμένου να θεωρήσουμε μια υπηρεσία επιτυχημένη, υπάρχει πολύ δουλειά στο background ώστε το InstaShop να παρέχει την αναμενόμενη αξία.

Φυσικά το Ντουμπάι είναι μία αγορά την οποία μπορούν να στοχεύσουν οι ελληνικές startups, με ένα προϊόν / υπηρεσία που να ταιριάζει στα δημογραφικά χαρακτηριστικά και τρόπο ζωής των πολιτών και, με πολύ δουλειά, η Μέση Ανατολή έχει χώρο, ιδιαίτερα στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες και οι δυσκολίες που υπάρχουν για μια εταιρεία όπως η δική σας που δραστηριοποιείται στη Μέση Ανατολή; Θα μπορούσαμε να κάνουμε μια σύγκριση με την αγορά και το επιχειρηματικό περιβάλλον της Ελλάδας;

Η Μέση Ανατολή έχει έναν εξαιρετικά diverse πληθυσμό με γλωσσικά και πολιτιστικές ιδιαιτερότητες; η στόχευση και η κάλυψη των αναγκών των διαφορετικών χρηστών αποτελούν μία από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε στην περιοχή. Όπως είναι αναμενόμενο, η Ελλάδα είναι ένα πολύ διαφορετικό κοινό, τόσο σε σχέση με τον τρόπο που δουλεύουν τα τοπικά super market όσο και με τους χρήστες και τον τρόπο ζωής τους, οπότε θα χρειαζόταν ένα διαφορετικό μοντέλο προκειμένου να στηθεί και να προωθηθεί η υπηρεσία εδώ, κάτι που είμαστε διαθέσιμοι να εξερευνήσουμε στο μέλλον.

Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι για την InstaShop; Υπάρχουν νέες αγορές στις οποίες σκοπεύετε να επεκταθείτε ή νέες υπηρεσίες που θα προσφέρετε;

Το όραμα μας είναι να γίνουμε η μεγαλύτερη on demand shopping service υπηρεσία στη Μέση Ανατολή και ένας σημαντικός παγκόσμιος παίκτης, με εστίαση στην παροχή αξιόπιστων γρήγορων υπηρεσιών. Πάντα ψάχνουμε για νέες ευκαιρίες, νέες εταιρικές σχέσεις, και επιδιώκουμε να πρωτοπορούμε με καινοτόμες τεχνολογίες, με στόχο να κάνουμε τη καθημερινότητα των χρηστών μας ευκολότερη και να ανοίξουμε το δρόμο στα super market και άλλους offline παίκτες, στην digital εποχή.

Είμαστε φιλόδοξοι για το 2020, στόχος μας είναι η περαιτέρω επέκταση στις χώρες της Μέσης Ανατολής και όχι μόνο. Το 2020 είναι επίσης το έτος που θα επενδύσουμε σε περισσότερες υπηρεσίες, πέραν των προϊόντων super market, ενώ πολλές συνεργασίες με διεθνή brand είναι στα σκαριά.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr