NEWSFLASH...
Startup
ανάγνωση

Α. Κεμενέ, Optima-X: Η Ελλάδα θα μπορούσε να γίνει ναυτιλιακός κόμβος αντίστοιχος της Σιγκαπούρης

Α. Κεμενέ, Optima-X: Η Ελλάδα θα μπορούσε να γίνει ναυτιλιακός κόμβος αντίστοιχος της Σιγκαπούρης

Η Αγγέλικα Κεμενέ, co-founder και CEO της Optima-X και του πρώτου διεθνούς επιταχυντή Maritme Tech στην Ελλάδα, του Enso XL, μιλάει σήμερα στο epixeiro.gr για την σημασία της καινοτομίας στον χώρο της ναυτιλίας αλλά και για τις επιχειρηματικές ευκαιρίες που προσφέρονται σε νεοφυείς επιχειρήσεις.

Θα ήθελα να ξεκινήσουμε από τα πιο πρόσφατα trends και εξελίξεις γύρω από τον τομέα του Maritime Tech. Ποιες οι σημαντικότερες καινοτομίες που θα ξεχωρίζατε και ποια η σημασία του «innovation» στον συγκεκριμένο κλάδο;

Σχετικά πρόσφατα, ο κλάδος μας, σε παγκόσμιο επίπεδο, αντιλήφθηκε την σημασία του «innovation». Τα τελευταία χρόνια, βλέπουμε όλο και περισσότερες εταιρείες, στο εξωτερικό, σε όλο τα φάσμα του κλάδου, να ξεκινούν τμήματα - εντός των επιχειρήσεων - καινοτομίας και στρατηγικής. Αυτό δεν είναι τυχαίο και συμβαίνει αφενός για να παραμείνουν οι εταιρείες αυτές ανταγωνιστικές και αφετέρου γιατί αντιλαμβάνονται την αναγκαιότητα και τον ρόλο της καινοτομίας στον ναυτιλιακό κλάδο.

Από την άλλη πλευρά, βλέπουμε κιόλας να δημιουργούνται οργανισμοί μέσα από τον ίδιο τον κλάδο όπου οργανώνονται και συζητούν πάνω σε αυτή την κατεύθυνση αλλά και προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα σωστό ρυθμιστικό πλαίσιο. Οι σημαντικότερες τεχνολογίες που αναπτύσσονται αυτή την στιγμή και έχουν να προσφέρουν στον κλάδο μας είναι αυτές του blockchain technology, του cloud technology, της augmented reality, του artificial intelligence και των autonomous ships. Από την διαχείριση και εκπαίδευση του στόλου και του πληρώματος έως την αυτοματοποίηση χρονοβόρων διαδικασιών, αυτές οι τεχνολογίες θα επιτρέψουν στις ναυτιλιακές εταιρείες να μεγιστοποιήσουν τις επιχειρησιακές τους αποδόσεις, να βελτιστοποιήσουν τις λειτουργικές αποδόσεις τους και να μειώσουν τα κόστη τους στο μέλλον.

Ποιες οι επιχειρηματικές ευκαιρίες που προσφέρει σήμερα ο χώρος της ναυτιλίας και της θαλάσσιας οικονομίας; Είναι εύκολο για μια startup από την Ελλάδα να δραστηριοποιηθεί εκεί;

Ακριβώς επειδή ο ναυτιλιακός και θαλάσσιος κλάδος πρόσφατα άρχισαν να εισάγουν τις καινούργιες τεχνολογίες στα επιχειρηματικά μοντέλα τους, ενώ άλλοι κλάδοι πέρασαν γρήγορα στην εφαρμογή τους, οι επιχειρηματικές ευκαιρίες που παρουσιάζονται είναι πολλές – ιδίως για νέες επιχειρήσεις που καταφέρνουν να βελτιστοποιούν τα επιχειρηματικά μοντέλα των ναυτιλιακών εταιρειών, ασχολούνται με τη μείωση της αρνητικής επίδρασης των πλοίων στο περιβάλλον, με την ασφάλεια πλοήγησης των πλοίων και διαχείρισης δεδομένων, καθώς και με τη μείωση του κόστους ταξιδιού.

Πιστεύω πως μια ελληνική startup σαφώς και θα ήταν εύκολο να δραστηριοποιηθεί σε αυτούς τους τομείς, αρκεί να έχει την κατάλληλη επιμονή, καθοδήγηση και εκπαίδευση. Επιχειρηματικά κεφαλαία είναι διαθέσιμα και εντός Ελλάδας αλλά και από το εξωτερικό και αρκετοί εντός κλάδου ψάχνουν για το «κάτι διαφορετικό».

Γενικότερα, σε παγκόσμιο επίπεδο, ποια η αποδοχή που υπάρχει για νέες ιδέες και καινοτομίες από τις «παραδοσιακές» εταιρείες του κλάδου; Ποιες οι ενδεχόμενες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι startups και ποια η στρατηγική που θα πρέπει να ακολουθείται;

Ο ναυτιλιακός κλάδος είναι αρκετά συντηρητικός, αλλά και από την φύση του αρκετά καινοτόμος. Σίγουρα η αποδοχή νέων επιχειρηματικών ιδεών είναι ευκολότερη την δεδομένη χρονική στιγμή περισσότερο σε εταιρείες που εδρεύουν στο εξωτερικό από ότι στην Ελλάδα. Τα ναυτιλιακά clusters και hubs της Σιγκαπούρης ή και των Βόρειων Ευρωπαϊκών χωρών και της Πορτογαλίας είναι πιο ανοιχτά στην καινοτομία μέσω της τεχνολογίας και αυτό γιατί υποστηρίζονται και από θεσμικά μέσα. Εδώ, αυτό είναι κάτι που απουσιάζει. Και στην Ελλάδα όμως υπάρχουν ευκαιρίες, έτσι και αλλιώς, ο κλάδος μας είναι παγκοσμιοποιημένος εκ φύσεως. Έτσι μπορούμε να λέμε «Dream big, start small, do it now!»

Οι Maritime Tech startups θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν δυσκολίες εισχώρησης στην ναυτιλιακή αγορά ιδιαίτερα αν δεν προέρχονται από αυτή. Ίσως σε πρώτο επίπεδο και δυσκολίες εύρεσης piloting για να δοκιμάσουν το προϊόν τους. Όμως, με τις κατάλληλες στρατηγικές μάρκετινγκ και προσέγγισης των εταιρειών του χώρου, καθώς και συμβουλευτικής, θεωρώ πως θα τους παρουσιαστούν πολλές ευκαιρίες.

Η Optima-X έχει προχωρήσει στη δημιουργία του Enso XL, του πρώτου διεθνή επιταχυντή MaritimeTech στην Ελλάδα. Σε τι σημείο βρίσκονται σήμερα οι διαδικασίες και ποιες οι εντυπώσεις σας από τις ιδέες/startups που σας έχουν προσεγγίσει μέχρι και αυτή τη στιγμή;

Τον Νοέμβριο θα ξεκινήσουμε το πρώτο μας πρόγραμμα επιτάχυνσης, το οποίο θα έχει διάρκεια 4 μηνών. O Enso XL αφορά αποκλειστικά σε νέες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της εμπορικής ναυτιλίας και στους ωκεανούς. Από την πρώτη μέρα ανακοίνωσης της εταιρείας φάνηκε ενδιαφέρον, τόσο από εταιρείες του κλάδου, όσο και από ενδεχόμενους επενδυτές, καθώς φυσικά και από νεοφυείς επιχειρήσεις. Το ενδιαφέρον ήρθε κυρίως από το εξωτερικό και ήδη έχουμε αναπτύξει διάφορες συνέργειες και συνεργασίες.

Είναι σημαντικό για εμάς να φέρουμε κάποιες από αυτές τις startup του εξωτερικού να εγκατασταθούν στον τόπο μας και να αναπτυχθεί το οικοσύστημα σε μια ολότητα. Ελληνικές startup μας έχουν προσεγγίσει, αν και ομολογουμένως το Maritme Tech στην χώρα μας ίσως είναι ακόμα σε αρχικά στάδια. Βέβαια, οι εντυπώσεις μας αρχικά είναι αρκετά θετικές και ανυπομονούμε να εξερευνήσουμε και άλλες εταιρείες καθώς και να συνεργαστούμε με την πρώτη «cohort» μας!

Πώς ο συγκεκριμένος accelerator θα υποστηρίξει τις startups; Τι θα προσφέρει και πώς θα προσελκύσει το ενδιαφέρον υποψήφιων επενδυτών;

Το πρόγραμμά μας είναι κατά βάση mentorship driven και για αυτό θα συνεργαστούμε και με τους 100mentors όπου οι startups θα έχουν την ευκαιρία να συνεργάζονται με συγκεκριμένους, ανάλογα την περίπτωση, μέντορες από όλο τον κόσμο. Μεμονωμένοι επενδυτές και VCs έχουν ήδη δηλώσει το ενδιαφέρον τους και περιμένουν να βρουν την κατάλληλη για αυτούς εταιρεία. Ο Enso XL, σε συνεργασία με την Optima-X, θα προσφέρει και ευκαιρίες piloting σε παγκόσμιο επίπεδο από το pool συνεργατών μας.

Είστε όμως και επικεφαλής του Τμήματος Ανάλυσης Αγοράς και Πληροφοριών της Optima Shipping Services, με την υποστήριξη της οποίας δημιουργήθηκε και η Optima-X. Βάσει αυτού, ποια η εικόνα που μπορείτε να μας μεταφέρετε από τον τομέα της ελληνικής ναυτιλίας, της προσφοράς του στην ελληνική οικονομία και της συμμετοχής των νέων;

Αδιαμφισβήτητα η ελληνική ναυτιλία είναι ένας σημαντικός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας και η Ελλάδα είναι πρώτη δύναμη εδώ και δεκαετίες από θέμα χωρητικότητας στόλου. Υπάρχει ναυτοσύνη, γνώση, πληροφορία, κατάρτιση. Όμως, δεν θα έπρεπε να στεκόμαστε μόνο εκεί. Ο κόσμος γύρω μας αλλάζει και προχωρά. Δεν θα έπρεπε οι διεθνείς εξελίξεις να μας αφήσουν πίσω. Θα ήθελα να δω την Ελλάδα να γίνεται ένας διεθνής ναυτιλιακός κόμβος αντίστοιχος της Σιγκαπούρης π.χ, γιατί πιστεύω πως είναι δυνατόν.

Έχει δηλαδή, θεωρώ, να προσφέρει ακόμα περισσότερα από αυτά που ήδη προσφέρει η ελληνική ναυτιλία, αρκεί να πλαισιωθεί και να καλλιεργηθεί το κατάλληλο πλαίσιο, είτε αυτό αφορά στην εκπαίδευση, είτε σε κρατικές ρυθμίσεις.

Όσον αφορά στους νέους, θεωρώ πως έχουν όνειρα και κάποιοι από αυτούς και τόλμη, αλλά ίσως απουσιάζει η κατάλληλη καθοδήγηση αλλά και ένα πιο εκμοντερνισμένο πρόγραμμα σπουδών στις σχολές ή αντίστοιχα στις εταιρείες αργότερα, όπου θα καλλιεργείται η φαντασία και θα ανταμείβεται η πρωτοβουλία.

Έχετε αναφέρει πως ο Enso XL υποστηρίζει την γυναικεία επιχειρηματικότητα και «θα προωθήσει επιχειρηματικά σχέδια που ηγούνται και πλαισιώνονται από ένα σωστό προφίλ ισότητας των φύλων». Ποια είναι σήμερα η παρουσία των γυναικών στον χώρο της ναυτιλίας και των startups; Είναι ικανοποιητικά τα ποσοστά συμμετοχής;

Παραδοσιακά, η ενασχόληση με την ναυτιλία ήταν περισσότερο ένα μάλλον «αντρικό επάγγελμα» που δύσκολα οι γυναίκες απολάμβαναν θέσεις ευθύνης και εμπιστοσύνης. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει προσπάθειες τόσο από τον IMO και ILO, καθώς και από την WISTA, αυτό να αλλάξει. Εκτιμώ πως οι γυναίκες πλέον έχουν την δυνατότητα να ανελιχθούν στον κλάδο και να διεκδικήσουν θέσεις μεγαλύτερης ευθύνης, όχι μόνο στο εξωτερικό, που τα πράγματα είναι κάπως καλύτερα, αλλά και στην Ελλάδα, όπoυ παρατηρώ αλλαγές και βλέπω πλέον πολλές γυναίκες να προοδεύουν, να τολμούν σε βήματα μόνες τους και να κατακτούν επαγγελματικές επιτυχίες. Το να κατέχει μια γυναίκα μια θέση ευθύνης θα έδινε μια σωστή ισορροπία δυνάμεων, καθώς βιολογικά η γυναίκα έχει αποδειχθεί πως είναι πιο αναλυτική και λιγότερο risk taker σε σχέση με το ανδρικό φύλο, οπότε και αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε πιο σωστές αποφάσεις εν γένει, μέσω του διαλόγου και της ομαδικότητας.

Βλέπουμε πως το οικοσύστημα των startups αναπτύσσεται ολοένα και περισσότερο. Ποιο μπορεί να είναι το μέλλον όλης αυτής της διαδικασίας και ποιες οι ενδεχόμενες θετικές επιδράσεις στην ελληνική οικονομία; Μπορεί η Ελλάδα να εξελιχθεί σε κόμβο καινοτομίας για την ευρύτερη περιοχή;

Είναι εξαιρετικά ενθαρρυντικό το ότι νέοι άνθρωποι μπαίνουν και αναπτύσσουν το οικοσύστημα των startups στην χώρα μας. Το μέλλον θα μπορούσε να ήταν ευοίωνο αν πλαισιωνόταν και από τις κατάλληλες ρυθμίσεις ώστε να προωθήσει την περαιτέρω ανάπτυξη αλλά και προσέγγιση ταλέντων, ακόμα και εκτός Ελλάδας. Προφανώς θα βοηθούσε όλο αυτό στην ανάπτυξη της χώρας οικονομικά αλλά και από άποψη πνευματικού και τεχνολογικού πολιτισμού. Η Ελλάδα θα μπορούσε να εξελιχθεί σε έναν κόμβο καινοτομίας για την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου αν καλλιεργούσε ένα πλαίσιο κρατικής, ακαδημαϊκής και επιχειρησιακής συνεργασίας, τόσο σε τοπικό, όσο και διεθνές επίπεδο.

Ποια είναι τα επόμενα βήματα για την Optima-X και τον Enso XL; Ποιο το χρονοδιάγραμμα και τι καινούργιο μπορούμε να περιμένουμε;

Στόχος μας είναι το επόμενο διάστημα να δημιουργήσουμε περισσότερες συνέργειες, όπως και να ξεκινήσουμε να καλλιεργούμε το κατάλληλο mindset τοπικά ώστε να μπορέσουμε να υποδεχθούμε και να αναπτύξουμε τις Maritme Tech εταιρείες στην χώρα μας, στηρίζοντας τες καταλλήλως. Τον Οκτώβριο του 2019 η Enso XL θα οργανώσει ένα pre-summit event σχετικό με την ναυτιλιακή βιώσιμη ανάπτυξη και την ναυτιλιακή και θαλάσσια καινοτομία, προάγγελος του 1o MaritimeTech Innovation and Sustainability Summit το οποίο θα λάβει χώρα στις 3 Ιουνίου 2020 στο Κέντρο Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος κατά την διάρκεια της εβδομάδας των Ποσειδωνίων.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr