NEWSFLASH...
Επιχειρήσεις & Know-how
ανάγνωση

Πώς επηρεάζει ο κύκλος ζωής τις αποφάσεις μίας επιχείρησης εστίασης; [Μέρος 2ο]

Πώς επηρεάζει ο κύκλος ζωής τις αποφάσεις μίας επιχείρησης εστίασης; [Μέρος 2ο]

Σε αυτό το μέρος του αφιερώματος μας στις επιχειρήσεις εστίασης, θα δούμε πως ο κύκλος ζωής επηρεάζει δύο συγκεκριμένα στάδια τους: εκείνο της ανάπτυξης και εκείνο της ωριμότητας.

Κύκλος Ζωής - Ανάπτυξη

Για εκείνες τις επιχειρήσεις που θα αποδειχθεί ότι η εισαγωγή τους στην αγορά δεν ήταν ο δήμιος τους, τις περιμένει το καθ’ όλα ευτυχές στάδιο της Ανάπτυξης. Είναι το στάδιο στο οποίο ο πελάτης έχει αποδεχθεί την ανάγκη του, ποιος την καλύπτει και γιατί έχει την ανάγκη να οδηγηθεί στο προϊόν αυτό.

Οι πωλήσεις αυξάνονται και συνεπώς μαζί τους και τα κέρδη, αν και τα τελευταία, αφού φτάσουν στο μέγιστο ύψος τους, αρχίζουν και πέφτουν εξαιτίας του σκληρού ανταγωνισμού, καθώς οι επιχειρήσεις προσφέρουν προϊόντα συναφή μεταξύ τους (πχ. Ελληνική κουζίνα). Αν οι επιχειρήσεις αποφασίσουν να επανεπενδύσουν στην ανάπτυξη της εταιρείας, τα κέρδη μπορεί και πάλι να καθυστερήσουν, δημιουργώντας αρρυθμία μεταξύ μετόχων και δυσαρέσκεια στην διοίκηση που δεν λαμβάνει όσα ήλπιζε, ωστόσο, όμως, η ανάπτυξη βεβαιώνει την ισχυροποίηση της εταιρείας.

Ο ανταγωνισμός σε αυτό το στάδιο μπορεί να προκαλέσει σχετική μείωση των τιμών, όμως δημιουργούνται οικονομίες κλίμακος, αφού αυξάνονται οι πωλήσεις. Ο ανταγωνισμός πολλές φορές γίνεται δια της τοποθετήσεως των προϊόντων πολύ κοντά το ένα στο άλλο (Head On Positioning). Δηλαδή τα προϊόντα μοιάζουν πολύ με άλλα της αγοράς (point of parity).

Η προβολή κυρίως διαμέσου της διαφημίσεως τονίζει ιδιαίτερα το brand και το πώς αυτό διαφοροποιείται από άλλα, προσπαθώντας να δημιουργηθεί ισχυρή προτίμηση προς το προϊόν (brand preference). Η υποστήριξη των μεσαζόντων και η ύπαρξη ενός αποδοτικού παραγωγικού μηχανισμού θα κρίνουν μαζί με την διαφήμιση, ποιοι θα νικήσουν και ποιοι θα χάσουν (π.χ. γρήγορο φαγητό).

Σε αυτό το σημείο, το καλύτερο είναι η εντατικοποίηση της βελτίωσης του προσφερόμενου προϊόντος (αντικειμενική και αντιληπτή ποιότητα), η διεύρυνση της στρατηγικής τιμολόγησης για προώθηση των πωλήσεων, ισχυροποίηση των σχέσεων με τους μεσάζοντες και η ελαχιστοποίηση κόστους.

Κύκλος Ζωής - Ωριμότητα

Στο στάδιο της Ωριμότητας, οι πωλήσεις, αφού φθάσουν στο μέγιστό τους σημείο, αρχίζουν να πέφτουν. Από το τέλος της προηγούμενης περιόδου παρατηρούμε ανταγωνιστική αναταραχή. Τα κέρδη συνεχίζουν την καθοδική τους πορεία (αν και οι πωλήσεις αυξάνονται), επειδή αυξάνονται τα έξοδα προβολής και πέφτουν οι τιμές. Η προβολή είναι σχεδόν το μοναδικό όπλο που θα εξασφαλίσει την επιβίωση από το σκληρό ανταγωνισμό που στο στάδιο αυτό έχει κορυφωθεί.

Εξαιτίας του, οι τιμές πέφτουν, ενώ μερικές επιχειρήσεις αρχίζουν εξ ανάγκης να «αποχωρούν από τον στίβο», σταματώντας την παραγωγή. Τα προϊόντα όλων των ανταγωνιστών είναι σχεδόν τα ίδια. Σε αυτό βοηθά και η αντιγραφή του ενός από τον άλλον. Στη διαφήμιση τονίζονται το όνομα, η εξέλιξη ή βελτιώσεις και οι διαφορές μεταξύ των προϊόντων, προσπαθώντας για ισχυροποίηση και επικράτηση μεριδίου στην αγορά. Η γαστρονομική εμπειρία και η εξυπηρέτηση του πελάτη με την μέθοδο WOW, η προσωποποιημένη εξυπηρέτηση και η ευελιξία προς τον πελάτη μπορεί να αποτελέσει ένα μοναδικό διαφοροποιό στοιχείο στο οποίο μπορούν να «επενδύσουν» οι επιχειρήσεις.

Το στάδιο αυτό διαρκεί περισσότερο χρόνο και βρίσκεται η πλειοψηφία των προϊόντων. Στον χρόνο της ωριμότητας έχουν αναπτυχθεί ειδικές στρατηγικές: θεματικές βραδιές, εποχικά μενού, prex fix μενού, μενού degustation, μενού σε μικρές μερίδες, εκπτωτικές νύχτες, κα).


Διαβάστε στη συνέχεια του άρθρου, την επόμενη εβδομάδα: Πώς επηρεάζει ο κύκλος ζωής τις αποφάσεις μίας επιχείρησης; [Μέρος 3ο]. Στο προηγούμενο: Πώς επηρεάζει ο κύκλος ζωής τις αποφάσεις μιας επιχείρησης εστίασης; [Μέρος 1ο]

Σχόλια

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr