NEWSFLASH...
Επιχειρήσεις & Know-how
ανάγνωση

Ι. Κράββαρης, Zagorin: Ο πρωτογενής τομέας μπορεί να αποτελέσει μια κερδοφόρα επιλογή

Ι. Κράββαρης, Zagorin: Ο πρωτογενής τομέας μπορεί να αποτελέσει μια κερδοφόρα επιλογή

Ο Ιωάννης Β. Κράββαρης, Πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ζαγοράς Πηλίου, της παλαιότερης αγροτικής συνεταιριστικής οργάνωσης της Ελλάδας που έχει «ταυτιστεί» με τα κόκκινα μήλα ZAGORIN, μιλάει σήμερα στο epixeiro.gr.

Μιλήστε μας για τον Αγροτικό Συνεταιρισμό Ζαγοράς Πηλίου και την δραστηριότητα του. Πώς ξεκίνησε, πόσα είναι τα μέλη του, ποια η εικόνα που παρουσιάζει στις μέρες μας.

Ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Ζαγοράς Πηλίου, ευρύτερα γνωστός από το εμπορικό σήμα ZAGORIN, ιδρύθηκε το 1916 και αποτελεί σήμερα την παλαιότερη αγροτική συνεταιριστική οργάνωση της Ελλάδας, με βάση τα έτη διαρκούς λειτουργίας. Η συνολική δυναμική του ανέρχεται σε 800 περίπου παραγωγούς, αντιπροσωπεύοντας το 99% των καλλιεργητών της Δημοτικής Ενότητας Ζαγοράς.

Ποια είναι τα προϊόντα που διαθέτει σήμερα στην αγορά ο συνεταιρισμός σας; Ποια είναι η ανταπόκριση του κοινού και ποια η «δύναμη» που έχει το brand ZAGORIN;

Το κυρίαρχο προϊόν του Συνεταιρισμού είναι τα κόκκινα μήλα, ποικιλίας στάρκιν. Διαθέτουμε, βέβαια, και άλλες, εξαιρετικές ποικιλίες μήλων, όπως γκαλά, γκόλντεν, φούτζι και φιρίκια. Στα κυρίως δευτερεύοντα προϊόντα μας υπάγονται τα αχλάδια, τα κάστανα, τα ακτινίδια και τα κεράσια. Κύριο χαρακτηριστικό που έδωσε μεγάλη εμπορική δυναμική στα μήλα μας αλλά και σε όλα τα υπόλοιπα προϊόντα του Συνεταιρισμού μας είναι το εμπορικό σήμα «ZAGORIN», που εκπονήθηκε επίσημα το 1986. Αισθάνομαι ότι διαθέτει τόσο μεγάλη αναγνωρισιμότητα, σε σημείο που ξεπερνά ακόμα και την ίδια την επωνυμία του Συνεταιρισμού μας. Πρόκειται για ένα ισχυρό «brand», το οποίο δυστυχώς κάποιες φορές αποτέλεσε και αντικείμενο απομίμησης από κάποιους που θέλησαν να εκμεταλλευτούν αυτή τη μεγάλη δυναμική και ποιότητα που διασφαλίζει, ώστε να εξαπατήσουν τους καταναλωτές. Το γνήσιο σήμα επικολλάται σε κάθε φρούτο ξεχωριστά και αναγράφεται πάντα με κεφαλαίους, λατινικούς χαρακτήρες.

Τα μήλα σας φέρουν «Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης». Τι σημαίνει αυτό για τον τελικό καταναλωτή; Γιατί να επιλέξει ένα τέτοιο προϊόν;

Η προστατευόμενη ονομασία προέλευσης «Μήλα Ζαγοράς - Πηλίου» στη κόκκινου χρωματισμού ποικιλία Στάρκιν Ντελίσιους, αλλά και στη πρασινοκίτρινου χρώματος ποικιλία Γκόλντεν Ντελίσιους, το 1996, αποτέλεσε την πρώτη χρονικά κατοχύρωση για μήλα σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η πιστοποίηση αυτή αποτελεί διασφάλιση για τον καταναλωτή αφού επιφέρει σημαντικές υποχρεώσεις στον παραγωγό. Επιπλέον, η πιστοποίηση καθιστά επώνυμο το προϊόν, με ότι αυτό συνεπάγεται. Το 2011 κατοχύρωσαν την Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης «Πηλίου» και τα φιρίκια. Το φιρίκι είναι μία από τις παλαιότερες επίσημα καταγεγραμμένες ποικιλίες στη περιοχή μας. Βέβαια εμείς, από το μεγαλύτερο μέρος των καταναλωτών, έχουμε δικαίως ταυτιστεί με τα κόκκινα μήλα. Ο Συνεταιρισμός μας βέβαια διαθέτει και μια σειρά άλλων πιστοποιήσεων ως προς τις μεθόδους καλλιέργειας και διαχείρισης των προϊόντων.

zagorin_kravarhs.jpg?mtime=20191130171207#asset:154672

Τι θα ξεχωρίζατε από τη διαδικασία της παραγωγής; Υπάρχουν καινοτομίες σε αυτό το επίπεδο ή κάτι που σας διαφοροποιεί; Ποια η σημασία των νέων τεχνολογιών για τον συνεταιρισμό;

Αυτό που μας κάνει ξεχωριστούς είναι ότι διαχειριζόμαστε ένα προϊόν εξαιρετικής γεύσης, λόγω του μικροκλίματος εντός του οποίου αναπτύσσεται, λειτουργώντας σε ένα απόλυτα συνεργατικό πλαίσιο που εκπορεύεται από τη μορφή της επιχείρησής μας, με υποχρέωση παράδοσης του 100% της παραγωγής για τα μέλη. Φυσικά οι νέες τεχνολογίες συμβάλλουν ακόμα περισσότερο στην ανάπτυξή μας, κυρίως ως προς τις δράσεις διασφάλισης ποιότητας, καθώς ο Συνεταιρισμός εφαρμόζει ήδη κάποιες τεχνολογίες ψηφιακής γεωργίας ενώ έχει οργανώσει με σύγχρονο λογισμικό τις υπηρεσίες του, για το οποίο έχει βραβευτεί. Η χρήση τέτοιων συστημάτων επιβεβαιώνει και τη δυναμική που μπορεί να προσδώσει η οργάνωση των παραγωγών σε συλλογικά σχήματα.

Σε ποιες χώρες εξάγει σήμερα ο συνεταιρισμός; Ποια η ανταπόκριση του καταναλωτικού κοινού σε αυτές τις περιοχές; Ποια θα λέγατε πως είναι η «δυναμική» των ελληνικών προϊόντων και πώς μπορεί να υποστηριχθεί περαιτέρω η παρουσία τους;

Ο Συνεταιρισμός μας εξάγει σταθερά στη Κύπρο, την Αίγυπτο - προορισμό που αυξάνει συνεχώς τη δυναμική του, το Ισραήλ και άλλες αραβικές χώρες. Επίσης, εξαγωγές γίνονται σε όλες τις βαλκανικές χώρες, μέσω του Πρατηρίου μας στη Κεντρική Λαχαναγορά Θεσσαλονίκης. Διαχρονικά έχουν εξαχθεί προϊόντα μας σε περισσότερες από 25 χώρες σε Ευρώπη, Ασία και Αφρική. Τα ελληνικά προϊόντα απολαμβάνουν την εμπιστοσύνη αρκετών καταναλωτών διεθνώς. Συνεπώς, είναι πλέον στο χέρι της κάθε επιχείρησης να αναδείξει την ελληνικότητά της και την ποιότητα του προϊόντος της. Βέβαια, το μήλο ως προϊόν υπάγεται σε διεθνή ανταγωνισμό και δεν έχει την εξαγώγιμη υπεραξία της φέτας ή του ελαιολάδου. Παρόλα αυτά, η δυναμική που αποκτά μια επιχείρηση από τις εξαγωγές είναι αδιαμφισβήτητη.

Βρίσκεστε στη θέση του προέδρου εδώ και μερικές εβδομάδες. Ποια η δική σας φιλοσοφία, ποιοι οι στόχοι, ποιες οι προτεραιότητες;

Κυρίαρχη προτεραιότητα, πέραν της διατήρησης και ανάπτυξης της εμπορικής δυναμικής του Συνεταιρισμού μας, είναι η υλοποίηση ενός μεγάλου έργου για το οποίο έχουν ήδη ξεκινήσει οι απαραίτητες διαδικασίες. Πρόκειται για επένδυση εκσυγχρονισμού του μηχανολογικού μας εξοπλισμού διαλογής και συσκευασίας, παράλληλα με την κτιριακή επέκταση των ψυκτικών μας εγκαταστάσεων. Η επένδυση, δεδομένης και της προβλεπόμενης αύξησης της παραγωγής μας τα επόμενα χρόνια, θα προσφέρει μεγαλύτερη οικονομική δυναμική στον Συνεταιρισμό, συνεπώς σταδιακά θα ενισχυθούν και τα μέλη μας. Η προσωπική μου φιλοσοφία διαμορφώνεται από ισχυρή πρόθεση διασφάλισης των συμφερόντων της Οργάνωσης συνολικά και αναβάθμισης του βιοτικού επιπέδου όλων των μελών σε ατομικό και οικογενειακό επίπεδο.

Ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει στις μέρες μας ένας συνεταιρισμός; Ποιες οι προτάσεις σας προς βελτίωση των πιθανών προβλημάτων και τα ενδεχόμενα αιτήματα σας προς τη νέα κυβέρνηση;

Η βασικότερη δυσκολία που αντιμετωπίζει σήμερα ένας συνεταιρισμός είναι ο αθέμιτος ανταγωνισμός. Δυστυχώς, οι οικονομικές δυσκολίες εξαναγκάζουν αρκετούς μεμονωμένους παραγωγούς, για λόγους κυρίως φορολογικούς, να πέφτουν στις παγίδες των μεγάλων ανταγωνιστών του υγιούς συνεταιριστικού κινήματος. Ο Συνεταιρισμένος παραγωγός, λόγω του συστήματος λειτουργίας των οργανώσεων, δεν αποκρύπτει ούτε ευρώ. Για τον λόγο αυτό ζητάμε από τη νέα όπως και από τη προηγούμενη κυβέρνηση, εκτός από τη μείωση φόρου στις Οργανώσεις, να νομοθετήσει μειωμένο φόρο στον συνεταιρισμένο αγρότη σε σχέση με τον μεμονωμένο, χωρίς αυτό να εκπέμπει ανταγωνιστική από μέρους μας πρόθεση, αντιθέτως είναι πρόσκληση ανάπτυξης υγιών συνεργατικών σχημάτων.

Προσφέρει ο πρωτογενής τομέας ευκαιρίες στις μέρες μας; Μπορεί να αποτελέσει μια διέξοδο από την ανεργία, για τους νέους που αναζητούν μια διαφορετική επιλογή;

Ο πρωτογενής τομέας μπορεί να αποτελέσει όχι μόνο απλή διέξοδο από την ανεργία ή μια εναλλακτική επιλογή, αλλά υπό τις κατάλληλες προϋποθέσεις μπορεί να είναι μια επιλογή κερδοφόρα. Απαιτείται όμως γνώση, προσήλωση στον στόχο και αγάπη για τη γη. Οι νέοι επιστήμονες βέβαια μπορούν να αξιοποιήσουν και την σύγχρονη γνώση τους ώστε να βελτιώσουν κάποιες πρακτικές, κυρίως «εμπειροτεχνικές» που επικρατούν σε όλα τα στάδια του κλάδου, αρκεί να διαθέτουν τα παραπάνω, κυρίως την αγάπη για τη γη τους.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδια για τον Αγροτικό Συνεταιρισμό Ζαγοράς Πηλίου; Υπάρχουν στα πλάνα καινούργιες επενδύσεις ή ακόμη και νέα είδη / κατηγορίες προϊόντων;

Ο Συνεταιρισμός από το 2016, εισήλθε σε φάση δημιουργίας προϊόντων μεταποίησης μήλου, παράγοντας το μοναδικό και βραβευμένο για τη γεύση του Πετιμέζι από Π.Ο.Π. Φιρίκια Πηλίου. Ενδιαφερόμαστε να αναπτύξουμε περαιτέρω νέα είδη μεταποίησης νωπών μήλων και άλλων προϊόντων μας, για την επίτευξη του στόχου όμως απαιτούνται προσεκτικά βήματα, χωρίς να επικρατεί λογική «φωτοβολίδας». Η όποια ενέργεια θα πρέπει να είναι επωφελής για τη κύρια δραστηριότητά μας. Παράλληλα, υπάρχει πλάνο επενδύσεων που σε πρώτη φάση προσεγγίζει τα 7.000.000 ευρώ, βασισμένο κυρίως σε δράσεις του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης για τις οποίες έχουν γίνει αιτήματα ένταξης και αναμένονται αποτελέσματα.

Πέραν του μεγάλου έργου που προανέφερα και πρόκειται για πρόταση άνω των 4.500.000 ευρώ, που έχει ενταχθεί στο πλαίσιο της Δράσης 4.2.1. του Π.Α.Α. 2014 - 2020, ο Συνεταιρισμός επενδύει σε σχήματα και προτάσεις τα οποία αφορούν βασικούς πόρους για τη λειτουργία της επιχείρησης, όπως είναι το νερό και η ενέργεια. Παράλληλα, στοχεύει διαρκώς σε ενέργειες που θα έχουν ως αποτέλεσμα την παράλληλη διασφάλιση φυσικού περιβάλλοντος, παραγωγού και καταναλωτή. Στόχος μας είναι, στη σύγχρονη εποχή της ταχύτατης μεταφοράς πληθώρας πληροφοριών, παραγωγοί και καταναλωτές να είναι εκπαιδευμένοι, ώστε οι μεν να συνεχίσουν να παράγουν με προσήλωση στη ποιότητα και οι δε να έχουν τη γνώση ώστε να διακρίνουν τα πραγματικά ποιοτικά προϊόντα, όπως είναι τα μήλα ZAGORIN.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr