Startup

Startups και ο ρόλος των Social Media

Κοινοποιήστε

Σχολιάστε

Διαβάζεται σε 2 λεπτά

Startups και ο ρόλος των Social Media

Με τον όρο "startup" εννοούμε τις νέες επιχειρηματικές ιδέες και ενέργειες που ως σκοπό έχουν να πάρουν σάρκα και οστά, να αποκτήσουν δηλαδή μία εταιρική μορφή. Πολλοί βέβαια προτιμούν να δοκιμάσουν πρώτα την εμπορικότητα της ιδέας, προτού ιδρύσουν την εταιρεία. Οι νέες αυτές επιχειρηματικές προσπάθειες συναντώνται σε όλες τις μορφές. Συνήθως συνδέονται με μεγάλης ανάπτυξης τεχνολογικά προσανατολισμένες επιχειρήσεις και αυτό γιατί προσελκύουν πιο εύκολα επενδύσεις, καθώς διακρίνονται από υψηλό επίπεδο ρίσκου/απόδοσης και υψηλή επεκτασιμότητα.

Υπάρχει μία τάση ταύτισης των "startup" με τις νέες τεχνολογίες, οι οποίες χρησιμοποιούνται είτε ως αντικείμενο ανάπτυξης επιχειρηματικότητας, είτε ως μέσον προώθησης ιδεών και υπηρεσιών. Στο σημείο αυτό, αναφέρομαι κυρίως στα social media, τα οποία παίζουν σημαντικό ρόλο, καθώς αποτελούν το νέο μέσον επικοινωνίας, προσφέροντας νέες δυνατότητες προβολής και προώθησης.

Ένα μεγάλο πλεονέκτημα που προσφέρουν τα social media στο επιχειρείν είναι η μεγάλη προβολή που μπορούν να έχουν οι επιχειρήσεις μέσω αυτών. Το "sharing" που πλέον έχουν τα social media μεταξύ τους, δίνει την δυνατότητα να διακινείται μεγάλος όγκος πληροφορίας σε πολλούς ιστότοπους και με πολλούς διαφορετικούς χρήστες και ως εκ τούτου εκτινάσσεται η έκθεση και η προβολή προϊόντων και υπηρεσιών. Επίσης οι μεγάλες εταιρίες των social media (facebook, twitter, linkedin) έχουν αναπτύξει εργαλεία για στοχευμένη διαφήμιση σε πολύ χαμηλές τιμές.

Δύναμη των social media αποτελούν οι χρήστες τους και όχι μόνο «οι επισκέπτες», κυρίως αυτοί που δημιουργούν "traffic", αυτοί δηλαδή που ασχολούνται ενεργά και καθημερινά (κάνουν post, like κλπ). Ένα social media network, για να είναι επιτυχημένο, πρέπει να βασίζεται σε κάποιο ενδιαφέρον που θα προσελκύει αυτούς τους χρήστες. Το ενδιαφέρον αυτό είναι και η βάση πάνω στην οποία θα μπορούσε να στηριχτεί μία startup επιχείρηση. Για παράδειγμα, εκτός από τα γνωστά σε όλους social media όπως είναι το facebook και το twitter που απευθύνονται στο ευρύ κοινό, υπάρχουν και άλλα, τα οποία εστιάζουν σε κάποιο ειδικό ενδιαφέρον, όπως είναι η μουσική, τα σπορ, ο πολιτισμός, τα ταξίδια, οι τέχνες, το lifestyle, και άλλα (DeviantArt, Buzznet, Wayn, Travbuddy).

Όσον αφορά τώρα την δημιουργία μίας startup στην Ελλάδα, υπάρχουν ορισμένα προβλήματα, όπως είναι η γραφειοκρατία, η υψηλή φορολογία, η αδυναμία της πολιτείας να αξιοποιήσει τα ευρωπαϊκά κονδύλια για την ανάπτυξη και την επιχειρηματικότητα, κάτι που συμβαίνει με το ΕΣΠΑ και άλλα προγράμματα. Επίσης ένα ακόμα εμπόδιο που έχει να κάνει με την οικονομική κρίση που αντιμετωπίζει η χώρα μας και με την πολιτική αστάθεια, είναι το ότι οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο κομμάτι της χρηματοδότησης τέτοιων ιδεών, είναι πολύ διστακτικές λόγω έλλειψης ρευστότητας. Ωστόσο, στο σημείο αυτό τα social media μπορούν να λειτουργήσουν και σαν εργαλείο προβολής των ιδεών αυτών στο εξωτερικό και να συμβάλλουν στην ευρύτερη έκθεσή τους, ώστε να αυξηθούν οι πιθανότητες χρηματοδότησης από ξένες επενδυτικές εταιρίες.

Τα social media ως startup ίσως να αποτελούν μία τάση του παρόντος για επιχειρηματικότητα. Ωστόσο, δύσκολα θα μπορούσαν να αποτελέσουν από μόνα τους το μέλλον της επιχειρηματικότητας, καθώς δεν υπόκεινται στους καθιερωμένους κλάδους επιχειρηματικότητας. Μπορούν να διανείμουν και να εκθέσουν πληροφορίες και δεδομένα, όμως δε μπορούν να υποκαταστήσουν βασικούς μοχλούς της επιχειρηματικότητας. Λειτουργούν βέβαια συμπληρωματικά στο επίπεδο της επιχειρηματικότητας και πολύ αποτελεσματικά σαν εργαλείο προβολής και προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών σε δυνητικούς πελάτες.

Έτσι λοιπόν, στην σημερινή πραγματικότητα, της υψηλής ανεργίας και των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι νέοι να βρουν εργασία, κάτι που ωθεί όλο και περισσότερους στην επιχειρηματικότητα, η ιδέα της δημιουργίας ενός social media startup, αποτελεί μία ευκαιρία για κάποιον που έχει μία ιδέα και μπορεί να την υποστηρίξει, να προσπαθήσει να την υλοποιήσει. Επίσης στα θετικά της δημιουργίας ενός social media startup είναι ότι δεν υπάρχουν μεγάλα πάγια έξοδα (όπως αγορά μηχανημάτων ή κόστος παραγωγικής διαδικασίας) δίνοντας τη δυνατότητα στον επιχειρηματία, να είναι πιο ευέλικτος και να έχει πιθανά και αναλογικά μεγάλα περιθώρια κέρδους. Επομένως, κατά την γνώμη μου, θα μπορούσε να είναι μία καλή ιδέα για επιχειρηματικότητα. Θα πρέπει όμως να συνοδεύεται απαραίτητα από εκτενή έρευνα αγοράς πάνω στο αντικείμενο στο οποίο θα στηριχθεί, από πλάνο και στρατηγική ως προς τον τρόπο που θα χτιστεί η ιδέα, ώστε να γίνει πράξη και τέλος από σωστό και έξυπνο τρόπο επικοινωνίας και προώθησης του διαμορφωμένου πλέον προϊόντος.