NEWSFLASH...
Επιχειρήσεις & Know-how
ανάγνωση

Γιώργος Κωνσταντόπουλος, ΣΕΒΕ: Να ενδυναμώσουμε το brand «Ελλάδα»

Γιώργος Κωνσταντόπουλος, ΣΕΒΕ: Να ενδυναμώσουμε το brand «Ελλάδα»

Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ), Δρ Γιώργος Κωνσταντόπουλος, μιλάει σήμερα στο epixeiro.gr για την παρουσία του ΣΕΒΕ στο ελληνικό επιχειρείν, για τις εξαγωγές των ελληνικών επιχειρήσεων αλλά και για το σήμα «Macedonia the GReat», που παρουσιάστηκε πριν από μερικούς μήνες.

Δώστε μας μια εικόνα από την παρουσία του ΣΕΒΕ στο ελληνικό επιχειρείν. Πόσα είναι τα μέλη σας και ποιες δραστηριότητες του Συνδέσμου θα ξεχωρίζατε;

Ο ΣΕΒΕ αντιπροσωπεύει περισσότερες από 725 εξαγωγικές επιχειρήσεις και επιχειρηματικούς ομίλους, με συνολικό κύκλο εργασιών 15,3 δις. ευρώ, εξαγωγές 8,5 δις. ευρώ και 41.000 εργαζόμενους. Αποτελεί το μεγαλύτερο και πιο δραστήριο εξαγωγικό φορέα της χώρας από το 1975, ενώ στόχο έχει την ενίσχυση της εξωστρέφειας και τη βελτίωση της ελληνικής οικονομίας. Παράλληλα, ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων συμβάλλει ενεργά ως σύμβουλος της Πολιτείας σε θέματα διεθνούς εμπορίου και ανταγωνιστικότητας.

Στον ΣΕΒΕ έχουμε αναπτύξει πληθώρα δραστηριοτήτων για την υποστήριξη των Ελλήνων εξαγωγέων, διαθέτοντας το πιο άρτια οργανωμένο και καταρτισμένο Help-Desk σε ζητήματα διεθνούς επιχειρείν. Χαρακτηριστικά να αναφέρω ότι εξυπηρετούμε περισσότερα από 200 αιτήματα υποστήριξης και πληροφόρησης μηνιαίως, ενώ το 1990 ιδρύσαμε το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών (ΙΕΕΣ), το οποίο αποτελεί το ερευνητικό/μελετητικό τμήμα του Συνδέσμου, συμβάλλοντας έτσι στην καταγραφή και αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης της ελληνικής εξαγωγικής πραγματικότητας.

Ποια είναι σήμερα η εικόνα που παρουσιάζουν οι εξαγωγές των ελληνικών επιχειρήσεων; Ποιοι τομείς ξεχωρίζουν και ποιοι εξαγωγικοί προορισμοί;

Η εικόνα των ελληνικών εξαγωγών έχει βελτιωθεί άρδην τα τελευταία χρόνια. Παρά τα πολλά προβλήματα, οι Έλληνες εξαγωγείς κατάφεραν ένα μικρό θαύμα κατά τη διάρκεια της κρίσης και λειτούργησαν ως ο βασικός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας σε αυτή την ιστορικά κρίσιμη περίοδο. Συγκεκριμένα, από 18,0 δις. ευρώ το 2009 οι εξαγωγές μας έφτασαν τα 33,4 δις. ευρώ το 2018, ενώ η ανοδική αυτή πορεία συνεχίζεται και το 2019.

Μετά τα πετρελαιοειδή, το μερίδιο των οποίων ξεπερνάει το 30%, τα τρόφιμα ξεχωρίζουν για τις ελληνικές εξαγωγές καθώς αποτελούν τον πιο δυναμικό κλάδο με μερίδιο 16,0%, ενώ σημαντική είναι η συνεισφορά των χημικών προϊόντων, αλλά και του κλάδου των δομικών υλικών. Οι εξαγωγές μας προορίζονται για τις ευρωπαϊκές χώρες ως επί το πλείστον, με την Ιταλία, τη Γερμανία και την Κύπρο να απορροφούν το μεγαλύτερο μερίδιο, ωστόσο σημαντική δραστηριότητα έχουμε και σε χώρες εκτός ΕΕ όπως η Τουρκία και οι ΗΠΑ.

Στα μέσα του 2018, καταργήσατε από την ονομασία σας τον τίτλο «Βορείου Ελλάδος». Πώς μεταβλήθηκε η στρατηγική σας μετά από αυτό; Αποτελείτε, σήμερα, έναν σύνδεσμο εξαγωγέων που απευθύνεται σε όλη την χώρα;

Όπως ανέφερα και προηγουμένως, ο ΣΕΒΕ αποτελεί το μεγαλύτερο φορέα εξωστρέφειας της χώρας, με μέλη από όλη την Ελλάδα και όλους τους κλάδους της οικονομίας. Το 2018 προχωρήσαμε σε αλλαγή της επωνυμίας μας από «Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος» σε «Σύνδεσμος Εξαγωγέων» ώστε να αποτυπωθεί και τυπικά/νομικά στην επωνυμία μας, η de facto πανελλαδική μας εμβέλεια. Άλλωστε, εδώ και τουλάχιστον 25 χρόνια το καταστατικό του ΣΕΒΕ προέβλεψε τη δυνατότητα εγγραφής επιχειρήσεων από όλη την Ελλάδα. Η αναγνώριση της αξιοπιστίας μας και της συμβολής μας στο οικονομικό γίγνεσθαι της χώρας μας οδήγησε στη διατήρηση του διακριτικού μας τίτλου, το «brand» ΣΕΒΕ/SEVE, παρά την αλλαγή της επωνυμίας μας. Επομένως, η στρατηγική μας παρέμεινε ίδια, ενώ η αλλαγή στην επωνυμία μας μας έδωσε ακόμη μεγαλύτερη δυναμική ώστε να προσελκύσουμε ακόμη περισσότερες επιχειρήσεις και να τις βοηθήσουμε στην εξαγωγική τους προσπάθεια.

Η νέα κυβέρνηση έχει αναλάβει το τιμόνι της χώρας εδώ και μερικούς μήνες. Ποια η άποψη σας για την μέχρι τώρα πολιτική που ακολουθεί; Ποια τα κυριότερα αιτήματα σας;

Τα πρώτα δείγματα της νέας κυβέρνησης είναι θετικά και θα αναφερθώ σε συγκεκριμένα παραδείγματα. Ένα πάγιο αίτημα του ΣΕΒΕ, το οποίο αποτελούσε τροχοπέδη στην αναπτυξιακή πορεία των εξαγωγών, στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και στην προσέλκυση επενδύσεων, ήταν η υπερφορολόγηση και οι φορολογικές μεταρρυθμίσεις της νέας κυβέρνησης είναι αδιαμφισβήτητα προς τη σωστή κατεύθυνση. Σημαντική ήταν και η συμβολή του Υπουργείου Εξωτερικών για την επαναφορά από 01.01.2020 της Ελλάδας στις εμπορεύσιμες χώρες ως προς την ασφάλιση των εξαγωγικών πιστώσεων για εξαγωγές προς την Ελλάδα, ένα θέμα για το οποίο είχαμε κάνει συνεχείς παρεμβάσεις τα τελευταία χρόνια. Επίσης, σημαντική ήταν η υποστήριξη που λάβαμε από την Κυβέρνηση αναφορικά με την πρωτοβουλία του ΣΕΒΕ για τη δημιουργία του Μακεδονικού Σήματος.

Η απρόσκοπτη και αδιάλειπτη συνεργασία ιδιωτικών και δημόσιων φορέων είναι το κλειδί για την ενίσχυση της εξωστρέφειας. Βέβαια, για να αντιμετωπίσουμε τις παθογένειες του παρελθόντος πρέπει να γίνουν ριζικές αλλαγές σε μείζων θέματα, όπως η βελτίωση του φορολογικού πλαισίου των εργαζομένων, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, ο περιορισμός του brain drain, η βελτίωση της χρηματοδότησης των εξαγωγικών επιχειρήσεων και η αναβάθμιση των υποδομών μας. Ο ΣΕΒΕ δουλεύει πάνω σε όλα αυτά τα θέματα σε συνεργασία με την Κυβέρνηση, με βασικό γνώμονα τις ανάγκες και τα προβλήματα των Ελλήνων εξαγωγέων.

Θα λέγατε πως η χώρα βγαίνει από την δεκαετή οικονομική κρίση; Ποια τα μηνύματα που σας μεταφέρει ο επιχειρηματικός κόσμος;

Είναι γεγονός ότι η οικονομία σταδιακά βελτιώνεται, ωστόσο, όπως είπα και προηγουμένως, πρέπει να αντιμετωπίσουμε προβλήματα που μαστίζουν τη χώρα πολλά χρόνια για να πούμε με βεβαιότητα ότι ξεπεράσαμε την οικονομική κρίση και πατάμε σταθερά στα πόδια μας. Οι εξαγωγείς διατυπώνουν μία αισιόδοξη στάση και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα και στο Δείκτη Εξαγωγικών Προσδοκιών, μία έρευνα που πραγματοποιεί ο ΣΕΒΕ σε συνεργασία με τη DHL ανά εξάμηνο, όπου αποτυπώνονται οι προσδοκίες των Ελλήνων Εξαγωγέων για τις εξαγωγές και τις εγχώριες πωλήσεις, καθώς και τις εγχώριες και διεθνείς οικονομικές συνθήκες. Από το 2ο εξάμηνο του 2018 και έπειτα, ο Δείκτης TCI ΣΕΒΕ-DHL αυξάνεται συνεχώς και στο 2ο εξάμηνο 2019 έφτασε τις 141,5 μονάδες για πρώτη φορά (όπου TCI>100 = αισιοδοξία και TCI<100 = απαισιοδοξία), δείγμα της αυξανόμενης αισιοδοξίας που επικρατεί.

Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα μια μικρομεσαία επιχείρηση που θέλει να εξάγει; Πώς μπορείτε να την υποστηρίξετε, ποιες οι ενδεχόμενες προτάσεις σας επί του θέματος;

Πάνω από το 99% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη είναι μικρομεσαίες, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων και συνεισφέροντας σημαντικά στο ΑΕΠ και στην απασχόληση. Τα προβλήματα που προανέφερα όπως η υπερφορολόγηση, η έλλειψη χρηματοδοτικών εργαλείων και το brain drain, είναι ζητήματα που αντιμετωπίζουν κυρίως οι ΜμΕ, οι οποίες αποτελούν και την πλειονότητα των μελών μας. Επομένως, εργαζόμαστε συστηματικά ώστε να τους παρέχουμε υποστήριξη, ενημέρωση και εκπαίδευση σε ζητήματα εξαγωγών και επιχειρηματικότητας, όντας ο πλέον εξειδικευμένος φορέας. Παράλληλα, μέσω του Help-Desk του ΣΕΒΕ τους βοηθάμε καθημερινά σε κομβικά ζητήματα που αφορούν επιχειρηματικές πληροφορίες για χώρες και κλάδους, φορολογικά και τελωνειακά ζητήματα, υπόδειξη δυνητικών συνεργατών και άλλα πολλά.

Σε τι σημείο βρίσκεται η εφαρμογή του σήματος «Macedonia the GReat»; Ποια είναι τα επόμενα βήματα;

Το σήμα έχει κατατεθεί στο Γραφείο Πνευματικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Αλικάντε της Ισπανίας και σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς της Κυβέρνησης θα πρέπει να δράσουμε άμεσα, ώστε οι ελληνικές επιχειρήσεις να αντιληφθούν τα οφέλη από τη χρήση του και να το χρησιμοποιήσουν ως όπλο στις εξαγωγές τους. Εμείς ως ΣΕΒΕ δεσμευόμαστε να κάνουμε τις απαραίτητες ενέργειες για την προώθηση και διαφήμιση του σήματος σε εγχώριο και διεθνές περιβάλλον και γι’ αυτό καλούμε όλες τις επιχειρήσεις της Μακεδονίας να το τοποθετήσουν στα προϊόντα και στις υπηρεσίες τους, να το εντάξουν στο στρατηγικό τους σχεδιασμό και να το αξιοποιήσουν δείχνοντας σε όλους την παράδοση των προϊόντων και των υπηρεσιών μας, την ιστορία και την ποιότητά μας.

Γενικότερα, ποια θα λέγατε πως είναι η δυναμική του brand «Ελλάδα» διεθνώς; Και, βάσει αυτού, ποια τα ενδεχόμενα κενά στη παγκόσμια αγορά που μπορούν να εκμεταλλευτούν οι ελληνικές επιχειρήσεις;

Το brand «Ελλάδα» αποδυναμώθηκε σημαντικά κατά τη διάρκεια της κρίσης, καθώς συνδέθηκε με αρνητικούς συνειρμούς στη συνείδηση των καταναλωτών. Ωστόσο, είναι στο χέρι μας να αξιοποιήσουμε όλα τα θετικά στοιχεία της ελληνικής κουλτούρας, ιστορίας και παράδοσης και με στρατηγικό πλάνο εξαγωγικού μάρκετινγκ να ενδυναμώσουμε το brand «Ελλάδα», βοηθώντας με αυτό τον τρόπο και τις ελληνικές επιχειρήσεις στις εξαγωγικές τους προσπάθειες. Το γεγονός ότι ξεπεράσαμε την κρίση και βαδίζουμε σε νέες στέρεες βάσεις οικονομικής ανάπτυξης, σε συνδυασμό με τα ιστορικά και πολιτιστικά χαρακτηριστικά μας, θα αποτελέσουν το βασικό μας όπλο στις διεθνείς αγορές και στη δημιουργία ενός ισχυρού brand.

Βρίσκεστε στο τιμόνι του ΣΕΒΕ από το 2018, με την θητεία να ολοκληρώνεται τον ερχόμενο Μάιο. Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το 2020, ως Πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων;

Ο βασικός μας στόχος και για το 2020 δεν είναι άλλος από την ενίσχυση των εξαγωγών και τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Θέλουμε οι εξαγωγές μας το 2020 να ξεπεράσουν τα 34 δις. ευρώ, βελτιώνοντας την εξαγωγική μας επίδοση που υπολείπεται 16,4 ποσοστιαίων μονάδων του κοινοτικού μέσου όρου, με υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και σταθερότητα σε πολιτικό και επιχειρηματικό επίπεδο. Φυσικά, ένας ακόμη στόχος μας για το 2020 είναι να χρησιμοποιήσουν όσο το δυνατόν περισσότερες επιχειρήσεις το σήμα των Μακεδονικών προϊόντων και να καλωσορίσουμε στη μεγάλη οικογένεια του ΣΕΒΕ ακόμη περισσότερα μέλη όπως συνέβη και το 2019.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr