Events

«Αναγκαία συνθήκη» η ψηφιακή εκπαίδευση και η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων

Κοινοποιήστε

Σχολιάστε

Διαβάζεται σε 2 λεπτά

«Αναγκαία συνθήκη» η ψηφιακή εκπαίδευση και η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων
epixeiro

26/06/2020 | 10:51

epixeiro

08/08/2025 | 03:06

Ιδιαίτερο βάρος στην ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων δίνεται πλέον τόσο από εκπαιδευτικούς φορείς όσο και από τον επιχειρηματικό κόσμο.

Η κρίση του κορωνοϊού έφερε στο προσκήνιο την ανάγκη της ψηφιοποίησης της εκπαίδευσης, όπου οι ψηφιακές δεξιότητες τόσο του εκπαιδευτικού προσωπικού όσο και των μαθητών θα διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο. Σε μια κοινή προσπάθεια όπου συμμετέχουν η αυτοδιοίκηση, ο ιδιωτικός τομέας, οι επιχειρήσεις και οι εκπαιδευτικοί φορείς, ο ψηφιακός μετασχηματισμός πραγματοποιείται με γοργούς ρυθμούς, αλλά θα πρέπει να δοθούν γερές βάσεις, με το βάρος να δίνεται στην εκπαίδευση.

Σε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση κατά τη διάρκεια του virtual conference «Η σημασία των ψηφιακών δεξιοτήτων στην εποχή του COVID-19» που διοργάνωσε το START Project της Socialinnov με την Εταιρεία Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής του Δήμου Αθηναίων (ΕΑΤΑ), την Τρίτη 23 Ιουνίου, ομιλητές από ένα ευρύ φάσμα φορέων ανέδειξαν σημαντικά ζητήματα. Στην συζήτηση πήραν μέρος ο Βαγγέλη Βλάχος, διευθύνων σύμβουλος της ΕΑΤΑ, η Αντιγόνη Παπανικολάου, Corporate, External & Legal Affairs Lead Greece, Cyprus & Malta – Microsoft, και η Αναστασία Ανδρίτσου, διευθύντρια του British Council στην Ελλάδα, ενώ τη συζήτηση άνοιξε με ομιλία της η Στεήβη Λιναρδάτου, Microsoft Innovative Expert Educator & Trainer - Εκπαιδευτήρια Αυγουλέα-Λιναρδάτου και συντόνισε ο δημοσιογράφος Δημήτρης Φαλλιέρος.

Οι συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι η εκπαίδευση χρειάζεται δομικές αλλαγές, τις οποίες η πανδημία του κορωνοϊού επέσπευσε το τελευταίο τρίμηνο. Όπως επεσήμανε η κυρία Ανδρίτσου του Βρετανικού Συμβουλίου, η εκπαιδευτική κοινότητα κλήθηκε όχι μόνο να υιοθετήσει αλλά και να διδάξει στους μαθητές των ελληνικών σχολείων ψηφιακές δεξιότητες μέσα σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.

Ψηφιακές δεξιότητες

Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές έπρεπε να βρουν τρόπους να χρησιμοποιήσουν ψηφιακά εργαλεία και να τα εντάξουν στην εκπαιδευτική διαδικασία, προκειμένου να συνεχίσουν απρόσκοπτα την διδασκαλία τους κατά τη διάρκεια του lock down. «Πολλοί νομίζουν ότι μια κάμερα και ένα μικρόφωνο είναι αρκετό για να γίνει μάθημα εξ αποστάσεως, αυτό όμως είναι λάθος», επεσήμανε η κ. Ανδρίτσου. «Έπρεπε να γίνει δουλειά ως προς το περιεχόμενο που μπαίνει online. Το παιδί όσο είναι μπροστά από μια κάμερα έχει πολλά πράγματα που αποσπούν την προσοχή του, άρα θα πρέπει να ενσωματώσεις δραστηριότητες, παιχνίδια και άλλους τρόπους για να κρατάς ενεργό το ενδιαφέρον του».

Για να μπορέσει το ελληνικό σχολείο να βελτιστοποιήσει την ψηφιακή εκπαίδευση θα πρέπει πρώτον να προμηθευτεί τον απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό και δεύτερον να ξέρει πώς θα τον αξιοποιήσει, σύμφωνα με την κ. Ανδρίτσου. «Βρισκόμαστε σε μια εποχή που οι συνεργασίες σε επίπεδο σχολείων και φορέων θα πρέπει να είναι σε πρώτο πλάνο προκειμένου να αξιοποιηθούν με τον καλύτερο τρόπο τα ψηφιακά εργαλεία», πρόσθεσε.

Με την άποψη συμφώνησε και η πρώτη ομιλήτρια του event, Στέηβη Λιναρδάτου των εκπαιδευτηρίων Αυγουλέα–Λιναρδάτου: «Η ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα θα πρέπει να προωθήσει τις συνεργασίες προκειμένου να εκπαιδευτεί το προσωπικό των σχολείων και να αναζητηθούν οι καλύτεροι τρόποι για να χρησιμοποιηθεί τη τεχνολογία προς όφελος της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η ψηφιοποίηση των σχολείων θα πρέπει να είναι ανθρωποκεντρική και να εξυπηρετεί το όραμα του κάθε εκπαιδευτικού».

Η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων δεν αφορά όμως μόνο την εκπαίδευση, αλλά και τις ελληνικές επιχειρήσεις. Σύμφωνα με την κ. Παπανικολάου της Microsoft, η δια βίου μάθηση θα πρέπει να γίνει τρόπος ζωής: «Η διά βίου μάθηση τώρα είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Θα πρέπει να αλλάξει η κουλτούρα μας – καθώς οι τεχνολογικές εξελίξεις είναι συνεχιζόμενες, έτσι θα πρέπει κι εμείς να μη σταματούμε να μαθαίνουμε ποτέ».

Παράλληλα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός του δημόσιου τομέα είναι ένα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί. Ο κ. Βλάχος της ΕΑΤΑ είπε ότι η κρίση του κορωνοϊού επιτάχυνε τις διαδικασίες με τους πολίτες να επωφελούνται από τις ψηφιακές υπηρεσίες. Μιλώντας για τις ψηφιακές πρωτοβουλίες για την υποστήριξη του τουρισμού στην πρωτεύουσα ο κ. Βλάχος ανέφερε το Παρατητήριο Τουρισμού, αλλά και τις πλατφόρμες Stay in Athens και Athens is back για τη στήριξη των επιχειρήσεων. «Δεν χρειάζεται να έχει κάποιος ιδιαίτερες ψηφιακές γνώσεις για να συμπληρώσει τη συμμετοχή του σε αυτές τις πλατφόρμες και η έκδοση που έχει δημιουργηθεί για τις κινητές συσκευές είναι πολύ απλή και εύχρηστη», εξήγησε ο κ. Βλάχος.

Προς ένα υβριδικό μέλλον

Σε κάθε περίπτωση, όλοι οι ομιλητές υποστήριξαν πως το μέλλον της ανθρωπότητας δεν θα είναι αμιγώς ψηφιακό. «Η λέξη-κλειδί είναι συνεργασία», είπε ο κ. Βλάχος. «Όλος αυτός ο ψηφιακός μετασχηματισμός που επιτεύχθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας ήταν πολύτιμος, ωστόσο δεν μπορεί η ψηφιακή τεχνολογία να υποκαταστήσει την ομαδικότητα».

Η μεγάλη παρακαταθήκη από την πανδημία του κορωνοϊού είναι η υιοθέτηση τεχνολογιών που εξυπηρετούν την ανθρωπότητα, είπε η κ. Παπανικολάου. «Ο φυσικός κόσμος δεν μπορεί να αντικατασταθεί, γι’ αυτό και η χρήση της τεχνολογίας θα πρέπει να γίνεται με το τρόπο που να βελτιώνει την καθημερινή μας ζωή, πάντα με σεβασμό στα θέματα της ασφάλειας και της ιδιωτικότητας». «Πρέπει να βρούμε τη χρυσή ισορροπία ανάμεσα στη διά ζώσης και από απόσταση επικοινωνία», πρόσθεσε με τη σειρά της η κ. Ανδρίτσου.

Μάθετε περισσότερα για το START Project στην ιστοσελίδα www.startproject.gr.