NEWSFLASH...
Επιχειρήσεις & Know-how
ανάγνωση

Η βιώσιμη κινητικότητα και το IoT δημιουργούν «πραγματικά "έξυπνες πόλεις"»

Η βιώσιμη κινητικότητα και το IoT δημιουργούν «πραγματικά "έξυπνες πόλεις"»

​Η βιώσιμη κινητικότητα είναι ένας όρος που κάνει την εμφάνιση του ολοένα και περισσότερο τα τελευταία χρόνια, αποκτώντας περισσότερη σημασία σε έναν κόσμο που αναζητά τρόπους για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, την ανάπτυξη έξυπνων και βιώσιμων πόλεων, την αποδοτικότερη χρήση ενέργειας - και όχι μόνο.

Άλλωστε, οι στόχοι για τη βιώσιμη ανάπτυξη της Ατζέντας 2030 του ΟΗΕ βρίσκονται μόλις μια δεκαετία μακριά. Αυτό αποτελεί το παγκόσμιο πλαίσιο για τη βιώσιμη ανάπτυξη και θέτει 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ), έχοντας εγκριθεί από τους παγκόσμιους ηγέτες το 2015. Σκοπός, η εξάλειψη της φτώχειας και η επίτευξη βιώσιμης ανάπτυξης σε παγκόσμια κλίμακα έως το 2030.

Η ΕΕ έθεσε για το σύνολο της οικονομίας της τον φιλόδοξο εσωτερικό στόχο για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 40% για το 2030. Φυσικά, ρόλο σε αυτό αποκτά και η κινητικότητα χαμηλών εκπομπών, η οποία, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση, «συμβάλλει στην εξασφάλιση ενός ανταγωνιστικού και ενεργειακά αποδοτικού συστήματος μεταφορών».

Τον Ιούλιο του 2020, οι ηγέτες της ΕΕ ενέκριναν δέσμη μέτρων για την ανασυγκρότηση της ευρωπαϊκής οικονομίας, εν μέσω και των επιπτώσεων που υπήρξαν από την πανδημία. Στόχος η οικοδόμηση μιας οικονομίας και μιας κοινωνίας μηδενικών εκπομπών έως το 2050, σε έναν μετασχηματισμό στο οποίο ο τομέας των μεταφορών «αποκτά καίριο ρόλο». Σε αυτό το πλαίσιο, οι βιώσιμες μεταφορές εμφανίζονται ως ευκαιρία για ανάκαμψη και ανάπτυξη.

Ένα σύνολο στόχων και αριθμών που από μόνα τους μπορεί να μην λένε πολλά εάν δεν συνοδεύονται με την απαραίτητη ανάπτυξη των τεχνολογιών που θα καθοδηγήσουν το μέλλον. Με αφορμή την πρόσφατη πραγματοποίηση μιας σειράς συνδημιουργικών εργαστηρίων, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων Denkraum 2020, το epixeiro.gr συζήτησε με τον Σπύρο Ράπτη, Γενικό Διευθυντή της Schneider Electric, για το θέμα της βιώσιμης κινητικότητας και των ηλεκτρικών οχημάτων.

Μια αγορά σε ανάπτυξη

Σύμφωνα με τον ίδιο, η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δημιουργείται και εξελίσσεται συνεχώς, οπότε είναι δύσκολο να προσδιοριστεί το μέγεθος της. Σίγουρα, όμως, πρόκειται για μία μεγάλη αναδυόμενη αγορά «με πολύ σημαντικά χαρακτηριστικά πέρα από το μέγεθος της». Στις μεταφορές, για παράδειγμα, τα ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσαν να φτάσουν τουλάχιστον το 95% των νέων πωλήσεων και το 73% των κυκλοφορούντων ελαφρών οχημάτων έως το 2040.

Για τους κατασκευαστές υπάρχουν μεγάλες ομάδες πελατών που μπορούν να μειώσουν το κόστος λειτουργίας και συντήρησης των οχημάτων τους έως και 50%, για παράδειγμα αλλάζοντας τους στόλους φορτηγών τους σε ηλεκτρικά. Από την άλλη πλευρά, όμως, «δεν είναι εύκολο για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να αλλάξουν απλά και γρήγορα την παραγωγή οχημάτων εσωτερικής καύσης (ICE) σε EV. Οι εργοστασιακές φυσικές υποδομές θα πρέπει να εκσυγχρονιστούν και οι γραμμές κατασκευής και για τους δύο τύπους θα πρέπει να διατηρηθούν παράλληλα για αρκετά χρόνια».

Ο ίδιος πιστεύει ότι η ενεργειακή μετάβαση είναι τεχνικά και οικονομικά δυνατή, τόσο σε ώριμες όσο και σε αναπτυσσόμενες οικονομίες, με την μετάβαση προς περισσότερη ηλεκτροκίνηση να αποτελεί ένα σημαντικό πρώτο βήμα. «Το επόμενο βήμα είναι όλες οι ηλεκτρικές δραστηριότητες να γίνονται όσο το δυνατόν πιο ενεργειακά αποδοτικές», ενώ «οι επιχειρήσεις πρέπει να επιταχύνουν τον ρυθμό βελτίωσης της παραγωγικότητας της ενέργειας για την επίτευξη των φιλόδοξων κλιματικών στόχων».

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός στο επίκεντρο

Η πανδημία επιτάχυνε τον ψηφιακό μετασχηματισμό, και αυτό είναι κάτι στο οποίο συμφωνούν οι περισσότεροι, με τις επιχειρήσεις να υιοθετούν νέα συστήματα. «Ωστόσο, η αβεβαιότητα για την εξέλιξη της κατάστασης την οποία θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε, θέτει ακόμα πολλά δύσκολα βήματα, καθώς οι επιχειρήσεις θα κληθούν να οραματιστούν τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που είναι πλέον εφικτά στο καινούργιο ψηφιακό τοπίο» τονίζει ο κ. Ράπτης.

Ρόλο σε αυτά αποκτά, φυσικά, και το Internet of Things και οι καινοτομίες που φέρνει αυτό. «Μέσα από την καινοτομία στις μεταφορές που βασίζονται σε IoT, προκύπτει η δυνατότητα για ουσιαστική ανάπτυξη της βιώσιμης κινητικότητας και η δημιουργία πραγματικά "έξυπνων πόλεων"» σημειώνει ο κ. Ράπτης. «Η εξέλιξη της ψηφιοποίησης που στηρίζεται στο IoT και το Industrial IoT μπορεί να βελτιώσει σημαντικά τις επιδόσεις και την αποδοτικότητα των επιχειρήσεων, βοηθώντας στη δημιουργία επεκτάσιμων, ευέλικτων και ευπροσάρμοστων επιχειρήσεων».

Όσον αφορά στις λύσεις που παρέχει η συγκεκριμένη εταιρεία γύρω από όλα αυτά; «Η Schneider Electric παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις τόσο για B2B όσο και για B2C, που κυμαίνονται από την οικιακή έως τη δημόσια φόρτιση και στην υποστήριξη των μεταφορών με λύσεις γρήγορης και αποδοτικής φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων» μας λέει, σημειώνοντας πως μέσα στο 2020 παρουσιάστηκαν οι νέες λύσεις φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων της σειράς EVlink, που καλύπτουν ανάγκες τόσο σε εμπορικά κτήρια όσο και σε στόλους εταιρικών οχημάτων.

«Αμείωτο το ενδιαφέρον» για την Ελλάδα

Δεν θα μπορούσαμε όμως να μην ρωτήσουμε τον επικεφαλής της Schneider Electric στην χώρα μας και για τη στρατηγική της όσον αφορά στην Ελλάδα. Άλλωστε, πριν από λίγο καιρό είδαμε τη διακοπή της λειτουργίας του εργοστασίου στα Οινόφυτα, την ίδια στιγμή που, πριν από μερικούς μήνες, εγκαινίασε το πρώτο της Innovation Hub στην Ανατολική Ευρώπη, στη Βουλγαρία. Σε αυτό το πλαίσιο, πως θα μπορούσε η χώρα μας να προσελκύσει νέες επενδύσεις από την Schneider Electric; Υπάρχει τέτοιο ενδιαφέρον από την πλευρά της;

«Η Schneider Electric διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον της για την Ελλάδα, η οποία αποτελεί μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και δυναμική αγορά και χώρα, όπου συνεχίζουμε να δραστηριοποιούμαστε δυναμικά. Παρακολουθούμε συνεχώς τις εξελίξεις και όταν εντοπίσουμε κάποια ενδιαφέρουσα περίπτωση συνεργασίας ή επένδυσης θα δράσουμε ανάλογα, όπως και σε όποια χώρα εντοπίσαμε ευκαιρίες σε καινοτόμες εταιρείες που ταιριάζουν με το προφίλ και τους στόχους μας. Είναι σημαντικό ότι η Ελλάδα κινείται πια δυναμικά και δραστήρια προς την βιωσιμότητα και την ψηφιοποίηση, σε όλους τους τομείς, παραδοσιακούς και νεοφυείς, γεγονός που με γεμίζει αισιοδοξία για την δυναμική ανάπτυξη της χώρας, μόλις ξεπεράσουμε την παρούσα πανδημική κρίση» σημειώνει.

rapths_Schneider.jpg?mtime=20201121150644#asset:226063

Όσον αφορά στη γενικότερη στρατηγική της Schneider Electric, στην περαιτέρω ανάπτυξη της πλατφόρμας EcoStruxure ώστε να αναπτυχθεί πλήρως στην αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου, «εργαζόμαστε για την εφαρμογή της συγκεκριμένης αρχιτεκτονικής σε περισσότερες εγκαταστάσεις των πελατών μας, προκειμένου αυτοί να μεγιστοποιούν την παραγωγικότητα και την εξοικονόμηση της ενέργειας τους και να λειτουργούν διαχρονικά πιο βιώσιμα, χάρη στην καλύτερη αξιοποίηση των δεδομένων που λαμβάνουν από τα συστήματά τους».

Την ίδια στιγμή, η εταιρεία θα επικεντρώσει και στην ανάπτυξη και ενίσχυση των στρατηγικών της συμμαχιών με άλλες εταιρείες και την ενδυνάμωση των συνεργασιών της, για παράδειγμα με τοπικούς διανομείς, κατασκευαστές πινάκων και system integrators. Παράλληλα, παραμένει σε επικοινωνία με όλους τους φορείς και τις εταιρείες που εργάζονται στην προώθηση της ηλεκτρικής και βιώσιμης κινητικότητας, αν και «αυτό δεν έχει αποτυπωθεί με κάποια επίσημη συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση, αλλά παρακολουθούμε και είμαστε ενεργoί αρωγοί όλων των δράσεων στη χώρα μας που έχουν κοινό όραμα με το δικό μας για ένα μέλλον ηλεκτρικό και βιώσιμο».

DenkRaum Athens

Ο ίδιος συμμετείχε, άλλωστε, και στην εκδήλωση DenkRaum Athens που οργανώθηκε από το ΒΜW Foundation και το Impact Hub Athens. Από τις 6 έως και τις 9 Οκτωβρίου, η Αθήνα φιλοξένησε μια σειρά συν-δημιουργικών εργαστηρίων με στόχο την διαμόρφωση συλλογικών λύσεων σε ζητήματα βιωσιμότητας, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Denkraum 2020: Βιώσιμες Πόλεις & Καλή Ζωή», μια διοργάνωση του BMW Foundation Herbert Quandt και του παγκόσμιου δικτύου του Impact Hub.

Για αυτήν την εκδήλωση συζητήσαμε με την Σοφία Λάμπρου, co-founder του Impact Hub Athens. Σύμφωνα με την ίδια, «η Αθήνα ανέκαθεν θεωρούνταν κόμβος κοινωνικής καινοτομίας λόγω των προκλήσεων των τελευταίων ετών, από την οικονομική έως την προσφυγική κρίση, από την αυξανόμενη ανεργία έως τις περιβαλλοντικές καταστροφές και την υγειονομική κρίση. Οι θετικές δυνάμεις που στοχεύουν στην ανοικοδόμηση της πόλης μας έχουν φυτέψει τους σπόρους, έχουν αλλάξει την αφήγηση».

Η κ. Λάμπρου χαρακτηρίζει «στρατηγικό βήμα» την φιλοξενία ενός Denkräum στην Αθήνα. «Ενώνοντας (και πάλι) επαγγελματίες από διεπιστημονικούς τομείς, ώστε να τροφοδοτήσουμε περαιτέρω έμπνευση, την ανάγκη για ηγεσία, την ανάπτυξη εταιρικών σχέσεων γύρω από δράσεις προσανατολισμένες σε λύσεις, την κινητοποίηση σημαντικών ενδιαφερόμενων μερών και να επικοινωνήσουμε το μήνυμα του επείγοντος ουσιαστικές επεμβάσεις στα θέματα βιωσιμότητας και καλής ζωής».

Η εκδήλωση Denkraum Good Life & Sustainable Cities, λοιπόν, πραγματοποιήθηκε στις 6 - 9 Οκτωβρίου, στο «στούντιο» του Impact Hub Athens. Ήταν η δεύτερη από μία σειρά τριών συναντήσεων που οργάνωσε το Ίδρυμα BMW Herbert Quandt σε συνεργασία με τα Impact Hub στο Άμστερνταμ, την Αθήνα και τη Μαδρίτη. Πραγματοποιείται εδώ και πέντε χρόνια στο Μόναχο και συγκεντρώνει προσωπικότητες και ηγετικά στελέχη από τον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα. Φέτος ήταν η πρώτη φορά που μέσω της συνεργασίας του Impact Hub & του Ιδρύματος BMW Herbert Quandt, βγήκε από τα γερμανικά σύνορα.

«Όλοι μαζί συνθέσαμε μια κοινότητα doers. Ανθρώπων που τους νοιάζει η δράση, μετράνε το αποτέλεσμα και προχωράνε με δέσμευση. Ειδικά σε μια εποχή που το σύστημα που ζούμε και να λειτουργούμε, δοκιμάζεται, είναι ζωτικής σημασίας να ενώσουμε δυνάμεις και να ενισχύσουμε τις δράσεις με άξονες τη βιωσιμότητα και την καλή ζωή» τονίζει η co-founder του Impact Hub Athens.

Σχόλια

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr