NEWSFLASH...
Επιχειρήσεις & Know-how
ανάγνωση

Ά. Γκερέκου: Ο covid-19 λειτουργεί ως επιταχυντής αλλαγής στον ελληνικό τουρισμό

Ά. Γκερέκου: Ο covid-19 λειτουργεί ως επιταχυντής αλλαγής στον ελληνικό τουρισμό

Η Άντζελα Γκερέκου, Πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού και Αντιπρόεδρος του Global Women Leaders Committee στο World Business Angel Investment Forum, μιλάει σήμερα στο epixeiro.gr για τη γυναικεία επιχειρηματικότητα, την παρουσία των γυναικών στους επαγγελματικούς χώρους και τον ρόλο του ελληνικού τουρισμού στην εποχή της πανδημίας.

Να ξεκινήσουμε από τα πιο πρόσφατα και την εκλογή σας στη θέση αντιπροέδρου του Global Women Leaders Committee του WBAF. Τι σημαίνει αυτή η εξέλιξη για εσάς και ποιες οι δραστηριότητες της συγκεκριμένης επιτροπής;

Όπως έχω αναφέρει από την αρχή της εκλογής μου, πρόκειται για μια πολύ τιμητική διάκριση. Το παγκόσμιο, αυτό, επαγγελματικό φόρουμ τελεί υπό την προεδρία της πρώην πρωθυπουργού της Κροατίας και έχει ως στόχο την ανάδειξη της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας, με έμφαση στη γυναικεία συμμετοχή στα κοινά και την πολιτική. Ως Ελληνίδα είμαι πολύ περήφανη που για πρώτη φορά υπάρχει συμμετοχή σε αυτή τη σημαντική επιτροπή.

Η δραστηριότητα μου έχει διπλό χαρακτήρα, καθώς συμμετέχω και ως senior γερουσιαστής της Ελλάδας σε θέματα καινοτομίας και νεοφυούς επιχειρηματικότητας στην παγκόσμια Angel κοινότητα του ίδιου οργανισμού.

Η ενδυνάμωση στους παρακάτω τομείς είναι βασικοί στόχοι και στην επιτροπή:

  • Καθοδήγηση για τα επόμενα βήματα στην επιχειρηματικότητα
  • Συμβουλευτική για τη σωστή λειτουργία και ανάπτυξη της επιχείρησης
  • Επανένταξη στην αγορά εργασίας
  • Διαχείριση των δύσκολων πρώτων χρόνων της επιχειρηματικότητας
  • Επιχειρηματικά εφόδια μέσω της εκπαίδευσης
  • Αξιοποίηση κλίσεων, καλλιέργεια και ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων
  • Πρόσβαση σε επιχειρηματικά κεφάλαια ή σε άλλες πηγές χρηματοδότησης
  • Δικτύωση.

Ποια είναι σήμερα η παρουσία των γυναικών στους επαγγελματικούς χώρους και ποια η εικόνα που παρουσιάζει η γυναικεία επιχειρηματικότητα στην χώρα μας;

Είμαστε αρκετά πίσω στην χώρα μας σε αυτό το θέμα. Θεωρώ σημαντικό να ανεβάσουμε το ποσοστό της γυναικείας παρουσίας σε όλους τους επαγγελματικούς χώρους στην Ελλάδα και ειδικά στην πολιτική, τον τουρισμό - πολιτισμό αλλά και την καινοτομία, που δυστυχώς έχουμε την τελευταία θέση στο γενικό ευρωπαϊκό δείκτη που αφορά σε αυτό.

Είναι εξαιρετικά σημαντική η υποστήριξη των γυναικών στη δημιουργία της δικής τους, νεοφυούς (startup) επιχείρησης και η σταθερή στήριξη των γυναικών στην Ελλάδα, ώστε να αναπτύξουν τις δεξιότητες που θα τις βοηθήσουν έμπρακτα στην αναζήτηση εργασίας, την ανάληψη επιχειρηματικών πρωτοβουλιών και την αξιοποίηση ευκαιριών για ένα καλύτερο μέλλον.

Επίσης, να προσθέσω εδώ ότι είναι πολύ σημαντικό να ενδυναμώσουμε το υπάρχον δυναμικό με πετυχημένες γυναίκες σε διαφορετικούς τομείς επιχειρήσεων, ώστε να λειτουργήσουν ως πρότυπα και να ακολουθήσουν ακόμα περισσότερες το παράδειγμα τους.

Τι απαιτείται για να ενισχυθεί περαιτέρω η γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα και για να γεφυρωθεί το επαγγελματικό χάσμα μεταξύ των φύλων; Ποιοι τομείς προσφέρονται για ενισχυμένη παρουσία των γυναικών;

Είναι σημαντικό το γεγονός ότι διευρύνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια το ποσοστό διείσδυσης των γυναικών στις υψηλόβαθμες θέσεις διοίκησης του ελληνικού εταιρικού τομέα, επιβεβαιώνοντας την αυξανόμενη αποδοχή τους σε θέσεις λήψης αποφάσεων των επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα, το ποσοστό διείσδυσης των γυναικών στις ανώτερες βαθμίδες διοίκησης ενισχύθηκε κατά 5,5 ποσοστιαίες μονάδες τα τελευταία έξι χρόνια.

Οι γυναίκες ξεχωρίζουν σε δεξιότητες όπως το ένστικτο, η προσαρμοστικότητα, η ενσυναίσθηση, η ικανότητα να μπορούν να κάνουν πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Στις περισσότερες γυναίκες λείπουν τα εργαλεία, η μεθοδολογία, ο τρόπος που θα αρχίσουν να πλάθουν αυτές τις ιδέες σε κάτι ρεαλιστικό. Για αυτό ακριβώς χρειάζεται ενδυνάμωση, αλλά και περισσότερη εκπαίδευση, για καλύτερα και πιο άμεσα αποτελέσματα.

Ποιες οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα οι επιχειρηματίες, σε παγκόσμιο επίπεδο, και ποια η συνεισφορά του WBAF στα συγκεκριμένα ζητήματα;

Η έλλειψη χρηματοδότησης, ειδικά σε αυτή την περίοδο της κρίσης της πανδημίας, είναι μια μεγάλη πρόκληση. Το παγκόσμιο, αυτό, δίκτυο δημιουργήθηκε ώστε να στηρίξει την επιχειρηματικότητα, να ανακαλύψει και να δικτυώσει νέες ιδέες, αλλά και να χτίσει επιχειρηματικές και κοινωνικές γέφυρες μεταξύ των ανθρώπων που επιχειρούν με υποψήφιους επενδυτές!

Πιστεύω ακράδαντα ότι είναι σημαντικό η Ελλάδα να ακουστεί, να βγει και άλλο προς τα έξω και μέσω της καινοτομίας και στον τουρισμό - πολιτισμό, που αποτελούν σημαντικές αξίες για την οικονομία της χώρας μας.

Ως πολιτεία οφείλουμε να προωθήσουμε, να ενθαρρύνουμε να προστατέψουμε την επιχειρηματικότητα γενικότερα και ειδικά την καινοτομία, με ένα πιο δίκαιο φορολογικό σύστημα, ειδικά προσαρμοσμένο για νεοφυείς επιχειρήσεις, με καλύτερο νομοθετικό πλαίσιο και χωρίς γραφειοκρατία.

Είναι πολύ θετικό ότι η κυβέρνηση και το υπουργείο ανάπτυξης ήδη κάνουν σημαντικά βήματα και προς αυτή την κατεύθυνση.

Ποιος ο ρόλος του ελληνικού τουρισμού στα παραπάνω θέματα; Προσφέρεται ο συγκεκριμένος κλάδος για νέες επενδύσεις και για περαιτέρω ανάπτυξη της γυναικείας επιχειρηματικότητας, εν μέσω πανδημίας;

Καταρχάς ζούμε σε μια κατ' εξοχήν τουριστική χώρα, άρα ο τουρισμός είναι σημαντικός τομέας για την επιχειρηματικότητα γενικότερα, αλλά και για την γυναικεία επιχειρηματικότητα ειδικότερα, καθώς έχει μεγάλο πεδίο δράσης.

Παράθεση - epixeiro.gr

Πιστεύω ακράδαντα ότι είναι σημαντικό η Ελλάδα να ακουστεί, να βγει και άλλο προς τα έξω

Πιστεύω ακράδαντα ότι τόσο η Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και παγκόσμιοι οργανισμοί τουρισμού αλλά και η Ελληνική κυβέρνηση, έχουν δώσει το «πράσινο» φως για την ενίσχυση της καινοτομίας και στον τουρισμό, τόσο σε θέματα ψηφιακών εφαρμογών όσο και σε θέματα βιώσιμης ανάπτυξης, με σεβασμό στον άνθρωπο και το περιβάλλον.

Το κάλεσμα που αφορά στις επενδύσεις και τον τουρισμό έχει ως βασικό στόχο μια πιο «sustainable responsible» και «green tourism» ουσιαστική πρακτική. Αυτό ως σκέψη και μόνο αποτελεί πρόκληση, που μέσα του κρύβει μια τεράστια ευκαιρία για την ενίσχυση των τοπικών οικονομιών.

Κάτι που δεν πρέπει να αγνοούμε ως κοινωνία και ως πολιτεία, καθώς χρειάζεται να ενισχύουμε και να διευκολύνουμε, μέσα από νομοθετήματα και συνέργειες με όλους τους φορείς - τόσο δημόσιους όσο και ιδιωτικούς - αυτήν την παγκόσμια τάση.

Πώς επηρεάστηκε η «βιομηχανία» του ελληνικού τουρισμού από την πανδημία και ποια η στόχευση που υπάρχει, μέχρι αυτή τη στιγμή, για την ανάπτυξη και προώθηση του τουρισμού το 2021;

Όλοι πλέον και ειδικά με αυτή την κρίση, αναγνωρίζουμε τη σημαντική συνεισφορά του τουρισμού στην οικονομία της χώρας μας, καθώς η οικονομία της φιλοξενίας συνολικά αποτελεί σχεδόν το 35% του ΑΕΠ.

Στην Ελλάδα, τα έσοδα από τον τουρισμό παρουσιάστηκαν μειωμένα κατά 78,2% κατά το πρώτο εννεάμηνο τους έτους, διαμορφούμενα στα €3,5 δισ., έναντι των €16,1 δισ. κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Παράλληλα, η διεθνής αεροπορική κίνηση επιβατών μειώθηκε κατά 72% μεταξύ Ιανουαρίου και Οκτωβρίου 2020. Οι επιδόσεις των ελληνικών ξενοδοχειακών μονάδων μοιραία ακολούθησαν τις τάσεις που καταγράφηκαν στην Ευρώπη, αλλά και παγκοσμίως.

Οι αριθμοί δυστυχώς είναι αδιαπραγμάτευτοι σε ότι αφορά στις οικονομίες των χωρών, ειδικά για την Ελλάδα που ζει από τον τουρισμό της. Όμως δεν πρέπει να αφήνουμε μια κρίση να πάει χαμένη!

Σύμφωνα με στατιστικά, παρατηρούμε τα εξής και επαναπροσδιοριζόμαστε με βάση τις νέες τάσεις:

  • Το 68% του εργατικού δυναμικού των τουριστικών επιχειρήσεων θα χρειαστούν επανακατάρτιση για να ανταποκριθούν στην αυξανόμενη ψηφιοποίηση του κλάδου.
  • Βραχυπρόθεσμα, αναμένεται να κυριαρχήσουν οι εγχώριες και περιφερειακές διακοπές, καθώς και τα ταξίδια στην ύπαιθρο.
  • Επίσης, παρατηρούμε ότι ταξιδιώτες προτιμούν πλέον να ταξιδεύουν σε μικρότερες ομάδες, επιλέγοντας περισσότερο απομονωμένες περιοχές, ενώ η ασφάλεια του εκάστοτε προορισμού / καταλύματος επηρεάζει σημαντικά τις αποφάσεις τους.

Συμπερασματικά, το θέμα ασφάλεια στους προορισμούς ήρθε για να μείνει.

Δώστε μας μια εικόνα από τις δράσεις που αναμένεται πως θα πραγματοποιηθούν μέσα στη νέα χρονιά, από τον ΕΟΤ, για την ενίσχυση του ελληνικού τουρισμού.

Με όλες τι εξελίξεις που τρέχουν καθώς διανύουμε και δεύτερο lock down, επικρατεί μια συγκρατημένη αισιοδοξία για την πορεία της οικονομίας της φιλοξενίας.

Η πρώτη τάση δείχνει ότι η Ελλάδα έχει μεγάλη ζήτηση από οικογένειες, ειδικά η Κρήτη, η Ρόδος, η Κως και η Κέρκυρα, που βρίσκονται μέσα στους πιο δημοφιλείς προορισμούς, καθώς προσφέρουν μεγάλη γκάμα επιλογών.

Ο ΕΟΤ έχει ήδη ξεκινήσει τη δημιουργία της νέας διαφημιστικής εκστρατείας για την Ελλάδα, για πρώτη φορά με διαγωνισμό για το δημιουργικό «concept», όχι μόνο για την υλοποίηση.

Υιοθετούνται νέα ψηφιακά εργαλεία αλλά και νέα πολιτική με στόχευση σε αγορές ταξιδιωτών υψηλής δαπάνης, όπως π.χ. Νορβηγία, Αυστρία, Ελβετία. Στις πιο απομακρυσμένες αγορές, για το 2021, ο στόχος είναι το άνοιγμα σε ΗΠΑ, Καναδά, Κίνα, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Σαουδική Αραβία, Ιαπωνία. Αναπτύσσουμε νέα προβολή στα τουριστικά μας προϊόντα για την ενίσχυση της τοπικής ανάπτυξης, με επίκεντρο στον τουρισμό εμπειρίας, τον βιωματικό τουρισμό, τον αθλητικό και πολιτιστικό τουρισμό, τους χειμερινούς προορισμούς.

Επίσης, συνεχίζουμε να στηρίζουμε τις συμμετοχές των ελληνικών επιχειρήσεων στις virtual τουριστικές εκθέσεις του εξωτερικού. Ακόμη, δίνουμε βάρος σε digital καμπάνιες σε διεθνή μέσα αλλά και σε portal πωλήσεων, καθώς το μεγάλο ζητούμενο θα είναι φέτος οι long terms διαμονές αλλά και η προσέλκυση digital nomads.

Το 2021 αποτελεί κομβική χρονιά για την χώρα μας. Ήδη οργανώνουμε πολιτιστικές δράσεις για το εορτασμό 1821-2021 αλλά και άλλες στοχευμένες δράσεις για την προβολή της χώρας μας.

Όλα αυτά, φυσικά, με την απαραίτητη ευελιξία και προσαρμοστικότητα που απαιτούν οι ειδικές περιστάσεις που βιώνουμε.

gerekounew2.jpg?mtime=20210109213124#asset:236821

Ποιοι είναι οι δικοί σας στόχοι για την νέα χρονιά; Ποιες οι προκλήσεις που φέρνει το 2021;

Το όραμά μου είναι ξεκάθαρο από την αρχή της πολιτικής μου σταδιοδρομίας. Από την αρχή της περιόδου covid, όσες φορές ήθελα να συνοψίσω τις σκέψεις μου , όσον αφορά στο ποιο είναι το βασικό brand της Ελλάδας, ήταν ακριβώς αυτό: Ελλάδα, η χώρα του ευ ζην!

Ο πολιτισμός μας, οι σπουδαίοι φιλόσοφοι και επιστήμονες μας (Ιπποκράτης, Διοσκουρίδης, Ασκληπιός), η αρχή της ολιστικής θεραπείας. Ευ ζην: Ε, Υ, που δείχνει ισορροπία μεταξύ της: (Ε)λλειψης και της (Υ)περβολής. Έννοια βαθιά με δύναμη βούλησης και εγκράτειας! Ευ ζην, το τρίπτυχο της Αρμονίας και του Μέτρου, Σωματικό/Ψυχικό/Πνευματικό.

Και φυσικά, να προσθέσουμε σε αυτό την Λαϊκή μας παράδοση, την Άυλη Πολιτιστική μας Κληρονομιά, τον αυθεντικό ελληνικό τρόπο ζωής, τα τοπικά ποιοτικά προϊόντα. Σε συνδυασμό με την ελληνική διατροφή, έχεις μια σύγχρονη προσέγγιση στο ευ ζην και έναν μοναδικό ελληνικό τρόπο ζωής! Ο covid 19 λειτουργεί ως επιταχυντής της ανάγκης για αλλαγή, αλλά και για την υιοθέτηση μιας νέας αντίληψης για το ελληνικό τουριστικό προϊόν.

Είναι απαραίτητο πλέον, όλοι μαζί, να μην μένουμε στα λόγια, αλλά να εργαστούμε για την υλοποίηση μέσα από την αειφορία και την ηθική επιχειρηματικότητα, με βασικούς στρατηγικούς στόχους την ανάπτυξη, την αειφορία, τον εκσυγχρονισμό, την ψηφιακή ενσωμάτωση, την ισότητα αλλά και την κατάργηση των κοινωνικών αποκλεισμών. Συνεχίζουμε... Καλή μας δημιουργική χρόνια!

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr