NEWSFLASH...
ανάγνωση

Θεσσαλονίκη: Τα μεγάλα έργα υποδομών και οι άνθρωποί της από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα

Θεσσαλονίκη: Τα μεγάλα έργα υποδομών και οι άνθρωποί της από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα

Ένα χρωματιστό ψηφιδωτό εθνοτήτων, ανθρώπων, γλωσσών, ηθών και συνηθειών με πρωτεργάτες το σιδηρόδρομο και το λιμάνι, η πόλη της Θεσσαλονίκης.

Από τη στιγμή που χτύπησε το καμπανάκι του πρώτου στις ράγες τραίνου, ο σιδηρόδρομος της Θεσσαλονίκης συνέδεσε την πόλη, με την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη και το λιμάνι της με τη Μεσόγειο. Ήταν, η αρχή των μεγάλων αλλαγών, που άνθρωποι από όλα τα μήκη και πλάτη της γης, ως χρωματιστές ψηφίδες συνέθεσαν τη σύγχρονη ιστορία της Θεσσαλονίκης, όμοιας με τα αστικά χαρακτηριστικά των τότε ευρωπαϊκών πόλεων.

Ο χρόνος για την κατασκευή της πρώτης σιδηροδρομικής γραμμής ξεκίνησε να κυλά το 1871-1874. Η γραμμή αυτή, τότε πρωτοστάτησε στην οικονομική ανάπτυξη της πόλης. Αν όμως η ιστορία της σιδηροδρομικής γραμμής της Θεσσαλονίκης ξεκινά το 1871, η ιστορία του λιμανιού ξεκινά το 315 π.Χ., από τον βασιλιά της Μακεδονίας Κάσσανδρο. Για 2.300 χρόνια, η γεωγραφική θέση του λιμανιού, που σήμερα βρίσκεται στο Νότιο Δυτικό άκρο του ιστορικού πυρήνα της πόλης, συνετέλεσε στη σύνδεση και την επικοινωνία της ενδοχώρας με την Βαλκανική, την Νότιο, Κεντρική και Βόρειο Ευρώπη, τη Μαύρη Θάλασσα και τη Μεσόγειο.

Το λιμάνι του "Λεβάντε" στο εσώτατο σημείο του Θερμαϊκού από την ίδρυσή του έως και σήμερα είναι το σπουδαιότερο λιμάνι της Μακεδονίας και ένα από τα σημαντικότερα της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, λόγω της γεωγραφικής του θέσης.

Ο χάρτης της περίκλειστης Θεσσαλονίκης βρέθηκε στο αρχείο του αρχαιολόγου Adolf Hermann Struck (1877–1911).Ο χάρτης της περίκλειστης Θεσσαλονίκης βρέθηκε στο αρχείο του αρχαιολόγου Adolf Hermann Struck (1877–1911).


Η μετατροπή της πόλης σε ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας

Η στρατηγική του θέση και οι συνδέσεις με τους οδικούς άξονες και το σιδηρόδρομο, μετέτρεψαν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης σε ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Έτσι από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης περνούσε όλο το εμπόριο της ευρύτερης περιοχής που εξυπηρετούσε το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο της ευρύτερης περιοχής. Λίγα χρόνια χρειάστηκαν να περάσουν ακόμα και μετά την κατάληψη της Θεσσαλονίκης από τους Οθωμανούς για να ξαναβρεί το λιμάνι και η πόλη τους ρυθμούς της. Επανήλθε σύντομα η πόλη με τις αποικίες των Ελλήνων, Εβραίων και Τούρκων. Έτσι και το λιμάνι ξεκινά και πάλι να συνδέεται με όλα τα ξακουστά λιμάνια της Μεσογείου.

Με το στοιχείο των Ισραηλιτών να κυριαρχεί, η εμπορική ζωή της πόλης είναι ιδιαίτερα έντονη και κινητική. Το λιμάνι συνεχίζει να σφύζει από ζωή με τον σιδηρόδρομο, εκεί κοντά να δίνει και αυτός σημαντική ώθηση στην ανάπτυξη.

Η παραλία της Θεσσαλονίκης το 1917Η παραλία της Θεσσαλονίκης το 1917


Οι πιο σημαντικές ημερομηνίες στην ιστορία του λιμανιού

  • 1914: Ίδρυση Ελευθέρας Ζώνης,
  • 1925: Έναρξη λειτουργίας Ελευθέρας Ζώνης,
  • 1930: Ίδρυση του Λιμενικού Ταμείου Θεσσαλονίκης,
  • 1970: Ανάθεση διαχείρισης του λιμένα στο ΝΠΔΔ, Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης,
  • 1999: Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης ΟΛΘ ΑΕ

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει χαρακτηριστεί ως Λιμένας Διεθνούς Ενδιαφέροντος στο Λιμενικό Σύστημα της Χώρας και ένας από τους πέντε ελληνικούς λιμένες που ανήκει στο Κεντρικό Δίκτυο των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφοράς.

To 1960 πραγματοποιήθηκε η επιχωμάτωση της ανατολικής παραλίας από το ύψος της Ηλεκτρικής Εταιρείας ως το Ποσειδώνιο, η πιο μεγάλη μεταμόρφωση της ΘεσσαλονίκηςTo 1960 πραγματοποιήθηκε η επιχωμάτωση της ανατολικής παραλίας από το ύψος της Ηλεκτρικής Εταιρείας ως το Ποσειδώνιο, η πιο μεγάλη μεταμόρφωση της Θεσσαλονίκης


Ο αστικός χαρακτήρας της πόλης καθορίζει τα μεγάλα σύγχρονα έργα που ετοιμάζονται

Είναι ο σιδηρόδρομος, είναι το λιμάνι και οι συνδέσεις τους με τις οδικές αρτηρίες και όλα τα μεγάλα έργα υποδομών που ανοίγουν το νέο κεφάλαιο για την πόλη βάζοντάς την πάλι στο κάδρο των αστικών πόλεων. Είναι οι άνθρωποί της που την κάνουν να είναι ζωντανή, και αστική.

ΟΛΘ ΑΕ, 6ος προβλήτας, το σταυροδρόμι του ΠΑΘΕ και της Εγνατίας Οδού, η περιβαλλοντική αναβάθμιση και απόδοση σε κοινή χρήση του Μητροπολιτικού Πάρκου Παύλου Μελά, Μετρό, η ανάπλαση της παραλιακής, έργα για την ανάπλαση της ΔΕΘ, οδικές αρτηρίες, Flyover, ThessINTEC και άλλα ξεκινάνε να συνθέτουν ένα πιο σύγχρονο ψηφιδωτό, ψηφίδα - ψηφίδα.

Το epixeiro.gr

Το epixeiro.gr στον Πυλώνα 3 του Αφιερώματος "Θεσσαλονίκη: Ανάπτυξη σε Πέντε Πυλώνες" επιχειρεί να μπει στην πόλη της Θεσσαλονίκης για μία ακόμα φορά, να δει τα μεγάλα έργα από πιο κοντά και να συνομιλήσει με τους φορείς και εκπροσώπους της πόλης. Ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών & Δικτύων Πάρις Μπίλλιας μας ανοίγει το δρόμο και μας δίνει το στίγμα των μεγάλων έργων για τις υποδομές.

Σχόλια

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr