Ειδήσεις | Καινοτομία & έρευνα

Έλληνας πίσω από startup που στοχεύει στη βελτίωση των συμπτωμάτων του Αλτσχάιμερ

26_04_2021 | 14:40 26_04_2021 | 14:41
epixeiro icon Ειδήσεις | Καινοτομία & έρευνα, Υγεία

Όλα τα κύτταρα διατηρούν ένα δίκτυο συστημάτων καθαρισμού που αφαιρούν και ανακυκλώνουν ανεπιθύμητες πρωτεΐνες. Μια σχολή σκέψης υποστηρίζει ότι όταν η διαδικασία, που ονομάζεται αυτοφαγία, δυσλειτουργεί στους νευρώνες, η τοξική συσσώρευση πρωτεϊνών μπορεί να προωθήσει νευροεκφυλιστικές ασθένειες όπως το Αλτσχάιμερ.

Τώρα, οι επιστήμονες στο Albert Einstein College of Medicine έδειξαν ότι ένα φάρμακο που έχει σχεδιαστεί για να αναζωογονήσει έναν εξειδικευμένο κυτταρικό μηχανισμό βελτιώνει τα συμπτώματα του Αλτσχάιμερ σε πειράματα με ποντίκια. Τα ευρήματα δημοσιεύθηκαν στο Cell.

Για να προωθήσουν το φάρμακο, οι δύο επικεφαλής της μελέτης, η Ana Maria Cuervo, MD, Ph.D., και ο Έλληνας Ευριπίδης Γαβαθιώτης, Ph.D., συνίδρυσαν την startup Selphagy Therapeutics.

Το σύστημα στο οποίο στοχεύει το φάρμακο ονομάζεται αυτοφαγία μεσολαβούμενη από συπερόνη (CMA), στο οποίο μεμονωμένες πρωτεΐνες επιλέγονται και συνοδεύονται σε σφαιρικά κυστίδια σε κύτταρα που ονομάζονται λυσοσώματα. Μόλις βρεθεί στο λυσόσωμα, το σύμπλεγμα πρωτεΐνης-συπερόνης συνδέεται με υποδοχείς για να προκληθεί η διαδικασία.

Η δραστηριότητα της CMA μειώνεται καθώς οι άνθρωποι γερνούν, αλλά η νευροεκφυλιστική ασθένεια μπορεί να την επιδεινώσει, επηρεάζοντας περαιτέρω την κανονική ισορροπία πρωτεϊνών στον εγκέφαλο, σύμφωνα με τους επιστήμονες. «Η μελέτη μας δείχνει ότι η ανεπάρκεια CMA αλληλοεπιδρά συνεργικά με την παθολογία του Αλτσχάιμερ για να επιταχύνει σημαντικά την εξέλιξη της νόσου» δήλωσαν οι ίδιοι.

Οι ερευνητές εξέτασαν εάν ένας ενεργοποιητής CMA όπως η CA θα μπορούσε να προστατεύσει από το Αλτσχάιμερ.

Με πληροφορίες από fiercebiotech.com