NEWSFLASH...
Επιχειρήσεις & Know-how
ανάγνωση

Επιχειρηματικότητα από την Αθήνα: Τα σημεία «κλειδιά», η σημασία της στήριξης

Επιχειρηματικότητα από την Αθήνα: Τα σημεία «κλειδιά», η σημασία της στήριξης

Ποιες οι αναπτυξιακές ευκαιρίες που προσφέρονται για τις επιχειρήσεις και πώς έχουν προσαρμοστεί, στις σημερινές συνθήκες, εκείνες που έχουν τη «βάση» τους στην Αθήνα; Για να το ανακαλύψουμε, συζητάμε με επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται σε μια σειρά διαφορετικών κλάδων, προσφέροντας τις δικές τους ξεχωριστές υπηρεσίες και καινοτόμα προϊόντα. Και, συνεπακόλουθα, τη δική τους ξεχωριστή «εικόνα» από το επιχειρείν.

Κοινός παρονομαστής των συγκεκριμένων εταιρειών είναι το γεγονός πως έχουν πάρει μέρος στον επιταχυντή επιχειρηματικών ιδεών VentureGarden Αθήνα, που υλοποιείται από το Alba Hub for Entrepreneurship and Development (AHEAD) του Alba Graduate Business School, Τhe American College of Greece (σημείωση, εδώ, πως ο επιταχυντής δέχεται ήδη αιτήσεις για τον 16ο κύκλο του, έως και τις 13 Σεπτεμβρίου). Δεύτερο κοινό χαρακτηριστικό τους, όπως προαναφέρθηκε, ότι έχουν τη «βάση» τους στην πρωτεύουσα.

Επιστροφή στην παράδοση

Ξεκινάμε με τον Ηλία Πολίτη από την Argalios, μια εταιρεία που δραστηριοποιείται στην κατασκευή υφαντών φακέλων στον αργαλειό, χρησιμοποιώντας παραδοσιακές τεχνικές της υφαντικής, με μια σύγχρονη ματιά. Συνδυάζει, θα λέγαμε, την παράδοση, το σύγχρονο design και την επιχειρηματικότητα. Τον ρωτάμε αν μπορεί η αναβίωση παραδοσιακών τεχνικών παραγωγής να προσφέρει και άλλες καινοτόμες λύσεις παραγωγής -και ιδέες- στις μέρες μας. Υπάρχει μια τέτοια «τάση» και ανάλογες ευκαιρίες;

«Πιστεύουμε ότι όλες οι παραδοσιακές τεχνικές μπορούν να αναβιώσουν προσαρμοσμένες στα σημερινά δεδομένα και τις απαιτήσεις της εποχής. Στις μέρες μας υπάρχει μια τάση επιστροφής στα παραδοσιακά επαγγέλματα χρησιμοποιώντας νέες μεθόδους και υλικά για την παραγωγή των προϊόντων» μας απαντά. Προσθέτοντας πως «μια ιδέα για να εξελιχθεί σε επιχειρηματική δραστηριότητα χρειάζεται οργάνωση, στόχευση και εξειδίκευση. Ο σύγχρονος τεχνίτης θα πρέπει να επικεντρωθεί στην κατασκευή ενός συγκεκριμένου προϊόντος έτσι ώστε να επιτύχει ένα άρτιο αποτέλεσμα το οποίο θα είναι ανταγωνιστικό».

Ρωτάμε τον κ. Πολίτη πόσο εύκολο είναι για μια ιδέα, όπως αυτή της Argalios, να εξελιχθεί σε επιχείρηση και αν υπάρχουν σημεία που χρειάζονται προσοχή και που ενδεχομένως κάποιος δεν μπορεί να δει στα πρώτα βήματα του. «Ξεκινώντας θα πρέπει να χαράξει ένα επιχειρησιακό πλάνο το οποίο θα τον οδηγήσει στα λιγότερα δυνατά λάθη. Τα σημεία στα οποία πρέπει να δώσει προσοχή είναι στην τιμολόγηση των προϊόντων, στη στόχευση του κοινού που απευθύνεται, στα κανάλια διανομής, στη διαφήμιση και στις συνεργασίες» τονίζει χαρακτηριστικά.

«Κλειδί» η διεθνής διάθεση

Η Χρύσα Κωνσταντοπούλου και ο Θοδωρής Κωνσταντόπουλος δραστηριοποιούνται μέσω της Eleotopi Olive Oil ως τέταρτη γενιά παραγωγών, εστιάζοντας στην κύρια ποικιλία ελιάς που παράγεται στην περιοχή της Πελοποννήσου, την Κορωνέικη. Η ερώτηση μας δεν θα μπορούσε να μην στοχεύσει στην αγροτική παραγωγή και τις ευκαιρίες που προσφέρονται σε αυτήν. Πώς, λοιπόν, έχει διαμορφωθεί, αυτή τη στιγμή, η δραστηριότητα μιας εταιρείας όπως η Eleotopi; Πόσο εύκολο είναι για κάποιον να δραστηριοποιηθεί στα αγροτικά προϊόντα, εν έτει 2021;

«Υπάρχουν προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες. Τα ελληνικά προϊόντα έχουν αποδείξει πως κατέχουν σημαντική θέση στην ευρωπαϊκή και διεθνή αγορά. Στη περίπτωση του ελαιόλαδου, παρά την σημαντικά αυξητική τάση των εξαγωγών, χρειάζεται συντονισμένη προσπάθεια για την αναγνωρισιμότητα και την δυναμικότερη είσοδο του ελληνικού ελαιόλαδου στις ξένες αγορές, σε σύγκριση πάντα με τους βασικούς ανταγωνιστές της» μας λένε.

«Ειδικά για τους μικρούς παραγωγούς, η διεθνής διάθεση, η ανάγκη της επώνυμης προώθησης, το σωστό branding αλλά και η συντονισμένη και συνεχής προσπάθεια για την σταθεροποίηση του προϊόντος στην αγορά, αποτελούν το κλειδί της επιτυχίας. Τέλος, σημαντικό κριτήριο για την επιτυχία αποτελεί ο εκσυγχρονισμός της παραγωγής και των μεθόδων/καναλιών προώθησης. Η πανδημία έχει "επιταχύνει" τη χρήση καναλιών e-commerce, τα οποία μπορούν να φανούν δελεαστικά για μικρούς παραγωγούς».

Όσον αφορά στο τι ζητούν οι καταναλωτές, αυτοί έχουν «στρέψει το ενδιαφέρον τους σε προϊόντα τα οποία προάγουν τη σωστή διατροφή. Αναζητούν αυθεντικά, καινοτόμα προϊόντα και φυσικά τους ενδιαφέρει η ποιότητα, με αποτέλεσμα η πιστοποίηση και η επωνυμία ενός προϊόντος να είναι προαπαιτούμενα για την τελική επιλογή. Πλέον υπάρχει πληθώρα πληροφοριών online και ο καταναλωτής αξιολογεί όλες τις εναλλακτικές λύσεις. Ωστόσο απαιτείται διαρκής προσπάθεια εκπαίδευσης και ενημέρωσης των διεθνών καταναλωτών από πλευράς των Ελλήνων παραγωγών, προκειμένου τα ελληνικά προϊόντα να αναδείξουν το συγκριτικό πλεονέκτημα τους».

Στόχοι στο ξεκίνημα

Συνεχίζουμε με την Αλκυόνη Ματσουρδέλη από την Lommer, ένα διεθνώς βραβευμένο στούντιο product design που ασχολείται με τον σχεδιασμό και την παραγωγή αξεσουάρ και τσαντών. Χαρακτηριστικό των προϊόντων τους είναι ο πειραματισμός με ανατρεπτικά υλικά και νέους τρόπους παραγωγής. Το ενδιαφέρον μας εστιάζει σε αυτήν την «ιδιαίτερη» παραγωγή. Καθώς τα προϊόντα είναι handmade, πόσο εύκολο είναι, άραγε, να πραγματοποιηθεί μια τέτοια διαδικασία στην χώρα μας; Και πόσο εύκολο είναι να εντοπιστούν οι προμηθευτές;

Σύμφωνα με την κ. Ματσουρδέλη, «η αλήθεια είναι πώς κάναμε έρευνα υλικών και προμηθευτών επί ενάμιση χρόνο, με διάθεση να βρούμε τις περισσότερες πρώτες ύλες εντός Ελλάδος. Με προμηθευτές στο εξωτερικό, οι χρόνοι αλλάζουν, το ίδιο και οι απαιτήσεις σε ελάχιστες παραγγελίες, οπότε χρειάζεται αρκετή οργάνωση για τη διατήρηση της ροής παραγωγής. Ευτυχώς, τα τελευταία 6 χρόνια που υπάρχει η Lommer, έχουμε καταφέρει να χτίσουμε σταθερές συνεργασίες, ενώ παράλληλα αναζητούμε πάντα τα επόμενα εναλλακτικά υλικά που θα μας ενθουσιάσουν και θα μας εμπνεύσουν».

Όσον αφορά στο πώς μπορεί μια επιχείρηση που κάνει το ξεκίνημα της στην Αθήνα να εξελιχθεί σε ένα διεθνές αναγνωρίσιμο brand υψηλών προδιαγραφών, σημειώνει πως «μπορεί, αν το έχει βάλει στόχο από την αρχή. Κι αυτό γιατί η επικοινωνία, ο τρόπος και τα σημεία διανομής προσαρμόζονται για να οδηγήσουν στο στόχο αυτό. Σημαντικό για την εξέλιξη αυτή είναι η επιμονή στην ποιότητα, διαφορετικά η παγκόσμια αγορά εύκολα μπορεί να απορρίψει ένα νέο brand.

Αν υπάρχει ένα σημείο που χρειάζεται προσοχή, είναι η επιλογή συνεργατών και σημείων μεταπώλησης. Είναι πολύ σημαντικό οι συνεργάτες να μοιράζονται το ίδιο όραμα με το brand και να θέλουν να προωθήσουν αυτό και τις αξίες του. Θετικό είναι ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει διάθεση από τον κόσμο να ενισχύσει ένα brand που σέβεται τον ίδιο και το περιβάλλον, αποκτώντας παράλληλα κάτι πιο προσωποποιημένο και ξεχωριστό».

Η βιωσιμότητα στο επίκεντρο

Κλείνοντας, αλφαβητικά, απευθυνθήκαμε στην Ploos Design, ένα δημιουργικό γραφείο το οποίο ιδρύθηκε το 2013, από δύο νέες σχεδιάστριες προϊόντων, την Αγγέλικα Νιάρχου και την Γεωργία Οικονομοπούλου, με έδρα την Αθήνα. Με βάση τις σχεδιαστικές υπηρεσίες που προσφέρουν, τι αναζητούν πλέον οι επιχειρήσεις με τις οποίες συνεργάζονται; Και ποια θα πρέπει, τελικά, να είναι η εικόνα ενός προϊόντος, αυτήν την εποχή; Ποια τα trends, μέσα στην κρίση;

«Οι επιχειρήσεις κατά βάση ψάχνουν έναν αξιόπιστο συνεργάτη για τις ανάγκες της επιχείρησής τους όταν αυτές προκύπτουν. Θέλουν να αντιλαμβάνεσαι το ζητούμενο κάθε φορά και να τους προσφέρεις φρέσκες ιδέες που θα τους κάνουν να ξεχωρίζουν από τον ανταγωνισμό της αγοράς τους. Αυτή την εποχή τα προϊόντα μιας επιχείρησης οφείλουν να ακολουθούν ένα βιώσιμο τρόπο παραγωγής, ο οποίος να μεταφράζεται και στη συσκευασία τους με όσο το δυνατόν οικολογικές λύσεις.

Ξεκάθαρες αισθητικά συσκευασίες και ετικέτες που μεταφέρουν την ευρύτερη αισθητική του brand ώστε ο καταναλωτής να κάνει άμεσα τη σύνδεση με την εταιρεία. Η διαδραστικότητα του προϊόντος, όπως το QR code, είναι ένα από τα τελευταία trends μέσα σε έναν κόσμο πληροφορίας και περιεχομένου, που εξελίχθηκε ακόμα περισσότερο μέσα στην κρίση, με τον οποίο οι εταιρείες οφείλουν να συμβαδίσουν» σημειώνουν χαρακτηριστικά, από τη δική τους εμπειρία.

Η σημασία της στήριξης

Οι παραπάνω επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται από την Αθήνα. Όλες τους έχουν να αναδείξουν μια ξεχωριστή διαδρομή και τεχνογνωσία, που για να αναπτυχθεί και να ξεχωρίσει χρειάζεται και την απαραίτητη στήριξη. Αυτό προσφέρει, άλλωστε, το VentureGarden Αθήνα, ο επιταχυντής επιχειρηματικών ιδεών που περιμένει έως τις 13 Σεπτεμβρίου αιτήσεις για τον νέο κύκλο του, μέσα από τον οποίο είναι βέβαιο πως θα προκύψουν ακόμη περισσότερα «success stories». Το VentureGarden Αθήνα έχει υποστηρίξει από το 2014 μέχρι σήμερα 381 επιχειρηματίες μέσα από ένα εντατικό πρόγραμμα εκπαίδευσης και την ενδυνάμωση των ιδεών τους σε συνεργασία με έμπειρους μέντορες. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να συμπληρώσουν την αίτησή τους στο venturegarden.gr/city/athens.

Σχόλια

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr