NEWSFLASH...
The Unkeeper
ανάγνωση

The Unkeeper: Το διαδίκτυο επελαύνει

The Unkeeper: Το διαδίκτυο επελαύνει

Τι μας λέει το 10ο Digital News Report 2021 του Reuters Institute; Η διείσδυση στο Διαδίκτυο αγγίζει το 73% για την ελληνική αγορά. Η αγορά των μέσων ενημέρωσης στην Ελλάδα χαρακτηρίζεται από ψηφιακό κατακερματισμό, έλλειψη εμπιστοσύνης στις ειδήσεις, πολιτικά πολωμένο τύπο και μία από τις υψηλότερες χρήσεις των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης για ειδήσεις. Η μακροχρόνια πολιτική πόλωση στην Ελλάδα αντανακλάται και πάλι στο τοπίο των μέσων ενημέρωσης το 2020.

Τα μέσα ενημέρωσης επηρεάστηκαν επίσης πολύ από την πανδημία, με τις τηλεοπτικές δαπάνες να μειώνονται κατά 61% το 2020 σε σύγκριση με το 2019.49 Κατά το πρώτο κύμα του COVID-19, η κυβέρνηση η απόφαση να δαπανήσει 20 εκατομμύρια ευρώ για μια διαφημιστική καμπάνια «μείνετε στο σπίτι» επικρίθηκε έντονα. Τελικά, η καμπάνια χρηματοδότησε 1.232 ειδησεογραφικούς οργανισμούς, συμπεριλαμβανομένων 627 ψηφιακών ειδησεογραφικών ιστότοπων, μερικοί από τους οποίους δεν ήταν νόμιμοι οργανισμοί ειδήσεων.

Το γεγονός ότι το 54% των Ελλήνων ερωτηθέντων αντιτίθενται στην παρέμβαση της κυβέρνησης για να βοηθήσει εμπορικούς ειδησεογραφικούς οργανισμούς που δεν μπορούν να συντηρηθούν, ένα από τα υψηλότερα ποσοστά σε 46 χώρες, μπορεί να έχει επηρεαστεί από αυτήν τη διαμάχη.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, το μεγαλύτερο κόμμα της αντιπολίτευσης, κατηγόρησε την κυβέρνηση για τη δυσμενή κάλυψη στα δελτία ειδήσεων της ΕΡΤ, του Δημόσιου Ραδιοτηλεόρασης, μετά από μια μακρά παράδοση παρόμοιων καταγγελιών από κόμματα της αντιπολίτευσης. Με τη σειρά της, η σημερινή κυβέρνηση κατηγορεί έναν υπουργό Σύριζα για παρέμβαση στη διαδικασία αδειοδότησης τηλεόρασης υπό την προηγούμενη διοίκηση. Τον Μάρτιο του 2021, η συζήτηση γύρω από το ρόλο των πλατφορμών των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης στην πολιτική και τη δημόσια σφαίρα εντάθηκε. Ο Πρωθυπουργός χαρακτήρισε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης «απειλή για τη δημοκρατία», αντιμετωπίζοντας τον τοξικό χαρακτήρα των δημόσιων συζητήσεων και τα επίπεδα παραπληροφόρησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό αντιμετωπίστηκε με έντονη αντίδραση από την αντιπολίτευση και τους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που κατηγόρησαν τον Πρωθυπουργό ότι προσπάθησε να επικρίνει τις πύλες πληροφοριών που δεν μπορεί να ελέγξει.

Εν τω μεταξύ, ο εγκεκριμένος από το Facebook έλεγχος δεδομένων για την Ελλάδα, «GreekHoaxes», ήταν στην πρώτη γραμμή πολλών συζητήσεων, αντιπαραθέσεων και επιθέσεων, τόσο από αριστερά όσο και από δεξιά.

Το τοπίο της εθνικής τηλεόρασης στην Ελλάδα ήταν σχετικά σταθερό πέρυσι μετά από μια μακρά περίοδο αναταραχής, συμπεριλαμβανομένου του κλεισίματος των ραδιοτηλεοπτικών φορέων και των διαφορών σχετικά με την αδειοδότηση.

Μία από τις λίγες αλλαγές ήταν η επανεκκίνηση της MEGA TV, για χρόνια ο μεγαλύτερος εμπορικός ραδιοτηλεοπτικός οργανισμός στην Ελλάδα, αφού έκλεισε για 1½ έτος λόγω οικονομικών δυσκολιών. Αγοράστηκε από τον Ευάγγελο Μαρινάκη, ο οποίος πρόσφατα απέκτησε πολλά παλιά ΜΜΕ. Ο σταθμός δεν έχει ακόμη επιτύχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο που είχε πριν.

Το δελτίο ειδήσεων του δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα έδειξε μέτριες αυξήσεις στα ποσοστά τηλεθέασης, ενώ υπήρξε μια ισχυρή ώθηση προς την ψηφιακή μετάδοση με τη δημιουργία μιας πλατφόρμας δημόσιας υπηρεσίας, της ERTflix, η οποία περιλαμβάνει ειδήσεις, αλλά χρησιμοποιείται κυρίως για ψυχαγωγικά προγράμματα.

Η αγορά ψηφιακών ειδήσεων στην Ελλάδα παραμένει κατακερματισμένη. Ο μέσος ερωτώμενος στην έρευνα Digital News Report στην Ελλάδα χρησιμοποιεί περισσότερες ψηφιακές πηγές ειδήσεων την εβδομάδα από τους ερωτηθέντες από όλες τις άλλες 46 χώρες του δείγματος, εκτός από την Κένυα. Αυτό το εύρημα αναδεικνύει τον περιστασιακό και κατακερματισμένο χαρακτήρα της κατανάλωσης ψηφιακών ειδήσεων στην Ελλάδα. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στην εξήγηση της έλλειψης διαδικτυακής κουλτούρας πληρωμών ειδήσεων στην Ελλάδα, με εξαίρεση ορισμένα εξειδικευμένα καταστήματα.

Η χρήση του Podcast αυξήθηκε τον τελευταίο χρόνο στην Ελλάδα - το 40% των χρηστών ειδήσεων στο διαδίκτυο μας λέει ότι ακούει ένα podcast σε έναν δεδομένο μήνα. Μία από τις πιο επιτυχημένες ελληνικές πρωτοβουλίες podcast είναι το pod.gr, ένα μέσο μόνο για podcastπου δημοσιεύει σε διάφορα θέματα, συμπεριλαμβανομένων των ειδήσεων και της πολιτικής.

Στις αρχές του 2021, η Ελλάδα είχε τη δική της στιγμή #MeToo, με εκατοντάδες γυναίκες και άνδρες να αποκαλύπτουν δημόσια τις εμπειρίες τους για σεξουαλική κακοποίηση και κακοποίηση μετά τις δημόσιες αποκαλύψεις της Σοφίας Μπεκατώρου, πρωταθλήτρια ιστιοπλοΐας.

Η πλειοψηφία των αποκαλύψεων προήλθε από εκείνους που εργάζονται στον τομέα της ψυχαγωγίας, προκαλώντας δημόσια αίσθηση. Ωστόσο, από τον Μάρτιο του 2021, δεν υπήρχε δημόσια συζήτηση σχετικά με τη σεξουαλική κακοποίηση εντός της δημοσιογραφίας.

Η γενική δημοσιογραφία απουσίαζε επίσης σε μεγάλο βαθμό από την κάλυψη του κινήματος #MeToo στην Ελλάδα. Οι ελληνικοί ειδησεογραφικοί οργανισμοί ανέφεραν αποκαλύψεις αλλά δεν οδήγησαν με το δικό τους ερευνητικό ρεπορτάζ, όπως συνέβη σε άλλες χώρες.

Τα τελευταία χρόνια, έχουμε δει μια σειρά ψηφιακών πρωτοβουλιών που στοχεύουν στην ενίσχυση της ερευνητικής και ανεξάρτητης δημοσιογραφίας στην Ελλάδα. Ένα από αυτά είναι το Reporters United, ένας κόμβος με στόχο την υποστήριξη της ερευνητικής δημοσιογραφίας στην Ελλάδα και τη σύνδεση της με διεθνή δίκτυα. Ένα άλλο είναι η αργή ειδησεογραφική δημοσιογραφία Inside Story, η οποία έσπασε μια σειρά ερευνητικών ιστοριών φέτος, κυρίως με τον χειρισμό των δεδομένων πανδημίας από την κυβέρνηση.

Τέλος, το iMedD (The Incubator for Media Education and Development), ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που χρηματοδοτήθηκε από το Foundationδρυμα Σταύρος Νιάρχος, ξεκίνησε για να υποστηρίξει την ανεξάρτητη δημοσιογραφία και να αναδείξει τις βέλτιστες πρακτικές.

Lobbying

Να σημειώσουμε για την ιστορία του ρεπορτάζ ότι το lobbying το συζήτησε η κυβέρνηση με το Public Affairs & Network. Αυτό έχει μεγάλη σημασία και θα φανεί στο μέλλον. Σε ανακοίνωση του Υπουργού Εσωτερικών κ. Μάκη Βορίδη, αναφέρθηκε ότι στο πλαίσιο των επαφών που πραγματοποίησε με εκπροσώπους επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα για τη διαμόρφωση ενός άρτιου θεσμικού πλαισίου για το lobbying, συμμετείχε μέσω τηλεδιάσκεψης, στην εβδομαδιαία συνάντηση τον Ιούλιο του Κύκλου Εταιρικών Υποθέσεων και Επικοινωνίας. Ο Υπουργός τόνισε ότι η αναγκαιότητα θέσπισης ενός ολοκληρωμένου νομικού πλαισίου υπέρ της νόμιμης άσκησης επιρροής έχει επισημανθεί από τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (Ο.Ο.Σ.Α), την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ομάδα Κρατών για τη Διαφθορά (GRECO).

Από την πλευρά τους τα μέλη του Κύκλου Εταιρικών Υποθέσεων και Επικοινωνίας καλωσόρισαν την πρωτοβουλία του κ. Βορίδη και κατέθεσαν τις γόνιμες προτάσεις τους, που δεν τις μάθαμε ποτέ, αλλά οι δύο πλευρές δεσμεύτηκαν από κοινού να επανέλθουν μελλοντικά στο συγκεκριμένο θέμα για να συζητήσουν διεξοδικότερα τα ζητήματα του lobbying στη χώρα μας.

Ποιοι την απαρτίζουν τη Συμβουλευτική Επιτροπή Κύκλου Εταιρικών Υποθέσεων και Επικοινωνίας; Οι ίδιοι αναφέρουν. Οι ΚΥΚΛΟΙ υποστηρίζονται από Συμβουλευτική Επιτροπή, η οποία αποτελείται από διακεκριμένα πρόσωπα, με επιστημονικό και επαγγελματικό κύρος σε τομείς άμεσης συνάφειας με τους Κύκλους. Μέλη της Συμβουλευτικής Επιτροπής είναι οι εξής (με αλφαβητική σειρά):

  • Βασίλης Οικονομίδης, Διευθύνων Εταίρος “Β.Δ.ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ και Συνεργάτες Δικηγορική Εταιρία” (ΕΛ)
  • Ιωάννης Μεταξάς, Επίτιμος Καθηγητής Πανεπιστημίων, Τακτικό Μέλος της Académie Européenne Interdisciplinaire des Sciences.
  • Αντώνης Παπαγιαννίδης, Δικηγόρος/Δημοσιογράφος.
  • Κρύστα Τζελέπη, Executive Coach, Change Facilitator Treasure Lab.
  • Δημήτρης Τσίγκος, Ιδρυτής Starttech Ventures, Μέλος ΔΣ European Business Angels Network (EBAN)
  • Χρήστος Τσόλκας, Business Advisor, Author, Switzerland
  • Daniel Guéguen, Πρόεδρος PACT European Affairs (Brussels), Καθηγητής στο Κολλέγιο τηςΕυρώπης.
  • Simone Ceruti, Special Adviser, FIPRA, ex EU VP Corporate Affairs DANONE, Owner Ceruti Consulting, Brussels.
  • France Roque, Director Communications & External Relations, Le Monde/Nouvel Observateur, Paris.
... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr