Τα πρώτα ζωντανά ρομπότ στον κόσμο μπορούν πλέον να αναπαραχθούν

​Οι Αμερικανοί επιστήμονες που δημιούργησαν τα πρώτα ζωντανά ρομπότ λένε ότι οι μορφές ζωής, γνωστές ως xenobots, μπορούν τώρα να αναπαραχθούν.

Σχηματισμένα από τα βλαστοκύτταρα του βατράχου Xenopus laevis από τον οποίο πήραν το όνομά του, τα xenobots έχουν πλάτος λιγότερο από ένα χιλιοστό (0,04 ίντσες).

Οι μικροσκοπικές άμορφες μάζες αποκαλύφθηκαν για πρώτη φορά το 2020, αφού πειράματα έδειξαν ότι μπορούσαν να κινηθούν, να συνεργαστούν σε ομάδες και να αυτοθεραπευθούν.

Τώρα οι επιστήμονες που τα ανέπτυξαν στο Πανεπιστήμιο του Βερμόντ, στο Πανεπιστήμιο Tufts και στο Wyss Institute for Biologically Inspired Engineering του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, είπαν ότι ανακάλυψαν μια εντελώς νέα μορφή βιολογικής αναπαραγωγής, διαφορετική από εκείνη που εντοπίζεται σε οποιοδήποτε ζώο ή φυτό.

«Έμεινα έκπληκτος από αυτό», είπε ο Michael Levin, καθηγητής βιολογίας και διευθυντής του Allen Discovery Center στο Πανεπιστήμιο Tufts, ο οποίος ήταν συν-επικεφαλής της νέας έρευνας.

«Οι βάτραχοι έχουν έναν τρόπο αναπαραγωγής που χρησιμοποιούν συνήθως, αλλά όταν απελευθερώνεις τα κύτταρα από το υπόλοιπο έμβρυο και τους δίνεις την ευκαιρία να καταλάβουν πώς να βρίσκονται σε ένα νέο περιβάλλον, όχι μόνο βρίσκουν έναν νέο τρόπο να κινηθούν, αλλά και έναν νέο τρόπο αναπαραγωγής».

«Οι περισσότεροι άνθρωποι πιστεύουν ότι τα ρομπότ είναι κατασκευασμένα από μέταλλα και κεραμικά, αλλά δεν είναι τόσο από τι είναι φτιαγμένο ένα ρομπότ αλλά τι κάνει», δήλωσε ο Josh Bongard, καθηγητής επιστήμης υπολογιστών και ρομποτικής στο Πανεπιστήμιο του Βερμόντ και επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης.

«Με αυτή τη λογική, είναι ένα ρομπότ, αλλά είναι επίσης ξεκάθαρα ένας οργανισμός κατασκευασμένος από γενετικά μη τροποποιημένο κύτταρο βατράχου».

Ο Bongard είπε ότι ανακάλυψαν ότι τα xenobots, τα οποία αρχικά είχαν σχήμα σφαίρας και κατασκευάζονταν από περίπου 3.000 κύτταρα, μπορούσαν να αναπαραχθούν. Αλλά αυτό συνέβαινε σπάνια και μόνο σε συγκεκριμένες συνθήκες. Τα xenobots χρησιμοποίησαν μια διαδικασία που είναι γνωστό ότι συμβαίνει σε μοριακό επίπεδο αλλά δεν έχει παρατηρηθεί ποτέ στο παρελθόν στην κλίμακα ολόκληρων κυττάρων ή οργανισμών, είπε ο Bongard.

Τα xenobots είναι πολύ πρώιμης τεχνολογίας και δεν έχουν ακόμη πρακτικές εφαρμογές. Ωστόσο, αυτός ο συνδυασμός μοριακής βιολογίας και τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσε ενδεχομένως να χρησιμοποιηθεί σε μια σειρά από εργασίες στο σώμα και το περιβάλλον, σύμφωνα με τους ερευνητές.