NEWSFLASH...
Food for Thought
ανάγνωση

Η μπουλντόζα της Black Friday κόλλησε στο χιόνι και δεν ισοπεδώνει

Η μπουλντόζα της Black Friday κόλλησε στο χιόνι και δεν ισοπεδώνει

​Η Black Friday, στην εκδοχή της που μας ήρθε εκτός συνόρων, έχει μάλλον συνδυαστεί με τεράστιες ουρές καταναλωτών που στήνονται στο χιόνι (τη βροχή, τον ήλιο ή όποιο άλλο ακραίο καιρικό φαινόμενο) έξω από μεγάλα πολυκαταστήματα, περιμένοντας την ώρα που θα ανοίξουν οι πόρτες και θα ξεχυθούν στους διαδρόμους τους, παίρνοντας παραμάσχαλα 4 κουτιά με τηλεοράσεις και 2 πολυμίξερ. Όλα σε τιμή «χώμα», αποτέλεσμα μπουλντόζας. Στην εποχή του ecommerce, αυτό μεταφράζεται σε υπερφορτωμένες ιστοσελίδες.

Η Black Friday, που πραγματοποιείται μεταξύ άλλων εκπτωτικών περιόδων αλλά και λίγο πριν τα Χριστούγεννα, έχει μετεξελιχθεί σε μια ολόκληρη εβδομάδα, έναν ολόκληρο μήνα, ένα ακαθόριστο χρονικό πλαίσιο όπου όλα είναι μαύρες Παρασκευές. Τεράστιες περίοδοι στις οποίες οι καταναλωτές έχουν -θεωρητικά- τη δυνατότητα να αγοράσουν τα προϊόντα που ψάχνουν, με «μεγάλες εκπτώσεις». Περιμένουν ολόκληρους μήνες για να φτάσει εκείνη η μέρα και να νοιώσουν πως γλυτώνουν χρήματα. Μια συνάδελφος, μάλιστα, για να προλάβει, παίρνει και άδεια από τη δουλειά της.

Εντούτοις, τα τελευταία χρόνια και όσο περνάει ο καιρός, το ξέφρενο της κατάστασης έχει αρχίσει να... ηρεμεί. Όχι μόνο δεν θα τρέξει κανείς να πιάσει σειρά σε μεγάλη ουρά, αλλά οι εκπτώσεις δείχνουν, στα περισσότερα πράγματα, να είναι περιορισμένες, συγκεκριμένες και σίγουρα όχι αποτέλεσμα «μπουλντόζας». Ναι, φυσικά μπορείς να βρεις κάποια προϊόντα με έκπτωση. Ναι, φυσικά και ενδέχεται να υπάρξουν κάποιες μεγάλες εκπτώσεις. Τα πράγματα, όμως, είναι λίγο «νωχελικά».

Αυτή η συγκρατημένη κατάσταση φαίνεται και από έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ. Όπως αναφέρεται για φέτος, περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις (53,2%) υιοθέτησαν εκπτώσεις ύψους μεταξύ 20% και 40%. Σχεδόν 3 στις 10 (28%) επιχειρήσεις υιοθέτησαν εκπτώσεις υψηλότερες του 40%. «Το ποσοστό των επιχειρήσεων που προέβη σε ιδιαίτερα ελκυστικές μειώσεις τιμών φαίνεται να είναι μικρότερο σε σχέση με άλλες εκπτωτικές περιόδους στο παρελθόν». Επί της ουσίας, ναι, υπάρχουν κάποιες εκπτώσεις, αλλά μικρές και στοχευμένες.

Ένας από τους λόγους είναι το κόστος και οι μέρες που ζούμε. Αυτό αναφέρει και η ΕΣΕΕ, όσον αφορά στο γιατί δεν υπήρξαν περισσότερες μεγάλες εκπτώσεις. «Αυτό οφείλεται κυρίως στις ιδιαίτερα ισχυρές πιέσεις που έχουν ασκηθεί στο λιανικό εμπόριο από τη διόγκωση των τιμών ενέργειας αλλά και του κόστους λειτουργίας και απόκτησης εμπορευμάτων», λέει. Ο κορονοϊός δείχνει να έχει βάλει το «χεράκι» του και στην Black Friday, μην αφήνοντας τις επιχειρήσεις να κάνουν περισσότερα (εφόσον, φυσικά, θα ήθελαν κάτι τέτοιο).

Άλλωστε, ούτε οι ίδιες δεν εμφανίζονται ευχαριστημένες. «Ο βαθμός ικανοποίησης των επιχειρήσεων από τον θεσμό της “Black Friday” είναι χαμηλός. Περισσότερες από 2 στις 3 επιχειρήσεις (68%) δήλωσαν πως οι πωλήσεις τους είναι στα ίδια ή και χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με μια τυπική περίοδο του μηνός Νοεμβρίου. Η τάση αυτή θέτει κρίσιμα ερωτήματα για το ουσιαστικό αποτύπωμα της πρακτικής αυτής στον κύκλο εργασιών» γράφει η ΕΣΕΕ. Τελικά, «οι περισσότερες από τις μικρότερες επιχειρήσεις (44%) φαίνεται να αξιολογούν αρνητικά την εν λόγω δράση».

Η Black Friday, επί της ουσίας, έχει γίνει μια ευκαιρία για κάποιες προωθητικές καμπάνιες και για ορισμένες πιο στοχευμένες ενέργειες. Για την καταναλωτή, σημαίνει μια αναζήτηση ευκαιριών για προϊόντα που τον ενδιαφέρουν από πριν - και ότι γίνει. Ίσως, μάλιστα, να αποτελεί και μια καλή ευκαιρία για προώθηση πραγμάτων που δεν θα τον ενδιέφεραν και που εμφανίζονται τώρα με ένα ποσοστό κολλημένο δίπλα τους, κάτι που τους προσφέρει περισσότερο ενδιαφέρον. Η νωχελικότητα, πάντως, καραδοκεί.

Και για να μην τα πολυλογούμε, η Black Friday έχει χάσει ένα μεγάλο μέρος της ιδιαιτερότητας που είχε, τόσο για τους επιχειρηματίες όσο και για τους καταναλωτές. Περισσότερο δείχνει σαν μια ευκαιρία αύξησης των πιθανοτήτων που υπάρχουν να αγοράσεις με έκπτωση κάτι που σε ενδιαφέρει από καιρό (όσο μικρή ή μεγάλη κι αν είναι αυτή), συγκεντρωτικά και σε λίγα 24ωρα, παρά σαν μια μέρα που έρχεται η μπουλντόζα, ισοπεδώνει τις τιμές και οι καταναλωτές ανταλλάσσουν γροθιές τα ξημερώματα για να προλάβουν να πάρουν σχεδόν τσάμπα μια τηλεόραση 152 ιντσών και δώρο έναν αποχυμωτή με WiFi και Bluetooth.

Μάλιστα, η κατάσταση έχει αρχίσει και χάνει τόσο πολύ το νόημα της, που θα πρότεινα κάτι διαφορετικό: ας γίνει μια Μαύρη Πέμπτη ή μια Μαύρη Τρίτη σε κάποια εντελώς τυχαία μέρα του χρόνου. Στις 16 Αυγούστου, στις 4 Φεβρουαρίου, στις 20 Σεπτεμβρίου ή στις 2 Ιουνίου. Ποια η διαφορά; Και αντί για εισαγωγή, μπορεί να κάνουμε εξαγωγή εκπτωτικής περιόδου από την Ελλάδα.

Σχόλια

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr