Τι υπέγραψαν 6 υπ. Μεταφορών στην Ευρώπη για το ποδήλατο. Όσα γίνονται και δεν μαθαίνουμε
15/06/2022 | 12:42
08/08/2025 | 14:00
«Ευρωπαϊκή Διακήρυξη Ποδηλάτου», υπέγραψαν έξι υπουργοί Μεταφορών χωρών της Ευρώπης με επικεφαλής τον υπουργό Μεταφορών του Βελγίου. Αυστρία, Δανία, Ιρλανδία, Λουξεμβούργο και Κάτω Χώρες.
Το ποδήλατο στις ντιρεκτίβες και στα fund Ευρώπης
Στο πλαίσιο της Πράσινης Συμφωνίας, οι 6 χώρες καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να καταθέσει ένα ενιαίο σχέδιο δράσης που θα δίνει προτεραιότητα στην ποδηλασία και θα προσδιορίζει την πολιτική και χρηματοδότηση για την ενίσχυση του κλάδου μεταφορών. Το ποδήλατο περιλαμβάνεται, επίσης στην προτεινόμενη αναθεώρηση της Οδηγίας για την Ενεργειακή Απόδοση των Κτιρίων, και στα σχέδια REPowerEU και EU Save Energy τα οποία υπογραμμίζουν την ιδιότητα του ποδηλάτου στην εξοικονόμηση ενέργειας. Επιπλέον, το Ταμείο για το Κλίμα «Social Climate Fund» αναμένεται να περιλαμβάνει άμεση οικονομική στήριξη για τους Ευρωπαίους, που θα αγοράζουν ή θα μισθώνουν ποδήλατα.
16 εκατ. τόνους λιγότερο CO2 τον χρόνο στην Ευρώπη
Οι υπογράφοντες τονίζουν τα τεράστια οφέλη που προκύπτουν από την χρήση ποδηλάτου ποδήλατο σε αστούς ως τρόπος μεταφοράς κοντινών αποστάσεων. Υπογραμμίζουν την εξοικονόμηση εκπομπών που μεταφράζεται σε περισσότερους από 16 εκατομμύρια τόνους ισοδύναμα CO2 ετησίως σε ολόκληρη την ΕΕ, αλλά και τους 400.000 πρόωρους θανάτους στην Ευρώπη, λόγω της ρύπανσης, τις βελτιώσεις στην οδική ασφάλεια και τις ροές κινητικότητας στις αστικές περιοχές, σύμφωνα με την ECF.
Στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών το ποδήλατο

Προτρέπουν την Επιτροπή να καθορίσει περαιτέρω μέτρα για να καταστεί δυνατή η μεταφορά ποδηλάτων σε πλοία, πούλμαν και λεωφορεία. Ζητούν, επίσης από την ΕΕ να δώσει εντολή στην Eurostat να χρησιμοποιήσει τα δεδομένα που έχει για την ποδηλασία ώστε σε συνεργασία με τους φορείς που θα αναλάβουν τα έργα να διασφαλιστεί ότι οι υποδομές ποδηλάτου θα είναι σωστές θα περιλαμβάνονται σε έργα και δίκτυα που συνδέονται με το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ).Επί πλέον οι υπουργοί των κρατών ζητούν από την ΕΕ να ανακηρύξει το 2024 Ευρωπαϊκό Έτος Ποδηλασίας, για να αναδείξει τον ρόλο της Ευρώπης στην υιοθέτηση του ποδηλάτου.
Η παρούσα Ευρωπαϊκή Διακήρυξη για το ποδήλατο είναι η τελευταία από μια σειρά δηλώσεων υπέρ του ποδηλάτου που έχουν υπογραφεί από ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και δημόσιες αρχές.
Πανευρωπαϊκό Πρόγραμμα Μεταφορών Υγείας και Περιβάλλοντος που συντονίζει ο ΠΟΥ

Το πιο πρόσφατο είναι το Πανευρωπαϊκό Γενικό Σχέδιο για την Προώθηση της Ποδηλασίας, που εγκρίθηκε τον Μάιο του 2021 και καλύπτει 54 χώρες, συμπεριλαμβανομένων και των 27 κρατών μελών της ΕΕ Αναπτύχθηκε υπό την ομπρέλα του Πανευρωπαϊκού Προγράμματος Μεταφορών, Υγείας και Περιβάλλοντος (THE PEP), το οποίο συντονίζεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) Ευρώπη και την Οικονομική Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη (UNECE).
Το σχέδιο έχει θέσει βασικό στόχο τον διπλασιασμό του επιπέδου της ποδηλασίας σε όλες τις χώρες έως το 2030 και την εφαρμογή εθνικών στρατηγικών ποδηλασίας για όλες τις συμμετέχουσες χώρες. Η ECF διαδραμάτισε βασικό ρόλο στην ανάπτυξη πολλών τμημάτων αυτού του σχεδίου και συνεχίζει να συνεργάζεται με τις κυβερνήσεις για την προώθηση συνεχών επενδύσεων σε υποδομές ποδηλασίας.
Τα lockdown, η Ελλάδα και η Ευρώπη

Τα lockdown ήταν εκείνα που είχαν αναθεώρησαν τις υφιστάμενες στρατηγικές ποδηλασίας ή κινητικότητας σε όλες σχεδόν της χώρες της Ευρώπης εκτός της Ελλάδας η οποία ενίσχυσε την χρήση του αυτοκινήτου στις μεταφορές στην πόλη εν μέσω μίας χρονικής περιόδου που οι τιμές στην ενέργεια θα αυξάνονταν λόγω της πολιτικής της Ευρώπης. Πολλώ δε μάλλον της έλλειψης επενδύσεων και της απουσίας ρυθμίσεων και κανονισμών στην Ελλάδα που οδήγησαν το ράλι τιμών.
Με εξαίρεση κάποιες πόλεις της Κεντρικής και Βορείου Ελλάδος, όπως είναι η Αλεξανδρούπολη, η Κομοτηνή, η Θεσσαλονίκη, τα Τρίκαλα, στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις δεν έχει υπάρξει σχεδιασμός για το ποδήλατο.
Σχολιάστε