NEWSFLASH...
Ειδήσεις | Δημόσια Διοίκηση
ανάγνωση

Καραμανλής: Ανοίγουμε τις διαγωνιστικές διαδικασίες στις μεταφορές με στόχο καλύτερες υπηρεσίες

Καραμανλής: Ανοίγουμε τις διαγωνιστικές διαδικασίες στις μεταφορές με στόχο  καλύτερες υπηρεσίες

Στην εφαρμογή, με τα άρθρα 1 έως 35 του νομοσχεδίου, από την πλευρά της χώρας μας του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1370, ο οποίος σχετίζεται με την παραχώρηση του έργου των αστικών και υπεραστικών μεταφορών με διαγωνιστικές διαδικασίες, αναφέρθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής,​ κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου «Διατάξεις για τις δημόσιες υπεραστικές και αστικές τακτικές οδικές μεταφορές επιβατών. Αναδιοργάνωση των εταιρειών ΟΣΕ Α.Ε. και ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. και λοιπές διατάξεις» στη Βουλή .

Ο κ. Καραμανλής απαντώντας σε αιτιάσεις της αντιπολίτευσης ότι με το νομοσχέδιο αποκόπτονται από τους διαγωνισμούς τα τουριστικά λεωφορεία. Επανέλαβε ότι «άλλο πράγμα είναι η μεταφορά τουριστών και άλλο πράγμα το συγκοινωνιακό έργο». Σημείωσε ότι το Υπουργείο θέλει όσοι μετέχουν στους διαγωνισμούς να έχουν εμπειρία, αλλά διευκρίνισε ότι δεν αποκλείονται τα τουριστικά λεωφορεία, θα μπορούν να συμμετάσχουν ως κοινοπραξίες.

«Γιατί αυτός ο νόμος ευνοεί τις κοινοπραξίες και θα κατέβουν στο διαγωνισμό και το επιδιώκουμε αυτό. Επιδιώκουμε τον ανταγωνισμό, επιδιώκουμε το άνοιγμα της αγοράς. Διότι σε αντίθεση με σας πιστεύουμε ότι το άνοιγμα της αγοράς θα φέρει στο τέλος καλύτερες υπηρεσίες» δήλωσε ο κ. Καραμανλής.

Επισήμανε μάλιστα ότι είναι η πρώτη φορά που βάσει του κανονισμού 1370 θα δίνονται επιδοτήσεις PSO (Παροχή Δημόσιας Υπηρεσίας) για τις άγονες γραμμές.

«Δεν θα καθυστερούν πλέον ακόμη και 16 χρόνια τα σιδηροδρομικά έργα

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα και την ευκαιρία να καταστεί κόμβος ενέργειας και μεταφορών, υπογραμμίζοντας ότι «δεν πρέπει να χάσουμε αυτό το τραίνο» και αναλύοντας πως πλέον τα σιδηροδρομικά έργα δεν θα καθυστερούν μέχρι και 16 χρόνια, όπως συνέβαινε στο παρελθόν.

Ο κ. Καραμανλής εξήγησε ειδικότερα ότι τα άρθρα 36 και 50 του νομοσχεδίου επιδιώκουν να αλλάξουν τη διαδικασία κατασκευής σιδηροδρομικών έργων, υπενθυμίζοντας την τεράστια υπέρβαση (overshooting) που παρατηρείται επί πολλά χρόνια τόσο στους προϋπολογισμούς, όσο και στα χρονοδιαγράμματα των σιδηροδρομικών έργων.

Σημείωσε συγκεκριμένα ότι στα σιδηροδρομικά έργα έχουν καταγραφεί «εκτινάξεις» κατά 314,18% σε σχέση με το αρχικό συμβατικό κόστος κι επεκτάσεις των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης κατά 335,53% επιπλέον του αρχικώς προβλεπόμενου.

«Κάναμε δύο χρόνια για τη διαγωνιστική διαδικασία. Μετά τουλάχιστον τέσσερα χρόνια για να ωριμάσει η μελέτη. Μετά κάναμε άλλα δύο χρόνια για περιβαλλοντική αδειοδότηση. Δηλαδή το ελληνικό Δημόσιο έκανε εννέα χρόνια για να ωριμάσει ένα έργο.

Μετά, αν το έργο έβρισκε χρηματοδότηση, στο διαγωνισμό υπήρχε ο απόλυτος κατακερματισμός με σπάσιμο των εργολαβιών. Είχαμε ένα διαγωνισμό για τα έργα υποδομής, τα έργα πολιτικού μηχανικού, τη βαριά συντήρηση. Μετά άλλο διαγωνισμό για τα έργα επιδομής, δηλαδή τις ράγες. Μετά τη χαρά του εργολάβου, τα λεγόμενα έργα συστημάτων και ηλεκτροκίνησης. Όλη αυτή η διαδικασία έπαιρνε άλλα επτά χρόνια», υπενθύμισε ο κ. Καραμανλής, καταλήγοντας:

Ο κ. Καραμανλής τόνισε στη συνέχεια: «Εμείς λοιπόν αναγνωρίσαμε ότι αυτή η κατάσταση δεν πάει άλλο. Και αν θέλουμε επιτέλους να δούμε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να γίνεται λιμάνι εξόδου προϊόντων από τα Βαλκάνια, πρέπει επιτέλους να κάνουμε τη σιδηροδρομική σύνδεση. Αλλά όχι σε 15 χρόνια. Εμείς δημοπρατήσαμε αυτό το έργο και τέλος του 2028 θα είναι έτοιμο. Γιατί ερχόμαστε με τη διαδικασία της μελετοκατασκευής, με “το κλειδί στο χέρι”, για να το πούμε απλά».

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε συνεπώς ότι πλέον τα σιδηροδρομικά έργα θα γίνονται στην ώρα τους, με βάση τους προϋπολογισμούς και τους διαγωνισμούς.

«Η χώρα λόγω της γεωγραφικής της θέσης έχει ένα πολύ μικρό παράθυρο ευκαιρίας για να παίξει το ρόλο κόμβου υποδομών και μεταφορών στη Βαλκανική. Κινηθήκαμε με μεγάλη ταχύτητα. Δημοπρατήσαμε με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου μέχρι τις 31/12/2021 σιδηροδρομικά έργα 4,5 δισ. ευρώ. Εάν αυτά τα έργα δε γίνουν μέσα στα επόμενα έξι χρόνια, η χώρα μας θα χάσει το πολύ σημαντικό τραίνο του να παίξει το ρόλο κέντρου υποδομών και μεταφορών της περιοχής», επισήμανε ο κ. Καραμανλής.

Αναφέρθηκε επίσης στην ενεργειακή διάσταση των σιδηροδρομικών έργων, που καθιστούν την Ελλάδα κόμβο. Υπενθύμισε πως έχει δημοπρατηθεί η πεδινή «σιδηροδρομική Εγνατία» για τη σύνδεση των λιμανιών Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης και μετά με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας. Επισήμανε ιδιαίτερα τον εθνικό ρόλο του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, που δίνει μάλιστα μία εναλλακτική στα Στενά δίοδο για τη μεταφορά προϊόντων.

Ο κ. Καραμανλής σχολίασε επίσης: «Αντί να τελειώσει όλο αυτό το πολύ σημαντικό έργο το λεγόμενο ‘‘sea to sea’’, δηλαδή η σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας μέσα σε 15 χρόνια, θα τελειώσει το 2028 και έτσι επιτέλους η χώρα θα παίζει ρόλο ως ενεργειακός κόμβος και ως κόμβος μεταφορών της ευρύτερης περιοχής. Αναρωτηθείτε, λοιπόν: Θα γινόταν αυτό ποτέ με το προβληματικό και πάγιο σύστημα που έχουμε;» και τόνισε: «Τα έργα αυτά δεν βρίσκονται στη σφαίρα της φαντασίας. Έχουν δημοπρατηθεί. Είναι πέντε μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, τα οποία το χρονοδιάγραμμα είναι να υλοποιηθούν το 2028. Στο τέλος αυτής της πορείας θα κριθούμε και εμείς που νομοθετούμε και κυβερνούμε για το κατά πόσον θα πετύχουμε τους στόχους αυτούς».

Μ. Παπαδόπουλος: Σκοπός μας η παροχή ποιοτικότερων επιβατικών υπηρεσιών

Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος περιέγραψε τις καινοτομίες του σχεδίου νόμου:

«Με το νέο θεσμικό πλαίσιο ορίζεται ως Αρμόδια Αρχή το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και σαν αρμόδιες Τοπικές Αρχές οι Περιφερειακές Ενότητες, για τις αστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες.

Κατά την προκήρυξη των διαγωνισμών ανά γεωγραφική περιοχή θα καθορίζεται ανώτατη επιτρεπόμενη χρέωση των μετακινούμενων επιβατών, ανά χιλιόμετρο εκτελούμενου δρομολογίου για τις υπεραστικές μεταφορές και ανώτατη επιτρεπομένη κατά ζώνη χρέωση για τις αστικές μεταφορές.

Λόγω της φύσης της παρεχόμενης υπηρεσίας έχουν προβλεφθεί και ποιοτικά κριτήρια που πρέπει να πληρούν οι διαγωνιζόμενοι, όπως λεωφορεία συγκεκριμένου τύπου, με βάση τον Κανονισμό, σταθμοί, τηλεματική και εμπειρία.

Εισάγεται για πρώτη φορά μια άλλη παράμετρος της παροχής του συγκοινωνιακού έργου. Μέχρι σήμερα οι απομακρυσμένες περιοχές εξυπηρετούντο συγκοινωνιακά από τα ΚΤΕΛ τα οποία μετέβαιναν σε οιοδήποτε μέρος τους υποδείκνυε ο Περιφερειάρχης και χωρίς καμία επιδότηση.

Σήμερα, θεσπίζεται η ανάθεση των υποχρεώσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας (PSO) για τις τακτικές οδικές αστικές και υπεραστικές μεταφορές επιβατών, οι οποίες εντάσσονται στους στόχους του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών 2017- 2037.

Πρέπει να τονιστεί ότι αυτό αφορά στις τακτικές μεταφορές και όχι στις έκτακτες και προσχηματισμένες μεταφορές, η εκτέλεση των οποίων ανήκει στα τουριστικά λεωφορεία.

Σκοπός μας, λοιπόν, δεν είναι μόνο η υποχρέωση της εφαρμογής του Κανονισμού 1370, αλλά και η καλύτερη παροχή επιβατικών υπηρεσιών, η ευκολότερη και ποιοτικότερη πρόσβαση στην μετακίνηση των πολιτών».

Γ. Καραγιάννης: Μετατρέπουμε τον σιδηρόδρομο από «μεγάλο ασθενή» σε μεγάλο πρωταγωνιστή των έργων

Ο Υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης υπογράμμισε ότι «ανεξαρτήτως διαφορετικών απόψεων, όλοι αναγνωρίζουμε ότι η ανάπτυξη και ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου έχει πολλαπλά οφέλη και για την οικονομία και για τις τοπικές κοινωνίες και για τον κάθε πολίτη ξεχωριστά» και γι’ αυτό, όπως εξήγησε «από την πρώτη στιγμή πραγματοποιήσαμε συγκεκριμένες παρεμβάσεις για τη στήριξή του».

Αναφέρθηκε στο «μεγάλο πρόγραμμα νέων έργων με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, ύψους 4 δισ. ευρώ» που καταρτίστηκε καθώς και στο εξίσου σημαντικό έργο συντήρησης του δικτύου.

«Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο παρεμβαίνουμε θεσμικά, ώστε να δώσουμε τα εργαλεία και τη δυνατότητα στον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ να αλλάξουν και να πρωταγωνιστήσουν στα έργα της νέας εποχής για τον ελληνικό σιδηρόδρομο» τόνισε.

Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννης, με τη συγκεκριμένη μεταρρύθμιση «γίνεται ένας σαφής διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων των δύο εταιριών. Ήταν κάτι που βρίσκει σύμφωνη και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και κάτι αυτονόητο για όσους έχουν ζήσει τη καθημερινότητα των ελληνικών σιδηροδρόμων».

Διευκρίνισε ότι «ο ΟΣΕ – ως Διαχειριστής Υποδομής - θα αναλάβει τη διαχείριση της σιδηροδρομικής υποδομής και όλων των εργασιών που απαιτούνται για το σιδηροδρομικό δίκτυο σε λειτουργία, δηλαδή την τακτική και τη βαριά συντήρηση, καθώς και αναγκαίες εργασίες ανάταξης. Και η ΕΡΓΟΣΕ, ως Διαχειριστής Έργων, θα επικεντρωθεί στην ανάληψη νέων έργων σιδηροδρομικής υποδομής εκτός του εν λειτουργία δικτύου, όπως νέες χαράξεις και επεκτάσεις υφιστάμενου δικτύου».

Έκανε ιδιαίτερη αναφορά στους εργαζόμενους καθώς όπως ανέφερε «εισάγονται νέες μισθολογικές παροχές» προσθέτοντας ότι «έτσι, όχι μόνο διορθώνουμε δυσλειτουργίες δεκαετιών, αλλά εκσυγχρονίζουμε δύο εταιρίες, αναβαθμίζουμε το ανθρώπινο δυναμικό και παρέχουμε μισθολογικές παροχές που δεν υπήρχαν».

«Βελτιώνουμε τη πραγματικότητα του σιδηροδρόμου συνολικά» υπογράμμισε.

Συνεχίζοντας έκανε λόγο για «ένα ρεαλιστικό πλάνο για την αξιολόγηση της πορείας των δύο εταιριών», ενώ σημείωσε ότι με οι συμβάσεις απόδοσης που καταρτίζονται με καθεμιά από τις δύο εταιρίες «θα συμπεριλαμβάνουν ετήσιους στόχους επίτευξης και ορόσημα, ενώ οι ετήσιες αμοιβές των Διοικήσεων θα εξαρτώνται από την επίτευξη των στόχων αυτών».

«Φιλοδοξούμε να μετατρέψουμε το τρένο από τον ‘μεγάλο ασθενή’ σε πρωταγωνιστή των νέων μεγάλων έργων που έχει ανάγκη η χώρα» επισήμανε ο Υφυπουργός Υποδομών.

Κλείνοντας ο κ. Καραγιάννης έστειλε μήνυμα ότι «σε αυτή την ιδιαίτερη και δύσκολη συγκυρία που ζούμε, ως Πολιτεία οφείλουμε να πραγματοποιούμε ουσιαστικές και ρεαλιστικές παρεμβάσεις που επιλύουν με αποτελεσματικό τρόπο χρόνια προβλήματα και παθογένειες και από την άλλη έχουν αναπτυξιακό και κοινωνικό πρόσημο».

«Αυτή η προσπάθεια, πέρα από πολιτικά, έχει και εθνικά χαρακτηριστικά. Η αναβάθμιση των υποδομών είναι, πρωτίστως, ένα εθνικό στοίχημα. Γιατί, πέρα από τα οικονομικά οφέλη, συνδυάζεται ιδιαίτερα με την ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας, αλλά και τη διαμόρφωση όρων καλύτερης ζωής, όχι μόνο για το σήμερα, αλλά και για το αύριο. Για τις μελλοντικές γενιές. Σε αυτή την προσπάθεια καλούμαστε όλοι να λειτουργήσουμε με σοβαρότητα, υπευθυνότητα και διάθεση καλής συνεργασίας» κατέληξε.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr