Το τηλεσκόπιο James Webb εντοπίζει αρχαίους γαλαξίες

Λίγες μέρες μετά την επίσημη έναρξη των επιστημονικών εργασιών, το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb της NASA ώθησε τους αστρονόμους σε ένα βασίλειο από αρχαίους γαλαξίες, που προηγουμένως ήταν κρυμμένοι πέρα από όλα τα άλλα τηλεσκόπια μέχρι τώρα.

«Ό,τι βλέπουμε είναι καινούριο. Ο Webb μας δείχνει πως υπάρχει ένα πολύ πλούσιο σύμπαν πέρα από αυτό που φανταζόμασταν», δήλωσε ο Tommaso Treu του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας στο Λος Άντζελες, κύριος ερευνητής σε ένα από τα προγράμματα Webb, «Για ακόμη μια φορά το σύμπαν μας εξέπληξε. Αυτοί οι αρχαίοι γαλαξίες είναι ασυνήθιστοι από πολλές απόψεις».

Δυο ερευνητικές εργασίες, με επικεφαλής τον Marco Castellano του Εθνικού Ινστιτούτο Αστροφυσικής στη Ρώμη της Ιταλίας και τον Rohan Naidu του Κέντρου Αστροφυσικής Harvard-Smithsonian και του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης στο Κέιμπριτζ της Μασαχουσέτης, έχουν δημοσιευθεί στο περιοδικό Astrophysical Journal Letters.

Αυτά τα αρχικά ευρήματα προέρχονται από μια ευρύτερη ερευνητική πρωτοβουλία Webb που περιλαμβάνει δυο προγράμματα Early Release Science (ERS): το Grism Lens-Amplified Survey from Space (GLASS) και το Cosmic Evolution Early Release Science Survey (CEERS).

Με μόλις τέσσερις ημέρες ανάλυσης, οι ερευνητές βρήκαν δυο εξαιρετικά φωτεινούς γαλαξίες στις εικόνες GLASS-JWST, αυτοί οι γαλαξίες υπήρχαν περίπου 450 με 350 εκατομμύρια χρόνια μετά τη Μεγάλη Έκρηξη (με μετατόπιση στο κόκκινο περίπου 10,5 και 12,5, αντίστοιχα), αν και μελλοντικές φασματοσκοπικές μετρήσεις με τον Webb θα βοηθήσουν στην επιβεβαίωση.

«Με τον Webb ήμασταν έκπληκτοι που βρήκαμε το πιο μακρινό αστρικό φως που έχει δει ποτέ κανείς, λίγες μέρες αφότου ο Webb κυκλοφόρησε τα πρώτα του δεδομένα», είπε ο Naidu για τον πιο μακρινό γαλαξία Glass, που αναφέρεται ως Glass-z12, ο οποίος πιστεύεται ότι υπάρχει 350 χρόνια μετά τη Μεγάλη Έκρηξη. Ο προηγούμενος κάτοχος του ρεκόρ είναι ο γαλαξίας GN-z11, οποίος υπήρχε 400 εκατομμύρια χρόνια μετά τη Μεγάλη έκρηξη (μετατόπιση στο κόκκινο 11,1) και εντοπίστηκε το 2016 από το Παρατηρητήριο Hubble και Keck σε προγράμματα deep-sky.

«Με βάση όλες τις προβλέψεις, σκεφτήκαμε ότι έπρεπε να αναζητήσουμε ένα μεγαλύτερο σε όγκο διάστημα για να βρούμε τέτοιους γαλαξίες», δήλωσε ο Castellano.

«Αυτές οι παρατηρήσεις κάνουν το κεφάλι σου να εκραγεί. Αυτό είναι ένα εντελώς νέο κεφάλαιο στην Αστρονομία. Είναι σαν μια αρχαιολογική ανασκαφή, και ξαφνικά βρίσκεις μια χαμένη πόλη ή κάτι που δεν γνωρίζεις. Είναι απλά συγκλονιστικό», πρόσθεσε η Paola Santini, τέταρτη συγγραφέας τις Castellano και άλλοι GLASS-JWST εργασία.