NEWSFLASH...
Επιχειρήσεις & Know-how
ανάγνωση

Οι λογαριασμοί «τρώνε» τα εισοδήματα: Χαμηλό βαρομετρικό για το καταναλωτικό κλίμα

Οι λογαριασμοί «τρώνε» τα εισοδήματα: Χαμηλό βαρομετρικό για το καταναλωτικό κλίμα

​Ξεκάθαρη είναι η αρνητική επίδραση του πληθωρισμού στις τσέπες καταναλωτών - νοικοκυριών, κάτι που αποτυπώνεται στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών. Πλέον, παγιώνεται χαμηλά το καταναλωτικό κλίμα, ενώ χαμηλές είναι και οι προσδοκίες των καταναλωτών για το επόμενο εξάμηνο.

Κατά κοινή ομολογία, οι πληρωμές των λογαριασμών επιβαρύνουν αρκετά τους καταναλωτές, καθώς αποτελούν την μεγαλύτερη δαπάνη ως ποσοστό επί του μηνιαίου εισοδήματος. Το επόμενο εξάμηνο, μάλιστα, εκτιμάται πως οι μισοί καταναλωτές θα μειώσουν τις αγορές, ενώ οι δαπάνες για λογαριασμούς θα αυξηθούν.

Τα παραπάνω συμπεράσματα προκύπτουν από την τελευταία έρευνα του ΣΕΛΠΕ, στην οποία αποτυπώνεται το γεγονός πως ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος διαμορφώθηκε στο -61 τον Νοέμβριο, πολύ χαμηλότερα σε σχέση με τον μήνα βάσης, τον Οκτώβριο του 2019, αλλά ελαφρώς αυξημένος σχέση με την αντίστοιχη μέτρηση του Ιουλίου 2022.

Νευρικότητα και αύξηση στις δαπάνες

Σε γενικές γραμμές, οι καταναλωτές θεωρούν ότι είναι δεν είναι μία ικανοποιητική περίοδος για να κάνουν αγορές, τόσο οι ίδιοι, όσο και γενικά. Μάλιστα την κατατάσσουν ως τη χειρότερη περίοδο για σημαντικές αγορές για το σπίτι τους τα τελευταία τρία χρόνια.

  • Αντίθετα οι προσδοκίες για τις δαπάνες είναι θετικές και σχετίζονται άμεσα με τον πληθωρισμό και την αύξηση των τιμών.
  • Το 55% εκτιμά ότι το πρώτο εξάμηνο 2023 οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφέλειας θα είναι αυξημένο. Επίσης, το 48% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το πρώτο εξάμηνο 2023 θα είναι αυξημένες, ενώ μόλις το 18% ότι θα είναι μειωμένες.
  • Το αντίθετο ισχύει για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση) για τις οποίες εκτιμάται μείωση από το 40% των καταναλωτών αύξηση από μόλις 24%.
  • Σχετικά ουδέτερη είναι η μέτρηση σε σχέση με τη φορολογία για την οποία το 72% εκτιμά ότι θα μείνει αμετάβλητη, το 11% ότι θα παρουσιάσει μείωση και το 17% αύξηση.

Πρακτικά τα στοιχεία δείχνουν ότι οι καταναλωτές αναμένουν αύξηση των δαπανών για να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες και μείωση για δαπάνες διασκέδασης.

«Αγκάθι» οι λογαριασμοί

Σήμερα σύμφωνα με τους καταναλωτές, οι δαπάνες για λογαριασμούς αποτελούν με διαφορά την μεγαλύτερη δαπάνη τους ως ποσοστό του εισοδήματος τους. Συγκεκριμένα, αποτελούν το 33% έναντι 30% τον προηγούμενο Δεκέμβριο.

Αντίθετα παρά την αύξηση από 26% σε 29% σε σχέση με τον προηγούμενο Δεκέμβριο, οι δαπάνες για αγορές προϊόντων παραμένουν σε συνήθη επίπεδα. Σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες δαπανών, καταγράφεται μια σταθερότητα, όμως οι δαπάνες για λογαριασμούς, ενοίκια και φόρους αντιπροσωπεύουν πλέον το 70% του συνολικού οικογενειακού εισοδήματος.

Σύμφωνα με τον ΣΕΛΠΕ, τα αποτελέσματα της έρευνας καταγράφουν τη σημαντική αλλαγή που επήλθε στο καταναλωτικό κοινό τον τελευταίο χρόνο, η οποία αφορά κυρίως την επίδραση των πληθωριστικών πιέσεων σε ενέργεια, προϊόντα και υπηρεσίες στο καταναλωτικό κλίμα και στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr