NEWSFLASH...
Food for Thought
ανάγνωση

To «καλάθι του νοικοκυριού», η σύγκριση με την Ε.Ε και το «αγκάθι» της φορολογίας

To «καλάθι του νοικοκυριού», η σύγκριση με την Ε.Ε και το «αγκάθι» της φορολογίας

Χαμηλότερες είναι οι τιμές που διαμορφώνονται στην τυπική σύγκριση ενός καλαθιού σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα σε σχέση με κάποιες βασικές αγορές - Γαλλία, Αγγλία, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία.

Αυτό προκύπτει από την 6μηνιαία έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), μια έρευνα που βασίζεται σε στοιχεία από πλατφόρμες σύγκρισης τιμών σε κάθε χώρα, αλλά και σε τιμοληψίες από αλυσίδες σουπερμάρκετ.

Στον αντίποδα, αν και τα ευρήματα κρίνονται θετικά θα μπορούσε κανείς να αντιπαραθέσει άλλες σημαντικές διαφορές στην καθημερινότητα πολιτών - καταναλωτών που επηρεάζουν σήμερα τις αγορές τους στο λιανεμπόριο: χαμηλότεροι μισθοί σε σχέση με χώρες της Ε.Ε, βαρύ ενεργειακό κόστος υψηλές ανελαστικές δαπάνες κ.α

Σε κάθε περίπτωση, όπως υπογραμμίζει το ΙΕΛΚΑ, πέρα από τον ΦΠΑ, οι παράγοντες που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όταν συγκρίνονται τιμές ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες είναι:

  • Η απόσταση της χώρας από τα παραγωγικά κέντρα της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης και τα αντίστοιχα κόστη
  • Το κόστος ενέργειας και μεταφορών
  • Η πολυπλοκότητα της γεωγραφίας της κάθε χώρας (π.χ. οδικό δίκτυο, νησιά κλπ)
  • Το μέγεθος της αγοράς και αντίστοιχες οικονομίες κλίμακας στις προμήθειες των προϊόντων
  • Το ισοζύγιο εξαγωγών-εισαγωγών σε σχέση με τα τρόφιμα και τις πρώτες ύλες παρασκευής τους
  • Τα διάφορα κόστη παραγωγής (ενέργεια, πρώτες ύλες, μισθολογικό κόστος, χρηματοοικονομικό κόστος, γραφειοκρατία)
  • Η παραγωγικότητα της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου σε κάθε χώρα
  • Οι καταναλωτικές συνήθειες και η αγοραστική δυνατότητα σε κάθε χώρα
  • Το ύψος της φορολογίας σε κάθε χώρα

Χαμηλότερη τιμή για το τυπικό καλάθι

Σύμφωνα με τον ΙΕΛΚΑ, το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι το οργανωμένο ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων (σουπερμάρκετ) παρέχει στους Έλληνες καταναλωτές πρόσβαση σε προϊόντα για το τυπικό του καλάθι με κατά μέσο όρο σε χαμηλότερη τιμή που είναι αποτέλεσμα της οργανωμένης προσπάθειας των προμηθευτών και των λιανεμπόρων για συγκράτηση των τιμών τα τελευταία χρόνια.

Η τάση αυτή με μικρές διακυμάνσεις είναι διαχρονική την τελευταία 10ετία που πραγματοποιείται η συγκεκριμένη έρευνα από το ΙΕΛΚΑ.

Η διαχρονική σύγκριση τιμών με το εξωτερικό δείχνει ότι τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα συνεχώς έχει φθηνότερο καλάθι από τις συγκρινόμενες χώρες με διακυμάνσεις οι οποίες δεν αλλάζουν το αποτέλεσμα της ανάλυσης.

Βαρίδι ο ΦΠΑ στην Ελλάδα

PINAKAS2.PNG?mtime=20221220165618#asset:389951

Η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών (πίνακας 1) δείχνει ότι και οι τρεις χώρες έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα, 15% η Γαλλία, 8% το Ηνωμένο Βασίλειο, 5% η Ιταλία, ενώ οι άλλες δύο χώρες έχουν περίπου ίσο καλάθι με την Ελλάδα 1% ακριβότερο η Πορτογαλία και 1% φθηνότερο η Ισπανία.

Η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά όταν αφαιρέσουμε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα για να γίνουν αντιληπτές τις πραγματικές τιμές των προϊόντων σουπερμάρκετ.

Η σύγκριση των καλαθιών σε αυτή την περίπτωση (σχήμα 1) δείχνει ότι οι και οι έξι χώρες έχουν πιο ακριβό μέσο καλάθι από την Ελλάδα, η Γαλλία κατά 23%, το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 17%, η Ιταλία κατά 13%, η Ισπανία κατά 6% και η Πορτογαλία κατά 4%

Αυτό είναι αποτέλεσμα της διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά).

Στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ είναι 13%. Ο ΦΠΑ είναι σημαντικά υψηλότερος από το Ηνωμένο Βασίλειο (0% ή 5%) και τη Γαλλία (10% και 5,5%), την Ισπανία (10% και 4%), την Πορτογαλία (13% και 6%), την Ιταλία (5% και 4%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ.

Η βασική διαφορά είναι ότι τρόφιμα που στην Ελλάδα υπάγονται στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ με 24% στις υπόλοιπες χώρες υπάγονται στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, ο οποίος είναι και χαμηλότερος του ελληνικού με 6%, 5,5%, 4% ή ακόμα και 0%.

Σημειώνεται ότι η επίδραση ειδικών φόρων κατανάλωσης (π.χ. καφές) δεν είναι δυνατόν να συνυπολογιστεί στα παραπάνω στοιχεία.


PINAKAS3.png?mtime=20221220165801#asset:389953

* Τα στοιχεία προέρχονται από τις παρακάτω αλυσίδες σουπερμάρκετ:

  • Ελλάδα: Σκλαβενίτης, ΑΒ, My Market, Μασούτης, Market In
  • Ηνωμένο Βασίλειο: Morrisons, ASDA, Sainsbury’s, Coop, Ocado, TESCO
  • Ισπανία: Carrefour, Marcadona, Caprabo, Condis, Dia, Eroski
  • Ιταλία: CosiComodo, emiDrive, Pim Spesa, Agora, Everli, HeyConad, easyCoop
  • Πορτογαλία: continente, MiniPreco, Auchan
  • Γαλλία: monoprix plus, carrefour, super U, Auchan, Aldi
... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr