Όσοι παρακολουθούν τα trends του διαδικτύου σίγουρα θα άκουσαν πρόσφατα τον όρο staycation, όταν δηλαδή κάποιος «κάνει διακοπές σπίτι του» ή κοντά στο σπίτι του.
Αρκετά άρθρα με διάφορες «συμβουλές» και προτροπές προσπάθησαν με ευφάνταστες ιδέες να εξωραΐσουν καταστάσεις. Να πείσουν δηλαδή ότι δεν πειράζει αν δεν έχει λεφτά κανείς να κάνει διακοπές. Λύσεις υπάρχουν, εντός σπιτιού ή με κάποιες εξορμήσεις που βαφτίζονται διακοπές.
Οι αριθμοί βέβαια είναι αμείλικτοι και αποτυπώνουν την δυσκολία των συνθηκών, με πολλούς Έλληνες να μην μπορούν να πάνε διακοπές φέτος.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως σύμφωνα με τον ΙΕΛΚΑ:
- 1 στους 2 καταναλωτές (55%) δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές το 2024
- 1 στους 3 (32%) δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες
- 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι
- 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένες άνω του 50%
Στην ερώτηση για ποιο λόγο έλαβαν αυτή την απόφαση, αναφέρουν το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα λόγω ανατιμήσεων, αλλά κυρίως τα αυξημένα κόστη σε εισιτήρια (50%) και διαμονή (48%).
Σε αναζήτηση φτηνότερων επιλογών - πιο κοντινές αποστάσεις
Στο ίδιο μοτίβο κινείται και πρόσφατη έρευνα της Klarna η οποία καταδεικνύει το γεγονός ότι ένα μεγάλο ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών έχει προσαρμόσει τον προϋπολογισμό του για τις διακοπές στη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η αύξηση του κόστους ζωής.
Ειδικότερα, το 53% των ερωτηθέντων επιλέγουν πιο προσιτά καταλύματα αυτό το καλοκαίρι, ενώ το 39,7% αναζητούν πιο προσιτές επιλογές μεταφοράς.
Επιπλέον, το 29,7% των Ελλήνων καταναλωτών σχεδιάζει να μειώσει τον αριθμό των ταξιδιών που πραγματοποιεί και το 25,3% επιλέγει να συντομεύσει τη διάρκεια των διακοπών του.
Από το σύνολο των Ελλήνων καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα, το 6% δήλωσε ότι δεν θα ταξιδέψει καθόλου αυτό το καλοκαίρι, με την πλειονότητά τους (62,2%) να αναφέρει την αύξηση του κόστους ζωής ως τον κύριο λόγο για την απόφαση αυτή.
Εσωτερικός τουρισμός
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι περισσότεροι Ευρωπαίοι και Αμερικανοί ταξιδιώτες (51%) σχεδιάζουν να κάνουν διακοπές στη χώρα τους.
Ομοίως, το 73% των Ελλήνων καταναλωτών σχεδιάζει να ταξιδέψει εντός της Ελλάδας για διακοπές.
Περίπου 6 στους 10 της Gen Z (18-25) και πάνω από το 70% των Millennials (26-41), της Gen X (42-57) και των Baby boomers (58-78) θα επιλέξουν τον εσωτερικό τουρισμό φέτος.
Πως κατανέμεται το budget για τις καλοκαιρινές διακοπές
Ο προϋπολογισμός εξόδων των Ελλήνων καταναλωτών για τις επερχόμενες καλοκαιρινές διακοπές ποικίλλει σε μεγάλο βαθμό.
Ένα σημαντικό μέρος των καταναλωτών κρατάει τα έξοδά του σχετικά χαμηλά, με την πλειονότητα (35,7%) να δαπανά μεταξύ 301€ και 600€ (ανά άτομο και ανά ταξίδι).
Οι προτεραιότητες των Ελλήνων καταναλωτών για τα καλοκαιρινά ταξίδια
Οι Έλληνες καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να δαπανήσουν τα περισσότερα χρήματα στο φαγητό (57%) και τη διαμονή (56,8%). Οι Gen Z και οι Millennials είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν τα περισσότερα χρήματα στο φαγητό (59,4% και 55,8% αντίστοιχα), ενώ οι Gen X και οι Baby boomers στη διαμονή (60,2% και 63,4% αντίστοιχα). Επιπλέον, οι τρεις κυριότεροι παράγοντες που λαμβάνουν υπόψη τους οι Έλληνες καταναλωτές όταν σχεδιάζουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές είναι ο προϋπολογισμός (67,3%), η ασφάλεια (48,5%) και η μεταφορά (41,5%).
Σχόλια