NEWSFLASH...
Fit for Green
ανάγνωση

Ο τουρισμός στην εποχή των κλιματικών προκλήσεων

Ο τουρισμός στην εποχή των κλιματικών προκλήσεων

​Ελλάδα, θάλασσα, ήλιος, βουνά, νησιά. Η εικόνα της χώρας μας ως ενός κατεξοχήν τουριστικού προορισμού αποτελεί κυρίαρχη αντίληψη όχι μόνο για τους Έλληνες, αλλά σχεδόν για όλους τους Ευρωπαίους πολίτες κι όχι μόνο. Θα μπορούσαμε ποτέ να φανταστούμε την Ελλάδα ως μια ισχυρή βιομηχανική δύναμη ή μια χώρα που κυριαρχεί στο διεθνές στερέωμα ως hub καινοτομίας; Μάλλον όχι.

Θα μπορούσαμε όμως το ισχυρό αυτό χαρτί της οικονομίας μας, τον τουρισμό, να τον κάνουμε πιο βιώσιμο και πιο ανθεκτικό στις κρίσεις της κλιματικής αλλαγής;

Όπως μας αναφέρει η κ. Λίλιαν Σταθώρη, MBA, BSc, INHC, υπεύθυνη επικοινωνίας της Ελληνικής Εταιρίας Προστασίας της Φύσης (ΕΕΠΦ), η νέα πανελλαδική έρευνα που διεξήγαγε η Metron Analysis για την ΕΕΠΦ, με τίτλο «Τουριστική Συμπεριφορά και Βιωσιμότητα», που παρουσιάστηκε στην ημερίδα «Climate Challenges», υπογράμμισε τη διττή στάση των Ελλήνων. Παρότι τα οικονομικά κριτήρια επηρεάζουν τις επιλογές τους, το σημαντικό συμπέρασμα που αναδείχθηκε είναι ότι και οι Έλληνες δείχνουν σταδιακά αυξημένη ευαισθητοποίηση για το περιβάλλον και τις βιώσιμες πρακτικές.

«Η αναγνώριση των οικολογικών σημάτων, η ζήτηση για περισσότερη ενημέρωση και η προθυμία των νέων για υποστήριξη καταλυμάτων με περιβαλλοντική πιστοποίηση υποδηλώνουν τις προοπτικές για ανάπτυξη μιας περισσότερο περιβαλλοντικά υπεύθυνης τουριστικής, κουλτούρας στην Ελλάδα».

Σύμφωνα με έρευνα της Metron Analysis οι Έλληνες θεωρούν την κλιματική αλλαγή (17%), την καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος (14%) και τα ακραία καιρικά φαινόμενα (15%) ως τα πιο σημαντικά παγκόσμια προβλήματα. Αυτή η ευαισθησία είναι εντονότερη στις γυναίκες και στους πιο νέους. Ωστόσο, όταν οι πολίτες εστίασαν στα εθνικά ζητήματα που τους απασχολούν, η οικονομική πίεση υπερισχύει, με την ακρίβεια (56%) να παραμένει η κυριότερη ανησυχία, ιδιαίτερα για τις νέες ηλικίες, ενώ η τριάδα των περιβαλλοντικών προβλημάτων υποχωρεί σημαντικά στην ιεράρχηση.

Όσον αφορά τον τουρισμό και την επιλογή καταλύματος, παρά την ευαισθητοποίηση για το περιβάλλον, φαίνεται ότι προέχει ο οικονομικός παράγοντας και οι ανέσεις που προσφέρει το κατάλυμα. Η τιμή αποτελεί το σημαντικότερο κριτήριο για το 84% των ερωτηθέντων και ακολουθούν η καθαριότητα (44%) και οι κριτικές σε ταξιδιωτικές πλατφόρμες (37%). Η περιβαλλοντική ευαισθησία κατατάσσεται ως το λιγότερο σημαντικό κριτήριο επιλογής, καθώς μόλις το 6% την αναφέρει ως καθοριστικό παράγοντα*.

Lilian-Stathori.jpg?mtime=20250124125229#asset:524098

H κ. Λίλιαν Σταθώρη, MBA, BSc, INHC, υπεύθυνη επικοινωνίας της Ελληνικής Εταιρίας Προστασίας της Φύσης (ΕΕΠΦ)


«Η τάση προς μια πιο βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη παγκοσμίως και η σημαντική αύξηση των ταξιδιών, δημιουργεί ευκαιρίες για την Ελλάδα να διαφοροποιήσει το προϊόν της και να προσελκύσει tour operators και τουρίστες που αναζητούν αυθεντικές και υπεύθυνες εμπειρίες και για την επιλογή τους και θέτουν ως βασική προϋπόθεση κρατήσεων πιστοποιημένες υπηρεσίες και επιχειρήσεις», μας αναφέρει η κα Σταθώρη τονίζοντας ότι «Η Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης συνδράμει δυναμικά με τα προγράμματα πιστοποίησης βιωσιμότητας «γαλάζια σημαία» και «green-key» στον τουριστικό κλάδο, εκπαιδεύοντας και ενθαρρύνοντας τη χρήση φιλικών και μετρήσιμων προς το περιβάλλον πρακτικών».

Ο υπερτουρισμός

Το ζήτημα του υπερτουρισμού στην Ελλάδα παρατηρείται σε συγκεκριμένες περιοχές και χρονικές περιόδους, μας λέει η κ. Σταθώρη. Συνολικά, οι προκλήσεις του υπερτουρισμού απαιτούν συντονισμένες ενέργειες από κυβερνήσεις, επιχειρήσεις και τοπικές κοινότητες. «Η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη με: στρατηγικό σχεδιασμό, εναλλακτικές μορφές τουρισμού, ενίσχυση υποδομών διαχείρισης απορριμμάτων, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση, ρυθμίσεις και μέτρα, μπορεί να προσφέρει μια λύση που θα ωφελήσει και τους κατοίκους και τους επισκέπτες».

Τί ξεχωριστό κάνουν η Χάλκη κι η Αστυπάλαια μέσα από το πρόγραμμα GReco Islands;

Η Χάλκη και η Αστυπάλαια έχουν αναδειχθεί ως πρότυπα βιωσιμότητας στον τουρισμό κυρίως μέσω του προγράμματος GReco Islands, το οποίο στοχεύει στη μετάβαση προς ένα πιο βιώσιμο μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης, θα μας πει η κα Σταθώρη.

«Στη Χάλκη, οι πρωτοβουλίες περιλαμβάνουν: ανακύκλωση και διαχείριση απορριμμάτων, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, προώθηση τοπικών προϊόντων. Στην Αστυπάλαια έχουμε σε εξέλιξη την εφαρμογή ψηφιακών λύσεων για τη διαχείριση μεταφορών, ενέργειας και άλλων υπηρεσιών, ολοκληρωμένη πολιτική μεταφορών, μέσω ηλεκτρικών οχημάτων και μέσων μεταφοράς, με σκοπό τη μείωση της κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων, τη διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος και των παραδοσιακών πολιτιστικών αξιών του νησιού».

Στις κοινές τους δράσεις βρίσκουμε εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση, ορθή διαχείριση φυσικών πόρων για νερό και ενέργεια καθώς και δράσεις κοινωνικής συνοχής.

Χωροταξικός σχεδιασμός => βιώσιμη ανάπτυξη τουρισμού

Ο χωροταξικός σχεδιασμός είναι κρίσιμος για τη βιώσιμη ανάπτυξη του τουρισμού, θα μας πει η κα Σταθώρη, καθώς παρέχει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο που διασφαλίζει ότι οι τουριστικές δραστηριότητες είναι συμβατές με τις περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές ανάγκες των περιοχών.

«Ένας καλά οργανωμένος χωροταξικός σχεδιασμός που λαμβάνει υπόψη του τη στρατηγική κατανομή πόρων, την προστασία του περιβάλλοντος, τις στρατηγικές βιωσιμότητας, την ανάδειξη τοπικών πολιτισμών, τη συμμετοχή τοπικών κοινοτήτων και ένα απαραίτητο ρυθμιστικό πλαίσιο, μπορεί να προάγει τη βιώσιμη και αειφόρο ανάπτυξη του τουρισμού, συμβάλλοντας στην προστασία του περιβάλλοντος και τη διασφάλιση της ποιότητας ζωής για τους ντόπιους».


* Η έρευνα βασίστηκε σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 1.000 ατόμων, ηλικίας 17 έως 70 ετών, από όλη την Ελλάδα.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr