NEWSFLASH...
Her path
ανάγνωση

Έλενα Μπάρλα, Future brAin: «Άκρως απαιτητικό ταξίδι η επιχειρηματικότητα αλλά με μεγάλη ανταμοιβή»

Έλενα Μπάρλα, Future brAin: «Άκρως απαιτητικό ταξίδι η επιχειρηματικότητα αλλά με μεγάλη ανταμοιβή»

Για την Έλενα Μπάρλα, CEO και συνιδρύτρια της future brAIn, η απόφαση κάποιου να ασχοληθεί με την επιχειρηματικότητα θέλει αυτό που λέμε «στομάχι». Δεν είναι ένας εύκολος δρόμος και οι ενδιαφερόμενοι/ες πρέπει να γνωρίζουν ότι θα αφιερώνουν το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου τους σε αυτό, ενώ ανάμεσα σε άλλα χρειάζεται να επιλέξουν και την κατάλληλη ομάδα που θα τους πλαισιώνει. Ωστόσο, τα οφέλη είναι τόσα που επιβεβαιώνουν την αρχική πρόθεση.

Συνομιλώντας με την ίδια, μάθαμε μεταξύ άλλων ό,τι χρειάζεται κανείς να γνωρίζει για τη future brAIn, για την επιχειρηματικότητα, για το σημαντικό ρόλο που παίζει η καινοτομία στη ζωή της αλλά και για το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που θεωρεί ότι θα έχουν μελλοντικά όσες επιχειρήσεις επιλέγουν να υιοθετήσουν λύσεις Τεχνητής Νοημοσύνης.

Ρωτήσαμε, αρχικά, την κα Μπάρλα πόσο εύκολο ή δύσκολο θεωρεί ότι είναι για μια γυναίκα, δεδομένων των διακρίσεων που υπάρχουν, να εξελιχθεί και να διαπρέψει στον επιχειρηματικό χώρο. Ποια εφόδια χρειάζονται; Η ίδια απαντάει ότι το να εξελιχθεί κάποιος και να διαπρέψει στον επιχειρηματικό κόσμο είναι δύσκολο, απαιτεί όραμα, γρήγορες και σωστές επιχειρηματικές αποφάσεις, εξαιρετική αφοσίωση, αλλά και συνεχής εκμάθηση νέων δεξιοτήτων και προσαρμογή στις ανάγκες και τάσεις της αγοράς. Για τις γυναίκες, οι προκλήσεις είναι μεγαλύτερες σε περιβάλλοντα που υπάρχουν έμφυλες προκαταλήψεις, καθώς καλούνται να καταρρίψουν στερεότυπα που επηρεάζουν, συνήθως ασυνείδητα, την ανθρώπινη κρίση.

Η κα Έλενα Μπάρλα είναι διπλωματούχος μηχανολόγος μηχανικός στο ΕΜΠ, ενώ έχει στην κατοχή της και MBA στα διεθνή οικονομικά και τη διοίκηση. Εκτός αυτού, από τον Μάιο του 2013 έως τον Απρίλιο του 2023 «έτρεχε» και άλλη μία startup, την Among Doctors. Στην ερώτηση πώς αποφάσισε να συνδυάσει το δίπλωμά της από το Πολυτεχνείο με τις μετέπειτα σπουδές της, η ίδια αναφέρει ότι αυτό ήταν κάτι αρκετά σύνηθες τότε και το αντιλήφθηκε γράφοντας τη διπλωματική της.

«Δεν γίνεται να κοιτάς μονόπλευρα κάτι τεχνικό, θέλεις πραγματικά να βελτιώσεις. Υπάρχουν κενά, το Πολυτεχνείο δεν προσφέρει οικονομικές γνώσεις. Κατάλαβα ότι μου ταιριάζει λοιπόν και ο οικονομικός τομέας και κατάλαβα ότι δεν ήθελα να ασχοληθώ καθαρά με το τεχνικό κομμάτι αλλά να έχω πιο σφαιρική οικονομική γνώση. Στο enterpeneurship έτσι κι αλλιώς δεν πρέπει να είσαι μονοδιάστατος, να ξέρεις μόνο κώδικα ας πούμε. Πρέπει να καταλαβαίνεις κι από το business, την αγορά, απ' όλα», υπογραμμίζει.

Πώς «γεννήθηκε» η future brAIn;

Ποια ήταν όμως η ιδέα που «γέννησε» τη future brAin, μια ελληνική startup που ιδρύθηκε στα τέλη του 2023 από την Έλενα Μπάρλα, την Ορσαλία Μιχαηλίδη και τον Κωνσταντίνο Μιχανετζή; «Η future brAIn χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη (Generative AI) για να βοηθήσει τις εταιρείες να μετρήσουν, να προβλέψουν και να βελτιώσουν την οργανωσιακή τους κουλτούρα, το engagement των εργαζομένων τους, καθώς και τις δυναμικές των ομάδων τους», απαντά η CEO και συνιδρύτρια της εταιρείας.

«Σε αντίθεση με τις παραδοσιακές μεθόδους, όπως τα ερωτηματολόγια, που συχνά παρέχουν μεροληπτικές και στατικές πληροφορίες, η future brAIn αξιοποιεί Generative AI (LLMs - Large Language Models) για ανάλυση κειμένου και συναισθήματος σε πραγματικό χρόνο. Αυτό επιτρέπει την αποκωδικοποίηση προτύπων συμπεριφοράς, συναισθήματος, επικοινωνίας και συνεργασίας των εργαζομένων σε πραγματικό χρόνο (real-time insights), καθώς και στοχευμένες προτάσεις βελτίωσης (Prescriptive analytics) και προγνωστικά στοιχεία που αφορούν το μέλλον της εταιρείας (predictive analytics)», προσθέτει.

Η λύση της future brAIn είναι GDPR compliant και διασφαλίζει 100% την ανωνυμία των δεδομένων των εργαζομένων, προσφέροντας έτσι στις επιχειρήσεις τη δυνατότητα να αλλάξουν την κουλτούρα τους με άμεσο, ασφαλή, δίκαιο και βιώσιμο τρόπο.

Η ίδια αναφέρει πως, όταν εργαζόταν σε μια consulting εταιρεία, στο κομμάτι του HR, παρατηρούσε ότι έρχονταν C level executives και ζητούσαν να υπάρξει μια ανάλυση της κουλτούρας τους γιατί λόγω μεγάλων αλλαγών είχαν επιδράσει πολύ καθοριστικά στο κομμάτι της κουλτούρας. «Έβλεπα κι εγώ ότι γενικά οι CEOs ασχολούνταν αρκετά με το πώς θα διαμορφώσουν μια καλή και αποδοτική κουλτούρα στην εταιρεία τους. Όμως, εγώ διαπίστωσα ότι τα surveys, που όλοι έχει τύχει να συμπληρώσουμε δεν είναι η λύση. Δεν είναι τόσο αποδοτικά, κι αυτό γιατί αφενός πρόκειται για κάτι στατικό, παίρνεις στην ουσία μια "φωτογραφία" της εταιρείας τη στιγμή που γίνεται η έρευνα. Από εκεί και πέρα, είναι μια διαφορετική εταιρεία μετά από 1-2 εβδομάδες. Επίσης, επηρεάζεται η εγκυρότητα των αποτελεσμάτων λόγω του human bias, της προκατάληψης που όλοι έχουμε σε μικρό ή μεγαλύτερο βαθμό. Η λύση για την εγκυρότητα, επομένως, έγκειται στα real time analytics, στην καθημερινή εικόνα της εταιρείας, μέσα από το AI που εξασφαλίζει 100% αντικειμενικότητα», μας λέει.

«Με 10 χρόνια στο enterpreneurship θεωρώ ότι έχω αποκτήσει πια πολλά εφόδια»

Στη συνέχεια, ρωτήσαμε την κυρία Μπάρλα αν υπήρχαν στιγμές στην πορεία της που αμφισβήτησε τον εαυτό της και τις ικανότητές της, και αν ναι, πώς τις ξεπέρασε. Μας απαντά ότι «το κάνω αυτό για δεύτερη φορά, έχω περάσει ξανά από αυτό το μονοπάτι και μου ήταν πιο εύκολο, είχα μάθει αρκετά πράγματα ήδη από την προηγούμενη φορά, ήξερα τι να κάνω ώστε να αποκτήσω επιβεβαίωση γρήγορα. Γνώριζα πολύ καλά ότι πρέπει να απευθυνθείς στους δυνητικούς πελάτες για να πάρεις το pain point τους και μετά να καθίσεις να δημιουργήσεις κάτι. Προτού γράψεις έστω και μία γραμμή κώδικα, πρέπει να έχεις πάει στους πελάτες για να καταλάβεις ποιο είναι πραγματικά το πρόβλημά τους. Επίσης, ήξερα πλέον πολύ καλά πώς να στελεχώσω την ομάδα, από ποια άτομα να βρω τα κατάλληλα προσόντα για να δημιουργήσουμε το κατάλληλο προϊόν, να γίνει προϊόντικό και εμπορικό launch κ.ά. Δε νομίζω, συνεπώς, ότι ένιωσα ιδιαίτερη αμφιβολία για κάτι. Προφανώς υπάρχουν πάντα οι φόβοι και το άγχος για το πόσο γρήγορα κινούμαστε, πόσο ανταγωνιστικοί μπορούμε να γίνουμε, πότε θα βγάλουμε το κάθε προϊόν στον αέρα κ.λπ., θέματα που απασχολούν όλα τα startups.

Με 10 χρόνια εμπειρίας σε enterpreneurship θεωρώ ότι έχω μάθει πια αρκετά πράγματα. Φυσικά, συνεχίζω να κάνω λάθη και να μαθαίνω συνεχώς, όμως νιώθω πως υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία με την πείρα».

Για ποια milestones δικά της νιώθει περήφανη;

Για τις στιγμές που νιώθει τη μεγαλύτερη υπερηφάνεια στη μέχρι τώρα πορεία της, η κα Μπάρλα επισημαίνει ότι αισθάνθηκε πολύ μεγάλη χαρά όταν στο Πολυτεχνείο η δική της διπλωματική δημοσιεύτηκε σε διεθνές επιστημονικό περιοδικό και παρουσιάστηκε πρώτη φορά σε ένα συνέδριο, «το οποίο για τα τότε δεδομένα και για την ηλικία μου, καθώς ήμουν 23 χρονών, ήταν δύσκολο και σίγουρα με χαροποίησε ιδιαίτερα ως γεγονός". Προσθέτει, επίσης, ότι νιώθει υπερηφάνεια για το ότι αποφοίτησε από την πολυτεχνική σχολή στα 4,5 χρόνια και όχι στα 5, 6 ή 7, διότι ήταν πολύ προσηλωμένη στο να φύγει το εξωτερικό, να ξεκινήσει τις επόμενες σπουδές της και να μπει στον στίβο της εργασίας. "Σίγουρα η σταδιοδρομία μου, το ότι μπόρεσα να κάνω δύο startup εταιρείες είναι από τα πολύ σημαντικά milestones, γιατί ξεπερνάς κάθε φορά τον εαυτό σου. Πρέπει να υπερβείς αμφιβολίες που μπορεί να έχεις αλλά και αντικειμενικά προβλήματα, που απασχολούν τον οποιονδήποτε σε αυτό το κομμάτι, είτε είναι άντρας είτε γυναίκα.

Συνοπτικά, εξηγεί ότι «η υπερηφάνειά μου έγκειται στο ότι στις περισσότερες περιπτώσεις έκανα κάτι καινοτόμο. Πάντα αναζητώ την ευρύτερη αξία σε αυτό που κάνω και προσπαθώ σε κάθε περίπτωση να την επιστρέφω πίσω στο οικοσύστημα. Προσπαθώ με mentorship και με διάφορους τρόπους να δώσω πίσω στο οικοσύστημα. Μιλάμε ούτως ή άλλως για μια συνεχόμενη πορεία. Η επιτυχία μίας ημέρας δεν σημαίνει τίποτα στο τέλος της εβδομάδας, πρέπει διαρκώς να προσπαθείς να πετυχαίνεις. Οι νέοι άνθρωποι, κατ' εμέ, νιώθουν πολύ περισσότερο την ανάγκη να προσφέρουν στην κοινότητα κι αυτό με γεμίζει αισιοδοξία».

«Για να ασχοληθεί κανείς με το επιχειρείν, πρέπει να είναι τόσο individual contributor όσο και leader»

Πριν ασχοληθεί κανείς με την επιχειρηματικότητα, είναι σημαντικό να εφιστήσει την προσοχή του σε συγκεκριμένα ζητήματα και να ακολουθήσει βήματα, κάποια ενδεδειγμένα και κάποια προσωπικά, προσαρμοσμένα στις ανάγκες του καθενός. Βάσει αυτού, η Έλενα Μπάρλα αναφέρει ότι πρέπει η ιδέα να επικεντρώνεται στη λύση όχι μόνο ενός υπαρκτού, αλλά και συγχρόνως και μεγάλου προβλήματος (που υποδηλώνει ζήτηση και επαρκή αγορά). «Πρέπει κάποιος/α να είναι σίγουρος/η ότι θα αφιερώσει το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου του/της σε αυτό και ότι τουλάχιστον για 1-2 χρόνια θα κάνει σχεδόν τα πάντα- από ανάπτυξη προϊόντος, marketing και πωλήσεων, μέχρι προσλήψεις, νομικά και λογιστικά. Θα είναι τόσο individual contributor, όσο και leader. Θα πρέπει να λύνει 10 προβλήματα την ημέρα και θα πρέπει να σφίγγει τα δόντια στις δυσκολίες, παραμένοντας αισιόδοξος και αποτελεσματικός. Εάν είναι συνειδητοποιημένος σε αυτά, τότε θα πρέπει να αρχίσει να φτιάχνει ένα business plan, να μιλήσει σε πιθανούς πελάτες για να διερευνήσει πόσο διατεθειμένη είναι η αγορά να χρησιμοποιήσει και μάλιστα να πληρώσει την λύση που έχει θεωρητικά να προσφέρει και αναλόγως να προβεί στην ανάπτυξη ενός MVP. Κυρίως όμως, θα πρέπει να δημιουργήσει την σωστή ομάδα, ικανή να λανσάρει επιτυχημένα το προϊόν (πράγμα πιο δύσκολο απ' όσο νομίζουμε) και να πετύχει εν συνεχεία το πολυπόθητο product-market fit. Είναι άκρως απαιτητικό το ταξίδι, αλλά για όσους το θέλουν πραγματικά είναι και εξαιρετικά rewarding», τονίζει.

Θεωρεί την Τεχνητή Νοημοσύνη επαναστατικό επίτευγμα

Από τη στιγμή που η Τεχνητή Νοημοσύνη εισήχθη στις ζωές μας, έχουν ακουστεί πολλές απόψεις, είτε θετικές είτε αρνητικές, που και στις δύο περιπτώσεις εστιάζουν στο γεγονός ότι το AI αλλάζει σημαντικά όχι μόνο την παρουσία μας στο διαδίκτυο αλλά και τα δεδομένα έτσι όπως τα γνωρίζαμε μέχρι τώρα στον επαγγελματικό χώρο. Πώς η Έλενα Μπάρλα βλέπει την επέκταση του AI και πώς θεωρεί ότι μπορεί να μας βοηθήσει να κάνουμε βήματα μπροστά στην καριέρα μας;

Για την ίδια, δεν τίθεται θέμα debate, καθώς το AI δημιουργεί άπειρες καινούργιες δυνατότητες.

Συγκεκριμένα, επισημαίνει: «Η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν μπήκε απλά στην ζωή μας- έχει έρθει για να φέρει επανάσταση σε κάθε τομέα της ζωής μας. Από την εργασία μας, την υγεία μας, τα οικονομικά μας, τη διασκέδασή μας, αλλά και τις γνώσεις και την εξέλιξή μας. Ζούμε την εποχή που φτάσαμε στο ΑGI και σε μερικά χρόνια στην εποχή του Super intelligence. Ασχολούμαστε ακόμα και συζητάμε για το αν και κατά πόσο την χρειαζόμαστε και έχουν επιτευχθεί κοσμογονικές εξελίξεις χάρη σ’ αυτή. Στο μέλλον της εργασίας, ήδη έχουμε αρχίσει να βλέπουμε, αλλά θα δούμε σχετικά γρήγορα και σε εξαιρετικά μεγάλο βαθμό, αύξηση της αυτοματοποίησης διαδικασιών, αύξηση της παραγωγικότητας, ενίσχυση της διαδικασίας λήψης αποφάσεων, βελτίωσης γνώσεων και δεξιοτήτων, ανάπτυξης προϊόντων/μοντέλων/λύσεων. Ειδικά στο μέλλον των επιχειρήσεων, οι εταιρείες που υιοθετούν ΑΙ λύσεις θα έχουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και σύντομα ο ανταγωνισμός θα ξεπεράσει αυτές που δεν θα το κάνουν. Δεν υπάρχει debate- η τεχνητή νοημοσύνη δημιουργεί αμέτρητες νέες δυνατότητες και ανοίγουν δρόμοι που δεν φανταζόμασταν μέχρι τώρα .Η ανάπτυξη της AI τεχνολογίας πρέπει να συνοδεύεται όμως από ηθικούς κανόνες και κανονισμούς που να διασφαλίζουν τη δικαιοσύνη, την ιδιωτικότητα και τη διαφάνεια. Για μένα, το μέλλον της εργασίας είναι εξαιρετικά λαμπρό, αρκεί στο επίκεντρο της τεχνολογίας να είναι ο άνθρωπος».

«Η καινοτομία ήταν πάντα παρούσα σε όποιον ρόλο και αν ήμουν»

Συζητώντας για το πώς αποφάσισε να ασχοληθεί με την επιχειρήσεις, η κα Μπάρλα αναφέρει πως «η επιχειρηματική μου πλευρά υπήρχε πάντα νομίζω, αλλά την εποχή που άρχισα να δραστηριοποιούμαι επαγγελματικά δεν υπήρχε στην Ελλάδα αυτό που λέμε σήμερα "startup οικοσύστημα" και που εμπνέει πλέον τους νέους να ασχοληθούν με την επιχειρηματικότητα. Τότε θεωρούσα σχεδόν μονόδρομο την εργασία σε πολυεθνική εταιρεία (έχοντας το ιδανικό προφίλ υποψηφίου, Μηχανικός με MBA) και έτσι ξεκίνησα την πορεία μου στο corporate σε εταιρείες του εξωτερικού και της Ελλάδας. Η καινοτομία όμως ήταν πάντα παρούσα σε όποιον ρόλο και αν ήμουν- ήθελα να βρίσκω συνεχώς νέες ιδέες, λύσεις, μεθόδους και έπαιρνα τεράστια ικανοποίηση απ’ αυτό. Μέχρι που είχα την 1η μου επιχειρηματική ιδέα, πάνω σε ένα σημαντικό πρόβλημα μεγάλης κλίμακας, και κάπως έτσι έγινε η αρχή».

Επαγγελματική ζωή και μητρότητα μπορούν να συνδυαστούν παρά τις αντιξοότητες

Πώς μπορεί άραγε να επιτευχθεί ταίριασμα επαγγελματικής με οικογενειακής ζωής, πόσο μάλλον μητρότητας; Η Έλενα Μπάρλα μας απαντάει πάνω σε αυτό ότι «όχι απλά ταιριάζει, αλλά με βάση τη δική μου προσωπική εμπειρία -που είχα κι εγώ τις αμφιβολίες μου σχετικά με το κατά πόσο θα τα καταφέρω όλα-, συνειδητοποίησα ότι σχεδόν ως δια μαγείας, το ανθρώπινο μυαλό είναι τόσο ικανό, μαθαίνεις τόσο γρήγορα να προσαρμόζεσαι που έγινα ακόμα πιο αποδοτική. Εννοώ ότι, επειδή ακριβώς δεν υπάρχει και πολύς ελεύθερος χρόνος, η μητρότητα με ώθησε να κάνω σωστό time management, ενώ το να παίζεις με τα παιδιά σου προσφέρει αυξάνει τη δημιουργικότητα και τη φαντασία σου. Επίσης αποκτάς περισσότερη ενσυναίσθηση, καταλαβαίνεις περισσότερα τα συναισθήματα των άλλων. Φυσικά, δεν χρειάζεται να γίνεις μητέρα για να τα αποκτήσεις αυτά αλλά υπάρχουν πολλά θετικά που προσφέρει στα enterpeneurship skills η μητρότητα. Ίσως δεν μπορείς έχοντας οικογένεια να δουλεύεις μονίμως ατελείωτες ώρες, αν και όταν χρειαστεί, στη δική μου περίπτωση τουλάχιστον, υπάρχει ένα υποστηρικτικό δίκτυο που το επιτρέπει, αλλά από την άλλη σε ολοκληρώνει τόσο πολύ ως άνθρωπο που εν τέλει σε ωθεί σε πολύ μεγαλύτερη παραγωγικότητα και ολοκλήρωση. Αναμφισβήτητα αποκτάς μεγαλύτερο ψυχικό σθένος. Δεν είναι εύκολο, αλλά γίνεται ο συνδυασμός και γίνεται και καλά! Το ίδιο ισχύει βέβαια και για τον άνδρα επιχειρηματία, που επιλέγει -και πλέον στις νέες γενιές είναι αρκετά σύνηθες- να αναλάβει το αντίστοιχο μερίδιο της γονικής ευθύνης που του αναλογεί».

Αφιερωμένο στην ανάπτυξη το 2025 για τη future brAIn

Σχετικά με τους στόχους της ως συνιδρύτρια και CEO της future brAIn για το 2025, η Έλενα Μπάρλα σημειώνει ότι «το 2025 είναι μια χρονιά αφιερωμένη στην ανάπτυξη. Στόχος μας είναι να εμπλουτίσουμε την πλατφόρμα μας με νέα προϊόντα και δυνατότητες, να εμβαθύνουμε σε υπάρχουσες & να επεκταθούμε σε νέες αγορές και να ενισχύσουμε την ομάδα μας. Επιπλέον, σχεδιάζουμε στρατηγικές συνεργασίες που θα μας βοηθήσουν να καθιερώσουμε τη future brAIn ως έναν κορυφαίο παίκτη στον τομέα μας».

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr