ΚΕ.Π.ΚΑ: Οι καταναλωτές-θύματα παραμένουν υπεύθυνοι όσον αφορά τους κανόνες αποφυγής απάτης
26/06/2025 | 15:10
09/08/2025 | 14:50
Οι κυβερνήσεις των κρατών - μελών, στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στα μέσα Ιουνίου 2025, συμφώνησαν, στο πλαίσιο της αναθεώρησης του Κανονισμού για τις υπηρεσίες πληρωμών, να θεσμοθετήσουν ισχυρά μέτρα για την αποτροπή της απάτης.
Αυτή η απόφαση αποτελεί ένα θετικό βήμα για τους καταναλωτές, αλλά σε πολλές περιπτώσεις οι καταναλωτές θα εξακολουθήσουν να φέρουν την ευθύνη όταν πέφτουν θύματα απάτης.
Το Συμβούλιο θα πρέπει να έρθει σε συμφωνία με το Ευρωκοινοβούλιο για τον Κανονισμό για τις Υπηρεσίες Πληρωμών, ώστε αυτός να γίνει ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Το Συμβούλιο πρότεινε κάποια μέτρα για την αποτροπή της απάτης, όπως μεγαλύτερες περίοδοι υπαναχώρησης όταν αυξάνονται τα όρια χρεώσεων ή όταν εγκαθίσταται μια εφαρμογή σε μια νέα συσκευή, ώστε να εμποδιστούν οι απατεώνες να εξαπατήσουν τους καταναλωτές προκειμένου αυτοί να τους μεταφέρουν μεγάλα ποσά χρημάτων.
Οι τράπεζες και οι πάροχοι ηλεκτρονικών επικοινωνιών (π.χ. οι πλατφόρμες των κοινωνικών δικτύων) θα είναι υποχρεωμένοι να παρέχουν πληροφορίες για τις πλέον πρόσφατες τάσεις και τεχνικές απάτης. Η πληροφόρηση αυτή θα διασφαλίσει ότι οι απατεώνες θα βρίσκονται ένα βήμα μετά την αποτροπή της απάτης.
Οι κυβερνήσεις των κρατών - μελών συμφώνησαν να ξεκαθαρίσουν πότε οι καταναλωτές θα μπορούν να αποζημιωθούν από την τράπεζά τους, εάν πέσουν θύματα απάτης. Θεσμοθετούνται κριτήρια για τον ορισμό της "βαριάς αμέλειας" από τους καταναλωτές, των χαρακτηριστικών των καταναλωτών και της πολυπλοκότητας της απάτης, τα οποία κριτήρια θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όταν λαμβάνεται η απόφαση για αποζημίωση.
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με το ΚΕ.Π.ΚΑ - Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών, θα υπάρχουν περιπτώσεις, που οι καταναλωτές θα είναι πλήρως υπεύθυνοι για τις απώλειές τους. Αν και σε κάποιες περιπτώσεις που οι απατεώνες μιμούνται την τράπεζα οι καταναλωτές θα αποζημιώνονται, σε παρόμοιες απάτες μίμησης αστυνομίας ή συγγενικού προσώπου δεν θα αποζημιώνονται, χάνοντας, έτσι, τα χρήματά τους.
Το ΚΕ.Π.ΚΑ. πιστεύει ότι η συμφωνία στο Συμβούλιο αποτελεί ένα θετικό βήμα. Οι καταναλωτές θα είναι καλύτερα προστατευμένοι, από απάτες, μέσω της αποτροπής τους. Παρόλα αυτά, σύμφωνα με το Κέντρο, θα υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που οι καταναλωτές θα κληθούν να πληρώσουν τις ζημίες της απάτης
Σχολιάστε