Έρευνες, Εκθέσεις, Μελέτες

Λιανεμπόριο: Δεν πήγαν καλά οι θερινές εκπτώσεις - χαμηλότερες πωλήσεις για 6 στις 10 επιχειρήσεις

Κοινοποιήστε

Σχολιάστε

Διαβάζεται σε 2 λεπτά

Λιανεμπόριο: Δεν πήγαν καλά οι θερινές εκπτώσεις - χαμηλότερες πωλήσεις για 6 στις 10 επιχειρήσεις

Χάθηκε και το στοίχημα των θερινών εκπτώσεων υπογραμμίζει ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας, Σταύρος Καφούνης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας έρευνας, 6 στις 10 επιχειρήσεις στο λιανικό εμπόριο κατέγραψαν χειρότερες πωλήσεις κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων συγκριτικά με πέρυσι.

Αποτελέσματα Θερινών Εκπτώσεων 2025

Το Ινστιτούτο της ΕΣΕΕ παρουσιάζει τα αποτελέσματα από την πανελλαδική του Έρευνα για την πορεία των Θερινών Εκπτώσεων 2025. Με αφορμή τα ευρήματα της έρευνας ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Σταύρος Καφούνης δήλωσε:

«Τα αποτελέσματα των θερινών εκπτώσεων έρχονται να συμπληρώσουν το αρνητικό «σερί» της αγοράς από την αρχή του χρόνου. Έξι στις δέκα επιχειρήσεις κατέγραψαν πτώση πωλήσεων, γεγονός που αποτυπώνει τη συνεχιζόμενη αδυναμία τους να ανακάμψουν. Τα βασικά ορόσημα της χρονιάς –χειμερινές εκπτώσεις, πασχαλινή περίοδος και θερινές εκπτώσεις– χάθηκαν για τον κλάδο. Αυτό που μένει, εκτός από τον ισχνό τζίρο, είναι η ανησυχία χιλιάδων μικρομεσαίων και πολύ μικρών εμπορικών επιχειρήσεων για την πορεία των επόμενων μηνών. Η Πολιτεία οφείλει να προχωρήσει σε άμεσες παρεμβάσεις, στηρίζοντας ουσιαστικά τις επιχειρήσεις που κρατούν ζωντανή την αγορά και την απασχόληση. Και, επιπλέον, ήρθε η ώρα να επαναξιολογήσουμε τον θεσμό των εκπτώσεων ώστε να έχει θετικό αντίκτυπο σε επιχειρήσεις και καταναλωτές».

Βασικά Ευρήματα Έρευνας για τις Θερινές Εκπτώσεις:

  • Έξι στις 10 (59%) επιχειρήσεις στο λιανικό εμπόριο κατέγραψαν χειρότερες πωλήσεις κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων συγκριτικά με πέρυσι, ενώ μόλις 1 στις 10, κυρίως πολύ μεγάλες επιχειρήσεις, κατέγραψαν θετικό πρόσημο (Διάγραμμα 1).
  • Ως εκ τούτου, σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (47%) εμφανίστηκαν λίγο έως καθόλου ικανοποιημένες από τις πωλήσεις τους κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων (Διάγραμμα 2).
  • Η επιθυμία προσέλκυσης καταναλωτών ωθεί 4 στους 10 επιχειρηματίες (37%) να διατηρήσουν τις χαμηλές τιμές και τις προσφορές και μετά το επίσημο πέρας αυτών, παρά το περιοριστικό θεσμικό πλαίσιο (Διάγραμμα 3).
  • Υπό αυτό το πρίσμα, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι 6 στις 10 επιχειρήσεις υιοθέτησαν ποσοστά εκπτώσεων άνω του 30%, με το «κλιμάκιο έκπτωσης» 31% - 40% να συγκεντρώνει την ισχυρότερη προτίμηση (Διάγραμμα 4).
  • Για σχεδόν 4 στις 10 επιχειρήσεις (38%) η περίοδος με την υψηλότερη αγοραστική κίνηση ήταν το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου, εύρημα που πιθανόν συνδέεται και με την έλλειψη ρευστότητας αλλά και τη χρονική συγκυρία καταβολής του επιδόματος αδείας /δώρου (Διάγραμμα 5).
  • Για 7 στις 10 επιχειρήσεις στις οποίες καταγράφηκαν χαμηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με την αντίστοιχη εκπτωτική περίοδο πέρυσι, η μείωση διαμορφώθηκε έως 20% (Διάγραμμα 6).
  • Αντίθετα, για 2 στις 3 επιχειρήσεις που δήλωσαν αύξηση των πωλήσεων, η άνοδος δεν υπερέβη το 10% σε σχέση με πέρυσι (Διάγραμμα 7).
  • Δύο στις 3 επιχειρήσεις υιοθέτησαν τα ίδια, με το καλοκαίρι του 2024, ποσοστά εκπτώσεων (Διάγραμμα 8).
  • Οι μισές (47%) επιχειρήσεις πραγματοποίησαν εκπτώσεις σε όλα ανεξαιρέτως τα εμπορεύματα του καταστήματος (Διάγραμμα 9).
  • Επίσης οι μισές (51%) επιχειρήσεις κατέγραψαν χαμηλότερη επισκεψιμότητα σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο (Διάγραμμα 10).
  • Κατόπιν των παραπάνω, μόνο το 21% των επιχειρηματιών δήλωσε πολύ έως πάρα πολύ ικανοποιημένο από την επισκεψιμότητα στα καταστήματα (Διάγραμμα 11).

Απαντήσεις επιχειρηματιών σε κρίσιμα Θέματα

  • Παρά την ενίσχυση των απομακρυσμένων πωλήσεων, το 45% των επιχειρηματιών δήλωσε πως οι πωλήσεις του φυσικού καταστήματος ήταν περισσότερες από τις ηλεκτρονικές. Αυτό το εύρημα υπογραμμίζει και τα κίνητρα που πρέπει να δοθούν για την περαιτέρω ψηφιακή ωρίμανση της αγοράς (Διάγραμμα 12).
  • Οι επιχειρηματίες αξιολογούν την ακρίβεια, την αύξηση του λειτουργικού κόστους, το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα για αγορές και την αύξηση των τιμών προμηθευτών ως τα πλέον σημαντικά προβλήματα με αρνητική επιβάρυνση (Διάγραμμα 13).
  • Τρεις στις 4 επιχειρήσεις (74%) σημειώνει πως το λειτουργικό της κόστος έχει διογκωθεί περισσότερο από 10% από τις αρχές του έτους έως σήμερα (Διάγραμμα 14).
  • Στο πλαίσιο αυτό, το 67% των επιχειρηματιών δηλώνει από Καθόλου έως Λίγο ανακουφισμένο από τα μέτρα στήριξης έναντι των ανατιμήσεων και αύξησης του ενεργειακού κόστους (Διάγραμμα 15).


Παράρτημα Διαγραμμάτων

AD_4nXe6PZSxxuUYpjIvONteFjKB6UAzgSroSGCFFFVsQxdYH_56J5tI8CojIzDOod5nBydbtt4NvlVuFvbHDrjkxvQBB6nNHPPUPVrTqEEtzB9cSJHoEuZEgeA6m-k1vSBM73MFLYfxUsD3SscG3leLyw?key=KQE6PVtqCUDBFMknpMQAGQ

AD_4nXcI9EImNJtmR2FKgTk5tyg-CMWyCBfaHpzxC3tVLXi_z52wl4-HlJdQhUWYsn_lwvvchgW1AiVJaEEOywys5WgzyZDOdtzzbB-VToGysANtCniFMks272BaBoeDG0XEMSiYu6LavW5k_9tyZltzBqc?key=KQE6PVtqCUDBFMknpMQAGQ

AD_4nXd8eGxUpvE55vkNmwSYgCoRmlikKlzkR16VK0ccVk96q5ptFVQ5yPS7q9o1WWb9SfUuC-0nBrLeYxYV8448nCt8XWoG2IPA7p8t7qfKfWkFzrCmlbrNF5rY1ATF2pcXAa1cIgv7Kn45l2a4ztK1rio?key=KQE6PVtqCUDBFMknpMQAGQ

AD_4nXfJtuQgosq5oOqsXUDvGottshyzUcWqoSU0PwlsY235dt0vJaNr5Kk54C_uMjDaYDnq6dP8TxFX_CYkPtwEFDeR9b7sqA31QriSMoUiwVFhUXi7yyfECCwky9RARfJJ4i0N52Rvzbedhe22L6fOZZQ?key=KQE6PVtqCUDBFMknpMQAGQ

AD_4nXd8e2OrjBSPjDPxd-a8ji82n7eZstxmjixNqe6D_W5BOZtMHTT1-V90FHwOH7aR_9Ne_fEZTx8txNeULyWIpTT8SNUaygwHN_l-KqgrbwDaSJF0AVHov7261OwE46IN7mPuwHFANjtmR6KvdwBCHBA?key=KQE6PVtqCUDBFMknpMQAGQ

AD_4nXcv0RJ5gyJPDlJfWxWr9yXNdT9cqWibFcOiDFYyFYP9MwGqFQscFuAy7u65H2nkl6IBtbxiWGrCbqxAZJm3d92EDhsX0ZzCRYp_gipCO2NAdL0WBpzIuKLzgJVnLh4IxQ2RTk2yxBmDPX9i7_f6_g?key=KQE6PVtqCUDBFMknpMQAGQ

AD_4nXfMiulJc6YsawlVR4eynxc9vvMn-1SlaoTYaC06fsZNHYfbVzPa0nHxGzOXWzVaaaWKHfWSVWk9_zCbBjYLXwavjSiUM4a0-FVJ3ZJxxAxqd2gKn79vcel0CTk1Ka9O9n1pBTyt23JtQBQqruN0ytg?key=KQE6PVtqCUDBFMknpMQAGQ

AD_4nXerQsThJOpEi0qlGxkSnN7GaAwdH8gutVZHZ11hnh1qiMhI_sz3ZDtDc85Xdx_tClnxgg88GHyXsBe0CNvQH_Go5WZUPjR5p4RaYUkiusBdAPh-lG8QaLDOFazivRcxg0d6HKSVDwMFmUJZIVoxAg?key=KQE6PVtqCUDBFMknpMQAGQ

AD_4nXcB8e_bNqwibKm8xdsndyxl7OJgXrdlZcvGFstQOfFoDY5EpdbeciY5Z1NzpcvUwrlJcyAZWL7RSmKgG4aKjy_QUN056rFTZwm5W_DgjPI_Udp-oVFm7L1bzU57YoLTSj51RXqfS7WiBVFwlWPrW50?key=KQE6PVtqCUDBFMknpMQAGQ

AD_4nXfEPJrfdoIAYOsr7wTD06esfyOKvEnMZ_8uwy_iK4c8_tyCnhGTVjlfC-oKF2y7nVaGaAoydTe4H0iY4iO2kgvI9SuzmaBkim-qvCBrsThzaYFyH9xD5BLCkiLzm3APT4clHwVcIjjqJOy5iPvbJg8?key=KQE6PVtqCUDBFMknpMQAGQ

AD_4nXd2WNYFuqGy_i2-8XOgJSIvVoxjBudgv2Zg339UYOOnmmPYkflQzKMaPSPyCJfeihBS-K0vz93b5m721JcWJ1dLo1iyx63FxaHf2mmPkv1M6QlygI5f9kQH-UW53PVQcmIWilmwI_6Zlveu4jtYcRA?key=KQE6PVtqCUDBFMknpMQAGQ

AD_4nXcRMYkrC2QwJxKnA-Du964x1Jxdd6wI1E9g30TbfuiFvvq84hZ3etJmCKvPgtlLqtuNMiyO9KiX7G9PIcNrcjojITAHw2Qw9UjtFIJm1veuRN_YabihabMMR9x8eyUXgbQQ_paHp_KRtoAOcNNas7k?key=KQE6PVtqCUDBFMknpMQAGQ

AD_4nXfBxa0hV_swKQdrV0oyv1LQAAKcbgeNH-lwbIFPDRFR-bBaknY21tc8moJl3qCz_-Q3JyyyP-96kjXDk7YgQ_-EqlZnIQu7qcxWc24BWhVVlrW13xoAHf8voeAA-I3vEQhhBcKHX7DmRuuPOENgZO8?key=KQE6PVtqCUDBFMknpMQAGQ

AD_4nXfN8waUJyfdOm9jVfqHcEvqZfwVLwq98h48DXg0sQQ0164vDffWMMvDlIUL5GC9gKVUbOaRr9bv7bjdlV2mAt5XnRl0bF1S66tRMeSwwyw63VEudjV350ZC0V3S2kH2Krd7Qu00EM4hTX4Jv_nbvA?key=KQE6PVtqCUDBFMknpMQAGQ

AD_4nXeVrQRx4wSgA6UMLfD_u-Urk7Boh3hE1O44_tkV__OwwqxliZlrZX0Qy5_HV-9Mq3fYmHbbw47_Wxc8V4Nlv8wrRS8ey2NoXpS_sNKj94FO4awIYNX_EeM1rKOddeMptla1DbiuM7lBQixb3O70V6M?key=KQE6PVtqCUDBFMknpMQAGQ

Η ταυτότητα της έρευνας: Η έρευνα ήταν τηλεφωνική με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε δείγμα 359 επιχειρήσεων που αντιστοιχούν σε σχεδόν 600 σημεία ανά την Ελλάδα που συμμετείχαν στις χειμερινές εκπτώσεις και δραστηριοποιούνταν στον οικιακό εξοπλισμό, στα ψυχαγωγικά/ επιμορφωτικά είδη και στην ένδυση/ υπόδηση. Το δείγμα καθορίστηκε βάσει στρωματοποιημένης δειγματοληψίας σύμφωνα με τη δραστηριότητα και τη γεωγραφική περιοχή της επιχείρησης.