NEWSFLASH...
Food for Thought
ανάγνωση

Hackathons: ορισμοί, αξία, κριτήρια επιτυχίας

Hackathons: ορισμοί, αξία, κριτήρια επιτυχίας

Οι διαγωνισμοί τύπου Hackathon είναι εξαιρετικά αποδοτικοί για την ανάπτυξη της ομαδικότητας και της κουλτούρας καινοτομίας. Μία σειρά από καλά σχεδιασμένα hackathons μπορούν να έχουν σημαντικά αποτελέσματα στο πως αντιλαμβάνεται η επιχείρηση την καινοτομία και τον ρόλο της στην ανάπτυξη καλύτερων προϊόντων και υπηρεσιών.

Ένας σύντομος ορισμός του Hackathon είναι ο εξής: μία εντατική διαδικασία παραγωγής ιδεών, πρωτοτύπων για προκαθορισμένα ή μη προβλήματα ή επιχειρηματικές ευκαιρίες. Συνήθως επικεντρώνεται σε τεχνολογίες λογισμικού και δεδομένων, αλλά όχι μόνο: σε πολλές περιπτώσεις αφορά στην ανάπτυξη φυσικών πρωτοτύπων, την χρήση ειδικού hardware κλπ.

Ο όρος ‘εντατική διαδικασία’ στον παραπάνω ορισμό υπονοεί ότι υπάρχει απαιτητικό και αυστηρό χρονικό περιθώριο για την υποβολή των παραδοτέων: συνήθως μέσα σε δύο ή τρεις ημέρες οι συμμετέχοντες πρέπει να κατανοήσουν το πρόβλημα, να διατυπώσουν τις ιδέες τους, να διαμορφώσουν το πρωτότυπο στο οποίο θα επικεντρωθούν και να προχωρήσουν στην υλοποίηση και παρουσίαση μίας ολοκληρωμένης λύσης ή/ και επιχειρηματικής πρότασης.

Παράθεση - epixeiro.gr

Ένα επιτυχημένο Hackathon έχει ως τυπικό αποτέλεσμα ένα σύνολο από αξιόλογες ιδέες που μπορούν να οδηγήσουν την επιχείρηση σε στρατηγικά πλεονεκτήματα και νέες πηγές εσόδων

Η αξία για την επιχείρηση

Ένα επιτυχημένο Hackathon έχει ως τυπικό αποτέλεσμα ένα σύνολο από αξιόλογες ιδέες που μπορούν να οδηγήσουν την επιχείρηση σε στρατηγικά πλεονεκτήματα και νέες πηγές εσόδων (για παράδειγμα προτάσεις ή/και πρωτότυπα για νέα προϊόντα, νέες λειτουργικότητες για υπάρχοντα προϊόντα). Στο επίπεδο της ομάδας, μία σειρά από Hackathons προάγει την ευέλικτη και αποτελεσματική συνεργασία, την ανταλλαγή γνώσης, την δημιουργική σκέψη και την νοοτροπία καινοτομίας.

Τα κριτήρια επιτυχίας

Ανάλογα με τον τύπο του Hackathon και την επιχείρηση, τα κριτήρια επιτυχίας μπορούν να προσδιοριστούν σαν συνάρτηση των συμμετοχών – πόσοι ανταποκρίθηκαν στο ‘call to innovate’ – του αριθμού των έγκυρων παραδοτέων και του πλήθους των ιδεών που καταχωρήθηκαν στα πλαίσια του συγκεκριμένου hackathon. Οι ιδέες, αφού επεξεργαστούν κατάλληλα (ομαδοποίηση, συγχώνευση κλπ.) αναλύονται και χαρακτηρίζονται περεταίρω (πόσες είναι πραγματικά νέες; πόσες μπορούν να προχωρήσουν άμεσα σε ένα επόμενο στάδιο –  για παράδειγμα στην φάση ανάπτυξης ενός MVP – Minimum Viable Product;) Σε ποιες περιπτώσεις υπάρχουν ευκαιρίες για πνευματικά δικαιώματα; Σε ένα μεγάλης κλίμακας Hackathon τα παραπάνω μπορούν να ορισθούν ως KPIs που αντανακλούν την απόδοσή του και επιτρέπουν συγκρίσεις και προσδιορισμό στόχων.

Ο κατάλληλος τύπος Hackathon

Η επιχείρηση πρέπει να υιοθετήσει και να προσαρμόσει τον τύπο του Hackathon που αντανακλά τις προτεραιότητες και τους στόχους της. Τα βασικά χαρακτηριστικά που καθορίζουν το χαρακτήρα του διαγωνισμού αλλά και την στρατηγική των συμμετεχόντων στο Hackathon είναι τα ακόλουθα:

  • Κριτήρια συμμετοχής: τα κριτήρια που καθορίζουν ποιος μπορεί να λάβει μέρος, για παράδειγμα εργαζόμενοι συγκεκριμένων τμημάτων, περιοχών κλπ.
  • Το ελάχιστο παραδοτέο: ο τύπος και μορφή του παραδοτέου που απαιτείται ώστε μία συμμετοχή να θεωρείται έγκυρη. Για παράδειγμα, σε κάποιες περιπτώσεις οι ομάδες πρέπει να παρουσιάσουν ένα λειτουργικό πρωτότυπο ενώ σε κάποιες άλλες το απαιτούμενο παραδοτέο είναι ένα βίντεο που συνοψίζει την πρόταση της ομάδας.
  • Το θέμα: σε κάποιες περιπτώσεις το Hackathon είναι εντελώς ανοιχτό – οι ομάδες μπορούν να προτείνουν οτιδήποτε θα μπορούσε να αποτελέσει ένα νέο προϊόν ή υπηρεσία, μία ιδέα για την βελτίωση μίας πολύπλοκης διαδικασίας κλπ. Σε άλλες περιπτώσεις, υπάρχει συγκεκριμένη θεματική περιοχή, για παράδειγμα οι ομάδες καλούνται να δημιουργήσουν πρωτότυπα Augmented/ Virtual Reality κλπ. Θα μπορούσε επίσης το θέμα να είναι πλήρως προσδιορισμένο ως ένα πρόβλημα προς επίλυση – για παράδειγμα, η βελτιστοποίηση μίας διαδικασίας με χρήση τεχνολογιών machine learning.
  • Ο τύπος: ένα hackathon θα μπορούσε να είναι ‘εσωτερικό’ - στα πλαίσια μίας συγκεκριμένης ομάδας/ διεύθυνσης ή ‘ανοιχτό’ σε όλη την επιχείρηση ή ακόμα και σε συγκριμένες κοινότητες εκτός επιχείρησης - για παράδειγμα να δέχεται συμμετοχές από φοιτητές ή μαθητές.
  • Τα κριτήρια αξιολόγησης: Συνήθως περιλαμβάνουν το βαθμό καινοτομίας της ιδέας, την πολυπλοκότητα/κόστος υλοποίησης και τα προσδοκόμενα οφέλη για την επιχείρηση. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να προσδιορίζονται με σαφήνεια και διαφάνεια.
  • Το έπαθλο: Ο αριθμός των νικητών που θα αναδειχθούν και ο τύπος του βραβείου (χρηματικό έπαθλο, πόροι για την περεταίρω ανάπτυξη του προϊόντος κλπ.)

Σε ένα πραγματικά καινοτόμο οργανισμό διαγωνισμοί αυτού του τύπου είναι μέρος της κανονικότητας – διοργανώνονται αρκετές φορές το χρόνο, σε διάφορες μορφές ενισχύοντας έτσι συστηματικά την νοοτροπία της καινοτομίας και του πειραματισμού. Με αυτό τον τρόπο δημιουργείται επίσης μία ‘συνεχής’ ροή ιδεών και προτάσεων που θα μπορούσε να αναδείξει σημαντικές επιχειρηματικές ευκαιρίες για τον οργανισμό. 

Μετάφραση και σύνοψη από το How to run a successful corporate hackathon.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr