Η ενεργειακή απόδοση «κλειδί» για ένα αειφόρο μέλλον - Ο ρόλος των κινητήρων
08/11/2021 | 21:37
08/08/2025 | 11:12
Η ανάγκη υιοθέτησης ενεργειακά αποδοτικών κινητήρων -και του ρυθμιστικού πλαισίου που χρειάζεται για τη συγκεκριμένη ενεργειακή μετάβαση- τονίστηκε, από στελέχη της ABB, στο Virtual Roundtable Ν. Ευρώπης που διοργανώθηκε με τη συμμετοχή της ABB Ελλάδος - και δημοσιογράφων που βρέθηκαν στα κεντρικά της εταιρείας, στη Μεταμόρφωση.
Σύμφωνα με την εταιρεία, αν και αποτελεί ένα θέμα που συχνά παραβλέπεται, οι ενεργειακά αποδοτικοί κινητήρες που ελέγχονται από ρυθμιστές στροφών μεταβλητής ταχύτητας θα διαδραματίσουν ζωτικό ρόλο στην πορεία προς ένα «καθαρό μηδέν». Άλλωστε, οι ηλεκτρικοί κινητήρες αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής, σύγχρονης ζωής. Για παράδειγμα, τροφοδοτούν τις αντλίες που παρέχουν φρέσκο νερό, ελέγχουν τα συστήματα των air condition και λειτουργούν τις πρέσες που διαμορφώνουν τη λαμαρίνα για το σώμα των αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ABB, το 45% της ηλεκτρικής ενέργειας παγκοσμίως χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία ηλεκτροκινητήρων, σε οικοδομικές και βιομηχανικές εφαρμογές, με τις επενδύσεις για την αναβάθμιση του εξοπλισμού σε αυτά τα συστήματα να αναμένεται πως θα οδηγήσουν σε σημαντικά οφέλη, σε αποτελεσματικότητα και βιωσιμότητα. Η πρόκληση είναι ότι πάρα πολλά από τα συστήματα που ελέγχονται με κινητήρα βασίζονται σε ξεπερασμένη και αναποτελεσματική τεχνολογία, που σπαταλά ενέργεια.
«Η επένδυση σε πιο σύγχρονη και ενεργειακά αποδοτική τεχνολογία μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο», σημείωσε ο Morten Wierod, Πρόεδρος της ABB Motion. Σύμφωνα με σχετική έρευνα, εάν τα 300 εκατομμύρια βιομηχανικά συστήματα με ηλεκτροκινητήρα που βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε λειτουργία, αντικατασταθούν με βελτιστοποιημένο, υψηλής απόδοσης εξοπλισμό, η παγκόσμια κατανάλωση ηλεκτρισμού θα μπορούσε να μειωθεί έως και κατά 10%. Αυτό είναι περισσότερο από το 90 τοις εκατό της ετήσιας κατανάλωσης ενέργειας ολόκληρης της ΕΕ.
Την ίδια στιγμή, υπολογίζεται πως το 23% των βιομηχανικών κινητήρων, παγκοσμίως, εξοπλίζονται αυτή τη στιγμή με έναν ρυθμιστή στροφών. Το ποσοστό αυτό αναμένεται να φτάσει στο 26% μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια. Αν και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ρυθμιστής στροφών σε κάθε κινητήρα, οι ειδικοί υπολογίζουν ότι το 50% αυτών μπορεί να επωφεληθεί εάν συνδυαστεί με έναν ρυθμιστή στροφών. Όταν προστεθεί σε έναν υπάρχοντα κινητήρα ή αντλία, ο ρυθμιστής στροφών μεταβλητής ταχύτητας μπορεί να μειώσει την κατανάλωση ενέργειας κατά 25%.
Σε ερώτηση του epixeiro.gr, ο Κυριάκος Ρωτίδης, Διευθυντής τομέα ρομποτικής και συστημάτων κίνησης της ΑΒΒ στην Ελλάδα, σημείωσε πως «το ενδιαφέρον των εταιρειών για το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα μεγαλώνει συνεχώς και το "energy efficiency" είναι μέρος αυτού». «Σε πολλές βιομηχανίες στην Ελλάδα, ιδίως σε μεγάλους ομίλους, βλέπουμε ότι δημιουργούνται και θέσεις εργασίας σχετικά με το sustainability. Και σιγά - σιγά μπαίνει και στην ατζέντα εταιρειών μεσαίου μεγέθους, κυρίως σε μεταποίηση, τρόφιμα, ποτά. Είναι σαφές ότι υπάρχει τάση, υπάρχει ενδιαφέρον».
Όπως τόνισε ο κ. Ρωτίδης, «η αλήθεια είναι ότι η εγκατεστημένη βάση στην Ελλάδα και στο εξωτερικό είναι παλιά, σε μεγάλο μέρος. Οπότε εκεί είναι το πιο δύσκολο. Δηλαδή, το πώς αντιμετωπίζεις μια παλιά εγκατάσταση και πώς μπορείς να επέμβεις, να την καλυτερεύσεις, με όχι πολύ μεγάλο κόστος». Άλλωστε, πρόσθεσε ο ίδιος, πέρα από το περιβαλλοντικό, υπάρχει και η οικονομική πτυχή. «Γιατί όλες αυτές οι εξοικονομήσεις έχουν άμεσο αντίκτυπο και στο κόστος. Άρα, δεν είναι μόνο η περιβαλλοντική ευαισθησία, που υπάρχει, είναι και στόχοι που έχουν να κάνουν με επίτευξη καλύτερων οικονομικών αποτελεσμάτων».
Ο κ. Ρωτίδης ανέφερε πως, εκείνο που είναι σημαντικό, είναι ότι υπάρχουν και standards, νομοθεσία από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Στο ίδιο θέμα αναφέρθηκε, μετά από ερώτηση του epixeiro.gr, και ο κ. Wierod: «Χρειάζονται κανονισμοί για την καθοδήγηση αυτής της αλλαγής. Βλέπουμε σημαντικά παραδείγματα στον τομέα του φωτισμού, όπου μεταφερόμαστε στο LED. Και αυτό οδηγεί σε τεράστια εξοικονόμηση ενέργειας. Βλέπουμε το ίδιο και στα ψυγεία. Χρειάζεται να τεθούν τα standards, ώστε να ανταγωνιστούν οι εταιρείες.
Στην ABB, είμαστε πλήρως έτοιμοι για την πρόκληση, για να ανταγωνιστούμε επί ίσοις όροις, αλλά βάζουμε και το περιβαλλοντικό κόστος στο κάδρο. Και εκεί είναι που καλούμε τους νομοθέτες, τις κυβερνήσεις, να εμπλουτίσουν τα πρότυπα ενεργειακής απόδοσης, γιατί αυτό είναι που θα έχει γρήγορο αντίκτυπο σε κάθε χώρα, σε όλο τον κόσμο». Και, σύμφωνα με τον κ. Wierod, «υπάρχουν πολλές χώρες που κινούνται προς την σωστή κατεύθυνση, αλλά χρειάζεται να κάνουμε περισσότερα και πρέπει να είμαστε πιο γρήγοροι».
Ρωτήσαμε τον κ. Ρωτίδη σχετικά με το εάν προσφέρονται κίνητρα από την ελληνική κυβέρνηση για αυτήν την «ενεργειακή μετάβαση», παρόμοια του «Εξοικονομώ». «Νομίζω ότι εδώ είναι πολλά που πρέπει να γίνουν. Έχει δοθεί βάση στο "Εξοικονομώ", που είναι για τα σπίτια και τα κτίρια. Δεν γνωρίζω προγράμματα, από πελάτες μας, που να έχουν ή να προσπαθούν να ενταχθούν σε κάποιο πρόγραμμα ΕΣΠΑ ή κάτι άλλο, που να αφορά στο energy efficinecy σε κινητήρες. Δεν γνωρίζω να υπάρχουν τέτοια χρηματοδοτικά προγράμματα. Χρειάζονται».
Τέλος, ο Alessandro Pueroni, Lead Business Area Manager Motion Southern Europe & Italy, ABB, σημείωσε, σε ερώτηση μας σχετικά με το ποιοι τομείς μπορούν να επωφεληθούν περισσότερο από αυτή τη διαδικασία, πως «θα χρειαστεί να επικεντρώσουμε σε κάθε τομέα, να βάλουμε κάθε σταγόνα για να δημιουργηθεί ο ωκεανός, κάτι που απαιτεί και την κατάλληλη ενημέρωση. Πολλοί βιομηχανίες μπορούν να επωφεληθούν και, λαμβάνοντας υπόψιν τις τοπικές διαφορές, κάθε χώρα της Ν. Ευρώπης μπορεί να δει θετικό αντίκτυπο στην μείωση των εκπομπών CO2».
Σχολιάστε