Επιχειρηματικά Νέα

Εμφιαλωμένα νερά: Το «μυστήριο του υδάτινου θησαυρού»

Κοινοποιήστε

Σχολιάστε

Διαβάζεται σε 2 λεπτά

Εμφιαλωμένα νερά: Το «μυστήριο του υδάτινου θησαυρού»

Αυξάνονται οι πωλήσεις πάνω από 15% στο α’ εξάμηνο 2025 - Η διεύρυνση του ανταγωνισμoύ μειώνει τα περιθώρια κέρδους

Η πορεία των πωλήσεων των εμφιαλωμένων νερών από την αρχή του χρόνου μέχρι τον (καυτό) Ιούλιο 2025 δείχνει ότι ο κλάδος σπάει κάθε ρεκόρ συνολικών πωλήσεων ενώ ταυτόχρονα πρόκειται για ένα από τους πιο πολύ-διασπασμένους κλάδους όχι μόνο στα τρόφιμα - ποτά όσο και στους ευρύτερους κλάδους της λιανικής. Αυτό το φαινόμενο της πολυδιάσπασης δημιουργεί έντονο ανταγωνισμό και σε συνδυασμό με την διατίμηση στα μικρά νερά, περιορίζει τα περιθώρια κέρδους που θα μπορούσαν να ήταν πάνω από 20% εάν ο κλάδος ήταν πιο συγκεντρωμένος.

Η αύξηση των πωλήσεων άνω του 15% από την αρχή του 2025, προέρχεται από την αλλαγή συνηθειών στα νοικοκυριά (περισσότερα εμφιαλωμένα σε σχέση με το νερό των δημόσιων παροχών), την σημαντική αύξηση του τουρισμού, των αθλητικών δραστηριοτήτων κλπ

Όμως τα περιθώρια κέρδους, είναι ελεγχόμενα και δεν έχουν αντίστοιχη άνοδο. Αυτό εμποδίζει την ανάπτυξη των μικρότερων εταιρειών οι οποίες εκτός από το σταθερά αυξανόμενο κόστος λειτουργίας έχουν να αντιμετωπίσουν στον ανταγωνισμό στο ράφι του σουπερ μάρκετ.

Πλέον οι μικροί και τοπικοί πάροχοι, είτε φιλοδοξούν να αποκτήσουν ένα μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς είτε να γίνουν στόχοι εξαγοράς από τους μεγαλύτερους παρόχους. Να τονιστεί ότι σήμερα, οι 5 μεγαλύτεροι εμφιαλωτές νερού πουλούν περιπου το 60-70% της παραγωγής.

Πως χαρακτηρίζει τον κλάδο η κλαδική μελέτη της ICAP CRIF

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της Κλαδικής Μελέτης της ICAP CRIF το 2023, o κλάδος των εμφιαλωμένων νερών στην Ελλάδα περιλαμβάνει αφενός μεγάλο αριθμό μικρομεσαίων επιχειρήσεων, αφετέρου δε ορισμένες μεγάλου μεγέθους επιχειρήσεις, οι οποίες είτε ασχολούνται αποκλειστικά με την εμφιάλωση νερού, είτε δραστηριοποιούνται στους ευρύτερους κλάδους των ειδών διατροφής και ποτών. Οι μεγαλύτερου μεγέθους επιχειρήσεις αξιοποιούν τα ήδη εγκατεστημένα και οργανωμένα δίκτυα πωλήσεων και διανομής των προϊόντων τους (όπως χυμοί και αναψυκτικά), επιτυγχάνοντας οικονομίες

κλίμακας. Παράλληλα, ορισμένες επιχειρήσεις εμφιαλώνουν νερό και για λογαριασμό τρίτων (προϊόντα private label), οι οποίες δραστηριοποιούνται επίσης στους ευρύτερους κλάδους των τροφίμων και ποτών. Τέλος, ο αριθμός των εισαγωγικών επιχειρήσεων του κλάδου είναι πολύ μικρός, ενώ κατά βάση, οι πωλήσεις τους από τα εξεταζόμενα προϊόντα αφορούν μικρό ποσοστό στις συνολικές ετήσιες πωλήσεις τους.

Σημαντικές αλλαγές έχουν συντελεστεί με την πάροδο των χρόνων σε ό,τι αφορά στις συσκευασίες των εμφιαλωμένων νερών. Ειδικότερα, οι συσκευασίες PVC έχουν αντικατασταθεί από τις πιο ασφαλείς -και πλήρως ανακυκλώσιμες- συσκευασίες τύπου ΡΕΤ, ενώ έχει διευρυνθεί η χρήση γυάλινων φιαλών, κυρίως σε χώρους μαζικής εστίασης. Τέλος, τη διετία 2020-2021 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα εμφιαλωμένα νερά σε χάρτινη συσκευασία. Οι αναφερόμενες χάρτινες συσκευασίες εναρμονίζονται με την ανάγκη για βιωσιμότητα και καινοτομία, ενώ ταυτόχρονα προστατεύουν το νερό από την ηλιακή ακτινοβολία και τον αέρα.

Έρχονται εξαγορές στο άμεσο μέλλον

Η πολυδιάσπαση σε πολλές μικρές και τοπικές επιχειρήσεις έχει θετικά χαρακτηριστικά την τοπική ανάπτυξη γιατί αυξάνουν την απασχόληση και την ανάπτυξη των τοπικών οικονομιών αλλά τις περισσότερες φορές η άνοδος ‘μπλοκάρεται’ από τον ανταγωνισμό. Η εποχή ευνοεί σημαντικές εξαγορές από τους big 5 του κλάδου που αναζητούν μικρότερες εταιρείες για να αυξήσουν τα μερίδια αγοράς τους.