Επιχειρήσεις τεχνολογίας: Ο δρόμος προς την καταξίωση και στην μεγάλη εξαγορά είναι στρωμένος με αγκάθια στην Ελλάδα
Οι ελληνικές επιχειρήσεις τεχνολογίας αντιμετωπίζουν μεγάλες προκλήσεις στα πρώτα 3-5 χρόνια λειτουργίας τους. Τι θα πρέπει να κάνουν μέχρι να φτάσουν στην φάση της «ωρίμανσης»
Οι εταιρείες τεχνολογίας με κατεύθυνση την πληροφορική και το ΑΙ βρίσκονται στο επίκεντρο των εξελίξεων είτε βρίσκονται στην φάση των πρώτων 5 ετών, είτε στην φάση ωρίμανσης.
Ο κλάδος θεωρητικά θα έπρεπε να έχει αυξημένη ζήτηση και τζίρους αλλά και στις δύο φάσεις αλλά και στις νεοφυείς επιχειρήσεις (starts ups) τα προβλήματα είναι αρκετά. Έτσι οι επιλογές στην πρώτη φάση (έναρξη και σε start ups) είναι είτε να σταματήσουν γρήγορα είτε να πουληθούν σε κάποιες μεγαλύτερες εταιρείες. Στη φάση της ωρίμανσης, μπορούν να αξιοποιήσουν τα διάφορα προγράμματα και να μειώσουν τα λειτουργικά κόστη αλλά και να δέχονται και προτάσεις εξαγορών.
Τα 3 κλειδιά της ανάπτυξης των επιχειρήσεων
Τα 3 κλειδιά ανάπτυξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην τεχνολογία και ειδικά σε πληροφορική και ΑΙ είναι τα εξής :
- H αυξημένη ρευστότητα και οι αξιοποιήσεις κοινοτικών κονδυλίων
- Ο προσανατολισμός στο κατάλληλο target group και εστιάζοντας είτε στο B2B είτε στο B2C.
- Η εξωστρέφεια και τα βλέμματα προς τις ξένες επιχειρήσεις
Η ρευστότητα
Ξεκινώντας από το θέμα της ρευστότητας, τα λειτουργικά κοστη για να προχωρήσει μία νέα επιχείρηση στην πληροφορική σήμερα αντιστοιχούν περίπου στον τζίρο από τις πωλήσεις. Οποιος θέλει να ξεκινήσει κάποια επιχείρηση τεχνολογίας , θα πρεπει να υπολογίζει ότι για 3 τουλάχιστον χρόνια θα γράφει ζημιές πριν περάσει στην κερδοφορία.
Αυτό σημαίνει ότι για μία μικρή επιχείρηση θα πρέπει να ‘κάψει’ τουλάχιστον 100.000 ευρω προκειμένου να επιβιώσει και να εδραιωθεί. Αυτά τα κεφάλαια είτε θα πρέπει να τα παρει από τραπεζικό δανεισμό είτε μέσω κοινοτικών προγραμμάτων. Υπολογίζεται ότι ο τραπεζικός δανεισμός θα παρατεινει τις προσπάθειες ανάδειξης της επιχείρησης για περισσότερα χρόνια και έτσι αυξάνονται οι πιθανότητες επιβίωσης και ανάπτυξης.
Σε ότι αφορά τα ευρωπαικά κονδύλια (είτε λέγονται ΕΣΠΑ είτε αφορούν συγκεκριμένα προγραμματα τεχνολογίας), θελει απιστευτο κυνήγι και ενίοτε και δυνατές ‘πλάτες’ (πολιτικά και επιχειρηματικά) προκειμένου να τυχουν χρηματοδότησης. Επίσης , τόσο στον τραπεζικό δανεισμό όσο και στις ευρωπαικές χρηματοδοτήσεις, καλύπτονται μόλις το 40-50% των κεφαλαιακών αναγκών των μικρών επιχειρήσεων. Από εκεί και πέρα, η χρηματοδότηση γίνεται με ίδια κεφάλαια.
Aναζήτηση χρηματοδοτήσεων από την Ε.Ε σε Επιχειρήσεις Τεχνολογίας Τεχνητής Νοημοσύνης
Οι χρηματοδοτήσεις μπορεί να γίνουν :
Ανοιχτές επιχορηγήσεις και ευκαιρίες χρηματοδότησης για επιχειρήσεις που σχετίζονται με την τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης στο EUfundingportal.eu
Startup accelerator για μικρές επιχειρήσεις ώστε να ξεκινήσουν επιχειρηματική δραστηριότητα και να την επεκτείνουν στην ευρωπαϊκή αγορά
Πρόσκληση υποβολής αιτήσεων για νεοσύστατες επιχειρήσεις κάτω των 5 ετών και ομάδες που αποτελούνται από τουλάχιστον 2 άτομα για συμμετοχή σε accelerator πρόγραμμα, προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση σε εντατική καθοδήγηση και καθοδήγηση, ελκυστική χρηματοδότηση χωρίς συμμετοχή σε ίδια κεφάλαια.
Πρόσκληση υποβολής αιτήσεων για οργανισμούς καινοτομίας στον τομέα της υγείας για συμμετοχή σε συνομιλία και τεχνολογία σχετική με την Τεχνητή Νοημοσύνη accelerator πρόγραμμα
Πρόσκληση υποβολής αιτήσεων για οργανισμούς καινοτομίας στον τομέα της υγείας για συμμετοχή σε συνομιλία και τεχνολογία σχετική με την Τεχνητή Νοημοσύνη accelerator πρόγραμμα, με σκοπό τον σχεδιασμό, τη δοκιμή και την κλιμάκωση αποτελεσματικών ψηφιακών υπηρεσιών υγείας.
EIC Τεχνολογία στην Επιχειρηματικότητα της Αγοράς
Το πρόγραμμα «Τεχνολογία στην Αγορά» (T2M) του EIC έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει ερευνητές και καινοτόμους που έχουν λάβει χρηματοδότηση από το EIC. Pathfinder και προγράμματα μετάβασης για να φέρουν τα έργα βαθιάς τεχνολογίας από το εργαστήριο στην αγορά. Προσφέρει μια σειρά υπηρεσιών και υποστήριξης, όπως εξατομικευμένη εκπαίδευση για την ανάπτυξη επιχειρηματικών δεξιοτήτων, εξειδικευμένη καθοδήγηση για την ανάπτυξη και επικύρωση επιχειρηματικών μοντέλων και βοήθεια στη δημιουργία ισχυρών προτάσεων αξίας. Το πρόγραμμα χωρίζεται σε δύο κύρια στοιχεία: ένα Πρόγραμμα Επιχειρηματικότητας που επικεντρώνεται στην εκπαίδευση και την ανάπτυξη δεξιοτήτων και ένα Πρόγραμμα Ανάπτυξης Επιχειρηματικών Σχέσεων που παρέχει πρακτική υποστήριξη για τη δημιουργία νέων νεοσύστατων επιχειρήσεων. Μέσω ενός συνδυασμού bootcamps, εργαστηρίων, καθοδήγησης και ευκαιριών δικτύωσης, το Πρόγραμμα T2M στοχεύει στην επιτάχυνση του ταξιδιού των καινοτομιών βαθιάς τεχνολογίας προς την επιτυχία στην αγορά.
Ο προσανατολισμός στο κατάλληλο target group πελατών
Οι μικρές επιχειρήσεις τεχνολογίας , αναζητώντας απεγνωσμένα δουλειές, πέφτουν στο λάθος να στρέφονται και σε ιδιώτες και σε επιχειρήσεις. Αυτό πολλές φορές μπερδεύει τον επιχειρηματικό προσανατολισμό των επιχειρήσεων και οδηγεί αλλοτε στην αδράνεια και άλλοτε σε χρονοβόρες και λανθασμένες επιλογές.
Όπως λένε οι επιχειρηματίες του χώρου, θα πρέπει οι επιχειρήσεις να έχουν ξεκαθαρισμένο προφίλ. Θα απευθύνονται είτε προς επαγγελματίες είτε προς ιδιώτες. Εάν θέλουν να έχουν και τα δύο , τότε καλύτερα είναι να διατηρήσουν και δεύτερο τμήμα που θα είναι ξεχωριστό από την βασική δουλειά (core business).
Η εξωστρέφεια και οι μεγαλύτερες ξένες επιχειρήσεις
Στην Ελλάδα, οι επιχειρήσεις έμφασης τεχνολογίας αποτελούν ένα niche market. Έχουν επάρκεια γνώσης αλλά υστερούν οι περισσότερες σε μεγέθη έναντι του ευρωπαικού ανταγωνισμού. Γι’ αυτόν τον λόγο , απαιτείται να ανοίξουν διαύλους επικοινωνίας (με επιμελητήρια, εμπορικά τμήματα πρεσβειών, μεγάλες επιχειρήσεις) με το εξωτερικό. Τα ευρωπαικά κράτη έχουν μία μεγαλύτερη παράδοση και στην δημιουργία και στην στήριξη και στην ανάπτυξη των εταιρειών τεχνολογίας. Έχουν καλύτερη πρόσβαση στα κεφάλαια μέσω ventures capitals και όταν ωριμάσουν μπορουν να εξαγοραστούν ευκολότερα με τεράστια ποσά. Οι μικρές ελληνικές επιχειρήσεις, ακολουθώντας τις ευρωπαικές τάσεις αυτές θα έχουν ταχύτερη ανάπτυξη και πιθανότατα θα φτάσουν πολύ γρηγορότερα στους στόχους τους. Είτε αφορούν την μεγέθυνση είτε την πώληση σε ακόμη μεγαλύτερους ομίλους.
Σχολιάστε