Πώς θα αναγράφονται οι τιμές στα προϊόντα των σούπερ μάρκετ
Υποχρεωμένα πλέον θα είναι τα σούπερ μάρκετ να εμφανίζουν στα ταμπελάκια των προϊόντων και την αρχική τιμή πώλησής τους πέραν της τελικής
Σύμφωνα με πρόβλεψη που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο για την Ανεξάρτητη Αρχή Προστασίας του Καταναλωτή, τα σούπερ μάρκετ θα είναι υποχρεωμένα να εμφανίζουν στα ταμπελάκια των προϊόντων, εκτός από την τελική τιμή, και την αρχική τιμή πώλησής τους.
«Πόσο πραγματικά έφυγε από έναν παραγωγό, ποιο είναι το κόστος της μεταφοράς, ποιο είναι το κόστος της συντήρησης, πόση είναι η φύρα, πόσος είναι ο ΦΠΑ, πόσο κόστος διοικητικό έχει αυτός που στο πουλάει, τι κέρδος βάζει πάνω, για να δεις πού καταλήγει», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ντομάτα, η οποία φεύγει από τον παραγωγό στα 40 λεπτά το κιλό αυτή την περίοδο, στη χονδρική πωλείται στα 0,70 ευρώ και στα σούπερ μάρκετ η τιμή της διαμορφώνεται στα 1,48 ευρώ το κιλό.
«Η ενδιάμεση τιμή και τα επιπλέον κόστη που μπαίνουν από τις διάφορες μεταπωλήσεις είναι αυτά που μεγεθύνουν την τελική τιμή»
«Συνήθως δεν είναι η αρχική τιμή αυτή που μεγεθύνει την τελική τιμή. Είναι η ενδιάμεση και τα επιπλέον κόστη που μπαίνουν από τις διάφορες μεταπωλήσεις», δήλωσε ο γενικός διευθυντής της Εθνικής Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών, Μόσχος Κοραδίσης.
Η αναγραφή δύο τιμών θα ισχύσει μόνο για τα νωπά προϊόντα, όπως φρούτα, λαχανικά και κρέατα. Το μέτρο δεν θα έχει μόνιμο χαρακτήρα, αλλά κάθε φορά που παρατηρείται αδικαιολόγητη αύξηση των τιμών, θα καθορίζονται με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης τα προϊόντα και το χρονικό διάστημα που τα σούπερ μάρκετ θα υποχρεούνται να βάζουν στα ταμπελάκια τους και τις δύο τιμές.
Ωστόσο, εκπρόσωποι του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων εκφράζουν αντιρρήσεις σχετικά με την αποτελεσματικότητα του μέτρου.
«Η υπέρμετρη διαφάνεια οδηγεί, δια της αναγκαστικής σύγκρισης, σε γενικευμένη αύξηση τιμών»
«Η υπέρμετρη διαφάνεια οδηγεί δια της αναγκαστικής σύγκρισης, σε γενικευμένη αύξηση τιμών, στο στάδιο της παραγωγής και του χονδρεμπορίου ιδίως, αφού απομειώνει τα κίνητρα για διαπραγμάτευση και ουσιαστικό ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων», υποστήριξε ο νομικός σύμβουλος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Δημήτριος Σμυρνής.
Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ πάντως, στη διαμόρφωση της τελικής μέσης τιμής στα οπωροκηπευτικα προϊόντα, η συμμετοχή του παραγωγού ανέρχεται στο 43%, του χονδρεμπόρου στο 21%, των λιανεμπόρων στο 24%, ενώ το 12% αφορά στον ΦΠΑ.
Πηγή: ertnews.gr
Σχολιάστε