NEWSFLASH...
Ειδήσεις | Events
ανάγνωση

Παρουσίαση του πρώτου Thessaloniki Design Week στη Θεσσαλονίκη

Παρουσίαση του πρώτου Thessaloniki Design Week στη Θεσσαλονίκη
22_04_2019 | 11:06
epixeiro icon Ειδήσεις | Events

Σε ένα από τα ωραιότερα σκηνικά της Θεσσαλονίκης, αυτό του γυάλινου κτιρίου Μ2 του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του πρώτου Thessaloniki Design Week.

Διοργανωτές, συνεργαζόμενοι φορείς, χορηγοί επικοινωνίας, εκπρόσωποι Μ.Μ.Ε., φοιτητές, εθελοντές ήταν όλες και όλοι εκεί.

Είχαν την ευκαιρία να μάθουν πώς γεννήθηκε το Thessaloniki Design Week, τους στόχους του, το πρόγραμμά του αλλά και τις σκέψεις και τα όνειρα όλων εκείνων που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία αυτή.

Μια ιδέα της πολιτιστικής ΑΜΚΕ PHILARTIA που κατατέθηκε από τον αρχιτέκτονα Γιώτη Ιωαννίδη, στην Αντιδήμαρχο Πολιτισμού & Τεχνών, Έλλη Χρυσίδου, μετά από συζητήσεις ενός και πλέον χρόνου και συναποφασίστηκε να υλοποιηθεί φέτος, στη Θεσσαλονίκη από τις 5 έως τις 12 Μαΐου 2019 με τίτλο Ανα-Δημιουργία / Re-Creation και θεματικές:

  • Ανα-σχηματίζοντας το μέλλον της ψηφιακής τεχνολογίας
  • Ανα-σχεδιάζοντας την ταυτότητα των προϊόντων
  • Ανα-διαμορφώνοντας τον χώρο και το αστικό τοπίο
  • Ανα-προσδιορίζοντας τη δημιουργικότητα και τις ιδέες
  • Ανα-στοχαζόμαστε τις ικανότητές μας στο σύγχρονο περιβάλλον
  • Ανα-πλάθοντας τις αισθήσεις μας για μια καθολική πληρότητα.

Ο πρώτος εταίρος ήταν η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς μέσα από την άμεση ανταπόκριση του Γενικού Γραμματέα, κ.Παυσανία Παπαγεωργίου, ο οποίος πίστεψε στην ιδέα της διοργάνωσης design και στήριξε με θέρμη την πρωτοβουλία αυτή.

Στην παρουσίαση ο κ.Παπαγεωργίου επισήμανε ότι το Thessaloniki Design Week είναι ένα κίνητρο για τους νέους δημιουργούς, τους οποίους η Γενική Γραμματεία προσπαθεί με κάθε τρόπο να ενισχύσει, άλλωστε όπως δήλωσε η δημιουργία και το design έχουν απόλυτη σχέση με τους νέους δημιουργούς.

Σημείωσε ότι η συμμετοχή των νέων σε πολιτιστικές διοργανώσεις αυτού του επιπέδου, που έχουν στόχο την ενδυνάμωση και ανάπτυξή τους, είναι ο κεντρικός πυλώνας της νέας στρατηγικής της Γενικής Γραμματείας που υλοποιείται αυτή τη χρονιά, γι’ αυτό και η θετική ανταπόκριση ήταν άμεση. Τόνισε ότι σκοπός της Γενικής Γραμματείας είναι η θεσμοθέτηση της διοργάνωσης αυτής, δεδομένου ότι τα μεμονωμένα γεγονότα είναι μεν εξαιρετικά αλλά τα εξαιρετικά αποτελέσματα έρχονται από θεσμοθετημένα γεγονότα. Διαβεβαίωσε ότι η Γραμματεία Νέας Γενιάς παρέχει αμέριστη στήριξη με τη συμμετοχή της και τόνισε ότι η εγγύηση για την συνέχιση της διοργάνωσης είναι η παραμονή όλων των θεσμών στο νέο αυτό εγχείρημα και η δημιουργίααπό την πλευρά τους στέρεων θεμελίων ώστε να εξασφαλιστεί η επιτυχία και η ανοδική πορεία.

Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, κ.Γιάννης Μπουτάρης στον χαιρετισμό που απηύθυνε σημείωσε ότι τοThessaloniki Design Week είναι μια ευκαιρία να αναδειχθούν ταλέντα, άλλωστε όπως πρόσθεσε η Θεσσαλονίκη έχει την εμπειρία αυτή, αφού έχει αναδείξει πολλούς νέους δημιουργούς. Τόνισε πόσο σημαντικό είναι το εγχείρημα αυτό να γίνει ένας θεσμός της πόλης και δήλωσε την αμέριστη στήριξή του.

Η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού & Τεχνών, κ.Έλλη Χρυσίδου, μίλησε για την αγάπη με την οποία αγκάλιασε η ίδια την πρότασή της PHILARTIA από τις πρώτα κιόλας συζητήσεις, δύο χρόνια πριν, και περιέγραψε πώς έφθασαν στη συμφωνία να ξεκινήσουν αυτή την όμορφη περιπέτεια, αυτό το ταξίδι που διαγράφεταιμοναδικό.

Τόνισε όμως ότι η διοργάνωση αυτή δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί χωρίς συνεργασίες. Εξήγησε ότι όλοι οι φορείς στους οποίους απευθύνθηκαν αποδέχθηκαν αμέσως την πρόταση δημιουργίας μιας εβδομάδαςdesign στη Θεσσαλονίκη και έτσι όλοι μαζί αποφάσισαν να προσπαθήσουν να δώσουν μια άλλη δυναμική στους δημιουργικούς ανθρώπους ώστε να ενισχυθούν νέοι δημιουργοί στον χώρο του design που επιμένουν ο καθένας μόνος του με όποιον τρόπο, να προωθήσουν τις όμορφες, φρέσκιες ιδέες τους. Εκτιμά ότι τοThessaloniki Design Week θα λειτουργήσει ως μοχλός ανάπτυξης της ίδιας της πόλης. Ο πολιτισμός κατά τηνκ.Χρυσίδου είναι το εργαλείο, στο οποίο, εάν η Θεσσαλονίκη θέλει να έχει μέλλον, θα πρέπει να στηριχθεί, πάντα όμως συλλογικά, ποτέ μεμονωμένα. Τόνισε τη σημασία της διοργάνωσης στην ανάπτυξη της δημιουργικής οικονομίας. Επισήμανε ότι τα τελευταία χρόνια η Θεσσαλονίκη έχει μια πολύ δυνατή και πολύσύγχρονη κοινότητα στο κομμάτι της γραφιστικής.

Επίσης αναφέρθηκε στο ότι ο Δημήτρης Φακίνος, ένας από τις σημαντικότερους ανθρώπους στον χώρο του graphic design, που διευθύνει μεταξύ άλλων τα βραβεία ΕΒΓΕ, αγκάλιασε με θέρμη τη διοργάνωση.

Η ίδια πιστεύει ότι όλοι μαζί θα δημιουργήσουν μια πολύ επιτυχημένη διοργάνωση την οποία περιμένει με αγωνία να ξεκινήσει.

Ο Πρόεδρος του Μεγάρου Μουσικής, Νικήτας Μυλόπουλος, χαρακτήρισε το Thessaloniki Design Week μια θαυμάσια πρωτοβουλία και υπογράμμισε ότι είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι η διοργάνωση ξεκινά από τον χώρο του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, που σχεδιάστηκε από έναν από τους μεγαλύτερους αρχιτέκτονες του κόσμου, τον βραβευμένο με το βραβείο Pritzker 2019, Arata Isozaki. Εξήγησε ότι είναι τρείς οι λόγοι που το Μέγαρο Μουσικής έγινε συνδιοργανωτής. Ο πρώτος, γιατί πρόκειται για έναν θεσμό που υπάρχει σε μεγάλες πόλεις του κόσμου και φέρνει μια πρωτοπορία και καινοτομία στις ιδέες και στη δημιουργικότητα των καλλιτεχνών άρα και στον πολιτισμό, ο δεύτερος λόγος γιατί κινητοποιεί ομάδες ιδιωτικού και δημόσιου φορέα, σκέψεις, ιδέες και ο τρίτος γιατί του άρεσε ο τίτλος Ανα-δημιουργία που την παρομοιάζει με την φάση που περνά η Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια, αναδημιουργείται.

Ενημέρωσε ότι στο Μέγαρο Μουσικής θα πραγματοποιηθεί η παρουσίαση των Ελληνικών Βραβείων Γραφιστικής & Εικονογράφησης, ΕΒΓΕ 2019 και η ημερίδα για το Branding Destination, του Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης.

Ο εμπνευστής της διοργάνωσης, κ.Γιώτης Ιωαννίδης, της PHILARTIA ξεκινώντας είπε χαρακτηριστικά ότιόλα τα πράγματα ξεκινούν από μία τρέλα. Τρέλα κάποιων ανθρώπων η οποία μεταδίδεται σε άλλους αλλά και αμφισβητείται από άλλους. Αναλύοντας το σκεπτικό και τις δράσεις του Thessaloniki Design Week δήλωσε ότι η αρχιτεκτονική, το product design, το graphic design που κυριαρχεί μέσα από τα βραβεία ΕΒΓΕ αλλά και μέσα από εκθέσεις στα μουσεία της πόλης. Καθώς και το digital design, με το οποίο αναδεικνύονται οι ψηφιακές τεχνολογίες που οδηγούν στην παραγωγή. Κατά τον κ.Ιωαννίδη η διοργάνωση δίνει τη δυνατότητα σε χώρες, σε πόλεις, σε νέους δημιουργούς, ομάδες ή εταιρίες να δημιουργήσουν το δικό τους προϊόν, το δικό τους μέλλον, το δικό τους όνειρο. Στο σύγχρονο περιβάλλον που αλλάζει αρδειν η παραγωγή με την αποβιομηχανοποίηση χωρών και πόλεων σαν τη δική μας, στόχος είναι να προβληθούν νέες προσπάθειες, η δημιουργική κοινότητα της χώρας αλλά και άλλων χωρών με μια διάθεση εξωστρέφειας. Δημιουργοί από άλλες χώρες έρχονται στη Θεσσαλονίκη την εβδομάδα αυτή να καταθέσουν τη δική τους εμπειρία, τις δικές τους προτάσεις. Το μεγάλο στοίχημα για τον κ.Ιωαννίδη είναι τοThessaloniki Design Week να παρουσιαστεί, να παρουσιαστεί εκτός Ελλάδας, συμμετέχοντας σε άλλα designweek του εξωτερικού και έτσι να ενταχθεί στον διεθνή χάρτη. Ενημέρωσε ότι υπάρχει στόχευση από πλευράς τους να επιδιωχθεί η ένταξη της διοργάνωσης στα Creative City της Unesco με στόχο να μπει δυναμικά στον χώρο της διεθνούς δημιουργικής βιομηχανίας. Αξίζει η πόλη, αξίζει η χώρα, αξίζουν οι άνθρωποι και το Thessaloniki Design Week έχει τη δυναμική να γίνει μια πλατφόρμα εξωστρέφειας.

Οι εκπρόσωποι φορέων, εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, ομάδων και εταιριών, μίλησαν για τη δική τους συμμετοχή στο πρώτο Thessaloniki Design Week.

Η Πρόεδρος του Τμήματος Αρχιτεκτόνων του ΑΠΘ, Αλκμήνη Πάκα, υπογράμμισε την σπουδαιότητα εκπροσώπησης του ΑΠΘ, από το Αρχιτεκτονικό Τμήμα, δεδομένου ότι είναι το καθ’ ύλην αρμόδιο Τμήμα. Στο Περίπτερο 10, όπου κυριαρχούν η καινοτομία και οι ψηφιακές τεχνολογίες που είναι το βασικό εργαλείο του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, το Τμήμα θα παρουσιάσει έργα του.

Η αρχιτεκτονική τροφοδοτεί το design, τον δημιουργικό σχεδιασμό, το graphic design.

Η Σχολή τόνισε η κ.Πάκα, παράγει πλούσιο υλικό design και στόχος της είναι η ανάδειξη του ανθρώπινου δυναμικού της που είναι υψηλού επιπέδου, γι’ αυτό και το Τμήμα συμμετέχει στο πρώτο Thessaloniki DesignWeek.

Η Θούλη Μισιρόγλου, ιστορικός της τέχνης, εκπροσωπώντας τον νεοσύστατο Μητροπολιτικό Οργανισμό Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης, ΜΟΜus, που είναι η συνένωση του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, εξήγησε ότι το MOMus συμμετέχει με τα δύο μουσεία (Μακεδονικό και Πειραματικό Κέντρο Τεχνών) στο Thessaloniki Design Week, τα οποία έχουν ήδη πραγματοποιήσει εκθέσεις οπτικής επικοινωνίας.

Δήλωσε ότι περιμένουν με ανυπομονησία τη διοργάνωση, στην οποία συμμετέχουν με εκθέσεις στο Μ.Μ.Σ.Τ.,ειδικότερα μια έκθεση, διάλογο μεταξύ Τούρκων και Ελλήνων γραφιστών με θέμα το νερό και τα βραβευθέντα βραβεία ΕΒΓΕ 2019 καθώς και εκθέσεις στο Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (πρώην Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης στην Προβλήτα 1), με product design και αρχιτεκτονικό σχεδιασμό.

Ο Χρήστος Σαββίδης, ο επικεφαλής του Labattoir Project και της ArtBox, ενημέρωσε ότι συμμετέχουν στο Thessaloniki Design Week με το Post-Industrial Design σε συνεργασία με το Μεταπτυχιακό πρόγραμμα με θέμα τον μεταβιομηχανικό σχεδιασμό του Τμήματος Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, καθώς και με διάφορες άλλες δράσεις όπως μεταξύ άλλων media lab, το project Σκηνή επί Πόλεως, ένα διεθνές συνέδριο σε συνεργασία με το Hellenic Design Center. Σημείωσε ότι όλες οι δράσεις θα λάβουν χώρα στον χώρο των Παλαιών Δημοτικών Σφαγείων, καθώς και μια δράση στη γειτονιά, μια ιδέα της Έλλης Χρυσίδου.

Η κ.Μαρία Συλοπούλου, Υπεύθυνη Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της HELEXPO, εκπροσωπώντας τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκη, την μητέρα των εκθέσεων όπως την χαρακτήρισε, δήλωσε ότι η ΔΕΘ HELEXPO αποτελεί αδιαμφισβήτητα, κομμάτι αυτής της πρωτοβουλίας. Τόνισε την σπουδαιότητα της συνεργασίας φορέων, ιδιωτών, προσωπικοτήτων με εμπειρία και δυναμική. Ενημέρωσε ότι η ΔΕΘ παραχωρεί το περίπτερο 10 που που θα διαμορφωθεί με έναν περιμετρικό εκθεσιακό χώρο και δύο κεντρικές ενότητες όπου θα γίνονται workshops, ομιλίες και παρουσιάσεις. Υπογράμμισε ότι η HELEXPO έχει μάλλον διδάξει τις συνεργασίες, δεδομένου ότι στηρίζει, συμμετέχει σε πλείστες διοργανώσεις και προσφέρει αδιάλειπτα στην πόλη της Θεσσαλονίκης.

Η κ.Άννα Μηλώση, υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης,εκπροσωπώντας το Φεστιβάλ τόνισε ότι κινηματογράφος και design πάνε μαζί.

Ο κινηματογράφος έχει επηρεάσει το design, το design τον κινηματογράφο. Το Φεστιβάλ διοργανώνει με το Thessaloniki Design Week ένα διήμερο αφιέρωμα με τις ταινίες του Κωνσταντίνου Καμπούρογλου για τον Στέργιο Δελιαλή, τον γνωστό designer που χάθηκε πρόσφατα, το "πνεύμα το Bauhaus" και μια ταινία fiction "Metropolis" του Fritz Lang, την πρώτη ταινία επιστημονικής φαντασίας με πολλά στοιχεία design που θα προβληθεί ως προπομπός της διοργάνωσης, στις 4 Μαΐου 2019.

Η Αγγελική Μπάρακλη, Υπεύθυνη Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων του Hellenic Design Center, το οποίο συμμετέχει στη διοργάνωση, σημείωσε ότι το Thessaloniki Design Week ότι είναι ένας θεσμός που μπορεί να πάει την πόλη ένα βήμα μπροστά. Ειδικότερα εξήγησε ότι το H.D.C. συμμετέχει με ένα διεθνές συνέδριο InnovationID 2019, σε συνεργασία με το Labattoir Project, όπως επίσης με μια ημερίδα και ένα τριήμερο workshop που το χαρακτηρίζει μία πρόκληση της πόλης.

Μια συνεργαζόμενη ομάδα είναι το ApoDec. Ένας πολυχώρος που φιλοξενεί έργα αστικού χώρου και συμμετέχει στο Thessaloniki Design Week. Η εκπρόσωπος του, κ.Τάνια Μενεγάκη, τόνισε ότι με δεδομένο την άμεση σχέση της διοργάνωσης με τη δημιουργική κοινότητα και το μεταεμπόριο θα πρέπει με τη σύμπραξη όλων να γίνει το Thessaloniki Design Week ένας θεσμός όπως είναι εκείνοι του εξωτερικού που ταξιδεύουμε για να επισκεφθούμε. Εξήγησε ότι σε συνεργασία με το Creativity Platform, θα παρουσιαστούν 3 δράσεις στο ApoDec. H ομάδα Creativity Platform είναι μια πλατφόρμα ανταλλαγής ιδεών, δράσης έρευνας και εφαρμογών γύρω από τα θέματα της δημιουργικής οικονομίας. Ο κ.Πάνος Ρεμούνδος εκπρόσωπος της πλατφόρμας, περιέγραψε το αίτημα που υπήρχε εδώ και πολύ καιρό να γίνει στη Θεσσαλονίκη αυτό που ζηλεύουν και γίνεται σε άλλες πόλεις. Είπε χαρακτηριστικά ότι ήρθε η ώρα να είναι μπροστά η δημιουργική κοινότητα. Περιέγραψε ότι η συμμετοχή τους πραγματοποιείται με το AgroDesign, ένα project που θα συνδέσει δύο κόσμους, της διατροφής και του τροφίμου, αναδεικνύοντας όλα τα εργαλεία που υποστηρίζουν το τρόφιμο για να φτάσει από την παραγωγή του στον καταναλωτή.

O Πολιτιστικός Οργανισμός Ομίλου Πειραιώς συμμετέχει στο Thessaloniki Design Week, όπως περιέγραψε η Ναντίνα Κυριαζή, υπεύθυνη του γραφείου Θεσσαλονίκης, διοργανώνοντας τον σχεδιασμό του κτιρίου του 10ου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης με graffiti με την ομάδα UrbanAct και τη δημιουργία εικαστικού εργαστηρίου με τη συμμετοχή των παιδιών, με τίτλο «Ζωγραφίζοντας την πόλη».

Ο κ.Ιωαννίδης αναφέρθηκε στην σημαντική συμβολή των ομάδων που δεν μπόρεσαν να παραβρεθούν στην παρουσίαση, ειδικότερα του Open House. Οι δύο δράσεις που διοργανώνει ειναι το Made in Thessaloniki που θα παρουσιάσει τους χώρους και το έργο

δημιουργών από νέες παραγωγικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες της πόλης και το Be Your City’s Tourist που με ξεναγήσεις και παρουσιάσεις θα αναδείξει τις νέες τάσεις στους χώρους φιλοξενίας. Επίσης πρόσθεσε ότι με δεδομένο ότι η Θεσσαλονίκη έχει μπει στον διεθνή χάρτη των γεύσεων, οι συμμετέχοντες του Thessaloniki Design Week θα έχουν την ευκαιρία να επισκεφθούν επιλεγμένους χώρους με ιδιαίτερες προτάσεις στη γαστρονομία. Ενημέρωσε επίσης ότι στην μεγαλύτερη διεθνή διοργάνωση για το βιβλίο, τη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου, το Thessaloniki Design Week θα συμμετέχει συνδυάζοντας την λογοτεχνία με την γραφιστική και την εικονογράφηση βιβλίου σε έναν χώρο και ομιλίες μέσα στην έκθεση.

Ολοκληρώνοντας την παρουσίαση του προγράμματος τόνισε ότι στο Περίπτερο 10 θα φιλοξενηθούν εκτός από το Τμήμα Αρχιτεκτόνων του ΑΠΘ, ερευνητικά κέντρα όπως το ΕΚΕΤΑ, η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς όπως επίσης εταιρίες, fab labs και start ups εταιρίες. Ημερίδες για τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών θα γίνουν από τον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας του Υπουργείου Πολιτισμού και τον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας.

Η συντονίστρια της παρουσίασης, Μαρία Σιώτη, Υπεύθυνη Επικοινωνίας της ΕΡΤ3, υπογράμμισε πόσο σπουδαίο είναι το ότι δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς συνεργάζονται για την πραγματοποίηση μιας πρωτοποριακής ιδέας που ελκύει νέους ανθρώπους και τους προτρέπει να συστηθούν, να γνωριστούν, να ανταλλάξουν ιδέες. Τόνισε ότι το Thessaloniki Design Week είναι μια πρωτοβουλία που ενώνει όλη την πόλη και απλώνεται σε όλη την πόλη.

Επισήμανε ότι το πρόθημα «ανά» που κυριαρχεί στις θεματικές ενότητες του προγράμματος δηλώνει την επιτακτική ανάγκη να ξαναδούμε από την αρχή, ίσως με μια άλλη ματιά, πράγματα που θεωρούμε ως δεδομένα.

Κατά την Μαρία Σιώτη το πιο σημαντικό είναι ότι όλοι οι φορείς που συμμετέχουν σε αυτό το νέο εγχείρημα, πιστεύουν στην αξία της διοργάνωσης και στην ανάγκη να γίνει το Thessaloniki Design Week, ένας ισχυρός θεσμός της πόλης.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr