NEWSFLASH...
TourismLab
ανάγνωση

Επανεκκίνηση στο Τουριστικό Μάρκετινγκ, Μύθοι και Αλήθειες – Μέρος Α’

Επανεκκίνηση στο Τουριστικό Μάρκετινγκ, Μύθοι και Αλήθειες – Μέρος Α’

Το ξενοδοχείο (οιασδήποτε μορφής), η επιχείρηση που παρέχει outdoor activities, το εστιατόριο, είναι όλα μέρη του τουριστικού προϊόντος που έχουμε σαν χώρα (και για τον εσωτερικό τουρισμό). Εντάξει.. το λέμε, το ξέρουμε (;) αλλά εν τέλει τι το κάνουν αυτό σαν πληροφορία οι επιχειρηματίες στο χώρο του Τουρισμού;

Τόνοι «μελανιού» χύνονται ψηφιακά και κυριολεκτικά όπου παρατίθενται υποθέσεις, σενάρια, «ιδέες» και «μαγικά φίλτρα» μαζί με «γενικόλογα ξόρκια» για το τι χρειάζεται μια επιχείρηση για να αρχίσει να αποκτά πελάτες μέσω διαδικτύου, να τους κρατήσει και να τους ενθαρρύνει να μιλήσουν για αυτή σε άλλους.

Ο χρόνος βέβαια βάζει όλα τα «μαγικά φίλτρα» σε δοκιμασία. Έτσι, σήμερα, είμαστε σε θέση να ξέρουμε τι δουλεύει και τι δεν δουλεύει και να υιοθετήσουμε αυτά που δουλεύουν.
Γιατί δουλεύουν; Γιατί απευθύνονται σε ανθρώπους. Πουλάμε σε ανθρώπους. Για να βγάλουμε συμπέρασμα τι πουλάει καλύτερα σε ανθρώπους, σημαίνει ότι συγκεντρώνουμε στοιχεία για αυτούς που μας ενδιαφέρουν και «εκτοξεύουμε τα βέλη μας» στοχευμένα.

Εδώ λοιπόν είναι η αλήθεια γυμνή και το τι χρειάζεται να κάνει κάθε επιχείρηση που θέλει πελάτες online (ακόμη και αν δεν είναι στο χώρο του Τουρισμού).

Κάποια στοιχεία πονάνε αλλά σας υπόσχομαι στο τέλος ακολουθεί η απόλαυση.

Το άρθρο αυτό έχει σκοπό να ανασκολοπίσει (παλουκώσει δηλαδή) πολλά από αυτά που κάνεις ή δεν κάνεις και να σου δείξει τι πρέπει να κάνεις στα σοβαρά. Αν σε ενδιαφέρει δηλαδή η επιχείρησή σου. Επίσης είναι το πρώτο από μια σειρά άρθρων που θα ακολουθήσουν ως συνέχειες του ίδιου.

Όποιος ακολούθησε τις οδηγίες που πήρε, έχει και επισκεψιμότητα και πελάτες. Όποιος δεν το έκανε δεν έχει. Απλά και χωρίς «μαγικά ξόρκια».

Αν δεν σε ενδιαφέρουν όλα αυτά, τότε ίσως σου αρέσει το χιουμοριστικό ύφος με το οποίο το έγραψα για να το διαβάσεις. Αλλά είναι πολύ σοβαρό θέμα.

Αλήθεια 1: Η Έρευνα. Ψάξε, ψάξε και θα το βρείς!

Ελάχιστες τουριστικές (ή σχετικές με τον τουρισμό) επιχειρήσεις επενδύουν σε αυτό που λέμε έρευνα αγοράς. Και πιο συγκεκριμένα: Πως Ψάχνει Online ο Υποψήφιος Πελάτης για να βρει αυτά που πουλάμε.

Την άτιμη την έρευνα τη διδάσκουν σε όλες σχεδόν τις σχολές, ακόμη και σε ΙΕΚ. Έλα όμως που όταν αποφασίσει η επιχείρηση να δραστηριοποιηθεί online, για κάποιο λόγο παθαίνει αμνησία και πάει αμέσως να... «Φτιάξει WebSite”.

Γίνεται έρευνα; Όχι. Γιατί; Ένα ποσοστό την θεωρεί περιττή. Αν θέλει να πάρει αυτοκίνητο βέβαια, ψάχνει. Ένα άλλο ποσοστό την πιστεύει, επειδή «αυτό είναι το σωστό» αλλά δεν τη μετατρέπει σε στρατηγική για μάρκετινγκ και πωλήσεις.

Τι σημαίνει Έρευνα όμως για το χώρο του Τουρισμού; Εδώ είναι μερικά σημεία. Τα άλλα κατ΄ιδίαν γιατί έτσι είναι και το σωστό και δίκαιο.

Παράδειγμα: Ψάχνω να βρω πως ψάχνει ο υποψήφιος για αυτά που πουλάω. Θες (δεν το έχεις αποφασίσει ακόμη) ας πούμε να πουλήσεις online «Κίτρινα Ποδήλατα». Ναι; Ωραία. Ψάχνει κανείς για Κίτρινα Ποδήλατα;

Κάτσε, κάτσε... Μην πας αμέσως να το γκουκλάρεις. Η Google ότι και να γράψεις, θα σου δείξει αποτελέσματα. Δεν είναι αξιόπιστο το να ψάχνεις έτσι. Αυτός που θέλει να ψάξει χρησιμοποιεί εργαλεία, online υπηρεσίες (Ναι, έχουν κόστος σαν εργαλεία) για να εντοπίσει:

  • Πόσοι ψάχνουν
  • Από που ψάχνουν
  • Τι εποχικότητα έχουν
  • Εάν συζητάνε για Κίτρινα Ποδήλατα και εν τέλει αν η συζήτηση είναι θετική ή αρνητική

Με λίγα λόγια. Εσύ θες να προωθήσεις ή να πουλήσεις τα Κίτρινα Ποδήλατά σου, αλλά ψάχνει ο κόσμος για αυτά; Τον ενδιαφέρουν; Μήπως τον ενδιαφέρουν τα Κίτρινα Με Βούλες; Μήπως τα Πράσινα;

«Γύρω γύρω» γράφονται πράγματα για Κίτρινα Ποδήλατα; Π.χ. σε blogs, και άλλα τέτοια που οι εκ του εξωτερικού ορμώμενοι (αλλά και εγχώριοι) διαβάζουν πριν πάνε;

Στα Social Media γίνονται συζητήσεις για Κίτρινα Ποδήλατα; Θετικές; Αρνητικές; Τίποτα;

Οπότε... Έχεις αγορά μπροστά σου που μπορείς να πουλήσεις ή απλά έχεις... έμπνευση; Καλή η έμπνευση, αλλά θα επενδύσεις χρήματα. Δεν θες να ξέρεις αν η έμπνευση έχει βάση;

Και όχι μόνο αυτό. Ανάλογα το μέγεθος της επιχείρησής σου η έρευνα μπορεί να πάει πολύ βαθιά. Μέχρι και σε εισοδηματικά κριτήρια και spending δυνατότητα ανά κοινό στόχος. Αλλά αυτά είναι για μετά.

Και ας πούμε τώρα ότι λες «Δίκιο έχει το παλικάρι».

Μύθος: Έρχονται από την άλλη οι “Freebies” τώρα. Μπαίνεις σε websites και βλέπεις ωραίες πιασάρικες φρασούλες του τύπου «Η Έρευνα Δωρεάν». Μισό λεπτό... Δηλαδή, εσύ ο επιχειρηματίας πιστεύεις ότι κάποιος θα φάει 3 μέρες το ελάχιστο, ψάχνοντας (και πληρώνοντας υπηρεσίες και εργαλεία) για να βρει τα στοιχεία τα αξιόπιστα για να οργανώσεις το πως θα φτιάξεις το website σου, πως θα κάνεις την προβολή σου, δωρεάν; Πώς θα βγάλεις πελάτες;

Ναι κρίση έχουμε, κλπ... Αλλά, θα πάρεις αξιόπιστα στοιχεία δωρεάν; Όχι. Εσύ «πουλάς δωρεάν»; Όχι.

Θα πάρεις «τυράκια». Θες να μάθεις πραγματικά τι αγορά έχεις; Θα επενδύσεις το «κατιτίς». Θα εκπλαγείς ευχάριστα όταν δεις ότι το «κατιτίς» είναι μικρό. Ιδιαίτερα όταν θα μάθεις:

  1. Τι δεν πρέπει να κάνεις online παντού
  2. Τι πρέπει να κάνεις

Δύο απλές φράσεις που διαχωρίζουν το «πέταξα τα χρήματά μου» από το «έχω κι εγώ τις δυνατότητες για περισσότερους πελάτες».

Η έρευνα είναι σαν την πρόληψη! Σώζει.

Αλήθεια 2: Φτιάξε σωστό website

Έκανες την έρευνα και έχεις αξιόπιστα στοιχεία. Αυτά τα στοιχεία θα μετατρέψεις σε website.

Εδώ σε καταλαβαίνω ότι πονάς. Εάν είσαι νέος επιχειρηματίας θα πονέσεις. Εάν είσαι παλιός έχεις πονέσει ήδη τουλάχιστον μια φορά. Γιατί; Γιατί το θέμα πονάει.

Κοιτώντας αρκετά websites από το χώρου του τουρισμού, outdoor activities, σχετικά με κρασιά, εστιατόρια, κλπ έχω δει ότι μπορείς να φανταστείς. Απίθανα πράγματα που ενώ στην ίδια του την επιχείρηση μέσα δεν θα έκανε κάποιος, τα κάνει στο website/διαδίκτυο.

Δεν θα έβαζε το τραπεζομάντηλο κάτω από το τραπέζι. Στο site το κάνει. Γιατί; Ποιος ξέρει.

Π.χ. η χρήση του Google Translate... Με τα κόστη για μετάφραση να είναι ελάχιστα πλέον, αρκετοί επιλέγουν αυτή τη «μαγική τεχνολογία» της Google που μεταμορφώνει τα Ελληνικά σε: «Καμακίστικα Αγγλικά που μιλάει φύλαρχος στα βάθη της ζούγκλας που ποτέ δεν πήγε σχολείο». Ειδικά από τα Ελληνικά οι μεταφράσεις είναι -στην καλύτερη των περιπτώσεων- του τύπου «I speak England very best».

Γελάς; Καλά κάνεις.

Που να δεις και άλλα που είναι κρυμμένο το μενού επιλογών ή που δεν έχει όλες τις σελίδες εκεί με αποτέλεσμα να είσαι σε εσωτερικές και να μην βρίσκεις τις άλλες αν δεν γυρίσεις στην πρώτη που «έχει ένα μπανεράκι».

Και συνεχίζουμε.

Οι φωτογραφίες... Ελάχιστοι επενδύουν στο καλό φωτογραφικό υλικό. Αυτό σημαίνει «πλήρωσε έναν φωτογράφο να σου βγάλει όσες χρειάζονται για να πουλήσεις αυτό που πρέπει να πουλήσεις, εφόσον η έρευνα στο έδειξε». Οι φωτογραφίες θέλουν λίγο σκέψη. Δεν λέμε στο φωτογράφο που δεν ξέρει από web (όχι όλοι), απλά να «βγάλει φωτογραφίες». Η φωτογραφία πρέπει να δείχνει και οριζόντια σε μεγάλη οθόνη καλά, και σε μικρή (smartphone) να μην εξαφανίζεται το θέμα, ή το ανάποδο.

Επίσης ας σταματήσουν πια οι «όρθιες» φωτό (portrait). Οι οθόνες είναι πλάγιες (landscape) και ακόμη και στα tablet και στα smartphones, στο πλάι (landscape) τις γυρνάνε για να δουν καλύτερα.

Τα κείμενα... Πρέπει να τα γράψει ένας που ξέρει Ελληνικά καλά. Μετά πρέπει να τα μεταφράσει ένας που ξέρει ότι δεν μεταφράζονται οι λέξεις και έννοιες «ως έχουν» από τη μια γλώσσα στην άλλη. Δηλαδή ένας μεταφραστής αληθινός.

Τα γραφικά... Στην Ελλάδα 50% χρησιμοποιεί smartphones ή/και tablets. Στο εξωτερικό (ανάλογα τη χώρα) φτάνει το 70%. Το βλέπουμε και στα sites των πελατών μας αλλά υπάρχουν και ένα σωρό έρευνες στο διαδίκτυο που τα λένε. Πλέον, εικαστικά, έχουν απλοποιηθεί τα πράγματα.

Τι σημαίνει αυτό; Εν έτει 2016 (και τουλάχιστον μια 3ετία) ΔΕΝ φτιάχνουμε τα websites να μην είναι Responsive. Επίσης εάν δεν είμαστε το Hilton ή η Booking δεν έχει νόημα να φτιάξουμε «Application» για iOS και Android και άλλες τέτοιες ομορφιές. Καλύτερα ρίξε τα λεφτά στο μάρκετινγκ, στο φωτογράφο, στον κειμενογράφο.

Τα websites οφείλουν αν είναι απλά, κατανοητά και να φαίνονται σωστά σε όλες τις πλατφόρμες. Πολλοί πέφτουν στην παγίδα να τα κάνουν να φαίνονται σωστά σε smartphones ή tablets, και πάει να ανοίξει ο άλλος τη σελίδα στο σπίτι του στο laptop ή σε μια οθόνη και το κείμενο δεν διαβάζεται και οι φωτογραφίες είναι below the fold, η μισή.

Θες περίπλοκα γραφικά; Μάθε πως μετά την πρώτη φορά κανείς δεν τα «βλέπει». Αντίθετα, εάν είναι έντονα τον ενοχλούν κιόλας στην ανάγνωση περιεχομένου.

Μπορεί να σου είπαν ότι σήμερα υπάρχουν templates και πλατφόρμες δωρεάν αλλά θέλει «μάστορα» στο πως θα τα αξιοποιήσει όλα αυτά για να βγει σωστό το αποτέλεσμα.

Όχι, δεν είναι out of the box ακόμη και οι λύσεις που δεν έχει άδεια χρήση η πλατφόρμα. Η σωστή εργασία δυστυχώς δεν «κάνει 100 ευρώ συν το template». Ρώτα όσους έχουν καεί. Είναι η καλύτερη πηγή πληροφόρησης, όλοι όσοι έχουν εισπράξει penalties από Google, έχουν «αργά» websites, και οι «το έφτιαξα αλλά για κάποιο λόγο αλλά δεν έχω επισκέπτες».

Μέγας Μύθος: Θα πάω σε αυτές τις υπηρεσίες που για 5 πακέτα τσιγάρα το μήνα νοικιάζω website, με το μήνα. Πάτα φρένο! Γιατί;

  1. Δεν σου ανήκει τίποτα.
  2. Θα διαλέξεις από μια γκάμα από 5 έως 10 έτοιμα templates. Θα είναι τόσο «χαρακτηριστικά» (για να σου αρέσουν) που το site του γείτονά σου θα είναι ίδιο με το δικό σου. Αυτά είναι για όσους από χόμπυ φτιάχνουν ένα blog στο blogspot και ανεβάζουν τον καημό τους χωρίς κάποια προσδοκία ότι θα τους δει κάποιος εκτός των φίλων τους. Είναι η επιχείρησή σου χόμπυ;
  3. Εάν αμφιβάλεις για το 2, τότε απλά σκέψου τι κάνουν όλες οι επιχειρήσεις που δεν πάνε σε τέτοιες επιχειρήσεις αλλά είναι επιτυχημένες online. Δεν είναι ευκαιρία. Είναι φτηνό. Πάλι εσύ θα κάνεις την ουσιαστική δουλειά.
  4. Όλα αυτά που παίρνεις από τέτοιες υπηρεσίες, μόνο σου θα τα στήσεις. Για αυτό και το λόγο είναι τόσο φθηνές. Εάν δεν θες να τα στήσεις θα πληρώσεις κάποιον εκεί. Οπότε; Είναι η δουλειά σου να στήνεις websites; Ξέρεις;
  5. Πληρώνεις για πάντα. Όταν σταματήσεις να πληρώνεις, δεν έχεις website και άρα όλα πάνε στο βρόντο! Όλα. Κυριολεκτικά.

Που να δεις τι γίνεται και με το περιεχόμενο, τα travel blogs, το content marketing, τα social media, τα analytics και άλλα.

Συμπέρασμα μέχρι εδώ

Το άρθρο δεν τελειώνει εδώ φυσικά γιατί το θέμα της επανεκκίνησης της επιχείρησής σου στο χώρο του Τουριστικού Μάρκετινγκ είναι μεγάλο. Σε λίγες μέρες θα διαβάσεις και το δεύτερο μέρος του.

Όμως έχεις ήδη καταλάβει ότι σαν επιχείρηση στο χώρο του Τουρισμού θες να αποκτήσεις πελάτες. Για να το κάνεις αυτό πρέπει να κάνεις τα πράγματα με τη σωστή σειρά.

Πρέπει να κάνεις πάρα πολύ συγκεκριμένα σωστά βήματα. Απλά πρέπει να τα ακολουθήσεις όπως κάνουν άλλοι και έχουν επιτυχία ή έστω βελτίωσαν την παλαιότερη θέση τους.

Χρειάζεται έρευνα, γνώση και σωστή εφαρμογή. Εάν το διάβασες αυτό σίγουρα έχεις απορίες. Σε μερικά κούνησες το κεφάλι με συγκατάβαση γιατί τα έχεις κάνει (καλά και κακά).
Είσαι σε καλό δρόμο.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr