NEWSFLASH...
Startup
ανάγνωση

VentureFriends: Το VC που θες να γίνει φίλος της startup σου!

VentureFriends: Το VC που θες να γίνει φίλος της startup σου!

Ο Απόστολος Αποστολάκης, Ιδρυτής και Partner VentureFriends, μίλησε στο epixeiro.gr για το Venture Capital Fund το οποίο έχει αντλήσει συνολικά κεφάλαια ύψους 65εκ. ευρώ μέσα από 2 funds και έχει κάνει 22 επενδύσεις εκ των οποίων οι 15 σε ελληνικά startups.

Αρχικά, πες μας Απόστολε δυο λόγια για την VentureFriends VC; Ποιοι είστε, ποιος είναι ο στόχος σας, γιατί ξεκινήσατε αυτό το fund; Σε ποιους απευθύνεστε και ποιοι είναι οι τομείς που σας ενδιαφέρουν;

To VentureFriends είναι ένα venture capital fund το οποίο έχει στόχο να επενδύσει και να βοηθήσει ιδρυτές τεχνολογικών εταιρειών να δημιουργήσουν διεθνείς εταιρείες ηγέτες στο χώρο τους. Έχοντας υπάρξει και εμείς ιδρυτές startups και ιδιαίτερα με την ενασχόληση μας με το Taxibeat είδαμε την έλλειψη που υπήρχε σε δικτύωση και πρόσβαση στο διεθνές startup  οικοσύστημα. Αυτό είναι και το όραμα μας, να βοηθήσουμε μεταφέροντας την εμπειρία μας αλλά και δίνοντας πρόσβαση σε επενδυτές και αξιόλογα μέλη του παγκοσμίου startup οικοσυστήματος αυξάνοντας έτσι τις πιθανότητες επιτυχίας για τους Έλληνες ιδρυτές. Επομένως απευθυνόμαστε σε φιλόδοξους ιδρυτές οι οποίοι είναι εξαιρετικοί σε αυτό που κάνουν είτε ως technical είτε ως business founders και θέλουν να δημιουργήσουν μια εταιρεία στο χώρο της τεχνολογίας με παγκόσμιες βλέψεις. Μας ενδιαφέρουν κυρίως τα Saas και marketplaces starτups διότι μας αρέσει το b2c και το B2smb ( η πώληση σε μικρομεσαίες εταιρείες δηλαδή) και παράλληλα σε αυτό το χώρο  λόγω και του πρώτου μας fund του VentureFriends 1,  έχουμε δημιουργήσει ένα οικοσύστημα 21 εταιρειών που μπορεί η μία να βοηθήσει την άλλη.

Πες μας δυο λόγια για το 1οfund όπως είχε πραγματοποιηθεί. Ποια success stories σημειώθηκαν;

Το VentureFriends 1 δημιουργήθηκε το Φεβρουάριο του 2016, και έκανε επενδύσεις σε 21 διαφορετικά startups. Από αυτές τις εταιρείες ήδη έχουν ξεχωρίσει κάποιες που αναπτύσσονται ραγδαία έχοντας σημαντικά έσοδα και επέκταση σε αγορές εκτός Ελλάδας. Το Blueground έχει τη μεγαλύτερη ανάπτυξη και απόλυτα μεγέθη με παρουσία σε Αθήνα,  Dubai, Κωνσταντινούπολη, Νέα Υόρκη και Σαν Φρανσίσκο αλλά επίσης πολύ έντονα αναπτύσονται το Welcomepickups με παρουσία σε 22 πόλεις σε όλο τον κόσμο, το Instashop που δραστηριοποιείται στα Ενωμένα Αραβικά Εμιράτα, στο Κατάρ και στην Αίγυπτο αλλά και το project agora το οποίο εξυπηρετεί πάνω από 500 publishers σε κεντροανατολική Ευρώπη και Μέση Ανατολή.

Πέρα από αυτά τα startups που έχουν ξεπεράσει το 1εκ. ετήσιο ρυθμό εσόδων υπάρχουν αρκετές εταιρείες που έχουν προς το παρόν χαμηλότερα έσοδα αλλά σημαντική ανάπτυξη και προοπτική στην παγκόσμια αγορά. Στο χώρο του Saas χρειάζεται περισσότερος χρόνος να βρεθεί το product market fit αλλά όταν αυτό συμβεί η ανάπτυξη μπορεί να είναι μεγαλύτερη λόγω της πρόσβασης στην παγκόσμια αγορά. Σε αυτό το χώρο έχουμε το Viral-loops που βοηθάει με referral και loyalty programs πάνω από 400 εταιρείες σε όλο τον κόσμο, το Blendo που βοηθάει τις εταιρείες να έχουν καλύτερη πρόσβαση και δυνατότητα επεξεργασίας στα δεδομένα τους και το contactpigeon που βοηθάει στο marketing automation.

Τέλος υπάρχουν και εταιρείες που έχουν πετύχει το product market fit στην Ελλάδα και έχουν σημαντικά έσοδα, αλλά δεν έχουν ακόμη βγει εκτός συνόρων για να πολλαπλασιάσουν τη δυναμική τους. Μερικά υποσχόμενα παραδείγματα είναι ο douleutaras, το spotawheel, το e-table το nannuka το pockee.

Παράθεση - epixeiro.gr

Πλέον το οικοσύστημα μας έχει άτομα με διεθνείς παραστάσεις και επαφές με άλλους founders ή αξιόλογα στελέχη τεχνολογικών εταιρειών και σοβαρούς επενδυτές που θα μπορούν να δώσουν feedback για το προϊόν ή να εξετάσουν την εταιρεία προς επένδυση. -Απόστολος Αποστολάκης, Ιδρυτής και Partner VentureFriends-

Τι μπορούμε λοιπόν τώρα να αναμένουμε από το 2ο fund; Ποιο θα είναι το συνολικό ποσό επένδυσης, σε πόσες startups και με ποια κριτήρια;

Το δεύτερο fund θα συνεχίσει με το ίδιο όραμα και στόχους. Με το VentureFriends 2 θα κάνουμε επενδύσεις Seed αλλά και Series A. Επομένως Θα μπορούμε να επενδύσουμε καταρχήν από 500κ μέχρι 2εκ. ευρώ και τελικά αν η εταιρεία αναπτυχθεί όπως προβλέπουμε, θα μπορούμε να υποστηρίξουμε με 5-7 εκ. ευρώ. Φιλοδοξούμε τα επόμενα 4-5 χρόνια να στηρίξουμε 20-25 νέες εταιρείες  και να επενδύσουμε σε τουλάχιστον 5 εταιρείες από το πρώτο fund αυτές δηλαδή που έχουν τη δυνατότητα να μεγαλώσουν πολύ και να κερδίσουν αρκετές διεθνείς αγορές.

Ποια κριτήρια επένδυσης θα ακολουθήσετε;

Τα κριτήρια μας είναι καταρχήν μια εξαιρετική ομάδα ή έστω ένα εξαιρετικός ιδρυτής που θα έχει είτε technical είτε business background αλλά το πιο σημαντικό είναι να έχει τη δυνατότητα να εμπνεύσει αξιόλογους ανθρώπους γύρω του. Έχουμε δει ότι είναι πολύ σημαντικό η αρχική ομάδα να έχει το όραμα αλλά και την ικανότητα να το επικοινωνήσει και να εμπνεύσει όλη την εταιρεία. Αυτό διαφοροποιεί ένα μέσο startup από μια επιτυχημένη εταιρεία. Το επόμενο βασικό κριτήριο είναι να υπάρχει μια μεγάλη παγκόσμια αγορά που να επιτρέπει στην εταιρεία να αποκτήσει σημαντικά έσοδα. Τα πιο πολλά startups αποτυγχάνουν ή στην καλύτερη περίπτωση αποτυγχάνουν ως επενδύσεις επειδή η αγορά τους είναι μικρή και δεν μπορούν να αποκτήσουν μεγάλη κλίμακα.   

Έχεις ο ίδιος προσωπικά μεγάλη εμπειρία στο ελληνικό startup οικοσύστημα, έχοντας υπάρξει co-founder στα e-food & doctor anytime καθώς και επενδυτής στο taxibeat (συμμετέχοντας και στο διοικητικό συμβούλιο εκεί). Επομένως, ποια η εικόνα σου γενικότερα για το startup οικοσύστημα στην Ελλάδα; Ποια θα έλεγες είναι τα δυνατά στοιχεία του και που πιστεύεις χρειάζεται βελτίωση;

Το οικοσύστημα στην Ελλάδα μέχρι πριν μερικά χρόνια ήταν αποκομμένο από την παγκόσμια startup σκηνή. Είχαμε μειωμένη πρόσβαση σε γνώση και  δίκτυο ατόμων άρα δεν παρακολουθούσαμε επαρκώς τις εξελίξεις και τα best practices. Όμως επίσης σημαντικό είναι ότι δεν είχαμε αποκτήσει την απαιτούμενη κουλτούρα για τη δημιουργία διεθνώς ανταγωνιστικών startups.

Πλέον το οικοσύστημα μας έχει άτομα με διεθνείς παραστάσεις και επαφές με άλλους founders ή αξιόλογα στελέχη τεχνολογικών εταιρειών και σοβαρούς επενδυτές που θα μπορούν να δώσουν feedback για το προϊόν ή να εξετάσουν την εταιρεία προς επένδυση. Ένας founder μπορεί να έρθει σε επαφή με συναφή άτομα σε όλο τον κόσμο: από την Νέα Υόρκη/Σαν Φρανσίσκο και το Λονδίνο μέχρι το Dubai και τη Λατινική Αμερική. Μέσα από ένα δίκτυο που συνεχώς μεγαλώνει η πρόσβαση του ελληνικού οικοσυστήματος βελτιώνεται σταθερά.

Στο δεύτερο σημείο, η κουλτούρα που απαιτεί ένα αδυσώπητα ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον χαρακτηρίζεται από επιτακτικότητα (urgency) , ευελιξία και συνεργατικότητα. Το sense of urgency είναι κάτι που πλέον χαρακτηρίζει τις φιλόδοξες εταιρείες και ιδρυτές οι οποίοι έχουν αντιληφθεί ότι ο ανταγωνισμός μπορεί να έρθει από παντού άρα η συνεχής εξέλιξη είναι μονόδρομος. Η ευελιξία είναι κάτι που επίσης αποκτήσαμε. Πλέον οι ομάδες μετακομίζουν ή περνούν πολύ χρόνο στις αγορές ενδιαφέροντος τους ώστε να βρουν τα καλύτερα στελέχη ή τους ιδανικούς πελάτες. Τέλος η συνεργατικότητα είναι ένα στοιχείο που σταδιακά αποκτάμε καθώς βλέπουμε sτartups να συνεργάζονται είτε σε επίπεδο συνεργιών είτε σε επίπεδο ανταλλαγής γνώσης και επαφών.

Επομένως έχει γίνει σημαντική πρόοδος σε όλα τα επίπεδα και αυτό βελτιώνει σημαντικά τις πιθανότητες επιτυχίας των ελληνικών startups. Η πρόοδος αυτή δε σημαίνει ότι αφορά σε όλα τα startups και ότι δεν έχει δρόμο ακόμη. Όμως έχουμε ξεκινήσει και η θετική πορεία αυτών που θα ξεχωρίσουν θα οδηγήσει και τους επόμενους στην υιοθέτηση των βέλτιστων πρακτικών.

Ποια είναι τα στοιχεία που σας διαφοροποιούν, γιατί μια νέα επιχείρηση να επιλέξει την VentureFriends VC για να ζητήσει επένδυση;

Στο VentureFriends έχουμε καταρχήν επιχειρηματική εμπειρία σε startups και μια founder friendly νοοτροπία. Άρα αρχικά μπορούμε να βοηθήσουμε πρακτικά μοιραζόμενοι την εμπειρία μας και να καταλάβουμε καλύτερα τα διάφορα θέματα που θα προκύπτουν. Αυτό μας επιτρέπει να  ερχόμαστε πιο γρήγορα σε συμφωνία στα διάφορα διλλήματα και να αποφεύγουμε διαφωνίες και χαμένο χρόνο.

Σε δεύτερο επίπεδο λόγω της μακράς ιστορίας μας ως angel investors και λόγω του VentureFriends 1 έχουμε δημιουργήσει ένα μεγάλο δίκτυο επαφών σε Ελλάδα και εξωτερικό που μπορούν να βοηθήσουν σε δικτύωση, best practices αλλά και σε επόμενους γύρους χρηματοδότησης. Το δίκτυο αυτό αποτελείται από founders και στελέχη των εταιρειών που έχουμε εμπλακεί, από επενδυτές που έχουμε συνεπενδύσει αλλά και από τους ¨Έλληνες που βρίσκονται στο εξωτερικό και θέλουν να είναι σε επαφή και να υποστηρίζουν τη δημιουργική πλευρά της Ελλάδας. Σε αυτή τη λογική έχουμε κάνει events σε διάφορες πόλεις με σημαντική ελληνική παρουσία όπως η Νέα Υόρκη, η Βοστώνη και το Λονδίνο.

Τέλος ένα άλλο σημαντικό στοιχείο που έχουμε σαν VentureFriends, είναι το οικοσύστημα των 22 εταιρειών που έχουμε ήδη επενδύσει και το οποίο αλληλοεπιδρά, μοιράζεται εμπειρίες και επαφές και κάνει κοινές ενέργειες marketing στο πλαίσιο αλληλοϋποστήριξης.

Πώς μπορεί κάποιος να έρθει σε επαφή μαζί σας για να υποβάλλει την πρότασή του; Ποια είναι η διαδικασία; Και επίσης, υπάρχει γεωγραφικός περιορισμός ως προς το που πρέπει να βρίσκεται η startup που θα συμμετάσχει στο πρόγραμμά σας;

Κάποιος μπορεί να έρθει σε επαφή μαζί μας όταν έχει σχηματοποιήσει την ομάδα και έχει βγάλει ένα προϊόν. Το  VentureFriends επενδύει σε startups που έχουν ένα προϊόν και τα πρώτα μικρά έσοδα αλλά μπορούμε να δώσουμε feedback σε ομάδες και πιο πριν.  Αν θέλει κάποιος να έρθει σε επαφή και να στείλει την παρουσίαση του μπορεί να το κάνει από το site μας http://www.venturefriends.vc/en/contact .

Τι συμβουλές έχεις να δώσεις σε όσους έχουν σκοπό να στείλουν την ιδέα τους στην VentureFriends VC; Τι να προσέξουν;

Το σημαντικό είναι να έχει καταλάβει σε τι startups επενδύει ένα venture capital  fund. To funding δεν είναι για όλες τις εταιρείες. Πρέπει να υπάρχει διεθνής και σημαντική ευκαιρία και η ομάδα που θα είναι διατεθειμένη να την κυνηγήσει. Όπως αναφέρουμε και σε ένα αναλυτικό post μας εδώ υπάρχουν διάφορα σημεία που χρειάζονται για να υπάρχει fit μεταξύ ενός startup και ενός VC fund.

Πάντως αν κάποιος αποφασίσει να επικοινωνήσει είναι σημαντικό να έχει δει σοβαρά όλες τις πτυχές της δημιουργίας ενός startup και να έχει απαντήσει μεθοδικά σε μια περιεκτικη παρουσίαση σε όλα τα ερωτήματα όπως προϊόν, αγορά, ανταγωνισμός απαιτούμενη επένδυση κλπ.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr