J. Merlet, Pernod Ricard Hellas: Οι κοινωνικές startups συνδυάζουν κέρδος και θετικό αντίκτυπο
Ο Julien Merlet, Head of Marketing της Pernod Ricard Hellas, μιλάει σήμερα στο epixeiro.gr για τους κοινωνικούς επιχειρηματίες, τον τρόπο που οι ελληνικές επιχειρήσεις, οι startups, μπορούν να παρουσιάσουν θετικό κοινωνικό αντίκτυπο, καθώς επίσης και για την σημασία της κοινωνικής επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα.
Τι ακριβώς είναι ο διαγωνισμός Chivas Venture και τι έχει προσφέρει, μέχρι σήμερα, στους συμμετέχοντες; Ποια ήταν η ελληνική παρουσία σε αυτόν, μέχρι και αυτήν την στιγμή;
Το Chivas Venture είναι ένας διαγωνισμός που προσφέρει κάθε χρόνο χρηματοδότηση 1 εκατομμυρίου δολαρίων χωρίς δεσμεύσεις, σε κοινωνικές startups από όλο τον κόσμο, οι οποίες συνδυάζουν με επιτυχία το κέρδος με τον θετικό κοινωνικό ή/και περιβαλλοντικό αντίκτυπο. Οι κοινωνικοί επιχειρηματίες, από τις 25 χώρες που συμμετέχουν φέτος στον διαγωνισμό, καλούνται να συμπληρώσουν την online αίτηση τους στο chivas.com ως την ερχόμενη Πέμπτη 7/11 στις 21:00, περιγράφοντας το κοινωνικό τους αντίκτυπο και το όραμά τους στο πλαίσιο ενός υποσχόμενου business plan.
Μέσα από το Chivas Venture, οι κοινωνικοί επιχειρηματίες κερδίζουν πολλά οφέλη: διεθνή αναγνώριση και δημοσιότητα, πρόσβαση στο διεθνές οικοσύστημα εταιριών με κοινούς στόχους και όραμα, mentoring από διακεκριμένες προσωπικότητες του χώρου και βέβαια μερίδιο από το 1 εκατ. δολάρια χρηματοδότησης.
Η Ελλάδα έχει επιδείξει πολύ δυναμική παρουσία στον διαγωνισμό, καθώς περισσότερες από 100 ελληνικές εταιρίες έχουν δηλώσει συμμετοχή από το 2016 οπότε και ξεκίνησε ο διαγωνισμός στην Ελλάδα. Οι τρεις Έλληνες κοινωνικοί επιχειρηματίες που διακρίθηκαν και εκπροσώπησαν τη χώρα μας τα προηγούμενα τρία χρόνια υποστηρίχθηκαν δραστικά από τον διαγωνισμό, ώστε να αναπτύξουν περαιτέρω το όραμά τους και να κερδίσουν ακόμα μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα και προβολή για τις επαναστατικές πρωτοβουλίες τους.
Η Ladd//Roller ιδρύθηκε από δύο πολιτικούς μηχανικούς, οι οποίοι σχεδίασαν ένα πρωτοποριακό αμαξίδιο που βελτιώνει την καθημερινότητα ανθρώπων με κινητικές δυσκολίες, προσφέροντάς τους τη δυνατότητα να σταθούν όρθιοι. Η Tobea, μία εταιρία που δημιούργησε το SEATRAC, ένα μηχανικό σύστημα που παίρνει ενέργεια από τον ήλιο και προσφέρει αυτόνομη πρόσβαση στη θάλασσα σε ανθρώπους με κινητικά προβλήματα. Και η Ingred.io, η πιο πρόσφατη Ελληνίδα νικήτρια, που σχεδίασε μία εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα και ενημερώνει τους χρήστες για την πιθανή επικινδυνότητα των συστατικών σε τρόφιμα και προϊόντα προσωπικής περιποίησης.
Ποια είναι η σημασία της κοινωνικής επιχειρηματικότητας στις μέρες μας; Και ποια η σημασία της για την χώρα μας, την Ελλάδα;
Η κοινωνική επιχειρηματικότητα είναι μία εμφανής, πια, τάση διεθνώς και με χαρά διαπιστώνουμε ότι χρόνο με τον χρόνο νέες γενιές επιχειρηματιών αξιοποιούν όλους τους πόρους και τις δεξιότητές τους για να εξασφαλίσουν τον θετικό τους αντίκτυπό στην κοινωνία και στο περιβάλλον, μέσα από τις επιχειρηματικές τους δράσεις, όχι ως εταιρική κοινωνική ευθύνη, αλλά στο πλαίσιο ενός ολοκληρωμένου business plan.
Επιπλέον, είναι αξιοθαύμαστο το πόσα κοινωνικά και περιβαλλοντικά θέματα έχουμε να λύσουμε στην Ελλάδα και είναι πολύ ενθαρρυντικό να βλέπει κανείς ανθρώπους που μετατρέπουν την ιδέα τους σε πράξη για να τα λύσουν, μέσα από δυναμικά business models.
Είναι εύκολο για μια επιχείρηση, μια startup, να παρουσιάσει θετικό κοινωνικό αντίκτυπο; Πώς μπορεί να επιτευχθεί κάτι τέτοιο;
Είναι ζήτημα ισχυρής θέλησης και επαγγελματισμού σε κάθε τομέα. Αν μελετήσετε τους Chivas Venture alumni θα εκπλαγείτε από τις πολυάριθμες πρωτοποριακές ιδέες που τώρα είναι επιτυχημένες εταιρίες. Η κοινωνική επιχειρηματικότητα είναι ένα πεδίο με ιδιαίτερες προκλήσεις, καθώς – εκτός από το οικονομικό κέρδος – καλείσαι να φροντίζεις ισότιμα και τον θετικό κοινωνικό αντίκτυπο. Οι κοινωνικοί startuppers που θέλουν να κάνουν τη διαφορά χρειάζονται εντατική εκπαίδευση στην παρουσίαση της ιδέας τους, ώστε να κάνουν το κοινό τους να πιστέψει σε εκείνους και στις ιδέες τους, καθώς και διεθνή δικτύωση, ώστε να έρθουν σε επαφή με επενδυτές και ανθρώπους που μοιράζονται το ίδιο πάθος. Αυτός είναι και ο λόγος που το Chivas Venture προσφέρει networking και εκπαίδευση υψηλού επιπέδου σε όλους τους πιθανούς υποψηφίους, επιπλέον της χρηματοδότησης.
Γενικότερα, ποια είναι η άποψη σας για το ελληνικό επιχειρηματικό περιβάλλον και την startup σκηνή της χώρας μας; Είναι εύκολο να αναπτυχθούν καινοτόμες ιδέες εδώ; Υπάρχουν σημαντικές δυσκολίες;
Το τι κάνει μία επιχείρηση κοινωνική δεν είναι πολύ ξεκάθαρο στην ελληνική κοινότητα, καθώς πολλοί startuppers μπορεί να είναι κοινωνικοί, αλλά δεν το γνωρίζουν. Ως εκ τούτου, η εκπαίδευση και το mentoring είναι απολύτως απαραίτητα και στην ελληνική αγορά, γι’ αυτό συνεργαζόμαστε με εξειδικευμένους τοπικούς φορείς που σχετίζονται με την κοινωνική επιχειρηματικότητα, για τη διοργάνωση mentoring workshops, κατά τη διάρκεια των οποίων σημαντικοί ομιλητές αναπτύσσουν θέματα σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα. Σήμερα, υπάρχουν πολλοί incubators και μηχανισμοί χρηματοδότησης στους οποίους οι κοινωνικοί startuppers μπορούν να απευθυνθούν, ανάλογα με τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιούνται. Το Chivas Venture συνεργάζεται με πολλούς από αυτούς, ώστε να προσφέρει περαιτέρω καθοδήγηση και υποστήριξη στους ανθρώπους που ενδιαφέρονται για την κοινωνική επιχειρηματικότητα.
Πώς θα περιγράφατε τους τρεις προηγούμενους Έλληνες φιναλίστ; Ποια τα οφέλη που αποκόμισαν από το Chivas Venture;
Οι τρεις προηγούμενοι νικητές μας είναι τρεις αξιέπαινοι εκπρόσωποι της κοινωνικής επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα, που αφιέρωσαν τις δυνάμεις τους και τη ζωή τους για να κάνουν τον κόσμο καλύτερο για όλους. Η Ladd//Roller και η Tobea στηρίζουν τους ανθρώπους με κινητικά προβλήματα βελτιώνοντας την ποιότητα της καθημερινότητάς τους και, παράλληλα, η Ingred.io μας προσφέρει όλες τις κρίσιμες πληροφορίες για τη διατροφή και την προσωπική μας περιποίηση και σήμερα είναι διαθέσιμη σε 96 χώρες!
Ο διαγωνισμός έχει λάβει περισσότερες από 10.000 συμμετοχές, από όλο τον κόσμο. Κατά τη γνώμη σας, ποιοι επιχειρηματικοί τομείς διαθέτουν τις πιο καινοτόμες ιδέες, παρουσιάζοντας, παράλληλα, και έναν θετικό κοινωνικό αντίκτυπο; Ποιος ο ρόλος των νέων τεχνολογιών και των startups που επικεντρώνουν σε αυτόν τον τομέα;
Είναι σημαντικό να εξηγήσουμε ότι ο διαγωνισμός Chivas Venture έχει στόχο να ωφελήσει την κοινωνία και το περιβάλλον, όπως ακριβώς περιγράφεται στους Στόχους Βιωσιμότητας των Ηνωμένων Εθνών. Για να το κάνουμε αυτό, η τεχνολογία είναι μόνο ένα μέσο. Αυτό που έχει οδηγήσει το Chivas Venture στην επιτυχία είναι ότι επικεντρώνεται στον απλό, καθημερινό άνθρωπο, στον άνθρωπο που χρειάζεται τους συνανθρώπους τους να τον φροντίσουν, να του παρέχουν καθαρό και πόσιμο νερό, να του δώσουν πρόσβαση στην εκπαίδευση, να διασφαλίσουν ότι θα υπάρχει επαρκής τροφή για όλους και μετά από 50 χρόνια. Κάποιες φορές οι πρωτοποριακές τεχνολογικές λύσεις είναι ο μόνος τρόπος, αλλά και μία ομάδα ανθρώπων που δίνουν στους άστεγους το δικαίωμα να ονειρευτούν ξανά είναι ένας άλλος τρόπος να κάνεις καλό στην κοινωνία.
Ο διαγωνισμός είναι μέρος του Sustainability & Responsibility Program της Pernod Ricard. Μιλήστε μας για αυτό καθώς επίσης και για τις δράσεις του ομίλου στον συγκεκριμένο τομέα.
Η δέσμευση για ένα θετικό αντίκτυπο στον κόσμο είναι στο DNA του ευρύτερου Ομίλου Pernod Ricard. Φέτος, η Pernod Ricard έχει υιοθετήσει οκτώ φιλόδοξους και συγκεκριμένους στόχους που υποστηρίζουν τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών και εστιάζουν σε τέσσερις βασικούς άξονες που αφορούν στην Υπεύθυνη Καλλιέργεια, την Εκτίμηση προς τους Ανθρώπους, την Κυκλική Οικονομία και φυσικά την Υπεύθυνη Κατανάλωση. Το Chivas Venture στηρίζει αυτούς τους πυλώνες, ενισχύοντας επιχειρήσεις που συνδυάζουν κερδοφορία και κοινό καλό για να λύσουν τα πιο πιεστικά κοινωνικά και περιβαλλοντικά προβλήματα της εποχής μας.
Σχόλια