NEWSFLASH...
Ειδήσεις | Δημόσια Διοίκηση
ανάγνωση

Αυτοί είναι οι έξι κεντρικοί στόχοι της κυβέρνησης για τον ψηφιακό μετασχηματισμό

Αυτοί είναι οι έξι κεντρικοί στόχοι της κυβέρνησης για τον ψηφιακό μετασχηματισμό

Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ήταν το βράδυ της Δευτέρας ο κεντρικός ομιλητής στο συνέδριο Digital Economy Forum που διοργανώνει ο ΣΕΠΕ στο ξενοδοχείο InterContinental, όπου και αναφέρθηκε στους έξι κεντρικούς στόχους γύρω από τον ψηφιακό μετασχηματισμό.

Η αναλυτική αναφορά του Πρωθυπουργού για τους συγκεκριμένους, έξι, στόχους, ήταν η ακόλουθη:

Ο πρώτος αφορά την ίδρυση της πλατφόρμας gov.gr, ως μοναδικής πύλης για την πρόσβαση των πολιτών στο Δημόσιο και στις υπηρεσίες του. «Είτε από υπολογιστή, είτε από κινητό τηλέφωνο, είτε από οποιαδήποτε άλλη συσκευή. Το gov.gr θα αποτελεί το ενιαίο και αμέσως αναγνωρίσιμο «πρόσωπο» του Δημοσίου στους πολίτες. Είναι αποτέλεσμα μελέτης και αξιοποίησης ενός ανάλογου συστήματος που λειτουργεί με πολύ μεγάλη επιτυχία στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Στην αρχή, στην πύλη αυτή θα συγκεντρωθούν όλες οι δημόσιες υπηρεσίες που ήδη παρέχουν ψηφιακά τις υπηρεσίες τους. Προσθέτοντας, ωστόσο, και δύο από τις πιο διαδεδομένες πράξεις του πολίτη: την εξουσιοδότηση και την υπεύθυνη δήλωση.

Εκεί θα περάσουν και οι περισσότερες από τις υπηρεσίες που τώρα το κράτος παρέχει με τον παραδοσιακό τρόπο. Και, καθώς πρόκειται για έναν κυλιόμενο προγραμματισμό τετραετίας, θα εντάσσονται διαρκώς όλο και πιο νέα στοιχεία. Η πύλη, πάντως, θα είναι διαθέσιμη, για την πρώτη εφαρμογή της, το πρώτο εξάμηνο του 2020.

Η δεύτερη στόχευση αφορά την έννοια της προσωπικής ταυτοποίησης, με τις διαδικασίες του διαγωνισμού για τις Ταυτότητες Νέου Τύπου. Εδω πρότυπό μας αποτελεί η περίπτωση της Εσθονίας. Ο τέος Πρόεδρος της Εσθονίας μάλιστα συμβουλεύει τον Υπουργό σε ζητήματα ψηφιακής πολιτικής. Εσθονία, ένα κράτος όπου η ψηφιακή ταυτότητα έχει μετατραπεί σε εύκολη δίοδο πρόσβασης προς όλες τις δημόσιες υπηρεσίες.

Αυτό θα είναι το χαρακτηριστικό και των δικών μας νέων ταυτοτήτων: Θα είναι έγχρωμες, με σύγχρονη ψηφιακή υποδομή και θα προσφέρουν τη δυνατότητα ψηφιακών υπογραφών για τους πολίτες. Κάτι που θα επιτρέψει να επικοινωνούμε και να εξυπηρετούμαστε, πλέον, από απόσταση και χωρίς την φυσική μας παρουσία.

Η στρατηγική μας για την ταυτοποίηση περιλαμβάνει και τη χρήση, όπως έχει εξαγγείλει ο Υπουργός, ενός ενιαίου αριθμού για τις συναλλαγές μας με το Δημόσιο. Το ΑΦΜ, το ΑΜΚΑ, ο αριθμός ταυτότητας και τόσοι άλλοι αριθμοί θα γίνουν, δηλαδή, ένας αριθμός που θα συνδέεται με τις νέες ταυτότητες. Ένας συγκεκριμένος αριθμός θα εκδίδεται με τη γέννηση κάθε παιδιού, θα ακολουθεί κάθε πολίτη καθόλη τη διάρκεια της ζωής του.

Ο τρίτος στόχος αφορά την απλοποίηση των διαδικασιών και την ολοκλήρωση του ομώνυμου Εθνικού Προγράμματος. Με ακρογωνιαίο λίθο του την αρχή «μόνον άπαξ» -το αγγλικό «once only». Το Δημόσιο δεν θα ζητά, πλέον, ξανά και ξανά από τον πολίτη δεδομένα που ήδη του έχουν δοθεί. Κάτι το οποίο ειρήσθω εν παρόδω προβλέπεται ήδη από τη σχετική νομοθεσία, πλην όμως είναι παντελώς ανεφάρμοστο στην πράξη.

Γιατί η απλοποίηση των διαδικασιών είναι η άλλη όψη της ψηφιοποίησης. Διαφορετικά, το μόνο που θα πετυχαίναμε θα ήταν να μετατρέψουμε την παλιά γραφειοκρατία σε μοντέρνα και ηλεκτρονική. Ήδη, αναπτύσσουμε έναν κωδικοποιημένο τρόπο καταγραφής των διαδικασιών ανά υπουργείο, ώστε αυτή η προσέγγιση να γίνει όσο το δυνατόν πιο συστηματική. Και σύντομα θα ανακοινώσουμε ένα πρώτο πακέτο απλοποιήσεων.

Ένα απτό, μικρό αλλά σημαντικό δείγμα είναι και η διασύνδεση της Αρχής Δημοσίων Εσόδων με το Μητρώο Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών που ανακοινώθηκε προ ημερών. Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Από 1ης Δεκεμβρίου οι πολίτες δεν θα είναι πλέον υποχρεωμένοι να προσκομίζουν στις φορολογικές Αρχές έγγραφα για ληξιαρχικά γεγονότα που τους αφορούν. Πιστοποιητικά γάμων, γεννήσεων ή διαζυγίων όπως και κάθε μεταβολή στην οικογενειακή κατάσταση θα ανταλλάσσονται, στο εξής, μόνο μεταξύ των υπηρεσιών. Απλά, γρήγορα, χωρίς την ταλαιπωρία του πολίτη. Ένα μόνο παράδειγμα του πως αλλάζει η ζωή των πολιτών από τη διασύνδεση των βασικών βάσεων δεδομένων του Ελληνικού Δημοσίου.

Ο τέταρτος στόχος μας προβλέπει την πρόσβαση στις νέες τηλεπικοινωνίες. Μία βασική, δηλαδή, ατομική και κοινωνική ανάγκη. Ήδη, ανοίξαμε το διάλογο για το έργο «Ultra Fast Broadband». Έχουμε ανακοινώσει, επίσης, λεπτομερές χρονοδιάγραμμα για την προκήρυξη του φάσματος του 5G μέχρι τα μέσα του 2021. Και με έμφαση στη μακροπρόθεσμη επένδυση, ώστε η Ελλάδα να αλλάξει, επιτέλους, κλίμακα και ως προς τις ψηφιακές της υποδομές.

Πρέπει, όμως, να το παραδεχτούμε: Το κόστος των δεδομένων στη χώρα μας παραμένει πολύ υψηλό. Πολλές από τις σχετικές διεθνείς μετρήσεις δεν αντανακλούν ακριβώς την πραγματικότητα, δεδομένου ότι αναφέρονται σε ονομαστικές και όχι πραγματικές τιμές. Είναι, λοιπόν, αναγκαίο οι πάροχοι της κινητής τηλεφωνίας να αναπροσαρμόσουν τις τιμολογιακές τους πολιτικές προς τα κάτω. Ώστε να σταθούν και αυτοί αρωγοί στο ψηφιακό εγχείρημα. Καθαρές κουβέντες, καθαρές λύσεις.

Η πέμπτη πτυχή της πολιτικής μας αφορά στο ανθρώπινο δυναμικό. Εστιάζει στο reskilling -στην καλλιέργεια, δηλαδή, των νέων δεξιοτήτων στο σύνολο του πληθυσμού. Γιατί αυτές είναι που θα καθορίσουν τις νέες ανισότητες των επόμενων δεκαετιών. Η προσαρμογή στις συνθήκες της Τέταρτης Βιομηχανικής Επανάστασης δεν απαιτεί, πλέον, μόνο εξειδίκευση και συγκεκριμένες επαγγελματικές ικανότητες. Αλλά απαιτεί και ένα πρόσθετο προσόν: Την προσαρμοστικότητα σε διαρκώς μεταβαλλόμενες καταστάσεις.

Με απλά λόγια, οι γενιές πριν από την κρίση -η δική μας γενιά- κλήθηκαν απλώς «να μάθουν». Να εκπαιδευτούν, δηλαδή, σε μια επιστήμη ή σε μια τέχνη, με την προοπτική αυτή η γνώση να τους συνοδεύει σε όλη τους την επαγγελματική διαδρομή. Όμως οι σημερινοί νέοι καλούνται να ξεμάθουν, να έχουν τη δυνατότητα να ξεμαθαίνουν πράγματα τα οποία έχουν μάθει ή κυρίως «να μάθουν, να μαθαίνουν». Δηλαδή να είναι, ανά πάσα στιγμή, έτοιμοι να εξοικειωθούν σε κάτι καινοτόμο, πάνω στη δουλειά τους ή ακόμη σε μια εντελώς νέα δουλειά.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr