NEWSFLASH...
Καριέρα & HR
ανάγνωση

5 λόγοι που σε ωθούν σε παραίτηση και 5 για να το αντιστρέψεις

5 λόγοι που σε ωθούν σε παραίτηση και 5 για να το αντιστρέψεις
06_12_2019

Powered by:
Thrive Greece Ζήσε καλύτερα. Δούλεψε πιο έξυπνα.
epixeiro icon Καριέρα & HR

Θα σου μιλήσω με νούμερα. Πάνω από το 50% των εργαζομένων στις ΗΠΑ είναι δυστυχείς στην εργασία τους, σύμφωνα με τη μελέτη The Conference Board, ενώ το 33% όλων των εργαζομένων σκέφτονται να παραιτηθούν τους επόμενους 12 μήνες, σύμφωνα με την έρευνα Mercer. Αν κι εσύ αισθάνεσαι κάπως έτσι, ή αν είσαι εργοδότης και θέλεις να μάθεις πώς μπορείς να κρατήσεις κοντά σου τα άξια στελέχη της επιχείρησής σου, τότε αξίζει να συνεχίσεις την ανάγνωση αυτού του άρθρου.

Τι είναι όμως αυτό που γεμίζει με τόση δυσαρέσκεια έναν εργαζόμενο, ώστε να θέλει να παραιτηθεί ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι πιθανόν θα έρθει αντιμέτωπος με την ανεργία; Μερικοί από τους πιο βασικούς λόγους είναι οι παρακάτω:

1. Έλλειψη αναγνώρισης

Η έλλειψη αναγνώρισης είναι ένα από τα βασικότερα ζητήματα που συναντώ, όταν δουλεύω με εργαζόμενους και στελέχη στο executive coaching. Διεθνείς έρευνες αποκαλύπτουν ότι το 79% των εργαζομένων που παραιτούνται προβάλλουν την έλλειψη αναγνώρισης από τον εργοδότη τους ή το διευθυντή τους ως τη βασική αιτία για την παραίτησή τους. Και μιλώντας για αναγνώριση και επιβράβευση, αποκαλύπτεται και πάλι ότι αυτή δε σχετίζεται μόνο με τη χρηματική αμοιβή. Σημαντική για τους εργαζόμενους είναι και η ηθική επιβράβευση, η υποστήριξη, η εξασφάλιση ενός υγιούς περιβάλλοντος και συνθηκών εργασίας, ο σεβασμός και τελικά ένα ζεστό «μπράβο» κι ένα χαμόγελο από τον προϊστάμενό τους. Όταν ο εργοδότης στερεί τη χαρά της επιβράβευσης, τότε είναι σίγουρα υπεύθυνος για το κλίμα δυσαρέσκειας.

2. Απουσία ευκαιριών

Το 89% των εργοδοτών λανθασμένα πιστεύει ότι οι περισσότεροι εργαζόμενοι παραιτούνται, επειδή δεν αμείβονται ικανοποιητικά. Κι όμως το οικονομικό δεν είναι το ισχυρότερο κίνητρο για έναν εργαζόμενο. Συχνά φαίνεται ότι η πραγματική αιτία είναι η πεποίθηση ότι δεν τους δίνονται ευκαιρίες εξέλιξης μέσα στην εταιρία. Κάποιες από αυτές τις ευκαιρίες είναι η δυνατότητα για νέα γνώση και ανάπτυξη προσωπικών δεξιοτήτων, έτσι ώστε να γίνουν πιο αποδοτικοί και να έχουν περισσότερα κίνητρα.

Ένα ακόμα ζήτημα φαίνεται να είναι οι ευκαιρίες για ανέλιξη στην ιεραρχία. Όταν το μονοπάτι καριέρας (career path) της εταιρίας μέσα από το οποίο ο εργαζόμενος μπορεί να διεκδικήσει μια πιθανή προαγωγή και εξέλιξη είναι ασαφές, τότε η δυσαρέσκειά του είναι δεδομένη.

Πολλοί εργαζόμενοι αισθάνονται επίσης ότι έχουν ένα δυναμικό το οποίο δεν αξιοποιείται από τον εργοδότη. Συχνά νιώθουν ότι «βαλτώνουν» σε έναν ρόλο, ενώ θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν τις μοναδικές δεξιότητες και τα ταλέντα τους, κάνοντας κάτι που πραγματικά θα τους προσέφερε ικανοποίηση και παράλληλα θα ήταν πιο παραγωγικό και άρα πιο επωφελές για την επιχείρηση. Στην Ελλάδα υπάρχουν καταπληκτικές δυνατότητες για επιμόρφωση, εκπαίδευση στελεχών και ανάπτυξη δεξιοτήτων των εργαζομένων, οι οποίες όμως εμφανίζονται ως επί το πλείστον στις μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, ενώ αντίστοιχα είναι λιγοστές στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Έχει αποδειχτεί από τα μετρήσιμα αποτελέσματα των εταιρικών εκπαιδεύσεων πως, εάν ένας εργοδότης δεν αξιοποιεί σωστά το δυναμικό των εργαζομένων του, αν δεν τους προσφέρει ευκαιρίες να αναπτυχθούν ως επαγγελματίες, τότε βγαίνει κι εκείνος πολλαπλά χαμένος, διότι χάνει τη δυνατότητα να έχει στην ομάδα του ανθρώπους με κίνητρα, υψηλότερη πίστη απέναντι στην εταιρία και άρα πιο αποδοτικούς στον ρόλο τους.

3. Υπερβολική πίεση

Περίπου το 50% των εργαζομένων παγκοσμίως θέλουν να παραιτηθούν, εξαιτίας επαγγελματικής εξουθένωσης και υπερβολικού εργασιακού στρες. Κάποιοι βιώνουν τα συμπτώματα του burnout – του συνδρόμου εργασιακής εξουθένωσης – και δεν το γνωρίζουν καν. Επομένως, δεν αναζητούν τη βοήθεια κάποιου ειδικού, θέτοντας σε κίνδυνο την ψυχική, πνευματική και συναισθηματική υγεία τους.

Την εποχή που εργαζόμουν ως στέλεχος στο εταιρικό περιβάλλον, βίωσα η ίδια τα συμπτώματα της εργασιακής εξουθένωσης. Ήταν τόσο επώδυνα που ήταν απαραίτητο να αλλάξω την καθημερινότητά μου δραστικά, για να μπορέσω καταρχήν να αναρρώσω και στη συνέχεια να επανέλθω στο εργασιακό περιβάλλον. Αυτή ήταν μια εξαιρετική αφορμή για να πω ότι «δεν πάει άλλο» και να πάρω την απόφαση να ψάξω βαθύτερα τον εαυτό μου, να δουλέψω ουσιαστικά και συστηματικά πάνω στην προσωπική μου ανάπτυξη κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές. Ευτυχώς, εκείνη την περίοδο, μπήκε στη ζωή μου το coaching και μέσα από τη δική μου προσωπική πορεία αποφάσισα να ασχοληθώ πιο ουσιαστικά με αυτό το ζήτημα. Ως αποτέλεσμα αυτής της εμπειρίας, σήμερα εργάζομαι με ανθρώπους που θέλουν να προλάβουν αυτές τις δυσάρεστες συνέπειες της εργασιακής εξουθένωσης και να δημιουργήσουν μια ισορροπημένη προσωπικότητα, με ικανοποίηση σε όλους τους τομείς της ζωής τους.

4. Αρνητικό εργασιακό κλίμα

Σημαντικό ρόλο παίζουν σε αυτό η συμπεριφορά, η δική μας και των άλλων μέσα στο εργασιακό περιβάλλον, καθώς και τα επίπεδα σεβασμού και επαγγελματισμού που χαρακτηρίζουν συναδέλφους και τη διοίκηση ή τους εργοδότες.

Αν εργάζεσαι σε ένα εργασιακό περιβάλλον όπου ακούς μόνο αρνητικές επικρίσεις και ποτέ επιβράβευση, τότε αυτό είναι φυσικό να δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα για τη συγκεκριμένη εργασία. Για το αρνητικό κλίμα ρόλο όμως φαίνεται ότι παίζει και η έλλειψη εμπιστοσύνης. Σύμφωνα με έρευνα του Harvard Business Review, το 58% των εργαζομένων εμπιστεύονται περισσότερο έναν άγνωστο από τον εργοδότη τους. Το γεγονός αυτό αποθαρρύνει τους εργαζόμενους, οι οποίοι φαίνεται να οδηγούνται σε μειωμένη απόδοση στην εργασία τους και βεβαίως σε σκέψεις για παραίτηση.

5. Δυσλειτουργική επικοινωνία

Συχνά, οι εργαζόμενοι και οι εργοδότες μένουν σταθεροί στις δικές τους απόψεις ο καθένας. Δεν καλλιεργούν μια εποικοδομητική συζήτηση και αδυνατούν να δουν τα γεγονότα ο ένας από την πλευρά του άλλου. Φυσικά αυτό είναι πιο πιθανό να το κάνει ο εργοδότης ή ο υψηλά ιστάμενος, καθώς είναι ιεραρχικά σε θέση εξουσίας. Το αποτέλεσμα είναι να προκύπτει μια ασυνεννοησία, η οποία οδηγεί σε αρνητικά συναισθήματα. Απογοήτευση, θυμός, ματαίωση, αποθάρρυνση είναι κάποια από τα συναισθήματα που είναι πιθανό να νιώθει κάποιος που εργάζεται σε έναν εργασιακό χώρο, όπου δεν μπορεί να συνεννοηθεί και όπου δεν ακούγεται η γνώμη του. Το κλίμα αυτό της δυσλειτουργικής επικοινωνίας κορυφώνεται ακόμα περισσότερο, όταν στο εργασιακό περιβάλλον υπάρχουν κι άλλες επιβαρυντικοί παράμετροι, όπως π.χ. υπερβολικός ανταγωνισμός ή σύγκρουση χαρακτήρων και αξιών.

Τι μπορεί να αλλάξει;

Ακόμα κι αν ισχύουν κάποια ή όλα τα παραπάνω, η απόφαση να παραιτηθείς από την εργασία σου δεν είναι πάντα εύκολη ή εφικτή. Ιδιαίτερα όταν τίθεται θέμα οικονομικής επιβίωσης. Ενδεικτικά παραθέτω μερικές συμβουλές που θα σε βοηθήσουν:

  • Μην περιμένεις τους άλλους να εκτιμήσουν την αξία σου, αλλά μάθε πρώτα εσύ να την αναγνωρίζεις. Πίστεψε στον εαυτό σου και ανάδειξέ το αυτό με τρόπο που να έλκει τους άλλους, τους εργοδότες αλλά και όσους σε ενδιαφέρει να γνωρίζουν για εσένα ως επαγγελματία, κάνοντας το personal branding σύμμαχό σου.
  • Μη συμβιβάζεσαι από φόβο, παραμένοντας σε μία δουλειά που δεν σε γεμίζει και ένα εργασιακό περιβάλλον που σου κάνει κακό σε πολλά επίπεδα. Ξεκίνησε σταδιακά να προετοιμάζεσαι για το επόμενο βήμα. Κάνε το πλάνο σου και δώσε στον εαυτό σου αυτό που χρειάζεται για να διεκδικήσεις σωστά και να πετύχεις.
  • Μάθε να εξισορροπείς την επαγγελματική με την προσωπική σου ζωή, καθώς και να διαχειρίζεσαι έξυπνα τον προσωπικό σου χρόνο. Το κεντρικό μου μήνυμα, ως coach, είναι 3 λέξεις: Επιτυχία. Ισορροπία. Ικανοποίηση. Επειδή η επαγγελματική επιτυχία θα σου προσφέρει πραγματική ικανοποίηση, όταν συνδυάζεται με ισορροπία και στους άλλους τομείς της ζωής σου. Έχε το στο μυαλό σου και βάδισε προς αυτήν την κατεύθυνση.
  • Μην εξουθενώνεσαι για μία εταιρεία που δεν πιστεύει ή δεν επενδύει σε σένα. Κάνε οικονομία δυνάμεων, ξεκαθάρισε μέσα σου τα όρια και φτιάξε οάσεις χαλάρωσης. Βρες χρόνο για να χαλαρώνεις στον προσωπικό σου χρόνο και να φροντίζεις τον εαυτό σου. Επιδίωξε το ίδιο και στη δουλειά, φροντίζοντας να κάνεις ποιοτικά διαλείμματα με ήπια κίνηση, μικρά υγιεινά γεύματα και πολύ νερό, προκειμένου να ενισχύσεις την ενέργεια και την απόδοσή σου. Να θυμάσαι ότι αυτό το τελευταίο είναι αποκλειστικά δική σου ευθύνη.
  • Αναζήτησε εξειδικευμένη υποστήριξη. Ένας έμπειρος career coach θα είναι δίπλα σου, για να πετύχεις τους στόχους σου και να διεκδικήσεις μια καλύτερη επαγγελματική εξέλιξη. Επενδύοντας στον εαυτό σου για την ενδυνάμωση και την κατάλληλη προετοιμασία, θα καταφέρεις να πραγματώσεις τις επαγγελματικές σου φιλοδοξίες.

Στο σημερινό εργασιακό περιβάλλον, μόνο σε ένα πράγμα μπορούμε να βασιστούμε: ότι θα αλλάζει διαρκώς και μάλιστα με ραγδαίους ρυθμούς. Μέσα σε αυτό το κλίμα, ανεξάρτητα από το πού βρίσκεσαι σήμερα, εσύ ενέργησε με βάση το επαγγελματικό σου πάθος. Έχεις τη δύναμη να δημιουργήσεις τον καλύτερο επαγγελματικό σου εαυτό, έχοντας ως μέλημά σου το να γίνεσαι κάθε μέρα όλο και καλύτερος.


Αρχική δημοσίευση από Μαρία Παπάζογλου, Career & Executive Coach, Corporate Trainer και Master NLP Practitioner, στο www.thriveglobal.gr

Η αποστολή του Thrive Global είναι να τερματίσει την επιδημία του στρες και της εξουθένωσης προσφέροντας επιστημονικές, εφαρμόσιμες λύσεις που ενισχύουν την ευεξία και μαζί την αποδοτικότητα και σε βοηθούν να αλλάξεις πεποιθήσεις και συμπεριφορές και να περάσεις από τη θεωρία στην πράξη, διαμορφώνοντας νέες συνήθειες προκειμένου να κατακτήσεις την πολυπόθητη ισορροπία μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής. 

Ιδρύθηκε από την Arianna Huffington στις ΗΠΑ το 2016 και, μέσα σε ένα χρόνο, κατάφερε να γίνει ο παγκόσμιος ηγέτης στα προγράμματα ευεξίας, έχοντας πελάτες που διακρίνονται για το εργασιακό τους περιβάλλον. Στην Ελλάδα λειτουργεί από το 2018 και είναι η πρώτη φορά που μια τέτοια καινοτομία έρχεται στην χώρα μας, σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, προσαρμοσμένη στα ελληνικά δεδομένα. Μάθε περισσότερα στο www.thriveglobal.gr.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr