NEWSFLASH...
Καινοτομία & Τεχνολογία
ανάγνωση

Ο founder των Opera & Vivaldi «αποκαλύπτεται»: «Δεν αντιμετωπίζουμε τους χρήστες ως προϊόντα»

Ο founder των Opera & Vivaldi «αποκαλύπτεται»: «Δεν αντιμετωπίζουμε τους χρήστες ως προϊόντα»

Ο Vivaldi, ο browser που αναπτύσσεται από την νορβηγική Vivaldi Technologies, κλείνει σήμερα, 27 Ιανουαρίου, 6 χρόνια «ζωής». Με τη συγκεκριμένη αφορμή, ο co-founder & CEO της εταιρείας, Jon von Tetzchner (που είναι και ο πρώην co-founder και CEO της Opera Software) μιλάει στο epixeiro.gr, σε μια εφ' όλης της ύλης συνέντευξη για τους web browsers, τον τεχνολογικό κλάδο αλλά και το πόσο εύκολο είναι για ένα νορβηγικό brand να ανταγωνιστεί σε μια αγορά που κυριαρχείται από κολοσσούς.

Σε τι σημείο βρίσκεται αυτή τη στιγμή η ανάπτυξη του Vivaldi και πώς θα εξελιχθεί η στρατηγική σας τους επόμενους μήνες; Υπάρχουν σημαντικά χαρακτηριστικά που θέλετε να υιοθετήσετε το συντομότερο δυνατό;

Χτίζουμε τον Vivaldi ως έναν ισχυρό και ευέλικτο web browser που δίνει προτεραιότητα στον χρήστη. Αυτό μπορεί να ακούγεται σαν κάτι που κάνουν όλοι, αλλά τα επιχειρηματικά μοντέλα και η φιλοσοφία σχεδιασμού μπορούν να εμποδίσουν κάτι τέτοιο. Είμαστε ξεκάθαρα εστιασμένοι στις απαιτήσεις του τελικού χρήστη και λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη κάθε χρήστη. Χτίζουμε ένα πρόγραμμα περιήγησης που για τους περισσότερους θα είναι σωστό, αφού μάθουν για αυτό που έχουμε να προσφέρουμε.

Θα συνεχίσουμε να χτίζουμε τον Vivaldi με βάση αυτό που θέλουν οι χρήστες μας. Ανυπομονούμε για την επερχόμενη κυκλοφορία μας σε desktop, η οποία θα ανεβάσει επίπεδο στην ολοκληρωμένη διαχείριση καρτελών. Οι άνθρωποι αγαπούν ήδη την δυνατότητα «stacking» των tabs. Τώρα, τα tab stacks δύο επιπέδων θα βοηθήσουν τους χρήστες να διατηρήσουν τις καρτέλες τους ακόμη πιο οργανωμένες. Αυτό είναι κάτι μοναδικό που προσφέρει ο Vivaldi και θα αλλάξει προς το καλύτερο τον τρόπο με τον οποίο οι χρήστες χρησιμοποιούν τις καρτέλες.

Οι ενσωματωμένες δυνατότητες email, ημερολογίου και feeds θα διατεθούν επίσης σε stable μορφή μέσα στην τρέχουσα χρονιά. Υπάρχουν πολλά στα οποία προσβλέπουμε, με το σύνολο των λειτουργιών μας να βελτιώνεται σε κάθε βήμα.

Εφόσον ο Vivaldi είναι δωρεάν, πώς δημιουργεί έσοδα η Vivaldi Technologies και σε τι σημείο βρίσκονται αυτά σήμερα; Ποιες είναι οι σκέψεις σας σχετικά με τη δημιουργία εσόδων από τα δεδομένα χρηστών, μια στρατηγική γνωστή ως «εάν δεν πληρώνετε για το προϊόν, είστε το προϊόν»;

Δημιουργούμε έσοδα μέσω συμφωνιών για την αναζήτηση. Παράγουμε επίσης έσοδα από συμφωνίες με bookmark partners. Ο υπολογισμός μας βασίζεται σε περίπου ένα δολάριο ανά χρήστη ετησίως, κάτι που υπολογίσαμε ότι κάναμε στην Opera (που κορυφώθηκε στους 350 εκατομμύρια χρήστες).

Ένα πρόγραμμα περιήγησης πρέπει να λειτουργεί σαν πρόγραμμα περιήγησης - ένας τρόπος για να λάβουμε πληροφορίες από τον παγκόσμιο ιστό. Και αυτός είναι ο λόγος που αναπτύσσουμε τον Vivaldi, ώστε οι χρήστες να μπορούν να πραγματοποιούν τη διαδικτυακή τους δραστηριότητα με τον τρόπο που τους αρέσει και όχι το αντίστροφο.

Ένα πρόγραμμα περιήγησης δεν πρέπει να ασχολείται με τη συλλογή δεδομένων ή τη δημιουργία προφίλ χρήστη. Αυτές τις μέρες, η δημιουργία προφίλ και η παρακολούθηση των χρηστών έχει γίνει ο κανόνας. Δεν συλλέγουμε δεδομένα χρήστη, κάτι που δυστυχώς κάνουν οι περισσότεροι ανταγωνιστές μας, είτε στο cloud είτε στο μηχάνημα. Πολλές εταιρείες παρακολουθούν ακόμη και ποιες δυνατότητες χρησιμοποιούνται από τους χρήστες τους. Η αθώα παρακολούθηση χαρακτηριστικών μπορεί γρήγορα να μετατραπεί σε μη αποδεκτή παρακολούθηση της συμπεριφοράς των χρηστών, στη δημιουργία προφίλ και σε πηγή κέρδους. Δεν αντιμετωπίζουμε τους χρήστες ως προϊόντα αλλά ως χρήστες που θέλουν απλώς να χρησιμοποιήσουν το πρόγραμμα περιήγησης.

«Εάν δεν πληρώνετε για το προϊόν, είστε το προϊόν». Αυτό είναι ένα μοντέλο που βλέπουμε πολύ και χρησιμοποιείται συχνά από μεγάλες εταιρείες. Πάρτε τη Google ως παράδειγμα. Οι Google Maps είναι μια υπέροχη υπηρεσία, αλλά στην πραγματικότητα έχει μια σκοτεινή πλευρά. Στην αρχή, η Google προσέφερε το API των Χαρτών δωρεάν και στη συνέχεια, μετά από λίγο, άρχισε να χρεώνει. Είναι μια αποτελεσματική μέθοδος δελεασμού ανθρώπων και, παρά το γεγονός ότι η Google έχει ορισμένους σοβαρούς ανταγωνιστές στην αγορά των χαρτών, προσφέροντας το προϊόν της δωρεάν, καθίσταται πολύ δύσκολο για οποιονδήποτε ανταγωνιστή να γίνει δημοφιλής. Τελικά, ο ανταγωνισμός έχει χαθεί. Εάν έχεις μόνο έναν παίκτη στην αγορά, τα πράγματα αρχίζουν να λιμνάζουν. Όσο περισσότερος ανταγωνισμός υπάρχει, τόσο περισσότερη καινοτομία θα έχουμε και τελικά αυτό θέλουμε να δούμε.

Σήμερα, οι άνθρωποι εστιάζουν επίσης στην προστασία της ιδιωτικής τους ζωής, όταν θέλουν να χρησιμοποιήσουν ένα νέο προϊόν. Οι μεγάλες εταιρείες στις Ηνωμένες Πολιτείες υιοθετούν πρακτικές που εμποδίζουν το απόρρητο και, στην πραγματικότητα, θα έπρεπε να είναι παράνομες. Η ΕΕ ήταν πιο πρόθυμη να αναλάβει αυτήν την μάχη με μεγάλες εταιρείες και αυτό είναι πολύ καλό γιατί χρειαζόμαστε τον ανταγωνισμό, αλλά πρέπει επίσης να έχουμε κανονισμούς για τα δεδομένα που συλλέγονται. Συγκεκριμένα, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι απαγορεύεται η δημιουργία προφίλ χρήστη και, στη συνέχεια, η κοινή χρήση αυτών των δεδομένων.

Από τη δημιουργία του Opera έως την ανάπτυξη ενός ολοκαίνουργιου browser, πώς προέκυψε ο Vivaldi; Γιατί αφήσατε την Opera και ποιες οι σκέψεις σας ως ανταγωνιστής της σήμερα;

Αντιμετωπίσαμε μια δύσκολη κατάσταση για περίπου 7 χρόνια με τους επενδυτές της Opera. Μερικοί από αυτούς δεν πίστευαν στην εταιρεία και η προετοιμασία της προς πώληση ήταν πάντα στο μυαλό τους. Είχα τις διαφωνίες μου, καθώς πάντα πίστευα ότι το σωστό είναι να επικεντρωθώ στην κατασκευή υπέροχων προϊόντων και μιας υπέροχη εταιρείας. Μετά από 7 χρόνια μάχης, ήμουν εξαντλημένος και αποφάσισα να δώσω σε άλλους την ευκαιρία να διευθύνουν, ελπίζοντας ότι θα της επέτρεπαν να συνεχίσει να αναπτύσσεται. Δυστυχώς, έκανα λάθος και η εταιρεία πωλείται τώρα - ή τουλάχιστον το μέρος που αφορά στον browser - σε έναν κινεζικό όμιλο.

Η Opera άλλαξε κατεύθυνση αφότου έφυγα. Όχι μόνο ως εταιρεία, αλλά και από την πλευρά του προϊόντος. Αντί να κατασκευάζει πλούσια χαρακτηριστικά με βάση τα σχόλια των χρηστών, άρχισε να κατασκευάζει περιορισμένα προϊόντα. Αυτό δυσαρέστησε πολλούς χρήστες, που μας είχαν υποστηρίξει για χρόνια. Νιώσαμε την ανάγκη να παρέχουμε σε αυτούς και όλους εκείνους που θέλουν ένα πρόγραμμα περιήγησης με επίκεντρο τον χρήστη, οπότε ξεκινήσαμε να δουλεύουμε στον Vivaldi.

Πόσο εύκολο είναι για μια νορβηγική εταιρεία να ανταγωνιστεί σε μια αγορά που κυριαρχείται από τεχνολογικούς κολοσσούς; Υπάρχουν επιχειρηματικά μαθήματα που μπορούμε να πάρουμε από αυτό;

Είναι σαφές ότι είναι δύσκολο να ανταγωνιστεί κάποιος μεγάλες εταιρείες όπως η Google και η Microsoft. Όχι τόσο επειδή είναι μεγάλες, αλλά μάλλον επειδή κατέχουν τις πλατφόρμες στις οποίες ανταγωνιζόμαστε και δεν είναι αντίθετες με τη χρήση μέτρων κατά του ανταγωνισμού. Ταυτόχρονα, το κάνουμε αυτό εδώ και πολύ καιρό, πρώτα στην Opera και τώρα στην Vivaldi, και έτσι αυτός είναι ο κόσμος που γνωρίζουμε και το απολαμβάνουμε πολύ.

Προσφέρουμε κάτι εντελώς διαφορετικό. Οι άλλοι κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση και περιορίζουν τη λειτουργικότητα. Οι vendors θέλουν το ίδιο το πρόγραμμα περιήγησης να εξαφανιστεί, οπότε να απομείνει μόνο το περιεχόμενο. Λειτουργίες συχνά καταργούνται εάν τις χρησιμοποιεί ένα μικρό ποσοστό - αλλά αυτό μπορεί να επηρεάσει εκατομμύρια ανθρώπους.

Η προσέγγισή μας είναι να δώσουμε στους χρήστες αυτό που θέλουν. Παρέχουμε πολλές επιλογές, ώστε ο Vivaldi να μπορεί να προσαρμοστεί στον τρόπο εργασίας τους. Δεν έχουμε τα μέσα διανομής των άλλων. Μπορείτε να αποκτήσετε τον Edge, τον Safari ή τον Firefox με το λειτουργικό σας σύστημα. Η Google έχει τη δύναμη να προωθεί τον Chrome παντού. Πρέπει να κερδίσουμε ανθρώπους από την ποιότητα του λογισμικού μας και τις δυνατότητες που προσφέρουμε.

Παράθεση - epixeiro.gr

Οι άνθρωποι εστιάζουν στην προστασία της ιδιωτικής τους ζωής, όταν θέλουν να χρησιμοποιήσουν ένα νέο προϊόν

Chrome, Edge, Firefox, Opera... Πώς μπορεί ένας χρήστης να πειστεί να δοκιμάσει ένα διαφορετικό πρόγραμμα περιήγησης - και γιατί να δοκιμάσει τον Vivaldi;

Δίνουμε πολλές επιλογές στους χρήστες μας, κατά την περιήγησή τους με τον Vivaldi. Αυτό τους βοηθά να τροποποιήσουν και να συντονίσουν τον browser ανάλογα με τις ανάγκες τους. Υπάρχει κάτι για κάθε χρήστη στον Vivaldi.

Όσον αφορά στον χειρισμό του προγράμματος περιήγησης, δεν νομίζω ότι υπάρχει κάτι που να πλησιάζει αυτό που κάνουμε στον Vivaldi. Είμαστε πολύ καλοί στο χειρισμό πολλών καρτελών, εκτελώντας λειτουργίες πολύ πιο γρήγορα και χρησιμοποιώντας συντομεύσεις πληκτρολογίου για να βοηθήσουμε στην περιήγηση, που είναι πολύ πιο γρήγορο από τη μετακίνηση με το ποντίκι σε διάφορες περιοχές. Εάν κάποιος μάθει τις συντομεύσεις πληκτρολογίου, η πραγματοποίηση διαδικασιών στον Vivaldi γίνεται πολύ πιο εύκολη και πιο γρήγορη.

Έχουμε επίσης δυνατότητα tiling για tabs, κάτι που είναι πολύ ισχυρό. Μπορείτε να έχετε καρτέλες δίπλα-δίπλα και να τις επεξεργάζεστε ταυτόχρονα. Ένα άλλο αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό είναι το web panel, στο οποίο δίνεται η δυνατότητα αναζήτησης ενός tab χωρίς να χρειάζεται να περάσει κάποιος από κάθε ένα από αυτά. Πολλοί λατρεύουν τη λειτουργία screen capture και σημειώσεων. Γενικά, στους ανθρώπους αρέσει το γεγονός ότι ο Vivaldi είναι πολύ ευέλικτος.

Όσον αφορά στο απόρρητο, θεωρούμε τους χρήστες φίλους μας. Αυτό σημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι δεν συλλέγουμε πληροφορίες σχετικά με τη χρήση του προγράμματος περιήγησης. Δυστυχώς, υπάρχει πολύ μεγάλη συλλογή πληροφοριών στο διαδίκτυο και θεωρούμε ότι είναι καθήκον μας να το καταπολεμήσουμε αυτό εκ μέρους των χρηστών μας, αλλά σαφώς το πρώτο βήμα είναι να μην το υιοθετήσουμε εμείς οι ίδιοι. Δεύτερον, κάναμε ορισμένες επιλογές, όπως η μη εμφάνιση προτάσεων αναζήτησης από προεπιλογή, καθώς αυτές μοιράζονται αυτό που εισάγεται στη γραμμή διευθύνσεων με τον πάροχο αναζήτησης. Προσπαθούμε, επίσης, να επιλέξουν συνεργάτες που σκέφτονται σαν εμάς, όπως οι DuckDuckGo, Ecosia, StartPage, σε σχέση με την προστασία της ιδιωτικότητας του χρήστη.

Ποιο είναι το μερίδιο αγοράς του Vivaldi σήμερα; Είναι η Ελλάδα μια αγορά για την οποία ενδιαφέρεται η Vivaldi;

Αυτήν τη στιγμή είμαστε στα 2 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες. Σε όρους ποσοστού, αυτό σαφώς δεν είναι πολύ, αλλά έχουμε πολύ χώρο να αναπτυχθούμε και πιστεύουμε ότι συνεχίζοντας να δημιουργούμε ένα υπέροχο πρόγραμμα περιήγησης, θα εξαπλωθεί. Το βλέπουμε να συμβαίνει και οι χρήστες αγαπούν ξεκάθαρα αυτό που προσφέρουμε.

Ένα πρόγραμμα περιήγησης ιστού χρησιμοποιείται από όλους. Με αυτή τη λογική, όποιος χρησιμοποιεί ένα πρόγραμμα περιήγησης μπορεί να χρησιμοποιήσει τον Vivaldi. Οι χρήστες που θέλουν να κάνουν την περιήγησή τους αποτελεσματική και θα ήθελαν να περιηγηθούν με τους δικούς τους όρους, είναι ευπρόσδεκτοι να χρησιμοποιήσουν το Vivaldi.

Θα μας χαροποιούσε αν ολοένα και περισσότεροι χρήστες από την Ελλάδα δοκιμάσουν τον browser μας και μας προσφέρουν feedback, ώστε να τον κάνουμε ακόμα καλύτερο γι' αυτούς.

Μπορείτε να μας δώσετε μια εικόνα από τον κλάδο της τεχνολογίας και το οικοσύστημα των startup στη Νορβηγία; Υπάρχουν ευκαιρίες καριέρας για κάποιον από την Ελλάδα, εάν θα ήθελε να μετεγκατασταθεί εκεί;

Είναι σαφές ότι η τεχνολογική σκηνή της Νορβηγίας μεγαλώνει με εκρηκτικό ρυθμό λόγω του early-phase κεφαλαίου, του καλά εκπαιδευμένου εργατικού δυναμικού και της ισχυρής κυβερνητικής υποστήριξης. Υπάρχει επίσης μια ψηφιακή ετοιμότητα που βοηθά το ταχέως εξελισσόμενο οικοσύστημα των startups στη Νορβηγία. Οι νεοεμφανιζόμενες startups της Νορβηγίας διαδραματίζουν βασικό ρόλο στη μετάβαση της οικονομίας σε ένα μέλλον που εστιάζει στην τεχνολογία.

Τα τελευταία χρόνια, το Όσλο έχει γίνει σπίτι για μια σειρά από συναρπαστικές και φιλόδοξες νέες επιχειρήσεις και startups, επιταχυντές, επιχειρηματικά προγράμματα και χώρους συνεργασίας. Πιστεύω ότι οι εταιρείες αναζητούν ανθρώπους με επιχειρηματικές δυνατότητες, μορφωμένους και έμπειρους, από όλο τον κόσμο, για να έρθουν να δουλέψουν και να ζήσουν εδώ. Εάν υπάρχει μεγάλο ταλέντο, είναι πλεονέκτημα για οποιοδήποτε ακμάζον οικοσύστημα.

Κλείνοντας, διαταράχθηκε η δραστηριότητα σας από την πανδημία; Υιοθετήσατε πολιτικές απομακρυσμένης εργασίας για την εταιρεία;

Εξαρτάται από τον τύπο της εταιρείας, αλλά για εμάς, ήταν πολύ φυσιολογικό να περνάμε μια μέρα στο γραφείο και μετά την επόμενη στο σπίτι. Είμαστε μια κατανεμημένη ομάδα, οπότε ταιριάξαμε εύκολα στη νέα κανονικότητα. Ευτυχώς, αυτό που χτίζουμε μπορεί να χτιστεί και μέσω απομακρυσμένης εργασίας. Δεν χάσαμε τον βηματισμό μας με το COVID-19 και όλοι συνέχισαν να εργάζονται κανονικά από τα σπίτια τους.

Είχαμε ευελιξία στο χώρο εργασίας για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, και τώρα είδαμε το είδος της ανθεκτικότητας που αυτό μας έδωσε. Ωστόσο, ορισμένες εταιρείες δεν ήταν έτοιμες και έπρεπε να αντιμετωπίσουν μια μεγάλη διαταραχή στη λειτουργία τους. Το είδαμε ακόμη και με την Google (επειδή εργαζόμαστε με το Chromium), που συνήθως έχουν προγραμματισμένες κυκλοφορίες, αλλά αυτές, ξαφνικά, παραλείφθηκαν. Ανακοίνωσαν μια επερχόμενη κυκλοφορία, αλλά μετά την απέσυραν και εξέδωσαν μια δήλωση που ανέφερε ότι δεν ήξεραν πότε θα επέστρεφαν. Θα σκεφτόσασταν ότι μια εταιρεία όπως η Google θα ήταν προετοιμασμένης, αλλά αυτό δείχνει ότι υπάρχει πραγματική αλλαγή και όλοι προσαρμόζονται.

Συνεχίζουμε να εργαζόμαστε από το σπίτι, σύμφωνα και με τους κυβερνητικούς κανονισμούς, και είμαι βέβαιος ότι αυτό θα αλλάξει όταν οι περιορισμοί αποσυρθούν στις διάφορες περιοχές όπου έχουμε τους περισσότερους υπαλλήλους μας, όπως το Oslo, το Reykjavik και η Magnolia στις ΗΠΑ.

Αυτό που είναι πιο σημαντικό τώρα είναι ότι γνωρίζουμε πώς να αντιμετωπίζουμε δυσμενείς καταστάσεις. Η κατάσταση βελτιώνεται. Είναι υπέροχο το γεγονός ότι ξεκίνησαν οι εμβολιασμοί σε χώρες που έχουν πληγεί σοβαρά λόγω της πανδημίας, οπότε υπάρχει ελπίδα για καλύτερες μέρες.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr