Ειδήσεις | Καινοτομία & έρευνα

Ισραηλινοί επιστήμονες έχουν εντοπίσει την «Αχίλλειο πτέρνα» των καρκινικών κυττάρων

29_01_2021 | 13:52 29_01_2021 | 13:56
epixeiro icon Ειδήσεις | Καινοτομία & έρευνα, Υγεία

Μια ομάδα ερευνητών με επικεφαλής επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ ανακοίνωσαν ότι μπορεί να έχουν εντοπίσει την «Αχίλλειο πτέρνα» των καρκινικών κυττάρων, μια ανακάλυψη που θα μπορούσε στο μέλλον να οδηγήσει στην ανάπτυξη μιας εντελώς νέας σειράς καρκινικών φαρμάκων και θεραπειών.

Ο Δρ Uri Ben-David από την Ιατρική Σχολή Sackler στο Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ, ο οποίος ηγήθηκε της έρευνας, δήλωσε ότι οι επιστήμονες γνωρίζουν εδώ και περισσότερο από έναν αιώνα ότι τα κακοήθη κύτταρα έχουν έναν ανώμαλο αριθμό χρωμοσωμάτων. Οι άνθρωποι έχουν 46 χρωμοσώματα (δύο σύνολα των 23) αλλά στον καρκίνο αυτός ο αριθμός αλλάζει επειδή πραγματοποιείται διαχωρισμός χρωμοσωμάτων, που μπορεί να οδηγήσει σε ένα φαινόμενο που ονομάζεται ανευπλοειδία.

Η ανευπλοειδία, η παρουσία ενός ανώμαλου αριθμού χρωμοσωμάτων σε ένα κύτταρο, όχι μόνο προκαλεί κοινές γενετικές διαταραχές, αλλά είναι επίσης χαρακτηριστικό των καρκινικών κυττάρων. Δεν παρουσιάζουν όλοι οι καρκίνοι ανευπλοειδία, αλλά περίπου το 90% των συμπαγών όγκων και το 75% των καρκίνων αίματος, σε κάποιο βαθμό.

Σύμφωνα με τον Ben-David, τα ευρήματα ανοίγουν έναν εντελώς νέο δρόμο για ιατρική έρευνα. «Για δεκαετίες, προσπαθούμε να καταλάβουμε γιατί η [ανευπλοειδία] συμβαίνει στον καρκίνο και πώς συμβάλλει στο σχηματισμό και την εξέλιξη του όγκου», δήλωσε ο ίδιος. Το πιο σημαντικό, είπε, οι επιστήμονες προσπαθούν να δουν «εάν μπορούμε να επωφεληθούμε από αυτήν την αρκετά μοναδική διαφορά μεταξύ των καρκινικών κυττάρων και των φυσιολογικών κυττάρων προκειμένου να αντιμετωπίσουμε επιλεκτικά τα καρκινικά κύτταρα».

Η μελέτη, η οποία δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nature και της οποίας τα ευρήματα δημοσιεύθηκαν την Τετάρτη, πραγματοποιήθηκε στο εργαστήριο του Ben-David στο Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ σε συνεργασία με έξι εργαστήρια σε τέσσερις άλλες χώρες - τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Γερμανία, την Ολλανδία και την Ιταλία.

«Το γενικό όραμα εδώ είναι ότι με την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο τα ανευπλοειδή κύτταρα διαφέρουν από τα φυσιολογικά κύτταρα και ανιχνεύοντας την "Αχίλλειο πτέρνα" των ανευπλοειδών κυττάρων, θα μπορούσε να είναι ένας πολύ ελκυστικός τρόπος για να αντιμετωπιστούν επιλεκτικά τα καρκινικά κύτταρα», δήλωσε ο Ben-David.

Η έρευνα μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις για μελλοντικές θεραπείες καρκίνου και εξατομικευμένη ιατρική. Προς το παρόν, πολλά φάρμακα που αναστέλλουν ή καθυστερούν το διαχωρισμό των χρωμοσωμάτων βρίσκονται σε κλινικές δοκιμές, αλλά οι ερευνητές δεν μπορούσαν να εντοπίσουν ποιοι ασθενείς θα ανταποκρίνονταν σε αυτά ή όχι. Η μελέτη του Ben-David δείχνει ότι η ανευπλοειδία θα μπορούσε να βοηθήσει τους επιστήμονες να προσδιορίσουν την ανταπόκριση ενός ατόμου σε αυτά τα φάρμακα.

Επιπλέον, αυτές οι χρωμοσωμικές ανωμαλίες θα μπορούσαν επίσης να οδηγήσουν στην ανάπτυξη πιο αποτελεσματικών θεραπειών για τον καρκίνο στο μέλλον, καθώς οι γιατροί θα μπορούσαν να εντοπίσουν την ανευπλοειδία και να κάνουν μια αντίστοιχη θεραπεία.

Ο ίδιος λέει ότι, από όσο γνωρίζει, είναι η πρώτη φορά που η ανευπλοειδία αξιολογήθηκε συστηματικά σε ανθρώπινα καρκινικά κύτταρα. «Γι 'αυτό είναι μια σημαντική ανακάλυψη».