NEWSFLASH...
ανάγνωση

Πάρις Μπίλλιας: Τρεις συν 2 άσσοι για να ξεκλειδώσουν τα μεγάλα έργα

Πάρις Μπίλλιας: Τρεις συν 2 άσσοι για να ξεκλειδώσουν τα μεγάλα έργα

Συμπράξεις μεταξύ Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, κονδύλια που θα προέλθουν από το ΕΣΠΑ, και ιδιωτικά κεφάλαια, είναι τα τρία κύρια χρηματοδοτικά εργαλεία που προτείνει ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών & Δικτύων Πάρις Μπίλλιας για να προχωρήσουν τα μεγάλα έργα στην περιοχή σε μία συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στο epixeiro.gr.

Η ανάπλαση με χαρακτήρα ενοποίησης του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, η αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης με Σ.Δ.Ι.Τ., το γνωστό Flyover, η ανάπλαση της ΔΕΘ, με σημαντικές παρεμβάσεις, παρέμβαση στον αστικό ιστό της Θεσσαλονίκης, με τη δημιουργία ενός πάρκου περίπου 50 στρεμμάτων για χρήση από τους πολίτες, κατάλληλο για αναψυχή και υπαίθριες πολιτιστικές και εκθεσιακές χρήσεις, η δημιουργία στην ανατολική πλευρά της πόλης του ThessINTEC, ένα τεχνολογικό πάρκο 4ης γενιάς, σε έκταση 761 στρεμμάτων, η ολοκλήρωση των έργων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το οποίο βρίσκεται στο σταυροδρόμι του ΠΑΘΕ και της Εγνατίας Οδού, η περιβαλλοντική αναβάθμιση και απόδοση σε κοινή χρήση του Μητροπολιτικού Πάρκου Παύλου Μελά είναι τα έργα που θα προσδώσουν στην Θεσσαλονίκη τον χαρακτήρα μίας μητροπολιτικής πόλης.

Έργα μεγάλου βεληνεκούς, τα οποία για να υλοποιηθούν θα πρέπει να ξεπεραστούν πολλά προβλήματα. Διαθέτει ωστόσο «άσσους» η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας: το αμέριστο ενδιαφέρον του Περφιφερειάρχη και την αγαστή συνεργασία μεταξύ της Περιφέρειας και των επτά παράκτιων Δήμων Θεσσαλονίκης και του ΤΕΕ/ΤΚΜ.

Ας ξεκινήσουμε την συζήτηση μας, αναφέροντάς μας τις προτάσεις σας, για το πώς μπορεί να λυθεί το χωρικό σχέδιο της Θεσσαλονίκης, αλλά και το πώς θα προχωρήσει η αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου με τη συμβολή της Περιφέρειας;

Η ενοποίηση, ανάδειξη και αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, είναι ένα τεράστιας σημασίας έργο. Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα, το οποίο για να προχωρήσει πρέπει να ξεπεραστούν πολλά προβλήματα, ανάμεσά τους και γραφειοκρατικά. Υπάρχουν, ωστόσο, δύο σημαντικά «κλειδιά» που θα βοηθήσουν στην προώθηση του έργου. Το ένα είναι το αμέριστο ενδιαφέρον του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολου Τζιτζικώστα και η συστηματική προσπάθειά του για να το προωθήσει. Το δεύτερο είναι η αγαστή συνεργασία μεταξύ της Περιφέρειας, των επτά παράκτιων Δήμων της Θεσσαλονίκης (Δέλτα, Αμπελοκήπων- Μενεμένης, Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Πυλαίας - Χορτιάτη, Θέρμης, Θερμαϊκού) και του ΤΕΕ/ΤΚΜ, δηλαδή όλων όσοι μπορούν να συμβάλλουν στην υλοποίησή του.

Είναι γεγονός ότι αποτελεί για όλους μας στοίχημα να αρχίσει η υλοποίηση των παρεμβάσεων που προβλέπονται εντός της τρέχουσας θητείας. Για την υλοποίηση του έργου υπάρχει συστράτευση και ναι, ο στόχος μπορεί να μοιάζει μακρινός, δεν είναι όμως τόσο πολύ, καθώς τα πρώτα έργα μπορούν να αρχίσουν μέσα στα επόμενα δύο με τρία χρόνια, έχοντας την αφετηρία τους στο δυτικό μέτωπο. Είμαστε ενωμένοι και αποφασισμένοι να υπερνικήσουμε τα γραφειοκρατικά προβλήματα που θα συναντήσουμε, προκειμένου να «τρέξουμε» το φιλόδοξο αυτό έργο, το οποίο θα αναβαθμίσει τη Θεσσαλονίκη και θα την καταστήσει τουριστικό πόλο έλξης, αθλητικό, ψυχαγωγικό, επιχειρηματικό, με δυο λόγια επίκεντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Ενσωματώνονται τα έργα στους διαφορετικούς χαρακτήρες των περιοχών από το Καλοχώρι μέχρι το Αγγελοχώρι;

Το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης, μήκους 40 χιλιομέτρων, διασχίζει περιοχές με διαφορετικά χαρακτηριστικά: Περιοχές οι οποίες προστατεύονται από τη συνθήκη Ramsar, όπου οι αναπλάσεις θα είναι ήπιες. Περιοχές υποβαθμισμένες, που δεν γνωρίζουν καν οι Θεσσαλονικείς, οι οποίες θα αναδειχθούν. Υπάρχει επίσης το αστικό τμήμα, το οποίο περνά από τους Δήμους Θεσσαλονίκης και Καλαμαριάς. Ανατολικότερα, υπάρχουν περιοχές πλήρως αναξιοποίητες, όπως για παράδειγμα το παραλιακό τμήμα στα όρια του Δήμου Πυλαίας - Χορτιάτη. Τα έργα που προτείνονται κατά μήκος των 40 χιλιομέτρων περιλαμβάνουν δύο μητροπολιτικά πάρκα, ένα στη δυτική και ένα στην ανατολική πλευρά της πόλης, ανάδειξη υγρότοπου, αναπλάσεις, περιπατητικές και ποδηλατικές διαδρομές, αλιευτικά καταφύγια, αθλητικό κέντρο, βοτανικό κήπο, ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη.

Μεγάλη διαφορά στις κυκλοφοριακές συνθήκες στη Θεσσαλονίκη, θα κάνει το Flyover. Πού βρίσκεται το έργο αυτή την στιγμή;

Στις αρχές Δεκεμβρίου, ολοκληρώθηκε η προθεσμία για την υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το έργο «Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης με Σ.Δ.Ι.Τ.», το γνωστό Flyover, προϋπολογισμού 370 εκατ. ευρώ. Η Επιτροπή Διαγωνισμού εξετάζει ήδη την πληρότητα των προσφορών που κατέθεσαν πέντε ενδιαφερόμενοι για το έργο, ώστε να ακολουθήσει η επόμενη φάση του διαγωνισμού, με την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2021.

Το έργο της αναβάθμισης περιλαμβάνει την κατασκευή μιας υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου, το λεγόμενο Flyover, μήκους περίπου 9,5 χιλιομέτρων, τέσσερα εκ των οποίων σε συνεχή γέφυρα, με δύο λωρίδες συν λωρίδα έκτακτης ανάγκης ανά κατεύθυνση. Περιλαμβάνει, ακόμα, 9 ανισόπεδους κόμβους, 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες.

Πόσες χιλιάδες οχήματα διασχίζουν την περιφερειακή οδό σήμερα; Τι θα αλλάξει με την ολοκλήρωση του έργου;

Η περιφερειακή οδός της Θεσσαλονίκης μελετήθηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’70 και το βασικό της τμήμα, δηλαδή χωρίς τις γέφυρες που εξασφαλίζουν διαμπερή κυκλοφορία, κατασκευάστηκε τη δεκαετία του ’80. Οι προδιαγραφές της οδού ήταν για δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, συν λωρίδα έκτακτης ανάγκης, επίσης ανά κατεύθυνση. Είχε υπολογιστεί ότι θα μπορούσε να εξυπηρετεί περίπου 60.000 οχήματα ημερησίως.

Στην πορεία του χρόνου, υπήρξε ανάγκη για περισσότερες μετακινήσεις, γι’ αυτό και η περιφερειακή «απέκτησε» τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, καταργώντας τη λωρίδα έκτακτης ανάγκης και μειώνοντας το πλάτος της κάθε λωρίδας κυκλοφορίας, κάτι το οποίο έγινε σε βάρος της οδικής ασφάλειας και αποτελεί μία από τις αιτίες αρκετών ατυχημάτων. Πριν την οικονομική κρίση, το 2009, από την περιφερειακή μετακινούνταν ημερησίως υπερδιπλάσιος αριθμός οχημάτων, ο οποίος στη συνέχεια μειώθηκε. Πριν την υγειονομική κρίση 90.000 οχήματα χρησιμοποιούσαν ημερησίως την περιφερειακή οδό.

Η Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης, θα είναι ένας αυτοκινητόδρομος που θα εξασφαλίσει λύση για τα επόμενα τριάντα χρόνια στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, θα κάνει τις μετακινήσεις πολύ πιο γρήγορες, οικονομικές, ασφαλείς και ευκολότερη την πρόσβαση από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον.

Το λιμάνι συμπεριλαμβάνεται στα κορυφαία αναπτυξιακά έργα της περιοχής; Θα υπάρχουν συνδέσεις του λιμανιού, μέσω οδικών αξόνων, με τη υπόλοιπη Ελλάδα και τα Βαλκάνια;

Το λιμάνι αποτελεί έναν από τους μεγάλους αναπτυξιακούς βραχίονες της Κεντρικής Μακεδονίας και, ευρύτερα, της Βόρειας Ελλάδας. Είναι σημαντικό να προχωρήσουν τα έργα στο λιμάνι, κάτι το οποίο αποτελεί υποχρέωση της κοινοπραξίας των εταιρειών που το ανέλαβαν, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί υποχρέωση της Πολιτείας η σιδηροδρομική και οδική σύνδεση του λιμανιού. Η Θεσσαλονίκη έχει την τύχη να αποτελεί σταυροδρόμι του ΠΑΘΕ και της Εγνατίας Οδού, γεγονός που της εξασφαλίζει πρόσβαση τόσο στην υπόλοιπη Ελλάδα, όσο και στα Βαλκάνια. Έτσι, αφενός, με τα έργα που προωθούνται το λιμάνι θα τριπλασιάσει τη δυναμικότητά του, ενώ παράλληλα δρομολογούνται οι ενέργειες για τη συνδεσιμότητά του με την Εγνατία Οδό, τον ΠΑΘΕ και το σιδηρόδρομο.

Παράθεση - epixeiro.gr

​Καιρός να συζητήσουμε πώς μπορεί ο ιδιωτικός τομέας να συνεισφέρει οικονομικά στην αποκατάσταση των ζημιών από τις φυσικές καταστροφές.

Η ολοκλήρωση αυτών των έργων συγκεκριμένα τι θα προσφέρει στη Θεσσαλονίκη σε επίπεδο εμπορευματικών μεταφορών, ανάπτυξη τουριστικής κίνησης, διαβαλκανικών διακρατικών σχέσεων;

Όταν έχεις οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, διευκολύνονται οι εμπορευματικές μεταφορές, αποκτάς κέντρα logistics, ενώ η πρόσβαση των τουριστών, από όλη την Ελλάδα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, γίνεται πιο εύκολη, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να επισκεφθούν αξιοθέατα από τον Όλυμπο και τη Βεργίνα, μέχρι την Αμφίπολη και τη Χαλκιδική.

Με ποιο τρόπο η ολοκλήρωση των έργων υποδομών θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη της ΔΕΘ;

Η ΔΕΘ για να αναπτυχθεί δεν απαιτεί σε μεγάλο βαθμό υποδομές, καθώς αυτές βρίσκονται σε καλό επίπεδο. Αυτό που απαιτείται είναι να προχωρήσει τάχιστα η ανάπλασή της, προκειμένου να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις ενός σύγχρονου εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου. Παράλληλα με την ανάπλασή της, θα γίνει μία σημαντικότατη παρέμβαση στον αστικό ιστό της Θεσσαλονίκης, με τη δημιουργία ενός πάρκου περίπου 50 στρεμμάτων, για χρήση από τους πολίτες, κατάλληλο για αναψυχή και υπαίθριες πολιτιστικές και εκθεσιακές χρήσεις. Η προκήρυξη από τη ΔΕΘ - Helexpo διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού καταδεικνύει πόσο σημαντική είναι η παρέμβαση για το Πολεοδομικό Συγκρότημα της Θεσσαλονίκης. Το γεγονός ότι στη φάση προεπιλογής συμμετείχαν 116 υποψήφιοι προερχόμενοι από 33 χώρες, αποτυπώνει τον πολυσήμαντο χαρακτήρα της ανάπλασης του εκθεσιακού κέντρου της Θεσσαλονίκης, του διεθνούς ενδιαφέροντος και αποτελεί εγγύηση για το αποτέλεσμα. Ήδη έχουν προεπιλεγεί 15 γραφεία τα οποία θα συμμετάσχουν στην επόμενη φάση και το αποτέλεσμα που θα προκύψει αναμένεται να εξασφαλίσει στη Θεσσαλονίκη πάρκο και κτίρια υψηλής αισθητικής αξίας.

Η Περιφέρεια έχει μπροστά της και μία ακόμα πρόκληση, το ThessINTEC. Πώς θα συνεισφέρετε;

Το τεχνολογικό πάρκο 4ης γενιάς, το ThessINTEC, θα δημιουργηθεί στην ανατολική πλευρά της Θεσσαλονίκης, σε έκταση 761 στρεμμάτων, στην Περαία. Η υλοποίησή του είναι αποτέλεσμα σύμπραξης φορέων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και στόχος είναι μέσα στο 2023 να βρίσκεται σε λειτουργία. Με το πάρκο σε λειτουργία, όχι μόνο θα δημιουργηθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας, αλλά θα ανασχεθεί το brain drain, καθώς αναμένεται να εγκατασταθούν περισσότερες από 100 επιχειρήσεις και εργαστήρια απ’ όλο τον κόσμο.

Το πρότζεκτ μπορεί να αλλάξει την οικονομική ιστορία της περιοχής, αλλά και να επιδράσει καθοριστικά στη μεταβολή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας, με την Ελλάδα να μεταπηδά στην ομάδα των κρατών παραγωγής προϊόντων προηγμένης τεχνολογίας, καινοτόμων και υψηλής προστιθέμενης αξίας. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στέκεται αρωγός στην προσπάθεια και μέσω του ΕΣΠΑ θα προχωρήσει στα έργα υποδομής που απαιτούνται για τη λειτουργία του Πάρκου, όπως είναι η οδική σύνδεση, η ύδρευση και η αποχέτευση.

Μιλήστε μας για ένα ακόμη έργο, τη μετατροπή του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά σε χώρο πρασίνου. Πώς το έργο αυτό θα αλλάξει την εικόνα της πόλης;

Στη δυτική πλευρά της πόλης, έχουμε ένα ακόμα σημαντικότατο έργο, την ανάπλαση του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά, έργο το οποίο μπορεί να αλλάξει την εικόνα στη δυτική Θεσσαλονίκη. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ήδη χρηματοδοτεί την περιβαλλοντική αναβάθμιση και απόδοση σε κοινή χρήση του Μητροπολιτικού Πάρκου Παύλου Μελά μέσω ευρωπαϊκών πόρων. Πρόκειται για έναν χώρο 332 στρεμμάτων, η μετατροπή του οποίου σε υπερτοπικό πάρκο αποτελεί ένα εμβληματικό έργο για τη δυτική πλευρά της πόλης, ένα έργο που αφορά όλο το πολεοδομικό συγκρότημα.

Οι οικονομικοί πόροι για όλα αυτά τα έργα από πού θα προκύψουν;

Διαθέτουμε στα χέρια μας πολλά και σημαντικά χρηματοδοτικά εργαλεία, τα οποία μπορούν να βοηθήσουν την οικονομία και τις αναπτυξιακές προοπτικές της Κεντρικής Μακεδονίας. Μπορούμε να βλέπουμε το αύριο με αισιοδοξία, καθώς έχουμε μπροστά μας το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ, με πλέον των 70 δισ. ευρώ που θα έρθουν στην Ελλάδα. Έργα μπορούν να προχωρήσουν και μέσω ΣΔΙΤ, δηλαδή Σύμπραξης Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα, αλλά και μέσω ιδιωτικών κεφαλαίων.

Στην ΠΚΜ προετοιμαζόμαστε προκειμένου να απορροφήσουμε κονδύλια, τα οποία θα ενισχύσουν τις υποδομές στις περιοχές μας, σε σχολεία, νοσοκομεία, δρόμους, έργα περιβαλλοντικά και αντιπλημμυρικής θωράκισης, αλλά και έργα που θα αναβαθμίσουν την ποιότητα ζωής των πολιτών.

Παράθεση - epixeiro.gr

Μέσω του προγράμματος της Περιφέρειας, οι επιχειρήσεις που έχουν πληγεί από την πανδημία ενισχύονται με χρήματα που δεν θα επιστραφούν

Το τελευταίο διάστημα οι φυσικές καταστροφές αυξάνονται σε συχνότητα και σε ένταση καθώς και οι οικονομικές ζημιές. Οι ασφαλισμένες ζημιές είναι πολύ λίγες. Τι έχετε να προτείνετε για αυτό, θα μπορούσαν να έχουν ρόλο οι ασφαλιστικές;

Είναι καιρός να αρχίσουμε να συζητάμε πώς μπορεί ο ιδιωτικός τομέας να συνεισφέρει οικονομικά στην αποκατάσταση των ζημιών που προκαλούνται από τις φυσικές καταστροφές, οι οποίες αυξάνονται διαρκώς τα τελευταία χρόνια, λόγω της κλιματικής αλλαγής. Θα πρέπει να δούμε όρους και προϋποθέσεις αποκατάστασης ζημιών και πληρωμής αποζημιώσεων οικοσκευών μέσα από ασφαλιστικές εταιρείες. Αυτό, βέβαια, προϋποθέτει από την Πολιτεία αντίστοιχες νομοθετικές πρωτοβουλίες και ρυθμίσεις.

Πώς μπορεί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας να στηρίξει τη βιομηχανία και τις επιχειρήσεις της Βορείου Ελλάδος; Προγραμματίζετε κάποιες δράσεις;

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ούτως ή άλλως στηρίζει μέσω ΕΣΠΑ τις επιχειρήσεις, υποστηρίζει όμως και εμμέσως το επιχειρείν, με τη βελτίωση των υποδομών. Η πιο πρόσφατη δράση που ανέλαβε, είναι η ενίσχυση επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από την πανδημία, με μη επιστρεπτέο κεφάλαιο κίνησης, ύψους 200 εκατ. ευρώ. Μέσω του προγράμματος της Περιφέρειας, οι επιχειρήσεις που έχουν πληγεί από την πανδημία ενισχύονται όχι μέσω δανεισμού, αλλά με χρήματα που δεν θα επιστραφούν, ώστε να περιορίσουν μέρος από τις οικονομικές απώλειες που υπέστησαν. Ήδη έχουν εγκριθεί τα αιτήματα περίπου 7.000 επιχειρήσεων, οι οποίες μέσω του προγράμματος θα πάρουν «ανάσα», αφού θα λάβουν αναλογικά τις επόμενες μέρες από 5.000 έως 50.000 ευρώ.

Σχόλια

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr