Ειδήσεις | Έρευνες, Εκθέσεις, Μελέτες

Μελέτη παρέχει τις πρώτες ενδείξεις ότι το DNA μπορεί να συλλεχθεί από τον αέρα

Οι επιστήμονες απέδειξαν για πρώτη φορά ότι το DNA - συμπεριλαμβανομένου του ανθρώπινου DNA - μπορεί να συλλεχθεί από τον αέρα, μέσω αυτού που είναι γνωστό ως «περιβαλλοντικό DNA» (ή eDNA).

Αυτή η ανακάλυψη φέρνει στο προσκήνιο νέες δυνατότητες και για την εγκληματολογία, καθώς δεν θα απαιτούνται θυλάκια τρίχας ή άλλος ιστό ςσώματος. Η νέα μελέτη, που συντάχθηκε από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου, δημοσιεύθηκε στις 31 Μαρτίου στο επιστημονικό περιοδικό PeerJ.

Ζωντανοί οργανισμοί όπως φυτά και ζώα αφήνουν συνεχώς DNA στο περιβάλλον τους καθώς κινούνται. Το περιβαλλοντικό DNA έχει γίνει όλο και πιο χρήσιμο εργαλείο για τους επιστήμονες για τον εντοπισμό των ειδών που ζουν σε ένα περιβάλλον.

Αλλά μέχρι τώρα, οι περισσότερες έρευνες επικεντρώθηκαν στη συλλογή eDNA από νερό και σε μικρότερο βαθμό στο έδαφος. Για παράδειγμα, οι επιστήμονες έχουν αρχίσει ολοένα και περισσότερο να συλλέγουν περιβαλλοντικό DNA από υδάτινα περιβάλλοντα για να παρακολουθούν πληθυσμούς ψαριών.

Σε αυτή τη νέα μελέτη, οι επιστήμονες διερεύνησαν εάν μπορούσαν να συλλέξουν eDNA από δείγματα αέρα, με δειγματοληψία του αέρα σε ένα δωμάτιο που είχε στεγάσει αρκετά τρωκτικά (συγκεκριμένα, τυφλοπόντικες). Στη συνέχεια εξέτασαν αυτόν τον αέρα για να αναζητήσουν αλληλουχίες DNA.

Η ομάδα έδειξε με επιτυχία ότι η «δειγματοληψία DNA αέρα» ανίχνευσε το DNA των τρωκτικών από το δωμάτιο. «Βρήκαμε επίσης ανθρώπινο DNA σε όλα τα δείγματά μας», είπε η Elizabeth Clare, βασική συγγραφέας της μελέτης, «και αυτό ήταν κάτι που δεν είχαμε προβλέψει». Το ανθρώπινο DNA προήλθε πιθανότατα από τους φροντιστές των αρουραίων. «Αυτό που συνειδητοποιήσαμε είναι ότι αυτό ανοίγει μερικές ενδιαφέρουσες ερωτήσεις σχετικά με το πώς θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στην αρχαιολογία ή στην εγκληματολογία».

«Η απροσδόκητη παρενέργεια της συλλογής ανθρώπινου DNA είναι επίσης πολύ ενδιαφέρουσα και τώρα συζητάμε τι μπορούμε να κάνουμε με αυτό το είδος τεχνολογίας», είπε. «Το ανθρώπινο DNA στον αέρα μπορεί να μας δώσει νέες επιλογές για ιατροδικαστική ανάλυση, αλλά η μέθοδος που χρησιμοποιούμε θα πρέπει επίσης να είναι σε θέση να εντοπίζει μικρόβια και παθογόνα».