Κομισιόν: Η WhatsApp συμφωνεί να συμμορφωθεί με τους κανόνες της ΕΕ
06/03/2023 | 16:00
08/08/2025 | 16:53
Η WhatsApp συμφώνησε να είναι πιο διαφανής όσον αφορά τις αλλαγές στην ενημέρωση της πολιτικής απορρήτου που εισήγαγε πέρυσι και να εναρμονιστεί με τους κανόνες της ΕΕ, δήλωσε τη Δευτέρα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η WhatsApp, η οποία ανήκει στη Meta, θα διευκολύνει τους χρήστες να απορρίπτουν τις ενημερώσεις όταν διαφωνούν με αυτές και θα εξηγεί με σαφήνεια πότε η απόρριψη αυτή οδηγεί τον χρήστη στο να μην μπορεί πλέον να χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες της, ανέφερε το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ.
Ειδικότερα, μετά από διάλογο με τις αρχές προστασίας των καταναλωτών της ΕΕ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (δίκτυο CPC), η WhatsApp δεσμεύτηκε να είναι πιο διαφανής όσον αφορά τις αλλαγές στους όρους παροχής υπηρεσιών της. Επιπλέον, η εταιρεία θα διευκολύνει τους χρήστες να απορρίπτουν ενημερώσεις όταν διαφωνούν με αυτές και θα εξηγεί με σαφήνεια πότε η απόρριψη αυτή οδηγεί τον χρήστη στο να μην μπορεί πλέον να χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες της. Επίσης, η WhatsApp επιβεβαίωσε ότι τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών δεν μοιράζονται με τρίτους ή άλλες εταιρείες Meta -συμπεριλαμβανομένου του Facebook- για διαφημιστικούς σκοπούς. Ο διάλογος συντονίστηκε από τη Σουηδική Υπηρεσία Καταναλωτών και την Ιρλανδική Επιτροπή Ανταγωνισμού και Προστασίας Καταναλωτών και διευκολύνθηκε από την Επιτροπή.
Ο επίτροπος Δικαιοσύνης, Didier Reynders, δήλωσε: «Χαιρετίζω τις δεσμεύσεις της WhatsApp να αλλάξει τις πρακτικές της ώστε να συμμορφώνεται με τους κανόνες της ΕΕ, να ενημερώνει ενεργά τους χρήστες για τυχόν αλλαγές στη σύμβασή τους και να σέβεται τις επιλογές τους αντί να τους ρωτά κάθε φορά που ανοίγουν την εφαρμογή. Οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα να κατανοούν τι συμφωνούν και τι συνεπάγεται συγκεκριμένα αυτή η επιλογή, ώστε να μπορούν να αποφασίσουν αν θέλουν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν την πλατφόρμα».
Το Δίκτυο CPC απέστειλε για πρώτη φορά επιστολή στην WhatsApp τον Ιανουάριο του 2022, μετά από προειδοποίηση της Ευρωπαϊκής Οργάνωσης Καταναλωτών (BEUC) και οκτώ ενώσεων μελών της σχετικά με εικαζόμενες αθέμιτες πρακτικές στο πλαίσιο των ενημερώσεων της WhatsApp στους όρους παροχής υπηρεσιών και στην πολιτική απορρήτου. Τον Ιούνιο του 2022, το Δίκτυο CPC απέστειλε δεύτερη επιστολή στην WhatsApp επαναλαμβάνοντας το αίτημά του ότι οι καταναλωτές πρέπει να ενημερώνονται με σαφήνεια για το επιχειρηματικό μοντέλο της WhatsApp και, ειδικότερα, για το αν η WhatsApp αντλεί έσοδα από εμπορικές πολιτικές που αφορούν τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών. Μετά από συζητήσεις μεταξύ του Δικτύου CPC, της Επιτροπής και της WhatsApp, η εταιρεία επιβεβαίωσε ότι δεν μοιράζεται τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών για διαφημιστικούς σκοπούς.
Επισκόπηση των δεσμεύσεων
Για τυχόν μελλοντικές ενημερώσεις πολιτικής, η WhatsApp θα:
- εξηγήσει ποιες αλλαγές προτίθεται να κάνει στις συμβάσεις των χρηστών και πώς αυτές θα μπορούσαν να επηρεάσουν τα δικαιώματά τους,
- θα περιλαμβάνει τη δυνατότητα απόρριψης των επικαιροποιημένων όρων παροχής υπηρεσιών εξίσου εμφανώς με τη δυνατότητα αποδοχής τους,
- διασφαλίσει ότι οι ειδοποιήσεις που αφορούν στις ενημερώσεις μπορούν να απορρίπτονται ή να καθυστερεί η επανεξέταση των ενημερώσεων, καθώς και να σέβεται τις επιλογές των χρηστών και να μην αποστέλλει επαναλαμβανόμενες ειδοποιήσεις.
Στην ανακοίνωση της ΕΕ σημειώνεται ότι το Δίκτυο Συνεργασίας για την Προστασία των Καταναλωτών θα παρακολουθεί ενεργά τον τρόπο με τον οποίο η WhatsApp εφαρμόζει αυτές τις δεσμεύσεις κατά την πραγματοποίηση τυχόν μελλοντικών ενημερώσεων των πολιτικών της και, όπου χρειάζεται, θα επιβάλει τη συμμόρφωση, μεταξύ άλλων, με τη δυνατότητα επιβολής προστίμων.
Επιπλέον, μια πρόσφατη μελέτη της ΕΕ και η τελευταία σάρωση του CPC σχετικά με τα «σκοτεινά μοτίβα» έδειξαν ότι πολλές εταιρείες τα χρησιμοποιούν, για παράδειγμα καθιστώντας πιο δύσκολη τη διαγραφή από μια υπηρεσία από ό,τι την εγγραφή σε αυτήν. Το Δίκτυο CPC, με την υποστήριξη της Επιτροπής, θα συνεχίσει να εντείνει τις προσπάθειές του για την αντιμετώπιση τέτοιων παράνομων πρακτικών όπου αυτές εμφανίζονται.
Σημειώνεται ότι ο νέος νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες προβλέπει, μεταξύ άλλων, την υποχρέωση των υπηρεσιών να έχουν σαφείς όρους και προϋποθέσεις, που να εξηγούν στον χρήστη σε κατανοητή γλώσσα πότε το περιεχόμενό του ή ο λογαριασμός του μπορεί να επηρεαστεί από ορισμένους περιορισμούς, καθώς και την υποχρέωση εφαρμογής των εν λόγω περιορισμών με επιμέλεια, αντικειμενικότητα και αναλογικότητα. Η DSA θα συμπληρώσει κανόνες, όπως η οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές ή ο γενικός κανονισμός για την προστασία των δεδομένων, διασφαλίζοντας ότι δεν αφήνεται κανένα ρυθμιστικό κενό για να χειραγωγούν οι πλατφόρμες τους χρήστες.
Η Συνεργασία για την Προστασία των Καταναλωτών (ΣΠΚ) είναι ένα δίκτυο αρχών που είναι υπεύθυνες για την επιβολή της νομοθεσίας της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών. Για την αντιμετώπιση διασυνοριακών ζητημάτων, οι δράσεις τους συντονίζονται σε επίπεδο ΕΕ.
Οι εθνικές αρχές είναι υπεύθυνες για την επιβολή της νομοθεσίας της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών. Χάρη στον κανονισμό για τη συνεργασία για την προστασία των καταναλωτών, διαθέτουν μια κοινή εργαλειοθήκη ισχυρών εξουσιών για τον εντοπισμό παρατυπιών και την ταχεία και συντονισμένη ανάληψη δράσης κατά των μη συμμορφούμενων εμπόρων.
Επιπλέον, η νέα οδηγία για την καλύτερη επιβολή και τον εκσυγχρονισμό των κανόνων της Ένωσης για την προστασία των καταναλωτών τροποποίησε τα υφιστάμενα μέσα της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών, ενισχύοντας περαιτέρω τη διαφάνεια για τους καταναλωτές όταν αγοράζουν σε διαδικτυακές αγορές.
Η συνεργασία εφαρμόζεται σε κανόνες για τους καταναλωτές που καλύπτουν διάφορους τομείς, όπως οι αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, το ηλεκτρονικό εμπόριο, ο γεωγραφικός αποκλεισμός, οι οργανωμένες διακοπές, οι διαδικτυακές πωλήσεις και τα δικαιώματα των επιβατών.
Σχολιάστε