NEWSFLASH...
TourismLab
ανάγνωση

Τουρισμός: Στόχος τα ρεκόρ και η βιωσιμότητα… εν μέσω FTI και άλλων προκλήσεων

Τουρισμός: Στόχος τα ρεκόρ και η βιωσιμότητα… εν μέσω FTI και άλλων προκλήσεων

Εχέγγυα για να εξελιχθεί όχι μόνο σε νέο έτος ορόσημο για τον ελληνικό τουρισμό, αλλά παράλληλα να αποτελέσει την αφετηρία για μια πορεία βιώσιμης ανάπτυξης για τον κλάδο μπορεί να αποδειχθεί το 2024.

Ποια είναι η «μεγάλη εικόνα», ποιές τάσεις διαμορφώνονται και απο πού πηγάζει η αισιοδοξία;

Όπως εξηγεί τελευταία έρευνα της ΕΤΕ για τον κλάδο, ο ελληνικός τουρισμός είχε ένα δυναμικό ξεκίνημα το 2024 (με τις αφίξεις του 1ου τριμήνου να παρουσιάζουν ετήσια αύξηση 24%) ενώ σχεδόν το σύνολο των πρόδρομων δεικτών συνηγορεί σε θετικούς οιωνούς για τη συνέχεια.

Συγκεκριμένα, ο δείκτης μελλοντικής ζήτησης των ελληνικών ξενοδοχείων βρίσκεται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, με την αισιοδοξία να αποτυπώνεται σε ρεκόρ καθαρών προσλήψεων για το διάστημα Φεβρουάριος-Απρίλιος (+98 χιλ. έναντι +90 χιλ. το 2023).

Παράλληλα, η αεροπορική κίνηση εξωτερικού σε σχέση με τα μεγέθη 2023 καταγράφει:

  • άνοδο στις εαρινές αφίξεις (της τάξης του 20%), καλλιεργώντας προσδοκίες για μείωση της εποχικότητας,
  • αύξηση στις προγραμματισμένες θέσεις της περιόδου Ιούνιος-Οκτώβριος (+8%), και
  • ισχυρή ζήτηση από ανεξάρτητους τουρίστες (+14% στις μέχρι τώρα κρατήσεις).

Στόχος το νέο ρεκόρ… και οι πιέσεις από FTI

Τούτο δοθέντων, όπως εξηγεί η ΕΤΕ, το 2024 μπορεί να επιτύχει νέα ρεκόρ, με αφίξεις της τάξης των 35 εκ. τουριστών (+7% έναντι του 2023) και βελτιωμένα έσοδα ανά τουρίστα, οδηγώντας έτσι σε εισπράξεις της τάξης των €22 δις (+10% έναντι του 2023) και ενίσχυση μεριδίου στη μεσογειακή αγορά.

Σημειώνεται ωστόσο πως τα βασικά σενάρια μπορεί να έχουν και σημαντικές αποκλίσεις, απόρροια της υψηλής γεωπολιτικής και κλιματικής αβεβαιότητας ενώ οι πιθανές αναταράξεις από την χρεοκοπία της FTI Touristik να είναι αισθητές.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς, το 70% του προγράμματος του συγκεκριμένου tour operator αφορούσε την Κρήτη. Ένα 20% αφορούσε την Ρόδο και ένα υπόλοιπο 10% άλλες περιοχές της χώρας. Όπωα αναφέρουν παράγοντεςτ ης αγοράς αναμένεται πίεση προς τους ξενοδόχους για χαμηλότερες τιμές στα προσφερόμενα πακέτα.

Όπως είχε δηλώσει πρόσφατα ο πρόεδρος του ΞΕΕ, Αλέξανδρος Βασιλικός για την υπόθεση: «Αποδεικνύεται μία ακόμη φορά πως ο τουρισμός δεν προσφέρεται ούτε για υπεραισιοδοξία ούτε για εφησυχασμό, αφού από τη μια στιγμή στην άλλη μπορούν να ανατραπούν πολλά δεδομένα. Μέλημα όλων μας τώρα είναι να τύχουν της ζεστής ελληνικής φιλοξενίας οι επισκέπτες που βρίσκονται στη χώρα μας μέσω του συγκεκριμένου tour operator.»

«Ωστόσο δεν μπορεί κάθε φορά η αντιμετώπιση τέτοιων προβλημάτων να επαφίεται αποκλειστικά στη φιλοπατρία του ξενοδόχου, ο οποίος υφίσταται και την οικονομική ζημιά. Πρέπει άμεσα να δημιουργηθεί μια ευρωπαϊκή νομοθετική ομπρέλα, η οποία θα επιτρέπει στα κράτη – μέλη να παρεμβαίνουν προστατεύοντας τα δικαιώματα των καταναλωτών – επισκεπτών, αλλά και των ξενοδόχων. Τώρα, για τη συγκεκριμένη περίπτωση, είμαστε σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού και την κυβέρνηση διερευνώντας πως μπορούν να μετριασθούν οι οικονομικές απώλειες για τους ξενοδόχους – μέλη μας», υπογράμμισε χαρακτηριστικά.

ΕΤΕ: Έλλειψη προσωπικού, άνοδος πωλήσεων και μακροπρόθεσμοι στόχοι

Εστιάζοντας τώρα στην ίδια ανάλυση της ΕΤΕ, είναι φανερό το φαινόμενο της έλλειψης προσωπικό παρατηρείται και φέτος σε σημαντικό βαθμό. Υπολογίζεται πως ο κλάδος συνεχίζει να αντιμετωπίζει πρόβλημα προσωπικού, με το 80% του τομέα να δηλώνει αντιμέτωπο με αριθμό κενών θέσεων ίδιο ή μεγαλύτερο του 2023, σύμφωνα με την έκθεση.

Την ίδια ώρα πάντως, οι εκτιμήσεις των ξενοδόχων κάνουν λόγο για μια ετήσια άνοδο 10% στις πωλήσεις με όλους τους βασικούς προορισμούς να αναμένουν ενίσχυση δυναμικής έναντι της περιόδου 2019-2023.

Ειδικότερα φαίνεται πως τα ελληνικά ξενοδοχεία σε μεγάλο βαθμό αντιλαμβάνονται τις τρέχουσες προκλήσεις βιωσιμότητας και εμφανίζονται συνειδητοποιημένα για την αμεσότητα των κινδύνων που απορρέουν από την κλιματική αλλαγή και τη σταθερά υψηλή εποχικότητα του αυξανόμενου όγκου τουριστών. Συγκεκριμένα, οι μη-αστικοί προορισμοί ξεχωρίζουν σε αυτή την παράμετρο, καθώς η στενότερη σχέση τουριστικού προϊόντος και τοπικών χαρακτηριστικών τους καθιστά πιο ευάλωτους. Σύμφωνα με την ΕΤΕ καταγράφονται σε γενικές γραμμές γρήγορα αντανακλαστικά όσον αφορά τις αλλαγές προτιμήσεων των πελατών, οι οποίοι πλέον δηλώνουν έντονο ενδιαφέρον για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των καταλυμάτων (σε ποσοστό της τάξης 65%).

Σε πιο στρατηγικό επίπεδο, το 84% του τομέα θεωρεί ότι πεδία που δεν έχουν αξιοποιηθεί πλήρως (όπως πολιτισμός και γαστρονομία) θα προσέθεταν αξία στον ελληνικό τουρισμό, διευρύνοντας τα όρια των δραστηριοτήτων-εμπειριών για τους τουρίστες πέρα από το παραδοσιακό «θάλασσα και ήλιος».

Συγκεκριμένα, τα ελληνικά ξενοδοχεία υστερούν διαχρονικά στον αριθμό των διανυκτερεύσεων ανά άφιξη κατά τους χειμερινούς μήνες (2,5 ημέρες έναντι 3,8 κ.μ.ο. στις λοιπές μεσογειακές χώρες). Το πεδίο αυτό θα μπορούσε δυνητικά να προσφέρει μερικές «εύκολες νίκες» για τον ελληνικό τουρισμό, καθώς η σύγκλιση κοντά στο μεσογειακό μέσο όρο θα μπορούσε να αποφέρει περίπου €0.5 δις στις ετήσιες εισπράξεις.

Ο ρόλος των υποδομών και ανάγκη για διαφορετική στρατηγική

Όπως καταλήγει η έρευνα της ΕΤΕ για τον τουρισμό, σχεδόν 4 στους 5 ξενοδόχους προτάσσουν εναλλακτικές στρατηγικές, με στόχο τη μείωση της εποχικότητας και την ενίσχυση των εσόδων ανά άφιξη.

Κατανοώντας παράλληλα ότι η επιτυχία της προσπάθειας απαιτεί τη συμμετοχή ολόκληρου του τουριστικού οικοσυστήματος, ένα όλο και μεγαλύτερο κομμάτι του τομέα αντιλαμβάνεται τη σημασία των υποδομών ως κρίσιμου καταλύτη για την ευόδωση των επιχειρηματικών του σχεδίων (49%, από 30% το 2023).

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr